Współczesna terapia zajęciowa. Od teorii do praktyki

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

53,40  89,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 89,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 53,40 zł  


53,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podstawy teoretyczne współczesnej terapii zajęciowej. Pojęcia i definicje, umiejscowienie terapii zajęciowej w naukach o ochronie zdrowia i jej możliwości w obszarach prewencji, profilaktyki, promocji zdrowia. Przykłady dobrej praktyki, zastosowanie koncepcji ICF, a także zasady używania modeli terapii zajęciowej. Kompetencje terapeuty warunkujące efekty współdziałania z pacjentem wraz z budowaniem poprawnych relacji z nim i jego rodziną. Treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w krajach Unii Europejskiej.


Rok wydania2019
Liczba stron200
KategoriaRehabilitacja
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-5926-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Historia terapii zajęciowej – Anna Misiorek     1
    1.1. Wprowadzenie     1
    1.2. Terapia zajęciowa na świecie     1
      1.2.1. Leczenie moralne – Ruch Moral Treatment (MT)     2
      1.2.2. Ruch artystyczny sztuki i rzemiosła – Arts and Crafts Movement     3
      1.2.3. Pionierzy terapii zajęciowej, Narodowe Towarzystwo Promocji Terapii Zajęciowej – National Society for the Promotion of Occupational Therapy (NSPOT)     5
      1.2.4. Rozwój terapii zajęciowej podczas I wojny światowej, pomocnicy rekonstrukcji – Roconstruction Aides     8
      1.2.5. Czasy powojenne     10
      1.2.6. II wojna światowa     11
      1.2.7. Powrót do korzeni – rozwój współczesnej terapii zajęciowej     12
    1.3. Terapia zajęciowa w Polsce     13
      1.3.1. Początki terapii zajęciowej w Polsce     13
      1.3.2. Pionierzy polskiej rehabilitacji i terapii zajęciowej     15
      1.3.3. Aktualna sytuacja polskiej terapii zajęciowej     18
    1.4. Podsumowanie     21
    Pytania i polecenia sprawdzające     21
    Piśmiennictwo     21
  2. Współczesne pojęcia, definicje i koncepcje w terapii zajęciowej – Anna Misiorek 23
    2.1. Wprowadzenie     23
    2.2. Podstawowe idee, pojęcia i definicje używane w terapii zajęciowej     24
      2.2.1. Zajęcie jest podstawową ludzką potrzebą, zajęcia nadają życiu sens     24
      2.2.2. Umożliwianie (enablement)     25
      2.2.3. Wykonywanie zajęć i zaangażowanie w zajęcia (occupational performance, occupational engagement)     26
      2.2.4. Zastosowanie koncepcji wykonywania zajęć i zaangażowania w zajęcia w praktyce     28
      2.2.5. Uczestniczenie w zajęciach (occupational participation) oraz deprywacja zajęciowa (occupational deprivation)     29
      2.2.6. Teoria przepływu (Flow theory)     30
      2.2.7. Równowaga zajęciowa i brak równowagi zajęciowej (occupational balance, occupational imbalance)     30
      2.2.8. Alienacja zajęciowa (occupational alienation)     31
      2.2.9. Sprawiedliwość zajęciowa (occupational justice)     32
      2.2.10. Czynniki ryzyka związane z zajęciowością ludzką (occupational risk factors)     33
      2.2.11. Podsumowanie     33
    Pytania i polecenia sprawdzające     33
    Piśmiennictwo     34
  3. Robienie, bycie, stawanie się i przynależenie – istota zajęciowości ludzkiej a ochrona i promocja zdrowia – zestawienie wybranych prac – Anna Misiorek 37
    3.1. Wprowadzenie     37
    3.2. Robienie, bycie, stawanie się – istotą zajęciowości ludzkiej     38
      3.2.1. Robienie, zajmowanie się – doing     38
      3.2.2. Bycie – being     38
      3.2.3. Stawanie się – becoming     39
      3.2.4. Przynależenie – belonging     40
      3.2.5. Praktyka terapii zajęciowej i promocja zdrowia w świetle koncepcji Ann Wilcock     41
      3.2.6. Rola terapii zajęciowej w promocji zdrowia     42
    3.3. Wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi elementami teorii Ann Wilcock w badaniach naukowych     45
      3.3.1. Robienie i bycie     45
      3.3.2. Robienie i stawanie się     46
      3.3.3. Robienie i przynależenie     47
      3.3.4. Bycie i stawanie się     47
      3.3.5. Bycie i przynależenie     48
