POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Inspiracją do podjęcia tematyki było doświadczenie pracy w poradnictwie psychologicznym dla studentów z niepełnosprawnością. Funkcjonowanie młodzieży z poważnymi uszkodzeniami narządu słuchu w relacjach interpersonalnych zasługuje na zainteresowanie psychologów i pedagogów. Trudności we wzajemnym rozumieniu się przeżywają wszyscy ludzie, również doskonale słyszący, ale osoby z uszkodzonym słuchem mają tych kłopotów znacznie więcej i są one bardziej dotkliwe, często niełatwe do przezwyciężenia. Wartość badań zaprezentowanych w monografii wynika z tego, że dostarczają wiarygodnych argumentów uzasadniających potrzebę zorganizowanego wsparcia dla studiującej młodzieży dotkniętej uszkodzeniami słuchu, a także – pośrednio – potrzebę opieki psychologicznej nad rodzinami wychowującymi dzieci z uszkodzeniami słuchu i nad samymi osobami z tym ograniczeniem zmysłowym zwłaszcza w okresie adolescencji.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 324 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-574-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Przedmowa | 11 |
Rozdział I. Uszkodzenie słuchu jako zjawisko wieloaspektowe | 17 |
1. Uszkodzenie słuchu jako niepełnosprawność | 17 |
1.1. Wybrane definicje i klasyfikacje uszkodzeń słuchu | 17 |
1.2. Medyczne aspekty uszkodzenia słuchu | 27 |
1.3. Psychologiczne aspekty uszkodzenia słuchu | 33 |
1.4. Społeczne aspekty uszkodzenia słuchu | 42 |
2. Komunikowanie się osób z niepełnosprawnością słuchu z otoczeniem | 52 |
Rozdział II. Relacje interpersonalne | 67 |
1. Koncepcja przywiązania jako pierwowzór relacji społecznych w okresie dorosłości | 68 |
1.1. Koncepcja Mary Ainsworth | 69 |
1.2. Typologia stylów przywiązaniowych osób dorosłych Cindy Hazan i Philipa Shavera | 71 |
1.3. Typologia stylów przywiązania Kim Bartholomew | 75 |
2. Samotność jako podstawa istnienia relacji interpersonalnych | 77 |
3. Rodzaje relacji interpersonalnych | 83 |
4. Czynniki decydujące o wyborze partnerów relacji interpersonalnych | 98 |
5. Wybrane uwarunkowania funkcjonowania w relacjach interpersonalnych | 104 |
5.1. Cechy osobowości | 104 |
5.2. Poczucie bezpieczeństwa i prężność osobowa | 109 |
5.3. Kompetencje społeczne | 112 |
5.4. Oczekiwania związane z pełnieniem ról rodzinnych | 115 |
5.5. Niepełnosprawność | 119 |
Rozdział III. Metodologiczne założenia badań własnych | 129 |
1. Problem, pytania badawcze i paradygmat badawczy | 129 |
2. Charakterystyka wykorzystanych metod | 139 |
2.1. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P.T. Costy i R.R. McCrae | 139 |
2.2. Kwestionariusz Poczucia Bezpieczeństwa i Prężności Osobowej KPB-PO Z. Uchnasta | 140 |
2.3. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak | 142 |
2.4. Skala Oczekiwań Rodzinnych SOR D. Müller | 143 |
2.5. Skala do Badania Poczucia Samotności SBS Z. Dołęgi | 145 |
2.6. Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych KSP M. Plopy | 146 |
2.7. Arkusz danych demograficznych D. Müller | 147 |
3. Organizacja i przebieg badań | 148 |
4. Charakterystyka badanych osób | 149 |
5. Zastosowane procedury statystyczne | 158 |
Rozdział IV. Psychologiczna charakterystyka grup studentów z uszkodzeniami słuchu zróżnicowanych ze względu na styl funkcjonowania w relacjach interpersonalnych | 161 |
1. Wyodrębnienie grup o różnych stylach funkcjonowania w relacjach interpersonalnych | 161 |
2. Charakterystyka psychologiczna wyodrębnionych grup studentów z uszkodzeniami słuchu | 166 |
2.1. Struktura osobowości | 166 |
2.2. Kompetencje społeczne | 168 |
2.3. Oczekiwania związane z pełnieniem ról rodzinnych | 170 |
2.4. Poczucie bezpieczeństwa i prężność osobowa | 172 |
3. Przewidywanie przynależności do grup o różnych stylach funkcjonowania w relacjach interpersonalnych na podstawie zmiennych niezależnych | 174 |
4. Dyskusja wyników | 176 |
Podsumowanie i wnioski | 189 |
Zakończenie i implikacje praktyczne | 197 |
Bibliografia | 203 |
Aneks 1 | 225 |
Aneks 2 | 227 |
Arkusz danych demograficznych | 229 |