Jakość życia przedsiębiorców

Między dobrobytem a dobrostanem

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,97  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


14,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka rozszerza badania nad przedsiębiorczością o dobrostan i zdrowie przedsiębiorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych działań, lecz także od psychologii w aspekcie doświadczania jakości życia. W tym kontekście łączy ekonomię z psychologią, co wpisuje się w obecnie rozwijany nurt badań tzw. ekonomii behawioralnej. W publikacji wskazano różnice między przedsiębiorcami a innymi grupami społeczno-zawodowymi w zakresie jakości życia, zanalizowano wewnętrzną strukturę jakości życia oraz przedyskutowano podmiotowe i pozapodmiotowe uwarunkowania dobrobytu i dobrostanu przedsiębiorców.
Na gruncie polskim nie prowadzono dotąd badań poświęconych jakości życia przedsiębiorców, uwzględniających tak szeroki zestaw zmiennych objaśniających. […] Istotną zaletą monografii Katarzyny Biegańskiej jest to, że pokazuje ona psychologiczny mechanizm poziomu dobrostanu i w związku z tym wskazuje na jego przyczyny. Jest to ważne, ponieważ zastosowana koncepcja badań i otrzymane wyniki dostarczają konkretnych narzędzi, pokazując sposób, w jaki można kontrolować jakość życia i ewentualnie zapobiegać nadmiernemu jego spadkowi, co wcale nierzadko dotyczy przedsiębiorców.
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Falkowskiego
SWPS w Warszawie


Rok wydania2019
Liczba stron382
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-499-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. Przedsiębiorczość i przedsiębiorca – na styku ekonomii i psychologii     15
  1.1. Przedsiębiorczość w ekonomii i zarządzaniu. Od Richarda Cantillona po Petera E. Druckera     17
  1.1.1. Przedsiębiorczość a intraprzedsiębiorczość     20
  1.2. Badania nad przedsiębiorczością – perspektywa psychologiczna     22
  1.2.1. Definicje i koncepcje psychologiczne – osobowość, działanie i myślenie przedsiębiorcze     22
  1.2.1.1. Osobowościowe dopasowanie do środowiska pracy a efektywność i dobrostan przedsiębiorców     31
  1.3. Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorców     34
  1.3.1. Proces przedsiębiorczy według Global Entrepreneurship Polska     34
  1.3.2. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności – motywacja w inicjowaniu działalności gospodarczej     36
  1.3.3. Strach przed porażką w biznesie – płeć przedsiębiorcy     38
  1.3.4. Obiektywne i subiektywne aspekty sukcesu przedsiębiorczego – satysfakcja przedsiębiorcza     39
  1.4. Podsumowanie i inspiracje do badań własnych     43
  
  Rozdział 2. Jakość życia – różne perspektywy teoretyczne i badawcze     45
  2.1. Jakość życia jako problematyka badań naukowych     46
  2.1.1. Jakość życia na gruncie różnych nauk     47
  2.1.2. Filozoficzne doktryny szczęścia     52
  2.1.3. Jak psychologia czerpie z tradycji filozoficznej – hedonizm i eudajmonizm     55
  2.2. Jakość życia w psychologii – szczęście, dobrostan, zadowolenie     56
  2.2.1. Typologia jakości życia i satysfakcji Ruuta Veenhovena     57
  2.2.2. Subiektywne i obiektywne tendencje w ujmowaniu jakości życia. Dobrostan subiektywny, psychologiczny i społeczny     59
  2.2.3. Poznawczy i emocjonalny aspekt zadowolenia z życia – wybrane problemy operacjonalizacji i pomiaru     66
  2.3. Uwarunkowania dobrostanu – wybrane modele, teorie i badania     70
  2.3.1. Dwa podstawowe modele szczęścia: „dół – góra” i „góra – dół”     71
  2.3.2. Osobowościowe uwarunkowania dobrostanu     72
  2.3.2.1. Wielka Piątka cech osobowości a dobrostan     73
  2.3.2.2. Nadzieja na sukces, samoocena i poczucie własnej skuteczności     78
  2.3.3. Dobrobyt a dobrostan     82
  2.3.3.1. Pozytywne i negatywne aspekty zarabiania i posiadania pieniędzy     83
  2.3.3.2. Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena kontra paradoks Richarda Easterlina     87
  2.3.3.3. Aspiracje finansowe – teoria porównań Alexa C. Michalosa i Ronalda Ingleharta     89
  2.3.3.4. Dobrostan jako przyczyna sukcesu finansowego     91
  2.3.4. Dobrostan a subiektywne zdrowie i stres     93
  2.3.4.1. Zdrowie fizyczne i psychiczne a dobrostan     94
  2.3.4.2. Stres a satysfakcja życiowa     97
  2.3.5. Realizacja celów osobistych, autodeterminacja i zaangażowanie – motywacyjne teorie dobrostanu     99
  2.3.6. Wybrane mechanizmy sprzyjające dobrostanowi – adaptacja, dyspozycje biologiczne, szczęśliwy atraktor     103
  2.4. Podsumowanie. Przyjęte definicje i inspiracje do badań własnych     106
  
  Rozdział 3. Psychologiczne i finansowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorców – między dobrobytem a dobrostanem     111
  3.1. Zdrowie i stres ludzi biznesu     111
  3.1.1. Czynniki uciążliwości pracy w biznesie     111
  3.1.2. Czy przedsiębiorcy doświadczają stresu w większym stopniu niż inni pracownicy?     114
  3.1.3. Dobrostan, zdrowie psychiczne i fizyczne przedsiębiorców – przegląd wybranych badań     116
  3.1.3.1. Dobrostan przedsiębiorców w kontekście ich predyspozycji psychologicznych i cech środowiska biznesowego     116
  3.1.3.2. Doświadczanie afektu negatywnego i pozytywnego a prowadzenie firmy     118
  3.1.3.3. Przedsiębiorcy a pracownicy najemni     119
  3.1.3.4. Samozatrudnieni przedsiębiorcy a pracownicy najemni     122
  3.2. Finanse przedsiębiorców a dobrostan i stres     124
  3.2.1. Dochód i jego zmiany a satysfakcja finansowa przedsiębiorców. Funkcja użyteczności pieniądza – od Eugene’a Galantera po Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego     124
  3.2.2. Aspiracje finansowe przedsiębiorców w kontekście wewnętrznej i zewnętrznej motywacji a dobrostan. Teoria autodeterminacji Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deciego oraz badania T. Kassera i R. Ryana     126
  3.2.3. Trudności finansowe przedsiębiorców a dobrostan – wzajemne relacje     131
  3.3. Jakość życia przedsiębiorców polskich w świetle raportu GEM, Diagnozy Społecznej i badań własnych     134
  3.4. Podsumowanie. Inspiracje do badania jakości życia przedsiębiorców     139
  
  Rozdział 4. Metodologia badań własnych     141
  4.1. Model teoretyczny, ogólne i szczegółowe założenia badawcze     142
  4.2. Hipotezy i pytania badawcze     145
  4.3. Metody pomiaru i wskaźniki zmiennych     161
  4.3.1. Ankieta własna     162
  4.3.2. Skala Satysfakcji z Życia (SWLS) E. Dienera, R. A. Emmonsa, R. J. Larsena i S. Griffina     164
  4.3.3. Skala Afektywnego Bilansu Doświadczeń N. Bradburna     164
  4.3.4. Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 D. Goldberga     164
  4.3.5. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costy i R. R. McCrae     166
  4.3.6. Skala Samooceny SES M. Rosenberga     166
  4.3.7. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES R. Schwarzera i M. Jerusalema     167
  4.3.8. Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS C. R. Snydera     167
  4.3.9. Skala Odczuwanego Stresu PSS-10 S. Cohena, T. Kamarcka i R. Mermeinsteina     168
  4.4. Procedura badań i charakterystyka osób badanych     168
  4.5. Statystyczne opracowanie wyników     170
  
  Rozdział 5. Psychologiczny portret przedsiębiorcy w świetle badań własnych     171
  5.1. Wprowadzenie – charakterystyka badanych grup     171
  5.2. Cechy demograficzne badanych przedsiębiorców     172
  5.3. Wybrane charakterystyki działalności gospodarczej     175
  5.4. Psychologiczny portret przedsiębiorców     177
  5.4.1. Cechy podmiotowe     177
  5.4.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie     185
  
  Rozdział 6. Jakość życia przedsiębiorców – jej wymiary i wzajemne relacje między nimi     195
  6.1. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu z innymi grupami     195
  6.1.1. Ocena dobrostanu     195
  6.1.2. Ocena dobrobytu     198
  6.2. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu – przedsiębiorcy versus inne grupy     202
  6.3. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu ogólnego a dobrostanem fizycznym i psychicznym przedsiębiorców     207
  
  Rozdział 7. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców     221
  7.1. Uwarunkowania dobrostanu poznawczego i emocjonalnego przedsiębiorców     221
  7.1.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan poznawczy i emocjonalny     222
  7.1.2. Przekonania na własny temat a dobrostan poznawczy i emocjonalny     227
  7.2. Uwarunkowania dobrostanu psychicznego i fizycznego przedsiębiorców     229
  7.2.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan psychiczny i fizyczny     229
  7.2.2. Przekonania na własny temat a dobrostan psychiczny i fizyczny     231
  7.3. Cechy podmiotowe a dobrostan poznawczy, emocjonalny oraz psychiczny i fizyczny przedsiębiorców – modele dobrostanu przedsiębiorców     232
  7.4. Uwarunkowania dobrobytu przedsiębiorców     238
  7.4.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrobyt     238
  7.4.2. Przekonania na własny temat a dobrobyt     241
  
  Rozdział 8. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców     245
  8.1. Stres związany z aktywnością zawodową i strach przed porażką a dobrostan i dobrobyt     245
  8.2. Aspiracje finansowe a jakość życia przedsiębiorców     254
  8.3. Poczucie odniesienia sukcesu w biznesie a dobrostan, dobrobyt i wybrane miary powodzenia firmy     259
  8.4. Funkcjonowanie w biznesie a jakość życia przedsiębiorców     262
  8.5. Zaangażowanie w prowadzenie firmy a jakość życia przedsiębiorców     265
  8.6. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności oraz posiadanie wspólnika a jakość życia przedsiębiorców     266
  
  Rozdział 9. Uwarunkowania dobrostanu i dobrobytu przedsiębiorców – synteza     273
  9.1. Czynniki podmiotowe oraz bilans korzyści w biznesie jako uwarunkowania dobrostanu – ujęcie integralne     273
  9.2. Dobrostan jako uwarunkowanie dobrobytu przedsiębiorców (na tle innych czynników)     281
  
  Rozdział 10. Podsumowanie i dyskusja     285
  10.1. Psychologiczny portret przedsiębiorcy na tle pozostałych grup     287
  10.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie     288
  10.3. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu do innych grup społeczno-zawodowych     294
  10.4. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu     297
  10.5. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców     301
  10.5.1. Uwarunkowania dobrostanu     301
  10.5.2. Uwarunkowania dobrobytu     307
  10.6. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców     309
  10.7. Podsumowanie. Wybrane wyniki     318
  10.8. Uwagi końcowe     320
  
  Bibliografia     325
  Spis tabel     351
  Spis rysunków     355
  Aneks     357
  Ankieta     373
  Summary     377
RozwińZwiń