Interpretacja materiałów wizualnych

-20%

Interpretacja materiałów wizualnych

Krytyczna metodologia badań nad wizualnością

1 ocena

Autor:

Rose Gillian

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,9624,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Umiejętność interpretacji kultury wizualnej stała się niezbędna dla współczesnych badaczy społecznych - przekonuje w prezentowanym podręczniku Gillian Rose. Autorka przedstawia różne sposoby patrzenia na malarstwo, filmy, seriale telewizyjne, reklamy, fotografie, mapy i inne obiekty wizualne. W przystępny sposób omawia i porównuje różne metody badawcze mające zastosowanie do interpretacji materiałów wizualnych, w tym: interpretację kompozycyjną, analizę treści, semiologię, psychoanalizę, analizę dyskursu, badania widowni oraz podejście antropologiczne, wskazując mocne i słabe strony każdej z nich oraz możliwe obszary zastosowania. Ta bogato ilustrowana, pełna przykładów praca z pewnością zainteresuje zarówno początkujących badaczy, jak i praktyków z obszaru badań nad wizualnością.


Liczba stron336
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16249-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

EBOOKI WYDAWCY

Spis treści

  Podziękowania    11
  Wstęp do wydania drugiego    15
  ROZDZIAŁ 1. Badanie materiałów wizualnych. Ku krytycznej metodologii badań nad wizualnością    19
    1.1. Wstępny przegląd zagadnień związanych ze sferą wizualną    19
    1.2. Kultura wizualna: społeczne uwarunkowania obiektów wizualnych i ich oddziaływanie    25
    1.3. Ku krytycznej metodologii badań nad wizualnością    31
    1.4. Narzędzia metodologiczne: obszary i modalności    33
      1.4.1. Obszar wytwarzania    34
      1.4.2. Obszar samego obrazu    40
      1.4.3. Obszar odbiorczości    43
    Podsumowanie    47
    Dalsze lektury    48
  ROZDZIAŁ 2. Jak posługiwać się tą książką    49
    2.1. Lektura wybiorcza pod kątem obszarów i modalności    50
    2.2. Lektura wybiorcza pod kątem wybranych obrazów    51
    2.3. Dlaczego należy przeczytać także inne książki    53
    2.4. Jak funkcjonuje każdy z rozdziałów    54
    2.5. Krotko o tym, jak znaleźć materiał wizualny, sporządzić do niego odsyłacze oraz jak go reprodukować    54
  ROZDZIAŁ 3. „Dobre oko”. Analiza obrazów przy zastosowaniu interpretacji kompozycyjnej    57
    3.1. Interpretacja kompozycyjna: wprowadzenie    57
    3.2. Interpretacja kompozycyjna: technologie i wytwarzanie obrazu    62
    3.3. Interpretacja kompozycyjna: struktura kompozycyjna samego obrazu    62
      3.3.1. Treść    63
      3.3.2. Kolorystyka    63
      3.3.3. Organizacja przestrzenna    64
      3.3.4. Światło    70
      3.3.5. Zawartość ekspresyjna    71
    3.4. Interpretacja kompozycyjna ruchomych obrazów    73
      3.4.1. Inscenizacja    73
      3.4.2. Montaż    76
      3.4.3. Dźwięk    78
      3.4.4. Streszczenie schematu Jamesa Monaco    78
    3.5. Interpretacja kompozycyjna: ocena    79
    Podsumowanie    80
    Dalsze lektury    81
  ROZDZIAŁ 4. Analiza treści. Opowiadanie o tym, co (sądzisz, że) widzisz    83
    4.1. Analiza treści: wprowadzenie    83
    4.2. Cztery kroki do analizy treści    86
      4.2.1. Poszukiwanie przedstawień    86
      4.2.2. Opracowanie kategorii do kodowania    89
      4.2.3. Kodowanie przedstawień    92
      4.2.4. Analiza wyników    93
    4.3. Analiza treści: ocena    97
    Podsumowanie    99
    Dalsze lektury    99
  ROZDZIAŁ 5. Semiologia. Obnażanie przesądów pod gładką powierzchnią piękna    101
    5.1. Semiologia: wprowadzenie    101
    5.2. Wybór obrazów do badania semiologicznego    106
    5.3. Znak i procesy tworzenia jego znaczeń    106
      5.3.1. Co to jest znak?    106
      5.3.2. Sposoby opisu znaków    110
      5.3.3. Znaki we wzajemnych relacjach    117
      5.3.4. Znaki i kody, systemy odniesień i mitologie    122
      5.3.5. Wymykające się znaki    125
    5.4. O publiczności i interpretacjach    126
      5.4.1. Dekoder do reklam    126
      5.4.2. Społeczne wytwarzanie znaczenia    129
    5.5. Semiologia: ocena    131
    Podsumowanie    134
    Dalsze lektury    134
  ROZDZIAŁ 6. Psychoanaliza. Kultura wizualna, przyjemność wzrokowa    135
    6.1. Psychoanaliza i wizualność: wprowadzenie    135
    6.2. Nieco bardziej rozwinięte wprowadzenie do zagadnień psychoanalizy i wizualności: podmiotowość, seksualność i nieświadomość    138
    6.3. Oglądając filmy z Laurą Mulvey    142
