Style funkcjonowania młodych osób z uszkodzeniami słuchu w bliskich relacjach interpersonalnych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,97  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,97 zł  


11,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Inspiracją do podjęcia tematyki było doświadczenie pracy w poradnictwie psychologicznym dla studentów z niepełnosprawnością. Funkcjonowanie młodzieży z poważnymi uszkodzeniami narządu słuchu w relacjach interpersonalnych zasługuje na zainteresowanie psychologów i pedagogów. Trudności we wzajemnym rozumieniu się przeżywają wszyscy ludzie, również doskonale słyszący, ale osoby z uszkodzonym słuchem mają tych kłopotów znacznie więcej i są one bardziej dotkliwe, często niełatwe do przezwyciężenia. Wartość badań zaprezentowanych w monografii wynika z tego, że dostarczają wiarygodnych argumentów uzasadniających potrzebę zorganizowanego wsparcia dla studiującej młodzieży dotkniętej uszkodzeniami słuchu, a także – pośrednio – potrzebę opieki psychologicznej nad rodzinami wychowującymi dzieci z uszkodzeniami słuchu i nad samymi osobami z tym ograniczeniem zmysłowym zwłaszcza w okresie adolescencji.


Rok wydania2019
Liczba stron324
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-574-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     9
  
  Przedmowa     11
  
  Rozdział I. Uszkodzenie słuchu jako zjawisko wieloaspektowe     17
  1. Uszkodzenie słuchu jako niepełnosprawność     17
  1.1. Wybrane definicje i klasyfikacje uszkodzeń słuchu    17
  1.2. Medyczne aspekty uszkodzenia słuchu     27
  1.3. Psychologiczne aspekty uszkodzenia słuchu     33
  1.4. Społeczne aspekty uszkodzenia słuchu     42
  2. Komunikowanie się osób z niepełnosprawnością słuchu z otoczeniem     52
  
  Rozdział II. Relacje interpersonalne     67
  1. Koncepcja przywiązania jako pierwowzór relacji społecznych w okresie dorosłości    68
  1.1. Koncepcja Mary Ainsworth     69
  1.2. Typologia stylów przywiązaniowych osób dorosłych Cindy Hazan i Philipa Shavera     71
  1.3. Typologia stylów przywiązania Kim Bartholomew    75
  2. Samotność jako podstawa istnienia relacji interpersonalnych     77
  3. Rodzaje relacji interpersonalnych     83
  4. Czynniki decydujące o wyborze partnerów relacji interpersonalnych     98
  5. Wybrane uwarunkowania funkcjonowania w relacjach interpersonalnych     104
  5.1. Cechy osobowości     104
  5.2. Poczucie bezpieczeństwa i prężność osobowa     109
  5.3. Kompetencje społeczne     112
  5.4. Oczekiwania związane z pełnieniem ról rodzinnych     115
  5.5. Niepełnosprawność     119
  
  Rozdział III. Metodologiczne założenia badań własnych     129
  1. Problem, pytania badawcze i paradygmat badawczy    129
  2. Charakterystyka wykorzystanych metod    139
  2.1. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P.T. Costy i R.R. McCrae     139
  2.2. Kwestionariusz Poczucia Bezpieczeństwa i Prężności Osobowej KPB-PO Z. Uchnasta     140
  2.3. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak     142
  2.4. Skala Oczekiwań Rodzinnych SOR D. Müller    143
  2.5. Skala do Badania Poczucia Samotności SBS Z. Dołęgi    145
  2.6. Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych KSP M. Plopy     146
  2.7. Arkusz danych demograficznych D. Müller    147
  3. Organizacja i przebieg badań    148
  4. Charakterystyka badanych osób     149
  5. Zastosowane procedury statystyczne     158
  
  Rozdział IV. Psychologiczna charakterystyka grup studentów z uszkodzeniami słuchu zróżnicowanych ze względu na styl funkcjonowania w relacjach interpersonalnych     161
  1. Wyodrębnienie grup o różnych stylach funkcjonowania w relacjach interpersonalnych    161
  2. Charakterystyka psychologiczna wyodrębnionych grup studentów z uszkodzeniami słuchu     166
  2.1. Struktura osobowości     166
  2.2. Kompetencje społeczne    168
  2.3. Oczekiwania związane z pełnieniem ról rodzinnych     170
  2.4. Poczucie bezpieczeństwa i prężność osobowa    172
  3. Przewidywanie przynależności do grup o różnych stylach funkcjonowania w relacjach interpersonalnych na podstawie zmiennych niezależnych     174
  4. Dyskusja wyników    176
  
  Podsumowanie i wnioski     189
  
  Zakończenie i implikacje praktyczne     197
  
  Bibliografia     203
  
  Aneks 1     225
  
  Aneks 2     227
  
  Arkusz danych demograficznych     229
RozwińZwiń