INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Książka jest pierwszą polską monografią poświęconą filozofii hermeneutycznej – jednemu z najważniejszych nurtów filozoficznych ostatnich dziesięcioleci. Istniejące dotąd opracowania – Hermeneutyczny zwrot filozofii Andrzeja Przyłębskiego (2005) i Filozofia jako hermeneutyka Marka Szulakiewicza (2004) – poświęcone były twórczości tylko niektórych spośród jej reprezentantów i kilku problemom z tego zakresu.
Autor rozważa pojęcie filozofii hermeneutycznej oraz przedstawia główne cechy hermeneutycznego filozofowania i specyfikę tej filozofii. Prezentuje dokonania filozofów, którzy przyczynili się do powstania filozofii hermeneutycznej – Nietzschego, Diltheya i Heideggera, i wskazuje powody, dla których żaden z nich nie może być uznany za twórcę filozofii hermeneutycznej. Omawia dokonania Gadamera i Ricoeura – nazwanych klasykami filozofii hermeneutycznej – oraz próby radykalizowania stanowiska Gadamera zaproponowane przez Vattima i Caputa, sięgających do inspiracji płynących od Heideggera (dla Vattima istotne są też poglądy Nietzschego, dla Caputa zaś – Kierkegaarda). Stara się odpowiedzieć na pytanie, czy radykalizacje te rzeczywiście otwierają przed filozofią hermeneutyczną szanse jej rozwoju, czy też okazują się ślepą uliczką. Omawia miejsce filozofii hermeneutycznej w ramach całej filozofii nowożytnej oraz proponuje korekty umożliwiające jej funkcjonowanie jako w pełni aktualnego sposobu filozofowania.
Książka jest podręcznikiem przeznaczonym dla studentów i doktorantów filozofii oraz innych wydziałów humanistycznych. Zainteresuje także pracowników naukowych zajmujących się filozofią współczesną.
******
Hermeneutic philosophy: Inspirations, classics, radicalizations
The first Polish monograph devoted to hermeneutic philosophy. It considers the main sources of inspiration of this philosophy, the works of its classic authors, that is, Gadamer and Ricoeur, as well as its modern radicalizations proposed by Vattimo and Caputo. The author discusses the place of hermeneutics within the framework of the whole of modern philosophy and proposes some corrections which enable its functioning as a fully valid way of pursuing philosophy.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 302 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3887-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Wprowadzenie. Filozofia hermeneutyczna 15 | |
Czym jest filozofia hermeneutyczna? | 15 |
Miejsce filozofii hermeneutycznej pośród wiodących | |
tendencji współczesnego filozofowania | 17 |
Specyfika filozofii hermeneutycznej | 23 |
Część I. Inspiracje | |
Znaczenie poglądów Nietzschego dla powstania filozofii | |
hermeneutycznej 33 | |
Genealogia jako nowa strategia interpretacyjna | 34 |
Genealogiczna wizja filozofii | 40 |
Ku czemu prowadzi absolutyzacja interpretowania? | 44 |
Dlaczego Nietzsche nie jest filozofem hermeneutycznym? | |
49 | |
Czy hermeneutyczna filozofia życia Wilhelma Diltheya jest pierwszą postacią filozofii hermeneutycznej? 58 | |
Punkt wyjścia filozofii Diltheya i jej przedmiot | |
zainteresowań | 60 |
Krytyka zastanej filozofii | 65 |
Nowy sposób rozumienia filozofii | 68 |
Poglądy filozoficzne Diltheya | 74 |
Czy Dilthey jest twórcą filozofii hermeneutycznej? | 81 |
Czy Heidegger jest filozofem hermeneutycznym? 85 | |
Pojawienie się hermeneutyki w myśli Heideggera | 86 |
Problematyka hermeneutyczna w Byciu i czasie | 96 |
Hermeneutyka w późnych poglądach Heideggera | 106 |
Część II. Klasycy | |
Hans-Georg Gadamer jako twórca filozofii hermeneutycznej 121 | |
Gadamerowska korekta poglądów Heideggera | 122 |
Gadamerowskie ujęcie rozumienia | 128 |
Na czym polega filozoficzność hermeneutyki | |
filozoficznej? | 138 |
Gadamer jako filozof hermeneutyczny | 154 |
Podsumowanie | 165 |
Paul Ricoeur jako reprezentant filozofii hermeneutycznej 169 | |
Droga Ricoeura do hermeneutyki | 169 |
Refleksja konkretna jako hermeneutyka. Pierwsze | |
nawiązania do myśli hermeneutycznej | 176 |
Od symbolu do tekstu. Filozoficzne zamiary Ricoeura w | |
latach siedemdziesiątych | 184 |
Późny etap myśli Ricoeura | 186 |
Próba porównania filozoficznych poglądów Ricoeura i | |
Gadamera | 193 |
Wnioski końcowe | 201 |
Część III. Radykalizacje | |
Filozofia hermeneutyczna Gianniego Vattima 205 | |
Ku pierwotnemu sensowi hermeneutyki | 205 |
Heidegger jako filozof hermeneutyczny myślący | |
niemetafizycznie | 212 |
Sens hermeneutyki w myśli Vattima | 213 |
Nihilistyczne powołanie hermeneutyki | 217 |
Kwestia uprawomocnienia hermeneutyki | 221 |
Zbliżenie do religii jako jedna z konsekwencji ujęcia | |
hermeneutyki przez Vattima | 226 |
Zradykalizowana hermeneutyka jako projekt polityczny | |
229 | |
Dyskusyjność projektu zradykalizowania hermeneutyki | |
231 | |
Hermeneutyka radykalna Johna D. Caputa 239 | |
Idea hermeneutyki radykalnej, czyli hermeneutyki poza | |
„hermeneutyką” | 240 |
Jakie konsekwencje płyną ze zradykalizowania | |
hermeneutyki? | 246 |
Czy radykalna hermeneutyka jest koncepcją | |
filozoficzną? | 250 |
Dalsza radykalizacja hermeneutyki | 253 |
Stosunek bardziej zradykalizowanej hermeneutyki do | |
filozofii | 259 |
Zakończenie 269 | |
Świadectwa ograniczoności dotychczasowych wersji | |
filozofii hermeneutycznej | 269 |
Czy radykalizacja filozofii hermeneutycznej jest dla | |
niej szansą czy też ślepą uliczką? | 279 |
Czy możliwy jest powrót do inspiracji myślą Gadamera? | |
282 | |
Spis literatury cytowanej | 284 |
Indeks nazwisk | 292 |
Indeks rzeczowy 296 | |