Pedagogika społeczna

Pojmowanie aktywności w polu praktyki

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,9619,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia, będąc syntezą wieloletnich prac badawczych autorki, stanowi nowe otwarcie w pojmowaniu aktywności w polu praktyki analizowanej ze społeczno­pedagogicznej perspektywy. Prezentuje namysł nad pedagogiką społeczną, jej aktualnym postrzeganiem w odniesieniu do jej tradycji i pierwszych sformułowań oraz do współczesnego dyskursu prowadzonego w naukach humanistycznych i społecznych.
Książka przynosi zarys metateorii dotyczącej tożsamości dyscypliny, jej roli, związków z innymi dziedzinami nauk, otoczeniem kulturowo-społecznym oraz praktyką działań pedagogów społecznych. Praktyka jest jednak ujmowana także w kategoriach ogólnych. Autorkę interesuje, jak działanie wpływa na myślenie o działaniu, z czego działanie wynika i czemu służy. Wykorzystuje przy tym teorię analizy aktywności i tworzenia instytucji symbolicznej Jeana-Marie Barbiera, operując bliską mu perspektywą rozumienia aktywności jako głównej kategorii społeczno-pedagogicznego spojrzenia na pole praktyki. Ustrukturowany i podzielany przez uczestników pola praktyki zestaw pojęć i konceptów tworzy transwersalny paradygmat pedagogiki społecznej.
Publikacja może zainteresować czytelników zorientowanych na pogłębianie refleksji nad społeczno-pedagogicznym spojrzeniem na pola praktyki edukacyjnej, socjalnej, opiekuńczej oraz na poszukiwanie narzędzi analizy zachodzących w nich procesów.


Liczba stron380
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-558-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    13
  
  Rozdział 1. Społeczno-pedagogiczny punkt widzenia: rama konceptualna    17
  Uwagi wstępne: konteksty i uzasadnienia    17
  Punkt widzenia – perspektywa – horyzont    21
  Paradygmat humanistyczny i relacyjny paradygmat działania niestrategicznego: rama ontologiczna    23
  Koncepcja instytucji symbolicznej i środowisko niewidzialne: rama aksjologiczna    25
  Konstruowanie intersubiektywnie uwspólnionego doświadczenia: rama epistemologiczna    28
  Badanie w toku zmiany: rama metodologiczna    29
  Aparatura pojęciowa: ciągłość i zmiana    34
  
  Rozdział 2. Aktywność w polu praktyki: konceptualizacje i narzędzia/dyspozytywy    41
  Uwagi wstępne    41
  Narzędzie analizy/dyspozytyw: ustalenie znaczeń    43
  Relacyjna koncepcja człowieka usytuowanego w kontekstach społecznych    46
  Kultura aktywności duchowej/mentalnej    52
  Praca hermeneutyczna nad sobą: złożoność i paradoksalność    56
  Doświadczenie i jego wymiar relacyjny: integrowanie poprzez rekonstrukcję i reorganizację    60
  Uwspólnianie doświadczenia i jego konteksty: przykład pokolenia historycznego    66
  
  Rozdział 3. Aktywność w polu praktyki: warianty transformacji    71
  Uwagi wstępne    71
  Zmiana paradygmatyczna i „odkrycie aktywności”    72
  Aktywność w polu praktyki: koncepcje i narzędzia    74
  Transwersalna analiza aktywności    75
  Podejście trialektyczne    77
  Aktywność – transformacje transformacji: związek „pożeniony” strukturalnie    82
  Transformacje niewidoczne i bezszelestne: koncept i propozycje analizy    85
  Proces bezszelestnego kumulowania doświadczeń    92
  Strumień transformacji niewidocznych versus modyfikacje    96
  Warkocz transformacji powiązanych/„pożenionych”    99
  
  Rozdział 4. Kultura praktyki: orientacje aktywności    101
  Uwagi wstępne: kultura praktyki – zakres pojęcia    101
  Orientowanie aktywności/działania w polu praktyki: przesłanki ramy konceptualnej    105
  Myślenie kompleksowe versus działanie zintegrowane    108
  Przestrzeń mediacji: w kierunku podejść mediacyjnych    115
  Transformacje relacji: między asymetrią a przekraczaniem mistrza    125
  Transformacje orientacji aktywności: dwie oscylacje    132
  
  Rozdział 5. Pola praktyki: sensy i znaczenia aktywności    143
  Uwagi wstępne    143
  Kształcenie/kształtowanie: uświadamianie ram aktywności w polu praktyki    144
  Refleksyjna praktyka: tworzenie wiedzy własnej    148
  Projektowanie: spiralna aktywność usytuowana w przestrzeni kształcenia    152
  Praca socjalna: stawanie się/w kierunku pracy społecznej    157
  Pole praktyki w transformacji: odkrycie przestrzeni niewidzialnej    166
  Podmiot działający w polu praktyki: transformacje bezszelestne    168
  Pola praktyki w ujęciach transwersalnych    171
  Pola praktyki – pola badań: naprzemienność aktywności i implikacje    174
  
  Rozdział 6. Wartościowanie aktywności w polu praktyki    183
  Uwagi wstępne    183
  Relacyjny wymiar wartości – wartościowania w polu praktyki    185
  Wartościowanie: preferencje wyboru orientacji aktywności    189
  Relacje społeczne w polu praktyki: interesowność (uprzedmiotowienie i marszandyzacja) versus bezinteresowność (la gratuité)    194
  Wartościowanie/szacowanie efektów: ewaluacja aktywności w polu praktyki    203
  Fenomen ewaluacji – punkt wyjścia     203
  Ewaluacja aktywności w polu praktyki – narzędzie analizy    210
  
  Rozdział 7. Pedagogika społeczna „na skrzyżowaniu nauk”    221
  Uwagi wstępne    221
  Inspiracje konceptualne i narzędzia konstruowania społeczno­pedagogicznego punktu widzenia na aktywność w polu praktyki    224
  Inspiracje dla konstruowania ram orientowania aktywności w polu praktyki    225
  Metoda naukowa: wzbogacanie warsztatu metodologicznego    231
  Całość powiązana dyscyplinarnie: zintegrowany paradygmat aktywności w polu praktyki    237
  Zintegrowany paradygmat aktywności w polu praktyki: warianty    238
  Podejścia transwersalne do analizy pola praktyki    246
  Inspiracje międzydyscyplinarne: dwa zwątpienia    250
  
  Rozdział 8. Transwersalny paradygmat pedagogiki społecznej: ramy konceptualne    255
  Uwagi wstępne    255
  Rozum transwersalny: rama ontologiczna    256
  „Długie trwanie” oraz „zerwanie i nieciągłość”: rama metodologiczna    260
  Dyscyplinaryzacja i instytucjonalizacja pedagogiki społecznej: dwa sprzężone procesy    263
  Szkoła myślenia: nieciągłość versus paradoks zerwania    268
  Kompleksowość (złożoność/dwoistość) i zintegrowanie powiązań wzajemnych: rama epistemologiczna    271
  Uwagi końcowe    273
  
  Zamiast zakończenia: zaproszenie do współmyślenia    281
  
  Bibliografia    283
  
  Wykaz wybranych artykułów opublikowanych w latach 2008–2018    311
  Słownik pojęć kluczowych    319
  Summary    329
  Table of contents     341
  Résumé     347
  Table de matières    359
  Indeks nazwisk    365
  Indeks rzeczowy    373
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia