„Chowanna” 2017. T. 2 (49): Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emancypacją a stagnacją

„Chowanna” 2017. T. 2 (49): Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emancypacją a stagnacją

1 opinia

Format:

ibuk

Część monograficzna tomu 2/2017 „Chowanny” pod redakcją Ewy Bielskiej została zatytułowana Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emanacją a stagnacją. Jej celem jest utworzenie interdyscyplinarnego forum wymiany refleksji dotyczącej kategorii oporu. Efektem współpracy z licznym gronem badaczy tejże problematyki reprezentujących dyscypliny takie, jak psychologia, socjologia, pedagogika, jest możliwość zaprezentowania zróżnicowanych kontekstów ulokowania refleksji nad oporem we współczesnych naukach społecznych. Egzemplifikacje dotyczą tutaj refleksji w studiach z zakresu psychologii klinicznej, psychoterapii, teorii i praktyki profesji pomocowych, studiów z zakresu resocjalizacji i szeroko rozumianej teorii i praktyki związanej z treatment (czy też differentia treatment). Podjęte rozważania problematyki oporu odnoszą się także do socjologicznego ujęcia praktyk kulturowych o charakterze kontestacji, oporu wobec zmiany w przestrzeni edukacyjnej oraz oporu wobec normatywnych matryc kulturowych.


Część tekstów rozporoszonych tomu tematycznie odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak stosunek studentów pedagogiki do wybranych instytucji kontroli społecznej, satysfakcja młodzieży akademickiej ze sposobu funkcjonowania jej rodziny pochodzenia, medialne wzory kultury zdrowotnej, aktywność fizyczna, percepcja lęku przed śmiercią, zdrowotne i społeczne zagrożenia wynikające z uzależnień od czynności, pojęcie uzależnienia w środowisku lokalnym, peryferie społeczne jako przestrzeń profilaktyki zachowań ryzykownych, kulturowe źródła dydaktyki szkolnej, osobisty w perspektywie modelu elastyczności psychologicznej.


Liczba stron406
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Od Redakcji /    9
  
  Część monograficzna
  Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emancypacją a stagnacją (pod redakcją Ewy Bielskiej)
  
  Wstęp (Ewa Bielska) /    15
  
  Ewa Bielska: Opór – jego interdyscyplinarny charakter, sieć pojęć i perspektywy teoretyczne (wybrane ujęcia) /    19
  
  Hanna Przybyła - Basista: Niechęć do uczestniczenia w procesie psychoterapii i mediacjach rodzinnych – opór i jego przyczyny /    33
  
  Aleksandra Wieteska: Opór w terapii psychodynamicznej dorosłych, dzieci i młodzieży /    57
  
  Mariusz Sztuka: Kategoria oporu w badaniach penitencjarnych Horyzont zastosowań /    71
  
  Krzysztof Sawicki: Opór w szkole Z doświadczeń wychowanków zakładów poprawczych /    85
  
  Agata Rzymełka - Frąckiewicz: Przemiany systemu edukacji a opór społeczny jako wyraz niepokojów wobec zmieniających się realiów /    109
  
  Andrzej Kasperek: Zielony romantyzm, kontrkultura i ekologia Kilka uwag na temat romantycznych inspiracji ekologicznego oporu /    123
  
  Ewa Jarosz: Obywatelskość dziecka – wyboista droga emancypacji w warunkach oporu dorosłych /    141
  
  Teresa Wilk: Opór wobec potrzeby/logiki codzienności, czyli o tym, dlaczego współcześni Polacy nie chcą, nie potrafią, … posługiwać się poprawnym językiem polskim Konsekwencje i potrzeby /    167
  
  Agnieszka Gromkowska -Melosik: Paradoksy testów kompetencji języka angielskiego w krajach azjatyckich /    191
  
  Studia i rozprawy
  
  Anna Nowak: Stosunek studentów pedagogiki do wybranych instytucji kontroli społecznej i do prawa jako narzędzia kontroli społecznej /    211
  
  Tomasz Bajkowski: Zapisane w pamięci – satysfakcja młodzieży akademickiej ze sposobu funkcjonowania jej rodziny pochodzenia /    223
  
  Anna Gaweł: Medialne wzory kultury zdrowotnej jako wyzwanie dla edukacji /    239
  
  Alina Dworak: Physical Activity as a Challenge for Education and the Promotion of Women’s Health /    255
  
  Józef Binnebesel, Zbigniew Formella: Percepcja lęku przed śmiercią w kontekście Tanatopedagogicznej Relacyjnej Terapii Zastępczej – badania realizowane na terenie Włoch /    269
  
  Joanna Bulska: Współczesny człowiek wobec zdrowotnych i społecznych zagrożeń wynikających z uzależnień od czynności /    299
  
  Iwona Malorny: The Notion of Addiction in the Local Environment Diagnosis and Prevention /    313
  
  Grzegorz Bolesław Głupczyk: Peryferie społeczne jako przestrzeń profilaktyki zachowań ryzykownych /    327
  
  Marta Krasuska - Betiuk: Polonistyczne obrazy świata Szkic o kulturowych źródłach dydaktyki szkolnej /    349
  
  Magdalena Hyla: Dlaczego opieramy się własnym marzeniom? Rozwój osobisty w perspektywie modelu elastyczności psychologicznej /    373
  
  Recenzje, komunikaty, polemiki
  
  Henryk Gąsior Wspomnienie sylwetki pedagoga – wychowawcy, organizatora uniwersyteckiej pedagogiki społecznej na Śląsku (Adam Stankowski) /    391
  
  Kondolecje na okoliczność śmierci prof Henryka Gąsiora (Tadeusz Pilch) /    397
  
  The 35th Anniversary of the Polish Educational Research Association Scientific Conference The Identity of Pedagogy Sociability – Ethicality – Communality (Warsaw, 11 May 2016) (Joanna Michalak-Dawidziuk) /    399
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia