POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Opis zachowań językowych osób we wczesnej fazie choroby Alzheimera umożliwiający weryfikację hipotezy, że zaburzenia mowy w tej chorobie są patologicznym nasileniem zmian w mowie zdrowych osób w podeszłym wieku. W części teoretycznej autorka omawia stan badań nad zmianami mowy wynikającymi z fizjologicznego procesu starzenia oraz nad zaburzeniami związanymi z chorobą Alzheimera, przedstawia diagnozę różnicową choroby Alzheimera i schorzeń o podobnym obrazie klinicznym oraz opisuje narzędzia, które można wykorzystać w diagnozie logopedycznej tej grupy chorych. W drugiej części prezentuje analizę obszernego materiału językowego uzyskanego w grupie badawczej osób z chorobą Alzheimera i w dwóch grupach kontrolnych.
Autorka jako jedna z pierwszych w Polsce porównuje wykonanie różnorodnych zadań z zakresu rozumienia mowy, ekspresji, czytania i pisania przez osoby chore, zdrowe osoby starsze i zdrowe osoby młode oraz zwraca uwagę na konieczność włączenia logopedy w proces diagnozy i terapii zaburzeń mowy osób cierpiących na chorobę Alzheimera. Uzupełnieniem publikacji jest załącznik zawierający transkrypcję nagrań wypowiedzi osób z grupy badawczej i dwóch grup kontrolnych.
Książka adresowana do badaczy i studentów z dziedziny językoznawstwa stosowanego, logopedii i neuropsychologii, a także opiekunów osób z chorobą Alzheimera.
A description of the speech of people in the early stages of Alzheimer’s disease, allowing for a verification of the hypothesis that speech disorders in this disease are a pathological intensification of the changes in speech that healthy elderly people undergo.
The author discusses the current research on changes in speech resulting from the physiological process of ageing and on the disorders connected to Alzheimer’s disease, presents a differential diagnosis of Alzheimer’s disease and of disorders with a similar clinical picture, and describes the tools that can be used in speech disorders diagnosis with this group of patients. Further on, she presents an analysis of the extensive linguistic material obtained from a study group of people with Alzheimer’s disease and from two control groups.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 310 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4069-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE | 13 |
1. Choroba Alzheimera | 15 |
1.1. Choroba Alzheimera a otępienie alzheimerowskie | 15 |
1.2. Epidemiologia | 16 |
1.3. Rozpoznanie | 17 |
1.4. Charakterystyka choroby Alzheimera | 22 |
1.5. Warianty choroby Alzheimera | 25 |
1.6. Profilaktyka i terapia | 28 |
2. Mowa w chorobie Alzheimera | 29 |
2.1. Mowa a język | 29 |
2.2. Mowa w procesie fizjologicznego starzenia się | 31 |
2.3. Zaburzenia mowy w chorobie Alzheimera | 39 |
2.4. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy | 51 |
2.4.1. Afazja | 51 |
2.4.2. Afazja pierwotna postępująca | 53 |
2.4.3. Otępienie naczyniopochodne/naczyniowe | 55 |
2.4.4. Otępienie czołowo-skroniowe/choroba (zespół) Picka | 56 |
2.4.5. Choroba Parkinsona | 57 |
2.4.6. Otępienie z ciałami Lewy’ego | 58 |
2.4.7. Choroba Huntingtona | 59 |
2.4.8. Choroba Creutzfeldta-Jakoba | 60 |
2.4.9. Stwardnienie hipokampa | 60 |
2.4.10. Depresja | 61 |
2.4.11. Schizofazja | 62 |
3. Przegląd narzędzi do badania zaburzeń mowy w chorobie | |
Alzheimera | 64 |
CZĘŚĆ II. ZACHOWANIA JĘZYKOWE OSÓB Z CHOROBĄ | |
ALZHEIMERA | 83 |
1. Wprowadzenie do badań | 85 |
1.1. Perspektywy badawcze | 85 |
1.2. Stosowane metody badawcze | 86 |
1.2.1. Metoda testowa | 87 |
1.2.2. Metoda wywiadu/rozmowy | 89 |
1.2.3. Metoda ankietowa | 90 |
1.3. Schemat i warunki badania | 91 |
1.4. Charakterystyka grupy badawczej | 92 |
1.5. Charakterystyka grup kontrolnych | 98 |
1.6. Pytania badawcze | 100 |
2. Analiza materiału językowego | 102 |
2.1. Uwagi do analizy materiału | 102 |
2.2. Rozumienie | 103 |
2.2.1. Wskazywanie obrazków | 103 |
2.2.2. Wskazywanie części ciała | 104 |
2.2.3. Rozumienie poleceń | 105 |
2.2.4. Rozumienie złożonego materiału językowego | 106 |
2.2.5. Rozumienie metafor | 109 |
2.2.6. Rozumienie nonsensów na obrazkach | 113 |
2.2.7. Umiejętność klasyfikacji przedmiotów | 116 |
2.3. Ekspresja | 122 |
2.3.1. Realizacja ciągów zautomatyzowanych | 122 |
2.3.2. Powtarzanie wyrazów i zdań | 123 |
2.3.3. Aktualizacja nazwy | 126 |
2.3.4. Fluencja słowna | 144 |
2.3.5. Narracja (obrazek) | 150 |
2.3.6. Narracja (historyjka obrazkowa) | 157 |
2.4. Czytanie | 164 |
2.4.1. Rozróżnianie liter, wyrazów, rozpoznawanie wyrazów, wskazywanie desygnatów | 164 |
2.4.2. Głośne czytanie wyrazów i zdań | 165 |
2.4.3. Czytanie ze zrozumieniem | 168 |
2.5. Pisanie | 170 |
2.5.1. Pisanie danych osobowych, ciągów zautomatyzowanych, dyktowanych liter, liczb, wyrazów, nazw desygnatów | 170 |
2.5.2. Pisanie zdań | 173 |
2.5.3. Narracja pisemna | 176 |
Podsumowanie | 181 |
1. Wartość poznawcza i praktyczna badań | 181 |
2. Odpowiedzi na pytania badawcze | 183 |
3. Rola logopedy w diagnozie i terapii osób z chorobą Alzheimera | 188 |
Bibliografia | 193 |
Załączniki | 209 |
Załącznik 1. Materiał językowy osób z grupy badawczej i grup kontrolnych | 209 |
Załącznik 2. Ankieta dla członków rodziny/opiekunów na temat badanej osoby | 300 |
Summary | 302 |
Indeks osób | 305 |