eleWator 31 (1/2020) – Leonardo da Vinci

1 ocena

Praca zbiorowa

Wydawca:

Forma

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 19,50 zł  


19,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

"eleWator" jest pismem, w którym oprócz najnowszej prozy i poezji uznanych i debiutujących autorów, mieszkających w Polsce oraz za granicą, znaleźć można teksty literackie przetłumaczone na język polski, szkice o literaturze i jej najwybitniejszych twórcach, a także eseje, felietony i recenzje. Kwartalnik jest miejscem dyskusji, polemik i platformą ożywczej wymiany poglądów. Dzięki stałym współpracownikom z Berlina, Dublina, Kijowa, Kopenhagi, Londynu, Paryża i Nowego Jorku, "eleWator" ma charakter globalny, a także interdyscyplinarny. Wiele uwagi poświęca bowiem najnowszym światowym działaniom artystycznym omawianym w działach filmu, muzyki, sztuk plastycznych i architektury oraz teatru. Kwartalnik, którego wydawcą jest Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy jest pismem szczególnym, bowiem punktem odniesienia do wszystkich decyzji formalnych, redakcyjnych i konceptualnych, jest dziedzictwo Autora „Prozaicznych początków”.


Rok wydania2020
Liczba stron208
KategoriaInne
WydawcaForma
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  intro:
  Marek Czuku, Sprintem 11,1
  
  Leonardo da Vinci:
  Jaskinia. Z profesorem Guidem Salitorgim rozmawia Dariusz Muszer
  Małgorzata Wadżet Gardasiewicz, Leonardo da Vinci – tajemnica niepoznana
  Agata Balsamo, Prośba do Giana
  Ewa Solska, Mistrz i jego światy
  Radek Bruch, Nadworny bajkopisarz, malarski teoretyk i katastrofista. O literaturze Leonarda da Vinci
  Indi Orlando, Dłonie pachnące lawendą
  From the Notebook of…, czyli Leonardo da Vinci na taśmie 16 mm. Z Robertem Beaversem rozmawia Ada Smyk
  Damian Romaniak, Leonardo w filmie
  Daria Chibner, Uwielbienie Niemożliwości – być jak Leonardo da Vinci
  Anna Frajlich, Dama z łasiczką prosi Wielkiego Mistrza o konterfekt
  Agata Balsamo, Przebacz mi, proszę; jestem górską tygrysicą
  Maciej Libich, Ojciec bogów. O powieści Dymitra Mereżkowskiego
  Artur Daniel Liskowacki, Narysuj język dzięcioła
  O wystawie Leonardo da Vinci. 500-lecie śmierci, Rembrandt Harmenszoon van Rijn. 350-lecie śmierci. Z kuratorką Ewą Gwiazdowską-Banaszek rozmawia Damian Romaniak
  
  poezja:
  Jürgen Rooste, Smutna krótka piosenka biednego Schiklgrubera, Państwo dadaistów, [jaki jest pożytek z poezji], Czy będziesz mnie kochała po kres wieczności?, Potwór w życiu (przeł. Bohdan Zadura)
  
  dziennik:
  Anna Frajlich, Zapisy z dziennika 1992 roku. Uzupełnione notatkami kalendarzowymi oraz bibliograficznymi
  
  poezja:
  Sylwia Jaworska, Miasta, Tęsknota, 1995
  Tomasz Majzel, Wiersz patriotyczny, *** (Uwijam się…), *** (Nienazywanie niepokoi…), Panie mają pierwszeństwo, Nie-wiersz, Nic, *** (Chciałbym napisać długi wiersz…), *** (rozpadam się…), +++ (wiersz zaczyna się od krzyżyków…)
  
  kartoteka:
  Wywiad poniemiecki. 2. Artur Becker rozmawia z Dariuszem Muszerem
  Damian Romaniak, Muszer i Kafka. Podróż do krainy antyutopii
  Jacek Bielawa, Oblicza kłamstwa
  Dariusz Muszer, Trzy baśnie norweskie
  
  krytyka literacka:
  Anna Łozowska-Patynowska, Szklane paciorki 1 (Łukasz Kaźmierczak / Łucja Kuttig, Kokosty; Czesław Markiewicz, Wierszeje; Marcin Badura, Szare mydło Biały Jeleń; Elżbieta Olak, Otulina; Wiesław Kulikowski, Biegnąca za mną pod wiatr; Aleksander Wierny, Sygontka)
  Anna Dominiak, Płomień. Papieros. Dym (Jarosław Holden Gojtowski, Sztuka obsługi życia)
  Marek Czuku, Rekonstrukcja historii brudu (Bartłomiej Siwiec, Przepompownia)
  Jerzy Ł. Kaczmarek, Drogi i bezdroża (Łucja Dudzińska, wykrzesać ogień. taki Stan)
  Anna Łozowska-Patynowska, O kilku ważnych wierszach, które nie mogą być zapomniane (Dejan Aleksić, Jak to powiedzieć)
  Bartosz Suwiński, Zaraźliwy niepokój (Janusz Drzewucki, Lekcje u Różewicza. Teksty krytycznoliterackie i osobiste)
  Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 24 (Kostas Akrivos, Pandemonium; Dalia Grinkevičiūtė, Litwini nad Morzem Łaptiewów; Jiři Gruša, Czechy. Instrukcja obsługi)
  Mieczysław Orski, W czyśćcu „sieci” (Jarosław Kamiński, Psy pożrą ciało Jezebel)
  Jarosław Błahy, Smok z wydłubanym okiem i odciętym językiem (Jan Polkowski, Portier i inne opowiadania)
  Michał Trusewicz, Dziury po śnie oraz inne przyjemności (César Aira, Trzy opowieści)
  Beata Patrycja Klary, Gorące bułki 10 (Joanna Wicherkiewicz, Dysharmonie; Paweł Biliński, Część urojona; Wiesław Kępiński, Upragniony syn Iwaszkiewiczów; Jerzy Jarniewicz, Bunt wizjonerów; Shaun Bythell, Pamiętnik księgarza; Arka. Opowieść o życiu i przetrwaniu. Aleksander Skotnicki w rozmowie z Katarzyną Kachel i Maciejem Kwaśniewskim; Stanisław Jaromi, Boska ziemia; Filip Springer, Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz)
  
  nadesłano
  
  polemika:
  Rafał Gawin, Anarchistyczno-ekologicznie-feministyczny thriller bez elementów czarnej komedii, czyli Olgi Tokarczuk mowa noblowska typowo polska (analiza bez syntezy)
  
  komiks:
  Jarosław Kozłowski, Z bibliotecznej teki. 18
  
  muzyka:
  Radek Bruch, Strefa dźwiękowej pamięci (Marek Napiórkowski, Hipokamp)
  Adam Mańkowski, Nowe oblicze Chicago (Junius Paul, Ism)
  Rafał Wawrzyńczyk, Trudne kółka 5 (Wenchen Qin, Orchestral works; Robin Hoffmann, Kunst Pfeifen; György Kurtág, The edge of silence. Works for voice; Isang Yun, Sunrise Falling; Andrzej Dobrowolski, Music for Orchestra)
  
  stałe felietony:
  „poniewczasie” – Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Szymański Władysław, Pogonowska Anna, Moszczeńska-Rzepecka Izabela, Himilsbach Jan
  „dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Niepewność
  „esoesy” – ADL, Dwudzieste
  „poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, Jeśli już rankingi, to na szczycie on. Marcin Królikowski
  „bez przesady” – Edward Balcerzan, Od podmiotki do przedmiotki
  
  patronaty ‘eleWatora’ – Gorajec:
  Vitalija Pilipauskaitė-Butkienė, Moters siela / Dusza kobiety, Pirmasis / Pierwszy, Motyvas / Motyw, Mano trečio vaiko eilėraštis / Wiersz mojego trzeciego dziecka, *** (tu perduosi mano kraują kitai moteriai…) / *** (oddasz moją krew innej kobiecie…), Geriausi eilėraščiai / Najlepsze wiersze (przeł. Agnieszka Rembiałkowska)
RozwińZwiń