INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Dlaczego postulaty obrońców praw zwierząt wydają się szalone?
Skoro zwierzęta zjadają się nawzajem, dlaczego ludzie mieliby robić inaczej?
Jaki jest związek między inteligencją a zdolnością do przeżywania cierpienia?
Czy decyzja pojedynczej osoby o niejedzeniu mięsa ma znaczenie?
Dlaczego ci, którzy popierają wegetarianizm, często sami jedzą mięso?
Czy lepiej żyć na fermie przemysłowej, niż nigdy się nie urodzić?
To tylko wybrane wątki zaciekłej dyskusji, którą na kartach tej książki toczą mięsożerca i wegetarianin. Napisane przystępnym językiem, angażujące dialogi pokazują, jak prowadzić rzeczową rozmowę na te kontrowersyjne tematy, jakich myślowych błędów i retorycznych pułapek unikać oraz jakie wnioski wydają się nieuchronne. Opisowa bibliografia na końcu książki zawiera streszczenia najważniejszych publikacji na temat etyki wegetarianizmu i weganizmu, a posłowie tłumacza przybliża praktyczne realia tego zagadnienia w Polsce.
Jeśli zaczynasz podejrzewać, że jedzenie mięsa jest moralnie wątpliwe, ta książka stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu i kompendium argumentów po obu stronach debaty. Jeśli z kolei uważasz, że wegetarianie są przewrażliwieni, a jedzenie mięsa można obronić, stanowi ona fascynujące intelektualne wyzwanie.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 184 |
Kategoria | Literatura popularnonaukowa |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Włodzimierz Gogłoza |
ISBN-13 | 978-83-01-21027-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa 9 | |
Wstęp 13 | |
Moja droga do weganizmu | 13 |
Cele i odbiorcy | 17 |
Podziękowania 21 | |
Dzień 1 | 23 |
Argumenty dotyczące cierpienia, inteligencji i ryzyka | 23 |
Wegetarianizm jako stanowisko etyczne | 24 |
Argumenty na rzecz wegetarianizmu: kwestia bólu i cierpienia | 26 |
Argumenty za jedzeniem mięsa: kwestia inteligencji | 29 |
Całkowita ilość bólu powodowanego przez chów przemysłowy | 33 |
Błędy poznawcze wegetarian i osób jedzących mięso | 37 |
Kwestia inteligencji i skali bólu | 38 |
Kwestia ludzi niepełnosprawnych intelektualnie | 41 |
Kwestia niepewności etycznej | 43 |
Przywiązywanie wagi do życia zwierząt i ludzi | 49 |
Dzień 2 | 53 |
Kolejne argumenty za jedzeniem mięsa | 53 |
Podsumowanie argumentów z poprzedniej rozmowy | 53 |
Możliwość humanitarnego pozyskiwania mięsa | 55 |
Czy klienci są odpowiedzialni za praktyki przemysłu mięsnego? | 55 |
Czy decyzje jednej osoby mogą mieć wpływ na przemysł mięsny | 58 |
W jaki sposób przemysł reaguje na spadek popytu | 61 |
Zwierzęta hodowlane żyją tylko dlatego, że ludzie jedzą mięso | 63 |
Utylitarystyczne i nieutylitarystyczne argumenty przeciwko jedzeniu mięsa | 64 |
Czy zwierzęta czują ból? | 67 |
Zwierzęta zjadają się nawzajem, dlaczego więc my nie możemy ich jeść? | 69 |
Wolna wola i sprawczość moralna | 70 |
Czy powinniśmy powstrzymać zwierzęta przed zabijaniem się nawzajem? | 71 |
Czy prawa implikują obowiązki? | 71 |
Czy moralność chroni tych, którzy nie są w stanie zrozumieć jej zasad? | 72 |
Etyka jako wynik umowy społecznej | 73 |
Czy spożywanie mięsa jest naturalne? | 74 |
Czy zwierzęta nie mają duszy? | 77 |
Czy Biblia uzasadnia jedzenie mięsa? | 78 |
Ocenianie osób jedzących mięso | 80 |
Dzień 3 83 | |
Świadomość i racjonalne przekonania 83 | |
Teoria stopni świadomości | 83 |
Lepiej być ostrożnym | 86 |
Używanie terminu „tortury” | 88 |
Dlaczego mielibyśmy przyznawać priorytet kwestii poprawy dobrostanu zwierząt? | 88 |
Czy chów przemysłowy jest największym problemem, z jakim zmaga się nasz świat? | 89 |
O odrzucaniu poglądów, które wydają się „szalone” | 92 |
Czym etyka różni się od matematyki i nauki | 94 |
Dlaczego postulaty obrońców zwierząt wydają się „szalone”? | 95 |
Kwestionowanie empirycznych założeń wegetarian | 98 |
Kwestionowanie etycznych założeń wegetarian | 98 |
Błędy poznawcze przemawiające za jedzeniem mięsa | 99 |
Tendencja do opowiadania się za status quo | 100 |
Szowinizm gatunkowy | 101 |
Społeczny dowód słuszności | 103 |
Kierowanie się własnym interesem | 103 |
Empatia i heurystyka afektu | 104 |
Problem z intuicjami dotyczącymi dużych liczb | 106 |
Empatia i psychopatia | 109 |
Unikanie dogmatyzmu | 112 |
Warto zachować ostrożność | 113 |
Dzień 4 | 117 |
Wegańskie życie, abstrakcyjna teoria i moralna motywacja | 117 |
Poszukiwanie dobrych wegańskich potraw | 117 |
Powstrzymywanie się od jedzenia jajek i produktów mlecznych | 118 |
Zjadanie małży | 119 |
Wartość życia | 119 |
Dlaczego możemy zjadać rośliny? | 120 |
Zabijanie owadów | 122 |
Czy wegetarianie są hipokrytami? | 123 |
Nieświadomy szowinizm gatunkowy | 124 |
Czy owady czują? | 125 |
Mięso z wolnego wybiegu i certyfikowanych hodowli o wysokim dobrostanie | 126 |
Prawa zwierząt | 127 |
Debata nad właściwą teorią etyczną | 129 |
Czy istnieją obiektywne wartości? | 130 |
Moralny sceptycyzm | 132 |
Dlaczego filozofowie nie powinni zasiadać na ławie przysięgłych | 132 |
Czy rezygnacja z mięsa nie jest „zbyt trudna”? | 135 |
Czy jesteśmy zbyt samolubni, by zrezygnować z mięsa? | 139 |
Konformizm społeczny i egzekwowanie norm moralnych | 139 |
Czy weganie nie są za bardzo czepialscy? | 142 |
Jak osoby jedzące mięso reagują na wegan | 142 |
Dlaczego powinno się promować weganizm wśród osób jedzących mięso? | 143 |
Jak bardzo złe jest jedzenie mięsa? | 146 |
Porównywanie osób jedzących mięso do nazistów | 148 |
Posłowie 151 | |
Opisowa bibliografia | 161 |