Przesłuchanie w polskiej rozprawie karnej

Przesłuchanie w polskiej rozprawie karnej

Studium pragmalingwistyczne

4 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedstawiona publikacja stanowi pierwsze w Polsce opracowanie poruszające problematykę przeprowadzania dowodu osobowego przed sądem w ujęciu pragmalingwistycznym. Bogaty materiał egzemplifikacyjny - pochodzący z transkrypcji przesłuchań oskarżonych, świadków i biegłych - przeanalizowano nie tylko z zamysłem czerpania z założeń oraz instrumentarium pragmatyki językowej. Asumptem i jednocześnie tłem dla podjętych czynności badawczych stały się prymarnie dyrektywy wyrażone w Kodeksie postępowania karnego, a także modele przesłuchań wypracowane na kanwie psychologii sądowej. Autorka pracy poszukuje rozwiązania następującego problemu badawczego: czy pytania zadawane przesłuchiwanym na Sali rozpraw w rzeczywistości pełnią wyłącznie funkcje zapytywania i dopytywania?
A jeżeli tak nie jest, w jaki sposób osoby przesłuchujące - poprzez zadawanie pytań - oddziałują na werbalne i pozawerbalne zachowania interlokutorów przesłuchiwanych?


Rok wydania2019
Liczba stron294
KategoriaPrawo karne
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-012-0607-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     7
  Od Autorki     8
  Wprowadzenie     13
  1. Założenia teoretyczno-metodologiczne     13
  2. Cele badawcze     15
  3. Metody, techniki i narzędzia badawcze     17
  4. Teren badań i warsztat opracowania materiału źródłowego    19
  5. Charakterystyka próby badawczej i materiału źródłowego     20
  Rozdział I. Proces karny w ujęciu doktrynalnym     23
    1.1. Istota procesu karnego. Uwagi wstępne     23
      1.1.1. Dualizm koncepcji procesu karnego     24
      1.1.2. Rzetelność procesu karnego     25
      1.1.3. Przedmiot procesu karnego     28
    1.2. Konstrukcja procesu karnego     29
      1.2.1. Postępowanie przygotowawcze     32
      1.2.2. Postępowanie jurysdykcyjne w I instancji     34
      1.2.3. Przebieg rozprawy karnej     36
    1.3. Dowodzenie i dowody w procesie karnym     39
      1.3.1. Czynności procesowe w przeprowadzaniu dowodu     39
      1.3.2. Dowód w świetle założeń doktryny karnej     42
      1.3.3. Klasyfikacja dowodów     43
      1.3.4. Zakazy dowodowe     47
  Rozdział II. Przesłuchanie oskarżonego, świadka, biegłego sądowego: aspekt taktyczny i metodyczny     50
    2.1. Taktyki przesłuchiwania w rozprawie karnej     50
    2.2. Wyjaśnienia oskarżonego     53
      2.2.1. Metodyka przesłuchania oskarżonego     57
    2.3. Zeznania świadka     58
      2.3.1. Metodyka przesłuchania świadka     61
    2.4. Ustna opinia biegłego     62
      2.4.1. Metodyka przesłuchania biegłego     65
  Rozdział III. Pragmatyczne koncepcje komunikowania jako podstawa analizy przesłuchań     68
    3.1. Istota, cechy i wybrane modele komunikowania     68
    3.2. Interakcja werbalna w dyskursie     76
      3.2.1. Typy kontaktów językowych     82
    3.3. Działanie komunikacyjne w świetle teorii aktów mowy     87
    3.4. Teoria implikatur i reguły konwersacyjne Paula H. Grice’a     93
    3.5. Strategie konwersacyjne w ujęciu gramatyki interakcyjnej     98
  Rozdział IV. Pytanie jako językowe narzędzie przeprowadzania dowodu osobowego     104
    4.1. Pytanie w świetle założeń teoretycznych     104
      4.1.1. Pytanie w perspektywie podejścia gramatycznego     106
      4.1.2. Pytanie w ujęciu logicznym     109
      4.1.3. Pytanie w świetle pragmatyki językowej     110
    4.2. Implicytna spójność dialogu a zawartość presupozycji w pytaniach     118
    4.3. Zjawisko efektu dezinformacji w pytaniach     126
    4.4. Pytania sugerujące odpowiedź     131
  Rozdział V. Pragmatyczne funkcje pytań: przesłuchania w rozprawie karnej     135
    5.1. Funkcje pytań rozstrzygnięcia     136
      5.1.1. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania dyrektywy     136
      5.1.2. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania dopełnienia     148
      5.1.3. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania „hipotezy”     161
      5.1.4. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania dubitatywne     164
    5.2. Funkcje pytań protokolarnych     175
      5.2.1. Pytanie o przedmiot     177
      5.2.2. Pytanie o osobę     196
      5.2.3. Pytanie o cechę     203
      5.2.4. Pytanie o dowodzenie znaczenia     212
      5.2.5. Pytanie o przyczynę     220
      5.2.6. Pytanie o ilość     229
    5.3. Funkcje pytań presuponujących     239
      5.3.1. Pytanie jako krytyka     240
      5.3.2. Pytanie jako informacja     250
      5.3.3. Pytanie „spinacz”     258
  Wnioski końcowe     270
  Bibliografia     278
  Streszczenie     291
  Summary     293
RozwińZwiń