Kod młodości

Kod młodości

Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

29,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W czasach gdy – jak śpiewał Pezet: „My gadamy slangiem, chociaż nie jesteśmy gangiem, / każdy gada slangiem, chociaż umie też normalnie, /ale gada slangiem, to zostało w nas od lat, gadamy tak slangiem, gadamy slangiem...” – proponujemy książkę, która może stanowić swoiste kompendium wiedzy o fascynującym zjawisku językowo-komunikacyjnym – młodomowie. Slang młodzieżowy, zwany też językiem uczniowskim, gwarą młodzieżową, socjolektem młodzieżowym wyrósł na jedną z najbardziej dynamicznych i wpływowych od-mian współczesnej potoczności. Posługuje się nim młodzież dla zabawy, rozgrywania relacji rówieśniczych czy odgradzania się od dorosłych... Posługują się nim także użytkownicy, którzy młodość metrykalną mają już za sobą, ale czują się młodzieńczo lub chcą uchodzić za młodych duchem i pełnych życiowej nonszalancji lub oddziaływać na młodych odbiorców. Kod młodości zyskuje więc na uniwersalności, gdyż staje się pożądanym elementem współczesnego outfitu i świadomości nie tylko nastolatka.


W prezentowanej monografii młodomowa jest opisywana wielostronnie: najpierw w aspekcie strukturalnym przez analizę systemu socjolektu młodzieżowego, opartą na zawartości Miejskiego słownika slangu i mowy potocznej, a następnie – w ujęciu kognitywno-dyskursywnym ze względu na eksplikację zagadnień młodzieżowego obrazu człowieka i rzeczywistości, a także problemów nastoletniej tożsamości, relacji rówieśniczych, rodzinnych, instytucjonalnych, oraz uwarunkowań medialnych. Te problemy podejmuje część II książki, pt: Młodomowa – wokół specyfiki zjawiska oraz część III: Interakcje i relacje.


Kwestie związane z internetowym dyskursem młodzieży, konsekwencjami językowymi nowej wspólnotowości oraz tendencjami rozwojowymi w obrębie młodzieżowej neto-mowy zostały omówione w części IV: Internetowa komunikacja nastolatków.


Wskazane zostały także przykłady współczesnego przenikania młodomowy do dyskur-su dorosłych i to zarówno na poziomie stylizacji i zawłaszczeń popkulturowych, jak i wyrażania światopoglądowych postaw i deklaracji (cześć V: Młodomowa na sprzedaż).


Autorka – Anna Wileczek – prowadzi narrację nie tylko z perspektywy naukowca, od niemal 10 lat wykładowcy UJK w Kielcach, ale także nauczyciela i wychowawcy, którym była przez 17 lat i rodzica, który po raz drugi doświadcza ekspansji „nastoletniości” swojego dziecka. Ma więc nadzieję, że książka zainteresuje przede wszystkim dorosłych: obserwatorów języka, badaczy, rodziców, dziadków, nauczycieli, pedagogów, oraz studentów kierunków humanistycznych i społecznych. A nastolatkowie? Oni przecież i tak wiedzą najlepiej...


Przedstawiona (...) książka jest poświęcona pasjonującemu zagadnieniu, jakim jest zjawisko języka tworzonego przez użytkowników wyróżnionych przede wszystkim ze względu na parametr demogra-ficzny, jakim jest wiek tych użytkowników. (...) Ten kompleks zagadnień jest nieomal odwieczny; sięgający przynajmniej tego czasu, kiedy jednolity język plemienny zaczął się różnić. Na ogół było to związane z polaryzacją stanowisk; tzw. starzy oceniali nowatorskie pomysły młodych jako psucie języka, a tzw. młodzi zarzucali swoim oponentom skostnienie, konserwatyzm (językowy, ale i kulturowy, czy obyczajowy). (...) Reakcją na taką postawę był proces mniej lub bardziej głębokiej tabuizacji i tendencji do odreagowania oficjalnego standardu językowego (ale także obyczajowego, estetycznego, etycznego itp.).
Prof. dr hab. Halina Zgółkowa,
Anna Wileczek, ujmując badane zagadnienie w szerokich ramach lingwistycznych, socjologicznych, antropologicznych czy kulturowych, decyduje o holistycznym ujęciu badawczym odniesionym do „wzorów »młodej mowy« (…), czyli modelu realizowanego w nieoficjalnych praktykach językowo-dyskursywnych młodzieży” – widzianych z rozmaitych perspektyw. Zaczyna więc od spojrzenia badawczego na „przegląd rejestru systemowego”, przechodzi „przez rekonstrukcję obrazu rze-czywistości młodzieży i jego weryfikację dyskursywną”, by dojść w końcu do „analizy wybranych obszarów dyskursu społecznego i popkulturowego”, w których odbija się „młodomowa”.
Prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska,


Liczba stron300
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-011-9807-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  I. Kod – kultura – społeczność     17
    1.1. Znaki i kody     17
    1.2. Uniwersum kulturowe     26
    1.3. Społeczność znaczeń, znaczenie społeczności     32
    1.4. Językowe, dyskursywne, kulturowe obrazy młodzieńczych światów    38
    1.5. Młodzież, młodość, młodzieńczość. Konteksty językowo-kulturowe i socjologiczne     50
  II. Młodomowa – wokół specyfiki zjawiska 67
    2.1. Zakres młodomowy    67
      2.1.1. Polifonia terminologiczna     68
      2.1.2. Młodomowa jako slang    73
      2.1.3. Potoczność wobec oficjalności     82
    2.2. Parametry identyfikujące     89
    2.3. Obraz człowieka i rzeczywistości. Interpretacje młodzieżowe     102
    2.4. Kodowanie afektu    117
    2.5. Młodzieżowy system wartości    120
      2.5.1. Wartości społeczne    125
      2.5.2. Wartości egzystencjalne    127
      2.5.3. Wartości duchowe     129
      2.5.4. Wartości moralne     130
  III. Interakcje i relacje     133
    3.1. Urzeczywistnić „międzyludzkie” w czasie i przestrzeni     133
      3.1.1. O ziomowaniu – relacje równorzędne     135
      3.1.2. Czas i miejsce    137
      3.1.3. Wymiary spotkania    142
      3.1.4. Wirtualne więzi     149
      3.1.5. Wspólnota humoru    155
    3.2. JA – MY – WY     161
    3.3. ONI – obcy i dziwni166
    3.4. Rodzina – powroty „marnotrawnych”    170
    3.5. Szkolne interakcje    178
  IV. Komunikacja internetowa nastolatków 186
    4.1. Kulturowe konsekwencje wirtualności    186
    4.2. E-język    189
    4.3. Transfer emocji     193
    4.4. Na skróty    199
    4.5. Językowe rozgrywanie wirtualnej tożsamości     205
  V. Młodomowa na sprzedaż    210
    5.1. Interdyskursywność młodomowy    210
    5.2. Kidult     214
    5.3. Kidultmowa221
    5.4. Stylizacyjna użyteczność młodomowy    231
    5.5. Konsumpcyjne zawłaszczenia    239
  Zakończenie     245
  Bibliografia    249
  I. Materiały źródłowe     249
    a. Słowniki i korpusy    249
    b. Materiały źródłowe ze stron internetowych     250
    c. Inne materiały online    255
  II. Opracowania 258
  Summary    291
  Indeks nazwisk     293
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia