INNE EBOOKI AUTORA
Format:
ibuk
W książce przedstawiono problem aktywizacji osób starszych poprzez terapię zajęciową. Ze względu na szeroki potencjał, terapia zajęciowa stanowi bardzo ważny element działań prewencyjnych oraz formę aktywizacji seniorów w starzejącym się społeczeństwie, co w konsekwencji zapobiega wykluczeniu społecznemu osób starszych. Autorka koncentruje się na problemach teoretycznych i definicyjnych związanych z terapią zajęciową w Polsce oraz przedstawia sposoby jej prowadzenia na przykładzie poznańskich dziennych domów pomocy społecznej – ukazując konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych. Analizuje zagadnienie w porównaniu do innych krajów UE i USA, przedstawia różnice w podejściu do tej formy usprawniania, odmienne metody pracy oraz regulacje prawne, wpływające bezpośrednio na sposób prowadzenia tej formy terapii w Polsce. W dwóch pierwszych rozdziałach omówiono problem starzenia się człowieka w ujęciu psychologicznym i społecznym oraz koncepcje teoretyczne i regulacje prawne związane z terapią zajęciową. Następnie przedstawiono hipotezy badawcze i metodykę pracy, analizę oferty innych niż terapia zajęciowa aktywności dla osób w okresie późnej dorosłości dostępnych na terenie Poznania oraz wyniki badań przeprowadzonych na grupie terapeutów zajęciowych oraz uczestników zajęć w dziennych domach pomocy społecznej. Książkę kończy rozdział o konsekwencjach specyficznego podejścia do terapii zajęciowej w Polsce oraz propozycje takich zmian, by była ona efektywniejsza i satysfakcjonująca dla uczestników.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3497-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
1. PÓŹNA DOROSŁOŚĆ | 11 |
1.1. Klasyfikacja rozwojowa życia jednostki w ujęciu teoretycznym psychologii rozwojowej, socjologii oraz geragogiki | 11 |
1.2. Zmiany w funkcjonowaniu zachodzące w okresie późnej dorosłości | 21 |
1.3. „Seniorzy 50+” w kontekście definiowania okresu późnej dorosłości | 24 |
1.3.1. Jak definiowana jest grupa odbiorców zajęć dla „seniorów 50+”? | 24 |
1.3.2. Dlaczego zatem „seniorzy 50+”? | 26 |
1.3.3. Zajęcia dla „seniorów 50+” a Uniwersytety Trzeciego Wieku | 28 |
1.3.4. Zajęcia dla „seniorów 50+” a tutoring międzypokoleniowy | 29 |
1.4. Wizerunek osób starszych w kulturze | 30 |
1.5. Osoby w wieku późnej dorosłości na terenach wiejskich – szczególnie zagrożone wykluczeniem? | 41 |
1.5.1. Modele opieki nad osobami w okresie późnej dorosłości mieszkającymi na terenach wiejskich | 44 |
1.5.2. Różnice w sytuacji kobiet i mężczyzn mieszkających na terenach wiejskich | 45 |
1.5.3. Organizacje samopomocowe | 47 |
1.5.4. Senior jako lider społeczności wiejskiej | 49 |
2. TERAPIA ZAJĘCIOWA | 51 |
Wprowadzenie | 51 |
2.1. Historia terapii zajęciowej jako metody | 52 |
2.2. Definicje terapii zajęciowej | 53 |
2.3. Koncepcje teoretyczne dotyczące terapii zajęciowej | 57 |
2.4. Regulacje prawne dotyczące terapii zajęciowej w Polsce | 61 |
2.5. Kształcenie terapeutów zajęciowych w Polsce | 66 |
2.5.1. Zawód terapeuty zajęciowego | 66 |
2.5.2. Minimum programowe kształcenia w zakresie terapii zajęciowej i wymagania zawodowe | 67 |
2.6. Badania dotyczące stosowania terapii zajęciowej w pracy z seniorami w Polsce i w innych krajach | 71 |
3. METODOLOGIA I WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH | 83 |
3.1. Metodologia badań własnych | 83 |
3.1.1. Cele, problematyka i hipotezy badawcze | 83 |
3.1.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze | 86 |
3.1.3. Organizacja badań i dobór próby badawczej | 92 |
3.2. Oferta zajęć aktywizujących i edukacyjnych dla osób w okresie późnej dorosłości (na przykładzie Poznania) | 93 |
3.2.1. Uniwersytety Trzeciego Wieku | 93 |
3.2.2. Domy kultury | 95 |
3.2.3. Stowarzyszenia i inicjatywy prywatne | 99 |
3.2.4. Domy pomocy społecznej i dzienne domy pomocy społecznej | 101 |
3.3. Oferta dziennych domów pomocy społecznej: analiza informacji pochodzących z wywiadów przeprowadzonych z terapeutami zajęciowymi | 105 |
3.3.1. Cele i efekty terapii zajęciowej formułowane przez osoby ją prowadzące | 105 |
3.3.2. Rodzaje zajęć proponowanych w ramach terapii zajęciowej w dziennych domach pomocy społecznej | 110 |
3.3.3. Dyskusja wyników | 112 |
3.4. Analiza wyników badań kwestionariuszowych | 113 |
3.4.1. Wewnętrzne zróżnicowanie badanej grupy uczestników terapii zajęciowej pod względem samopoczucia związanego z uczestnictwem w tych zajęciach | 115 |
3.4.2. Związki między poszczególnymi wymiarami samopoczucia. | 116 |
3.4.3. Wiek i płeć jako czynniki różnicujące samopoczucie osób starszych | 118 |
3.4.4. Wykształcenie jako czynnik różnicujący samopoczucie osób starszych | 119 |
3.4.5. Rodzaj oferty DDPS-ów jako czynnik różnicujący samopoczucieosób starszych | 121 |
3.4.6. Poziom zróżnicowania badanej grupy osób starszych pod względem profilu wymiarów samopoczucia | 122 |
3.4.7. Dyskusja wyników | 126 |
4. WNIOSKI Z BADAŃ I REFLEKSJE KOŃCOWE | 133 |
BIBLIOGRAFIA | 143 |
SPIS TABEL | 155 |
SPIS RYSUNKÓW | 157 |
Occupational therapy for persons in late adulthood: current state and desired directions for change (summary) | 159 |