      6.3.1. Kompleks kastracyjny i przyjemność wzrokowa    143
      6.3.2. Faza lustra i przyjemność wzrokowa    148
      6.3.3. Reflektor Mulvey    151
    6.4. Od fetysza do maskarady: inne przedstawienia kobiecości    152
    6.5. Od spojrzenia voyeurystycznego do lacanowskiego: inne sposoby widzenia    156
    6.6. Od dyscyplin podporządkowania do potencjału fantazji    161
    6.7. Spojrzenia queer    164
    6.8. Refleksyjność    166
    6.9. Psychoanaliza i wizualność: ocena    168
    Podsumowanie    171
    Dalsze lektury    171
  ROZDZIAŁ 7. Analiza dyskursu I. Tekst, intertekstualność i kontekst    173
    7.1. Dyskurs i kultura wizualna: wprowadzenie    173
    7.2. Analiza dyskursu I i analiza dyskursu II    178
    7.3. Znaleźć źródła    181
      7.3.1. Znaleźć źródła: informacje ogólne    181
      7.3.2. Znaleźć źródła: ikonografia    183
    7.4. Analiza dyskursu I: wytwarzanie dyskursu i jego organizacja retoryczna    189
      7.4.1. Badanie retorycznej organizacji dyskursu    189
      7.4.2. Badanie społecznego wytwarzania dyskursu    199
    7.5. Analiza dyskursu I a refleksyjność    201
    7.6. Analiza dyskursu I: ocena    203
    Podsumowanie    204
    Dalsze lektury    205
  ROZDZIAŁ 8. Analiza dyskursu II. Instytucje i sposoby widzenia    207
    8.1. Inne wprowadzenie do dyskursu i kultury wizualnej    207
    8.2. Znaleźć źródła do analizy dyskursu II    213
    8.3. Aparat instytucjonalny galerii i muzeum    214
    8.4. Technologie galerii i muzeum    219
      8.4.1. Techniki wystawiennicze    220
      8.4.2. Wizualne i tekstualne techniki interpretacji    222
      8.4.3. Techniki rozplanowania    224
      8.4.4. Techniki dotykowe    225
      8.4.5. Przestrzeń poza ekspozycjami    226
    8.5. Zwiedzający    227
    8.6. Analiza dyskursu II: ocena    229
    Podsumowanie    231
    Dalsze lektury    231
  ROZDZIAŁ 9. Badania widowni. Jak ludzie oglądają telewizję    233
    9.1. Badania widowni: wprowadzenie    233
    9.2. Kodowanie i dekodowanie znaczenia przedstawień wizualnych    236
    9.3. Badania obszaru odbiorczości    240
      9.3.1. Zastosowanie wywiadów w badaniu procesu dekodowania    240
      9.3.2. Etnografie publiczności    245
    9.4. Badania widowni: ocena    250
    Podsumowanie    254
    Dalsze lektury    254
  ROZDZIAŁ 10. Podejście antropologiczne. Bezpośrednia obserwacja życia społecznego obiektów wizualnych    255
    10.1. Społeczne życie obrazów: wprowadzenie    255
    10.2. Społeczne życie przedmiotów: materialność, materializacja i mobilność    258
    10.3. Jak obserwować społeczne życie obrazów    264
      10.3.1. Znaleźć obrazy    265
      10.3.2. Materialność obiektu wizualnego    267
      10.3.3. Co dzieje się z obiektem wizualnym w konkretnym miejscu    268
      10.3.4. Mobilność obiektu wizualnego    270
      10.3.5. Skutki oddziaływania obiektu wizualnego    270
      10.3.6. Refleksyjność i antropologiczne podejście do obrazów    273
    10.4. Podejście antropologiczne: ocena    274
    Podsumowanie    276
    Dalsze lektury    277
  ROZDZIAŁ 11. Zdjęcia jako część projektu badawczego. Wywiad na podstawie zdjęć, dokumentacja fotograficzna oraz inne zastosowania fotografii    279
    11.1. Zdjęcia jako część projektu badawczego: wprowadzenie    279
    11.2. Zdjęcia jako wsparcie badań w naukach społecznych    282
      11.2.1. Wywiad na podstawie zdjęć    283
      11.2.2. Dokumentacja fotograficzna    286
    11.3. Zdjęcia jako uzupełnienie badań w naukach społecznych    289
      11.3.1. Zdjęcia jako „konkretyzacja uogólnienia”    289
      11.3.2. Zdjęcia, które potrafią uchwycić „charakter”    291
      11.3.3. Kilka uwag praktycznych    293
    11.4. Etyka badań i refleksyjność przy wykonywaniu zdjęć stanowiących element projektu badawczego    294
      11.4.1. Badania oparte na współpracy    295
      11.4.2. Refleksyjność    297
      11.4.3. Zgoda    297
      11.4.4. Prawa autorskie    298
      11.4.5. Zwrot zdjęć    298
    11.5. Zdjęcia jako część projektu badawczego: ocena    299
    Podsumowanie    300
    Dalsze lektury    301
  ROZDZIAŁ 12. Przegląd metod interpretacji materiałów wizualnych    303
    12.1. Wprowadzenie    303
    12.2. Obszary, modalności i metody    304
    12.3. Łączenie metod    307
  Dodatkowa literatura dotycząca mediów wizualnych    309
  Bibliografia    313
  Spis terminów kluczowych    329
  Indeks nazwisk    331

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia