Terapia zajęciowa dla osób w okresie późnej dorosłości. Stan aktualny i pożądane kierunki zmian

Terapia zajęciowa dla osób w okresie późnej dorosłości. Stan aktualny i pożądane kierunki zmian

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce przedstawiono problem aktywizacji osób starszych poprzez terapię zajęciową. Ze względu na szeroki potencjał, terapia zajęciowa stanowi bardzo ważny element działań prewencyjnych oraz formę aktywizacji seniorów w starzejącym się społeczeństwie, co w konsekwencji zapobiega wykluczeniu społecznemu osób starszych. Autorka koncentruje się na problemach teoretycznych i definicyjnych związanych z terapią zajęciową w Polsce oraz przedstawia sposoby jej prowadzenia na przykładzie poznańskich dziennych domów pomocy społecznej – ukazując konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych. Analizuje zagadnienie w porównaniu do innych krajów UE i USA, przedstawia różnice w podejściu do tej formy usprawniania, odmienne metody pracy oraz regulacje prawne, wpływające bezpośrednio na sposób prowadzenia tej formy terapii w Polsce. W dwóch pierwszych rozdziałach omówiono problem starzenia się człowieka w ujęciu psychologicznym i społecznym oraz koncepcje teoretyczne i regulacje prawne związane z terapią zajęciową. Następnie przedstawiono hipotezy badawcze i metodykę pracy, analizę oferty innych niż terapia zajęciowa aktywności dla osób w okresie późnej dorosłości dostępnych na terenie Poznania oraz wyniki badań przeprowadzonych na grupie terapeutów zajęciowych oraz uczestników zajęć w dziennych domach pomocy społecznej. Książkę kończy rozdział o konsekwencjach specyficznego podejścia do terapii zajęciowej w Polsce oraz propozycje takich zmian, by była ona efektywniejsza i satysfakcjonująca dla uczestników.


Rok wydania2019
Liczba stron160
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3497-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     9
  1. PÓŹNA DOROSŁOŚĆ     11
    1.1. Klasyfikacja rozwojowa życia jednostki w ujęciu teoretycznym psychologii rozwojowej, socjologii oraz geragogiki     11
    1.2. Zmiany w funkcjonowaniu zachodzące w okresie późnej dorosłości     21
    1.3. „Seniorzy 50+” w kontekście definiowania okresu późnej dorosłości     24
      1.3.1. Jak definiowana jest grupa odbiorców zajęć dla „seniorów 50+”?     24
      1.3.2. Dlaczego zatem „seniorzy 50+”?    26
      1.3.3. Zajęcia dla „seniorów 50+” a Uniwersytety Trzeciego Wieku     28
      1.3.4. Zajęcia dla „seniorów 50+” a tutoring międzypokoleniowy     29
    1.4. Wizerunek osób starszych w kulturze     30
    1.5. Osoby w wieku późnej dorosłości na terenach wiejskich – szczególnie zagrożone wykluczeniem?     41
      1.5.1. Modele opieki nad osobami w okresie późnej dorosłości mieszkającymi na terenach wiejskich     44
      1.5.2. Różnice w sytuacji kobiet i mężczyzn mieszkających na terenach wiejskich     45
      1.5.3. Organizacje samopomocowe     47
      1.5.4. Senior jako lider społeczności wiejskiej     49
  2. TERAPIA ZAJĘCIOWA     51
  Wprowadzenie    51
    2.1. Historia terapii zajęciowej jako metody    52
    2.2. Definicje terapii zajęciowej     53
    2.3. Koncepcje teoretyczne dotyczące terapii zajęciowej     57
    2.4. Regulacje prawne dotyczące terapii zajęciowej w Polsce    61
    2.5. Kształcenie terapeutów zajęciowych w Polsce    66
      2.5.1. Zawód terapeuty zajęciowego     66
      2.5.2. Minimum programowe kształcenia w zakresie terapii zajęciowej i wymagania zawodowe    67
    2.6. Badania dotyczące stosowania terapii zajęciowej w pracy z seniorami w Polsce i w innych krajach     71
  3. METODOLOGIA I WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH     83
    3.1. Metodologia badań własnych     83
      3.1.1. Cele, problematyka i hipotezy badawcze    83
      3.1.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze     86
      3.1.3. Organizacja badań i dobór próby badawczej    92
    3.2. Oferta zajęć aktywizujących i edukacyjnych dla osób w okresie późnej dorosłości (na przykładzie Poznania)     93
      3.2.1. Uniwersytety Trzeciego Wieku     93
      3.2.2. Domy kultury     95
      3.2.3. Stowarzyszenia i inicjatywy prywatne    99
      3.2.4. Domy pomocy społecznej i dzienne domy pomocy społecznej     101
    3.3. Oferta dziennych domów pomocy społecznej: analiza informacji pochodzących z wywiadów przeprowadzonych z terapeutami zajęciowymi    105
      3.3.1. Cele i efekty terapii zajęciowej formułowane przez osoby ją prowadzące     105
      3.3.2. Rodzaje zajęć proponowanych w ramach terapii zajęciowej w dziennych domach pomocy społecznej     110
      3.3.3. Dyskusja wyników     112
    3.4. Analiza wyników badań kwestionariuszowych     113
      3.4.1. Wewnętrzne zróżnicowanie badanej grupy uczestników terapii zajęciowej pod względem samopoczucia związanego z uczestnictwem w tych zajęciach     115
      3.4.2. Związki między poszczególnymi wymiarami samopoczucia.    116
      3.4.3. Wiek i płeć jako czynniki różnicujące samopoczucie osób starszych    118
      3.4.4. Wykształcenie jako czynnik różnicujący samopoczucie osób starszych    119
      3.4.5. Rodzaj oferty DDPS-ów jako czynnik różnicujący samopoczucieosób starszych     121
      3.4.6. Poziom zróżnicowania badanej grupy osób starszych pod względem profilu wymiarów samopoczucia    122
      3.4.7. Dyskusja wyników     126
  4. WNIOSKI Z BADAŃ I REFLEKSJE KOŃCOWE     133
  BIBLIOGRAFIA     143
  SPIS TABEL    155
  SPIS RYSUNKÓW     157
  Occupational therapy for persons in late adulthood: current state and desired directions for change (summary)     159
RozwińZwiń