POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Przedstawiona publikacja stanowi pierwsze w Polsce opracowanie poruszające problematykę przeprowadzania dowodu osobowego przed sądem w ujęciu pragmalingwistycznym. Bogaty materiał egzemplifikacyjny - pochodzący z transkrypcji przesłuchań oskarżonych, świadków i biegłych - przeanalizowano nie tylko z zamysłem czerpania z założeń oraz instrumentarium pragmatyki językowej. Asumptem i jednocześnie tłem dla podjętych czynności badawczych stały się prymarnie dyrektywy wyrażone w Kodeksie postępowania karnego, a także modele przesłuchań wypracowane na kanwie psychologii sądowej. Autorka pracy poszukuje rozwiązania następującego problemu badawczego: czy pytania zadawane przesłuchiwanym na Sali rozpraw w rzeczywistości pełnią wyłącznie funkcje zapytywania i dopytywania?
A jeżeli tak nie jest, w jaki sposób osoby przesłuchujące - poprzez zadawanie pytań - oddziałują na werbalne i pozawerbalne zachowania interlokutorów przesłuchiwanych?
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 294 |
Kategoria | Prawo karne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-012-0607-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 7 |
Od Autorki | 8 |
Wprowadzenie | 13 |
1. Założenia teoretyczno-metodologiczne | 13 |
2. Cele badawcze | 15 |
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 17 |
4. Teren badań i warsztat opracowania materiału źródłowego | 19 |
5. Charakterystyka próby badawczej i materiału źródłowego | 20 |
Rozdział I. Proces karny w ujęciu doktrynalnym | 23 |
1.1. Istota procesu karnego. Uwagi wstępne | 23 |
1.1.1. Dualizm koncepcji procesu karnego | 24 |
1.1.2. Rzetelność procesu karnego | 25 |
1.1.3. Przedmiot procesu karnego | 28 |
1.2. Konstrukcja procesu karnego | 29 |
1.2.1. Postępowanie przygotowawcze | 32 |
1.2.2. Postępowanie jurysdykcyjne w I instancji | 34 |
1.2.3. Przebieg rozprawy karnej | 36 |
1.3. Dowodzenie i dowody w procesie karnym | 39 |
1.3.1. Czynności procesowe w przeprowadzaniu dowodu | 39 |
1.3.2. Dowód w świetle założeń doktryny karnej | 42 |
1.3.3. Klasyfikacja dowodów | 43 |
1.3.4. Zakazy dowodowe | 47 |
Rozdział II. Przesłuchanie oskarżonego, świadka, biegłego sądowego: aspekt taktyczny i metodyczny | 50 |
2.1. Taktyki przesłuchiwania w rozprawie karnej | 50 |
2.2. Wyjaśnienia oskarżonego | 53 |
2.2.1. Metodyka przesłuchania oskarżonego | 57 |
2.3. Zeznania świadka | 58 |
2.3.1. Metodyka przesłuchania świadka | 61 |
2.4. Ustna opinia biegłego | 62 |
2.4.1. Metodyka przesłuchania biegłego | 65 |
Rozdział III. Pragmatyczne koncepcje komunikowania jako podstawa analizy przesłuchań | 68 |
3.1. Istota, cechy i wybrane modele komunikowania | 68 |
3.2. Interakcja werbalna w dyskursie | 76 |
3.2.1. Typy kontaktów językowych | 82 |
3.3. Działanie komunikacyjne w świetle teorii aktów mowy | 87 |
3.4. Teoria implikatur i reguły konwersacyjne Paula H. Grice’a | 93 |
3.5. Strategie konwersacyjne w ujęciu gramatyki interakcyjnej | 98 |
Rozdział IV. Pytanie jako językowe narzędzie przeprowadzania dowodu osobowego | 104 |
4.1. Pytanie w świetle założeń teoretycznych | 104 |
4.1.1. Pytanie w perspektywie podejścia gramatycznego | 106 |
4.1.2. Pytanie w ujęciu logicznym | 109 |
4.1.3. Pytanie w świetle pragmatyki językowej | 110 |
4.2. Implicytna spójność dialogu a zawartość presupozycji w pytaniach | 118 |
4.3. Zjawisko efektu dezinformacji w pytaniach | 126 |
4.4. Pytania sugerujące odpowiedź | 131 |
Rozdział V. Pragmatyczne funkcje pytań: przesłuchania w rozprawie karnej | 135 |
5.1. Funkcje pytań rozstrzygnięcia | 136 |
5.1.1. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania dyrektywy | 136 |
5.1.2. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania dopełnienia | 148 |
5.1.3. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania „hipotezy” | 161 |
5.1.4. Pytania rozstrzygnięcia jako pytania dubitatywne | 164 |
5.2. Funkcje pytań protokolarnych | 175 |
5.2.1. Pytanie o przedmiot | 177 |
5.2.2. Pytanie o osobę | 196 |
5.2.3. Pytanie o cechę | 203 |
5.2.4. Pytanie o dowodzenie znaczenia | 212 |
5.2.5. Pytanie o przyczynę | 220 |
5.2.6. Pytanie o ilość | 229 |
5.3. Funkcje pytań presuponujących | 239 |
5.3.1. Pytanie jako krytyka | 240 |
5.3.2. Pytanie jako informacja | 250 |
5.3.3. Pytanie „spinacz” | 258 |
Wnioski końcowe | 270 |
Bibliografia | 278 |
Streszczenie | 291 |
Summary | 293 |