INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest zbiorem artykułów podejmujących problematykę recepcji mitologii klasycznej w literaturze staropolskiej (XVI-XVII w.). Zawiera zarówno teksty wcześniej drukowane, dokumentujące wieloletnie studia autorki nad zagadnieniem, jak i prace nowe. Tytułowy cytat wskazuje na część II wydawnictwa poświęconą mitologizmom w wybranych obszarach barokowej literatury religijnej. Na materiale m. in. pastorałek dramatycznych i kaznodziejstwa autorka pokazuje, jak elementy tradycji antycznej funkcjonują w literaturze szkolnej, popularnej oraz użytkowej, a przede wszystkim zupełnie odmiennej pod względem ideowym.
Na pozostałe części książki składają się studia określające rolę mitologii oraz formy jej wykorzystania w twórczości autorów renesansowych: Mikołaja Reja i Jana Kochanowskiego (część I) oraz ukazujące problematykę z perspektywy kształtowania języka poetyckiego: motywy mitologiczne w strukturze toposów, ich rola w poetyckim „kodowaniu” oraz w dyskursie miłosnym (część III).
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3432-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | |
Tradycja mitologiczna w literaturze staropolskiej — wobec braku syntezy / | 7 |
Część I | |
Rej i mitologia / | 17 |
„Owa prosto będziecie ze mnie mieć Chirona”. Kod mitologiczny Fraszek Jana Kochanowskiego / | 31 |
Część II | |
Apollo u żłóbka i stajenka, która przewyższa Olimp. Antyk w staropolskich pastorałkach dramatycznych / | 53 |
Z problemów genologii / | 53 |
Poscamus Olympum. Mitologizmy w funkcji zapożyczeń leksykalnych / | 57 |
Cynthius alter i Apollo chrześcijański / | 62 |
Lucyfer w Hadesie: mitologiczno‑chrześcijański obraz piekła / | 70 |
Numina fracta cadent. Aksjologizacja świata antycznego / | 81 |
Ultima aetas — felix aetas. Ekloga IV Wergiliusza jako tradycja literacka / | 88 |
Polio polski Kaspra Miaskowskiego: Wergiliusz odmieniony „wedle potrzeby” / | 93 |
Mitologia w perswazji kaznodziejskiej / | 107 |
Uwagi wstępne / | 107 |
„Inwencyje poetyckie”, czyli egzempla / | 111 |
Wszechmocny Jowisz i ślepy Kupidyn / | 119 |
„Jako pisał Pausonias”. Erudycja i quasi‑erudycja / | 123 |
Errat antiquitas: aksjologizacja mitologii / | 128 |
Część III | |
Słodki i okrutny. Wizerunek Kupidyna w poezji staropolskiej / | 139 |
Eros — Amor — Kupidyn w literaturze klasycznej / | 139 |
„Miłość jest Muzą, Kupido mym Febem” / | 143 |
„Bóg cały” — „chłopiąteczko niewieliczkie”. Boskie i dziecięce oblicze Erosa / | 146 |
„Strzelec okrutny, zbójca wierutny” / | 157 |
„Amor, co wszystkich zwycięża”? / | 165 |
Postscriptum: Kupidyn i Śmierć, czyli o pewnej niezwykłej przygodzie antycznego bożka w poezji staropolskiej opisanej / | 174 |
Topika mitologiczna w poezji dawnej / | 187 |
Szyfr, kod i konwencja. Staropolskie sposoby „mówienia mitologią” / | 211 |
Bibliografia / | 225 |
Nota edytorska / | 237 |
Indeks nazwisk / | 239 |
Summary / | 245 |
Resumé / | 247 |