INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Przyczyn niszczenia świata należy upatrywać nie tylko w nadmiernym uprzemysłowieniu, bezkrytycznym stosowaniu w przemyśle i rolnictwie zdobyczy naukowych i technologicznych czy w pogoni za bogactwem bez liczenia się ze skutkami działań w przyszłości, ale przede wszystkim w człowieku, w jego braku poszanowania dla praw natury. Żeby to zmienić, trzeba od najmłodszych lat rozbudzać wrażliwość dzieci na przyrodę będącą nośnikiem wielu wartości. Książka podejmuje problematykę edukacji ekologicznej, która w dzisiejszym świecie powinna mieć znaczenie priorytetowe. Kierowana jest głównie do studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, realizujących treści programowe z zakresu podstaw poznawania środowiska przyrodniczego i ekologii, oraz do nauczycieli placówek przedszkolnych i szkolnych.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 172 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-2967-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I 9 | |
Ekologia w procesie wychowawczym przedszkola | 9 |
1. Kultura i etyka ekologiczna | 9 |
2. Cele edukacji ekologicznej | 11 |
3. Definicja i koncepcje edukacji ekologicznej | 15 |
4. Kształtowanie świadomości ekologicznej | 20 |
5. Treści ekologiczne w programach wychowania przedszkolnego | 25 |
6. Propozycje zabawo tematyce ekologicznej | 29 |
Rozdział II 35 | |
Kształtowanie postaw ekologicznych | 35 |
1. Pojęcie i składniki postawy | 35 |
2. Czynniki procesu kształtowania postaw | 39 |
3. Humanistyczne założenia postawy ekologicznej | 43 |
4. Podmiotowość dziecka w procesie edukacji ekologicznej | 44 |
5. Rola wartości w kształtowaniu postaw ekologicznych | 46 |
Rozdział III 51 | |
Warunki sprzyjające realizacji treści ekologicznych w przedszkolu | 51 |
1. Budynek przedszkolny jako przestrzeń | 51 |
2. Aranżacja i wyposażnie sal przedszkolnych | 56 |
3. Zagospodarowanie ogrodu przedszkolnego | 59 |
4. Formy działalności dzieci w przedszkolu | 67 |
5. Rozwijanie ciekawości poznawczej i zainteresowań otaczającym środowiskiem | 80 |
6. Metody edukacji ekologicznej w przedszkolu | 85 |
Rozdział IV 91 | |
Charakterystyka wybranych ekosystemów | 91 |
1. Lasy jako ekosystemy przyrodnicze i gospodarcze | 91 |
1.1. Przegląd rodzimych drzew liściastych | 98 |
1.2.Wybrane gatunki roślin iglastych | 109 |
1.3. Zalesianie gruntów rolnych i nieużytków | 11 |
2. Łąki. | 117 |
3. Torfowiska | 123 |
4. Pola uprawne | 126 |
Zakończenie | 129 |
Bibliografia | 131 |
Słownik terminów ekologicznych | 135 |
Aneks 145 | |
Charakterystyka parków narodowych istniejących w Polsce | 147 |
Wykaz wybranych roślin i zwierząt zagrożonych w Polsce | 167 |
Gatunki roślin chronionych występujące w zbiorowiskach trawiastych | 169 |
Pospolite rośliny lecznicze występujące w zbiorowiskach łąkowych | 171 |