Proces kształtowania kobiecej podmiotowości

Pedagogiczne studium samorozwoju bell hooks

1 opinia

Format:

mobi, epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,25  59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

44,2559,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Szczególną uwagę zwraca pedagogiczny wymiar przedkładanej pracy - Autorka osadza przedmiot swoich badań w obszarze kluczowych kategorii pedagogicznych, mianowicie podmiotowości i rozwoju. Choć kategorie te są nieustannie dyskutowane w pedagogice, to jednak perspektywa obrana przez Anetę Ostaszewską jest nowa, by nie powiedzieć, prekursorska.


Z recenzji prof. dra hab. Tadeusza Pilcha


Liczba stron302
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21010-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp – idea książki     9
  Rozdział 1. Rozwój i podmiotowość jako kategorie pedagogiczne     21
    1.1. Rozwój – pojęcie, teorie, pedagogiczne ujęcia     21
      1.1.1. Koncepcje rozwoju w ujęciu psychologii rozwojowej     23
      1.1.2. Psychologiczno-pedagogiczne holistyczne ujęcia rozwoju     32
      1.1.3. Pedagogika społeczna – wpływ środowiska na rozwój człowieka     37
      1.1.4. Doświadczenia życiowe a rozwój     43
    1.2. Podmiotowość – pojęcie, teorie, pedagogiczne ujęcia     44
      1.2.1. Filozoficzne koncepcje podmiotu i podmiotowości     49
      1.2.2. Podmiotowość w ujęciu psychologicznym, politycznym i socjologicznym .    58
      1.2.3. Feministyczna krytyka podmiotu i „podmiot kobiecy”     61
      1.2.4. Pedagogiczne koncepcje podmiotowości     67
  Rozdział 2. Autobiografia jako pole badawcze     81
    2.1. Próba definicji     81
    2.2. Pozatekstowe rozumienie autobiografii     95
    2.3. Pisarstwo autobiografistyczne kobiet     97
    2.4. Cechy pisarstwa autobiograficznego kobiet     99
      2.4.1. Doświadczenie     99
      2.4.2. Relacyjność     108
      2.4.3. Prywatne jest polityczne     113
      2.4.4. Pisanie jako strategia upodmiotowienia     116
  Rozdział 3. Praca biograficzna i pedagogiczny wymiar autobiografii     117
    3.1. Autobiografia jako praktyka życia     117
    3.2. Biograficzność jako potencjał rozwojowy     120
    3.3. Bildung – kształtowanie i biografia     122
    3.4. Andragogiczne koncepcje uczenia się z biografii     126
    3.5. Praca biograficzna w kontekście badań pedagogicznych     134
  Rozdział 4. Rama analityczna     139
    4.1. Postawa badawcza     140
    4.2. Co podlega refleksji? Co podlega badaniu?     142
    4.3. Uważna lektura jako postulat metodologiczny     145
    4.4. Metodologia feministyczna jako rama dla badań pedagogicznych     150
      4.4.1. Perspektywa feministyczna w pedagogice     155
    4.5. Metoda biograficzna     158
      4.5.1. Pedagogiczne badania biograficzne     164
      4.5.2. Strategie analityczne     166
      4.5.3. Wybrane przykłady analityczne     169
  Rozdział 5. Rekonstrukcja biografii bell hooks. Wprowadzenie do analizy     175
    5.1. Kontekst historyczno-społeczny     176
    5.2. bell hooks, czyli Gloria Jean Watkins     179
      5.2.1. Pseudonim     183
      5.2.2. Poglądy i dorobek pisarski     185
      5.2.3. Bibliografia podmiotowa     192
    5.3. Wprowadzenie do analizy     194
      5.3.1. Biomitografia – prawda i fikcja     194
      5.3.2. Talking Back. Thinking Feminist. Thinking Black     195
      5.3.3. Bone Black: Memories of Girlhood     197
      5.3.4. Wounds Of Passion: A Writing Life     199
      5.3.5. Horyzont czasowy pisania autobiografii     200
      5.3.6. Obszary wiedzy i samowiedzy     201
  Rozdział 6. Analiza ról w autobiografii: bell hooks jako narratorka, podmiot biograficzny i obserwatorka własnego życia     203
    6.1. Narratorka     204
      6.1.1. Postawa autobiograficzna     205
      6.1.2. Temporalna perspektywa narracji     206
      6.1.3. Doświadczenia     208
    6.2. Podmiot biograficzny     215
      6.2.1. Czarna kobieta z Kentucky     215
      6.2.2. Poczucie osamotnienia – relacja z matką     216
      6.2.3. Relacja z babcią: sztuka szycia quilt     221
      6.2.4. Źródłowe relacje z kobietami – wzory kobiecości     222
      6.2.5. Poczucie obcości – doświadczenia opresji     225
    6.3. Obserwatorka/komentatorka własnego życia     230
      6.3.1. Jak kształtuje się feministyczna świadomość     230
      6.3.2. „Męska dominacja” – przemoc w związku     234
      6.3.3. Feminizm jako ścieżka samorozwoju     237
  Rozdział 7. Praca biograficzna bell hooks – recepcja i krytyka     241
    7.1. Pisanie autobiografii – refleksja bell hooks     241
    7.2. Proces rozwoju – praca biograficzna bell hooks z perspektywy koncepcji rozwojowych     245
    7.3. „Nakreśliłam sobie inne przeznaczenie” – proces kształtowania podmiotowości GJW/bell hooks     248
      7.3.1. Potencjał autobiograficzny     249
      7.3.2. Mówić własnym głosem     250
      7.3.3. Piętno jako kategoria rozwojowa     251
      7.3.4. Procesualny charakter podmiotowości     253
    7.4. Trzy poziomy informacji zawarte w wypowiedzi autobiograficznej     255
    7.5. Trzy typy rzeczywistości     257
    7.6. Etapy pracy biograficznej     259
  Zakończenie     265
  Summary     269
  Bibliografia     273
  Indeks nazwisk     299
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia