INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka pracy w najszerszym rozumieniu dotyczy emocji i ich znaczenia w wychowaniu, dlatego adresowana jest do praktyków i teoretyków zainteresowanych edukacją, a szczególnie tym, co dzieje się na styku wychowania i kultury emocji. Każdą wspólnotę charakteryzuje ton emocjonalny, który jest kulturowym przejawem jej funkcjonowania. Nie inaczej jest w przypadku szkoły, która niewątpliwie jest miejscem doświadczania emocji – toczy się w niej życie codzienne, a uczestnicząc w tkance społecznej, przeżywamy, wyrażamy i tłumimy emocje.
Współcześnie rośnie zainteresowanie emocjami w pedagogice i jednocześnie odczuwamy zmiany kultury emocjonalnej, których źródło tkwi między innymi w przemianach więzi w rodzinie i inwazyjności mediów. W książce opisano symptomy jednoczesnego ocieplania (zdziczenia) i chłodzenia (komercjalizacji) kultury w ogóle oraz podjęto próbę opisu kultury emocjonalnej szkoły, zwłaszcza tego jakie emocje i ich kulturowe skrypty ujawniają się oraz kształtują codzienność klasy szkolnej.
W książce zaprezentowano modele teoretyczne i skonstruowane na ich podstawie narzędzia do badania klimatu emocjonalnego klasy (Kwestionariusz Klimat Emocjonalny-Uczeń) oraz pracy emocjonalnej nauczyciela (Kwestionariusz Praca Emocjonalna Nauczyciel). W części badawczej autor podejmuje próbę wskazania i opisania tych czasoprzestrzeni życia w szkole, w których uczniowie i nauczyciele doświadczają i wyrażają emocje, między innymi po to by odpowiedzieć na pytanie jaka jest kultura emocjonalna szkoły, która ujawnia się w klimacie codziennych interakcji.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 470 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3612-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie / | 9 |
Rozdział | 1 |
Dyskursy o emocjach – pedagogiczne inspiracje / | 17 |
1.1. Historia, filozofia i historiozofia o emocjach / | 20 |
1.2. Antropologia – kulturowe koncepcje emocji / | 28 |
1.3. Emocje konstruktywne i konstruowane – dyskurs psychologiczny / | 33 |
1.4. Emocje w socjologii – socjologia emocji / | 40 |
1.5. Podsumowanie współczesnych dyskursów o emocjach. Przesłanki do badań pedagogicznych / | 49 |
Rozdział | 2 |
Kultura emocjonalna – kultura emocji / | 61 |
2.1. Kultura i emocje – próby konceptualizacji kultury emocjonalnej / | 67 |
2.2. Kultura emocjonalna w koncepcjach socjologicznych / | 73 |
2.3. Kultura emocjonalna – kompetencja – wychowanie / | 80 |
2.4. Kultura emocjonalna – między indywidualizmem a kolektywizmem / | 88 |
2.5. Przemiany kultury emocjonalnej – implikacje dla wychowania / | 95 |
2.5.1. Podgrzewanie emocjonalności / | 100 |
2.5.2. Chłodzenie emocjonalności / | 108 |
2.6. Podsumowanie / | 119 |
Rozdział | 3 |
Klimat emocjonalny klasy – „powierzchnia” kultury emocjonalnej / | 123 |
Przestrzenie implicite i explicite kultury emocjonalnej – wprowadzenie / | 125 |
3.1. Emocje a codzienność szkoły / | 128 |
3.2. Klimat emocjonalny – „powierzchnia” kultury emocjonalnej / | 135 |
3.2.1. Klimat klasy – peregrynacje teoretyczne i badawcze / | 136 |
3.2.2. Klimat emocjonalny klasy – modele teoretyczne i badawcze / | 145 |
3.2.3. Klimat emocjonalny klasy – proksymalne i dystalne uwarunkowania / | 152 |
3.2.4. Model własny klimatu emocjonalnego klasy / | 158 |
3.3. Praca emocjonalna nauczyciela – pomiędzy regułami a troską / | 166 |
3.4. Edukacja – kształcenie – wychowanie a wsparcie rozwoju | |
kompetencji emocjonalnej uczniów / | 186 |
3.4.1. Wychowanie emocjonalne w ideologii transmisji kulturowej / | 193 |
3.4.2. Wychowanie emocjonalne w ideologii romantycznej / | 197 |
3.4.3. Wychowanie emocjonalne w ideologii progresywnej / | 202 |
3.4.4. Statusy wychowania emocjonalnego – podsumowanie / | 207 |
Rozdział | 4 |
Metodologiczne podstawy badań własnych / | 217 |
4.1. Badania emocji – doświadczenia, dylematy i możliwości / | 219 |
4.2. Założenia problematyki badawczej / | 223 |
4.3. Problemy badawcze, zmienne i wskaźniki / | 232 |
4.4. Metody badawcze i procedura badań / | 235 |
4.4.1. Obserwacja jakościowa / | 236 |
4.4.2. Wywiad swobodny ukierunkowany z nauczycielem / | 238 |
4.4.3. Wywiad fokusowy z uczniami / | 239 |
4.4.4. Metody sondażowe i szacowania / | 240 |
4.5. Dobór próby badawczej i organizacja / | 245 |
4.6. Charakterystyka terenu badań i próby / | 247 |
Rozdział | 5 |
Emocje w codzienności życia szkoły – empiryczne egzemplifikacje / | 249 |
5. 1. Klimat emocjonalny klasy szkolnej w perspektywie badań empirycznych / | 252 |
5.1.1. Klimat emocjonalny klasy w percepcji uczniów – analiza / | 252 |
5.1.2. Klimat emocjonalny – ilustracje empiryczne / | 265 |
5.1.3. Klimat emocjonalny klasy – podsumowanie / | 294 |
5.2. Praca emocjonalna nauczyciela w badaniach / | 297 |
5.2.1. Praca emocjonalna a klimat emocjonalny klasy / | 297 |
5.2.2. Praca emocjonalna w narracjach nauczycieli / | 309 |
5.3. Praca płytka i głęboka nauczyciela – podsumowanie / | 376 |
Podsumowanie i wnioski z przeprowadzonych badań / | 387 |
Empiryczne „wzory” kultury, klimatu i pracy emocjonalnej nauczyciela – wnioski z badań / | 389 |
Zakończenie i wskazania do dalszych badań / | 408 |
Załączniki / | 423 |
Bibliografia / | 435 |
Summary / | 463 |
Zusammenfassung / | 465 |