      3.3.6. Stawanie się i przynależenie     48
    3.4. Podsumowanie     48
    Pytania i polecenia sprawdzające     49
    Piśmiennictwo     49
  4. Umiejętności terapeuty zajęciowego – Edyta Janus     53
    4.1. Wprowadzenie     53
    4.2. Nawiązanie relacji terapeutycznej i współpraca z pacjentem     53
    4.3. Zdobywanie informacji niezbędnych do prowadzenia terapii zajęciowej.    56
    4.4. Ocena     60
    4.5. Umożliwianie wykonywania zajęć     63
    4.6. Praca w grupie/praca z grupą     64
    4.7. Podsumowanie     68
    Pytania i polecenia sprawdzające     69
    Piśmiennictwo     69
  5. Modele i klasyfikacje jako ramy odniesienia. Model KAWA – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj 71
    5.1. Wprowadzenie     71
    5.2. Czym są modele (i klasyfikacje) w TZ     74
    5.3. Model KAWA     74
      5.3.1. Proces terapeutyczny z użyciem modelu KAWA/modelu rzeki życia     77
      5.3.2. Stosunek elementów symboliki modelu KAWA do wzajemnych relacji elementów ICF     79
      5.3.3. Relacja jakości życia do elementów modelu rzeki życia     80
    5.4. Podsumowanie     81
    Pytania i polecenia sprawdzające     81
    Piśmiennictwo     82
  6. Wybrane modele stosowane w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj     83
    6.1. Wprowadzenie     83
    6.2. Model Person-Environment-Occupation (PEO) jako model transakcyjny, PEO fit     84
    6.3. Canadian Model of Occupational Performance-Engagement (CMOP-E)     89
    6.4. Model of Human Occupation (MOHO) – Model Zajęć Człowieka     93
      6.4.1. Narzędzia modelu MOHO     94
    6.5. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF)     101
    6.6. Podsumowanie     106
    Pytania i polecenia sprawdzające     106
    Piśmiennictwo     106
  7. Praktyka skupiona na kliencie i jej kluczowe znaczenie w obszarze terapii zajęciowej – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz     109
    7.1. Wprowadzenie     109
    7.2. Klient czy pacjent?     110
    7.3. Praktyka skupiona na kliencie (client-centred practice – CCP) w terapii zajęciowej     111
    7.4. Praktyka skupiona na rodzinie (family-centred practice – FCP)     112
    7.5. Podsumowanie     113
    Pytania i polecenia sprawdzające     114
    Piśmiennictwo     114
  8. Proces terapeutyczny i jego konteksty oraz modele interwencji – Rafał Bugaj, Miłosz Kuśnierz 117
    8.1. Wprowadzenie     117
    8.2. The Canadian Practice Process Framework (CPPF)     118
      8.2.1. Elementy CPPF     119
    8.3. Podsumowanie     132
    Pytania i polecenia sprawdzające     133
    Piśmiennictwo     133
  9. Interwencje w terapii zajęciowej – Miłosz Kuśnierz, Rafał Bugaj     127
    9.1. Wprowadzenie     135
    9.2. Podział interwencji     135
      9.2.1. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy zarządza, żeby umożliwić powstanie adaptacji     136
      9.2.2. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy uczy, żeby umożliwić uczenie się klienta     139
      9.2.3. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy wspiera klienta, żeby umożliwić zdrowienie     151
      9.2.4. Interwencje, w których terapeuta zajęciowy promuje, żeby umożliwić zdrowie i dobrostan     153
    9.3. Podsumowanie     155
    Pytania i polecenia sprawdzające     156
    Piśmiennictwo     156
  10. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – Edyta Janus     165
    10.1. Wprowadzenie     165
    10.2. Rozwój zawodowy terapeuty zajęciowego – wybrane aspekty     166
    10.3. Portfolio     168
    10.4. Superwizja     170
    10.5. Podsumowanie     173
    Pytania i polecenia sprawdzające     173
    Piśmiennictwo     173
  11. Dbanie o własne zdrowie jako warunek konieczny do pełnegoi satysfakcjonującego wykonywania obowiązków zawodowych – Edyta Janus     175
    11.1. Wprowadzenie     175
    11.2. Rozumienie zdrowia     176
    11.3. Dbanie o zdrowie fizyczne     177
    11.4. Dbanie o zdrowie psychiczne – radzenie sobie ze stresem związanym z pracą     179
    11.5. Podsumowanie     183
    Pytania i polecenia sprawdzające     183
    Piśmiennictwo     184
  Skorowidz     187
RozwińZwiń