Tam i z powrotem. Rzecz o lalkarskich kontaktach polsko-czechosłowackich i polsko-czesko-słowackich na Śląsku. Wyd. 2. popr. i uzup.

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

37,80  50,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

37,8050,40

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce autorka przedstawia rozważania dotyczące źródeł obecności czeskich i słowackich twórców w polskim teatrze lalek początku XXI wieku, jak również znaczenia, jakie twórczość artystów trzech sąsiednich krajów miała dla przemian ich rodzimej konwencji lalkowej oraz dla kierunków i intensywności wzajemnych inspiracji i wpływów. Jest to zatem próba zaobserwowania, jak czeska i słowacka tradycja zaważyła na kształcie polskiego teatru lalek, a także, jak polska myśl artystyczna wpłynęła na przemiany form tego gatunku teatralnego za południowymi granicami Polski. Za przestrzeń obserwacji zostało przyjęte terytorium Śląska.


Książka nagrodzona w 2005 roku przez słowacki oddział międzynarodowej organizacji lalkarzy UNIMA (Union Internationale de la Marionnette).


Liczba stron462
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3404-2
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Przedmowa do drugiego wydania /    9
  Podziękowania /    13
  Wstęp /    15
  Zanim zacznie się opowieść… /    35
  
  I. Od zakończenia II wojny światowej do przemian lat osiemdziesiątych XX wieku
  
  1. Tradycja i socrealizm /    59
  2. Pierwsze jaskółki zmian w teatrze lalek w Czechosłowacji /    67
  3. Festiwale /    77
  3.1. Festiwale w Czechosłowacji /    86
  4. Pierwsze kontakty Jana Dormana z Czechosłowacją /    90
  5. Edukacja teatralna lalkarzy /    102
  6. Literatura teatralna /    109
  6.1. Literatura Czechosłowacji w polskich teatrach lalek /    109
  6.2. Polskie inscenizacje czeskich sztuk /    115
  6.3. Polska literatura dramatyczna dla dzieci w Czechosłowacji /    117
  7. Lata przełomu /    124
  7.1. Polska /    124
  7.2. Czechosłowacja /    130
  8. Najważniejsze ośrodki nowego teatru lalek w Czechosłowacji /    133
  8.1. Liberec /    133
  8.2. Hradec Králové /    138
  8.2.1. Janosik /    140
  8.3. Pilzno /    144
  8.4. Praga /    145
  8.5. Teatry na Słowacji /    147
  8.6. Podsumowanie /    151
  9. W poszukiwaniu „nowego” /    154
  9.1. Walka o lalki /    154
  9.2. Polski teatr lalek lat osiemdziesiątych /    159
  10. Czeskie i słowackie teatry na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej /    164
  
  II. Twórcy z Czech i ze Słowacji w polskich teatrach lalek na Śląsku
  
  1. Początki współpracy /    179
  1.1. Wałbrzych /    179
  1.2. Polacy z Zaolzia w śląskich teatrach lalek /    184
  2. Karel Brožek /    193
  2.1. Król Jeleń /    195
  2.2. Tematy historyczne /    198
  2.3. Teatr w Galerii /    202
  2.4. Współpracownicy /    206
  3. Petr Nosálek /    209
  3.1. Divadlo loutek Ostrava /    211
  3.2. Opole /    214
  3.3. Współpraca z Martą Guśniowską /    217
  3.4. Misteria /    220
  3.5. Teatr romantyczny /    226
  3.6. O diabełku Widełku /    231
  3.7. Ważne tematy dla najmłodszych /    234
  3.8. Tristan i Izolda /    236
  3.9. Współpracownicy /    237
  3.9.1. Scenografowie /    238
  3.9.2. Kompozytorzy /    242
  4. Inni twórcy czescy /    250
  4.1. Josef Krofta /    250
  4.2. Jakub Krofta i Wrocławski Teatr Lalek /    253
  4.2.1. Po trzech latach /    256
  4.2.2. Inscenizacje Krofty /    259
  4.3. Marek Zákostelecký /    263
  4.4. Miroslav Vildman /    270
  4.5. Jan Polívka /    272
  4.6. Libor Štumpf /    276
  5. Marián Pecko    278
  5.1. Inscenizacje bielskie /    280
  5.2. Inscenizacje opolskie /    293
  5.2.1. Iwona, księżniczka Burgunda /    298
  5.2.2. Sztuka i życie /    304
  6. Inni twórcy słowaccy /    306
  6.1. Mistrzowski team Mariána Pecki /    307
  6.2. Ondrej Spišák i František Lipták /    313
  Zakończenie /    317
  
  Aneksy
  
  1. Oryginalne brzmienie cytatów z publikacji czesko- i słowackojęzycznych /    331
  2. Rozmowa Miloša Krekoviča z Evą Farkašovą (fragmenty) /    337
  3. Teatry czeskie i słowackie na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej /    340
  4. Udział artystów z Czech i ze Słowacji w imprezach towarzyszących Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsku-Białej /    348
  5. Czescy i słowaccy twórcy w polskich teatrach lalek na Śląsku w latach 1945–2016 /    349
  6. Prace teatralne czeskich i słowackich reżyserów w Polsce /    367
  7. Marek Zákostelecký w polskich teatrach lalek /    375
  8. Prace teatralne czeskich i słowackich scenografów w Polsce /    377
  9. Inscenizacje Petra Nosálka z muzyką Pavla Helebranda /    395
  Bibliografia /    399
  Indeks nazwisk /    415
  Shrnutí /    439
  Zhrnutie /    447
  Summary /    455
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia