POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
W związku z kolejną reformą systemu szkolnictwa w Polsce problemy kształcenia literackiego, kulturowego i językowego ciągle stanowią przedmiot dyskusji nie tylko w środowisku akademickim, ale przede wszystkim w środowisku praktyków. Czy kształcenie polonistyczne będzie oparte na schematach? A może będzie to uczenie kreatywne? Z jednej strony spotkamy się bowiem z koniecznością zmierzenia się z dość sztywną podstawą programową, z drugiej – z potrzebą rozbudzania indywidualnych zainteresowań uczniów.
Autorzy publikacji ukazują szkołę i nauczyciela w obliczu nowych zjawisk społecznych, wychowawczych, kulturowych i edukacyjnych oraz tradycyjnych modeli edukacji. W tomie poruszane są również zagadnienia związane z rolą przedmiotu język polski w reformowanej szkole, starymi i nowymi mediami w edukacji polonistycznej, możliwościami i sposobami kształcenia oraz samokształcenia nauczycieli.
The authors of the publication portray schools and teachers in the face of new social, educational, cultural and teaching phenomena as well as traditional models of education. The book also addresses issues connected to the role of the Polish language as a school subject following recent reforms, the old and new media in Polish language education, the possibilities and ways of training teachers and of their self-learning.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 424 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4139-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
KATARZYNA MACIEJAK, MAGDALENA TRYSIŃSKA, Wstęp | 7 |
NAUCZYCIEL WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE | |
PAWEŁ SPOREK, W poszukiwaniu archetypu nauczyciela. Rozważania w świetle koncepcji Berniego Neville’a | 15 |
MAREK PIOTROWSKI, Nauczycielskie kompetencje w przededniu 100-lecia sformułowania koncepcji progresywistycznej w edukacji | 37 |
MAREK PIENIĄŻEK, Polonistyka performatywna – nowy zestaw kompetencji dydaktycznych | 53 |
ZOFIA POMIRSKA, Wiwat polonista konstruktywista! | 69 |
STANISLAV ŠTĚPÁNÍK, Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie między tradycją a współczesnością | 85 |
JOLANTA FISZBAK, Jakiego polonisty potrzebuje współczesna szkoła? O pożądanych cechach nauczycieli w świetle uczniowskich wypowiedzi ankietowych | 103 |
ANNA JANUS-SITARZ, Funkcja formacyjna edukacji polonistycznej w czasach niepokoju | 121 |
HANNA KĄDZIOŁKA-SABANTY, Kompetencje nauczyciela polonisty a przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy | 133 |
KREATYWNY NAUCZYCIEL. KREATYWNY UCZEŃ | |
ZUZANNA CZECHOWSKA, Świadomość studentów filologii polskiej na temat twórczości jako dyspozycji nauczyciela i ucznia | 153 |
MAGDALENA TRYSIŃSKA, Rozprawka szkolna – między schematyzmem a kreatywnością | 165 |
ANNA KRASOWSKA, Rozwijanie kompetencji humorystycznej | |
na lekcjach języka polskiego | 185 |
KRZYSZTOF BIEDRZYCKI, Lęk przed interpretacją | 197 |
ANNA ŚLÓSARZ, Metoda wizualizacji słów kluczowych wiersza | 207 |
DANUTA KĘPA-FIGURA, Zasada kooperacji Paula Grice’a jako narzędzie oceny tekstu medialnego w edukacji polonistycznej | 243 |
KAROLINA WAWER, Polonista wobec wyzwań współczesności. Imigranci z Ukrainy – o studenckim projekcie edukacyjnym | 261 |
POLONISTYKA – NIE TYLKO CYFROWA | |
KRZYSZTOF KASZEWSKI, Przekształcenie, poszerzenie, otwarcie – trzy poziomy wykorzystania cyfrowych mediów w edukacji (nie tylko) polonistycznej | 291 |
MICHAŁ FRIEDRICH, Nie tylko „sztuki siostrzane”. Malarstwo – literatura – ekfraza na lekcjach języka polskiego | 303 |
AGNIESZKA KOWALKIEWICZ-KULESZA, Słuchanie ze zrozumieniem – rola słuchowisk w kształceniu polonistycznym | 317 |
ALENA PODVIAZKINA, Audycje radiowe jako pomoc dydaktyczna na lekcjach języka polskiego | 329 |
UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACH | |
DOROTA KARKUT, Kształcenie kompetencji studentów polonistyki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 347 |
HELENA BALCEREK, Wiedza o języku a problemy komunikacyjne uczniów z ASD | 363 |
MAGDALENA MARZEC-JÓŹWICKA, TOMASZ KORCZYŃSKI, Współpraca polonisty z psychologiem jako istotny element kształcenia przyszłych nauczycieli | 379 |
WIOLETA LUCHOWSKA, Mowa jako narzędzie ekspresji dziecka. Uczeń z arabskiego kręgu kulturowego na lekcji języka polskiego | 399 |