Odwaga poetyki

Aktywizm, opór, psalmy

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,96  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

17,9622,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W części teoretycznej publikacja dotyczy miejsca nauk humanistycznych, kulturoznawstwa i teorii literatury w społeczeństwie, w części analitycznej ukazuje zaangażowanie społeczne, odbiór społeczny psalmów traktowanych jako pierwowzór zaangażowanej literatury. W tej książce chciałbym pokazać czytelnikowi, że pojęcie kultury przywoływane przeze mnie jest równoznaczne z wizją zaangażowanego, troskliwego i empatycznego pielęgnowania – to bardzo bliskie sobie kategorie uczestniczenia w życiu i jego wyzwaniach.
Ze Wstępu
„Nie ma tego rodzaju opracowania w języku polskim, które by łączyło tak różne perspektywy oddziaływania Reformacji na współczesną kulturę w bardzo różnych jej aspektach [...]. Całość rozważań została umieszczona w bardzo szerokim kontekście historycznym, teologicznym, filozoficznym, antropologicznym, literaturoznawczym i językoznawczym. W sensie ogólnym jest to dobrze pomyślane studium interdyscyplinarne skupione wokół kulturowego wymiaru Reformacji.
Z recenzji prof. dr. hab. Sławomira Jacka Żurka (KUL)


Liczba stron284
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-689-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    13
  
  Część I. Aktywizm    19
  1. Fuga. Styl działania i styl kultury    21
  1.1. Wzory kultury    21
  1.2. Vita activa u Hannah Arendt    23
  1.3. Naśladowanie Bonhoeffera    24
  1.4. Rozczarowanie Kościołem widzialnym    29
  1.5. Wolność – działanie – aktywizm    30
  1.6. Przez dobrą moc Twą, Panie, otoczony    31
  1.7. Bohaterowie    32
  1.8. Śmierć Mojżesza    33
  1.9. Wzór muzyczny    35
  2. Młot i słowo. Modele protestu    41
  2.1. Wprowadzenie    41
  2.2. Protest i zerwanie więzi – różne formy protestu    43
  2.2.1. Forma 1: Luter i młot na Kościół    46
  2.2.2. Forma 2: Luter i stanowisko w walce    49
  2.2.3. Forma 3: Luter i wolność człowieka w drodze    50
  2.2.4. Formy 4: Eskalacja form protestu – ogień i demony    52
  2.3. Wizja rozwoju kultury    54
  2.4. Kultura i pielęgnacja    55
  3. Pochwała negacji    59
  3.1 Logiczna negacja – metafora lustrzanego odbicia    59
  3.2. Metafora fizycznej siły    62
  3.3. Metafora protestu    64
  3.4. Negacja jako warunek niezależności    66
  3.5. Negacja, presupozycje, możliwość porozumienia    67
  3.6. Filozofia negacji, filozofia buntu    70
  4. Protest song jako forma oporu    73
  4.1. Wprowadzenie    73
  4.2. Noe, początki protest songów i Róbmy swoje jako piosenka natchnienia    74
  4.3. Kultura, Biblia i inspiracja    76
  5. Twórcze myślenie i zaangażowanie społeczne w poetyce    83
  5.1. Twórcze myślenie i zaangażowanie społeczne    83
  5.2. Niedokończony projekt    91
  6. Marcin Luter, filologia i maczuga    95
  6.1. Marcin Luter nie był filozofem?    95
  6.2. Kulturowe konteksty filozofowania młotem. Opór, prawa człowieka i narzędzia wolności    97
  6.3. Bliżej ludzi i filologii    101
  6.4. Humanizm, indywidualizm, filologia, poliglotyzm    103
  6.5. Luter i twórczość    106
  7. Odwaga poetyki i kulturoznawstwo    109
  7.1. Odwaga poetyki    109
  7.2. Kulturoznawstwo a nauki polityczne i polityka    112
  7.3. Kulturoznawstwo a interdyscyplinarność    114
  7.4. Kulturoznawstwo a cyfryzacja    117
  
  Część II. Poetyka    123
  1. Wzorzec fugi i wzorzec sylwy. Poliglotyczna analiza kognitywistyczna a sylwiczność    125
  1.1. Niewiasta czy kobieta, dzielna czy cnotliwa?    128
  1.2. Laska, kij czy… berło?    131
  2. Poetyka kognitywna liryki i epiki    135
  2.1. Przedmiot badania    135
  2.2. Poliglotyczna analiza i poetyka kognitywna    136
  2.3. Dotychczasowe badania    137
  2.4. Kategorie analityczne    138
  
  Część III. Psalmy    147
  1. Epicka rama i poetyka oporu w psalmach    149
  1.1. Walka i zemsta    149
  2. Lider    169
  2.1. Literacka kultura Reformacji    170
  2.2. Niedokończona Reformacja w Polsce    171
  2.3. Psalm 110 w Nowym Testamencie    173
  2.4. Nieskończony Bóg jest nieogarniony – „Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie”    176
  2.5. Sola gratia, czyli „Głos łaskawy” i spory o zbawienie oraz predestynację    180
  2.6. Rama epicka opowieści o Gedeonie    184
  2.7. Wódz jako sługa i ofiara – ku teologii Eucharystii    189
  2.8. Kochanowski jako kreatywny uczestnik reformacyjnego dyskursu    192
  3. Broń i technika jako element epickiej ramy walki    195
  3.1. Sublimicyzm – przypadek Psalmu 139,6    195
  3.2. Idolatria – przypadek Psalmu 75,2–5    202
  3.3. Umiarkowana odwaga poetyki    210
  4. Więzienie i wybawienie    213
  4.1. Niewola    213
  4.2. Wybawienie    217
  4.3. Ciało jako kotwica tekstu i oporu    223
  5. Kicz, prawo i sprawiedliwość    225
  5.1. Kognitywistyczne studium anachronizmu    225
  5.2. Huśtaj się nisko, słodki rydwanie     226
  5.3. Anachronizm. Dominująca wartość estetyczna (DWE) i parametr archaizmu kulturowego (PAK)    227
  5.4. Rama epicka i starotestamentalne pojęcie sprawiedliwości    230
  5.5. Kognitywna analiza slotów semantycznych (KASS) ogniskujących referencyjnych domen semantycznych (ORDS)    232
  5.6. Kulturowy parametr kiczu (KPK)    237
  
  Literatura cytowana    241
  
  Lista pierwodruków wcześniejszych wersji rozdziałów     263
  
  Indeks osób    265
  
  Indeks rzeczowy    271
  
  Streszczenie/Abstract    283
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia