POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
20 prostych projektów Raspberry Pi to kolekcja projektów elektronicznych przeznaczonych dla osób początkujących, idealnie dobrana dla dzieci, rodziców, nauczycieli czy hobbystów, którzy chcą podnieść swoje umiejętności techniczne.
Książka krok po kroku uczy, jak realizować interaktywne projekty z wykorzystaniem Raspberry Pi – małego i niedrogiego komputera – takie jak np. cyfrowy zestaw perkusyjny, robot kontrolowany przez WiFi, gra Pong, alarm antywłamaniowy wysyłający powiadomienia e-mail, domowa kamera do monitoringu, detektor wycieku gazu, stacja pogodowa czy gadżety Internetu Rzeczy (IoT) sterujące elektroniką w całym domu. W trakcie lektury czytelnik pracuje z podstawowymi komponentami, takimi jak diody LED, ekrany LCD, kamery i czujniki oraz gry i zabawki. Uczy się, jak skonfigurować własny serwer WWW, stworzyć pierwszą stronę internetową czy napisać prostą grę komputerową. Każdy projekt zawiera instrukcje krok po kroku, kolorowe zdjęcia i diagramy, a także kompletny kod, dzięki któremu czytelnik ożywi swoje projekty.
Publikacja doskonale nadaje się dla osób początkujących, dzieci i hobbystów. Jeśli jesteś gotowy, aby zacząć działać i zrobić coś interesującego, 20 prostych projektów Raspberry Pi będzie twoim przewodnikiem.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Programowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Małgorzata Dąbkowska-Kowalik |
ISBN-13 | 978-83-200-6121-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PODZIĘKOWANIA XVI | |
WPROWADZENIE XVII | |
DLA KOGO JEST TA KSIĄŻKA? XVII | |
O KSIĄŻCE XVIII | |
CO JEST POTRZEBNE DO TEJ KSIĄŻKI? XVIII | |
UKŁAD KSIĄŻKI XIX | |
ELEMENTARZ | 2 |
PIERWSZE KROKI Z RASPBERRY PI | 3 |
ZASTOSOWANIE RASPBERRY PI | 4 |
ROZRÓŻNIANIE PŁYT | 5 |
POZNAWANIE RASPBERRY PI I JEGO WYPOSAŻENIA | 6 |
LISTA KOMPONENTÓW PROJEKTÓW | 9 |
ŁADOWANIE SYSTEMU OPERACYJNEGO | 11 |
POBIERANIE NOOBS | 11 |
FORMATOWANE KARTY MICROSD W SYSTEMIE WINDOWS LUB MACOS | 12 |
FORMATOWANIE KARTY MICROSD W LINUKSIE | 13 |
ŁADOWANIE RASPBIANA NA KARTĘ MICROSD | 15 |
KONFIGUROWANIE RASPBERRY PI JAKO KOMPUTERA STACJONARNEGO | 15 |
ŁĄCZENIE RASPBERRY PI | 15 |
PIERWSZE URUCHOMIENIE PI | 17 |
WYCIECZKA PO PULPICIE | 20 |
ZAMYKANIE, PONOWNE URUCHAMIANIE I WYLOGOWYWANIE | 24 |
PIERWSZE KROKI W PYTHONIE | 25 |
PYTHON 3 INTEGRATED DEVELOPMENT ENVIRONMENT | 25 |
PODSTAWOWE INSTRUKCJE PYTHONA | 26 |
EDYTOR PYTHONA | 29 |
NASZ PIERWSZY PROGRAM W PYTHONIE | 30 |
TWORZENIE PROSTEGO KALKULATORA | 34 |
DIODY LED 37 | |
PROJEKT 1: MIGAJĄCA DIODA LED 38 | |
WPROWADZENIE DO PINÓW GPIO | 40 |
WPROWADZENIE DO DIOD LED | 42 |
ZNAJDOWANIE WŁAŚCIWEGO REZYSTORA | 42 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 43 |
PISANIE SKRYPTU | 45 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 45 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 47 |
DALSZE | 47 |
PROJEKT 2: LATARKA LED Z PRZYCISKIEM 48 | |
WPROWADZENIE DO PRZEŁĄCZNIKÓW I PRZYCISKÓW | 50 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 51 |
PISANIE SKRYPTU | 52 |
DALSZE KROKI | 53 |
PROJEKT 3: ŚCIEMNIACZ LED | 54 |
WPROWADZENIE DO POTENCJOMETRÓW | 56 |
CZYTANIE SYGNAŁÓW ANALOGOWYCH ZA POMOCĄ RASPBERRY PI | 57 |
PRZETWORNIKI ANALOGOWO-CYFROWE | 57 |
MODULACJA SZEROKOŚCI IMPULSÓW | 58 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 59 |
PISANIE SKRYPTU | 60 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 61 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 62 |
DALSZE KROKI | 63 |
PROJEKT 4: GRAFICZNY INTERFEJS UŻYTKOWNIKA DLA WIELOKOLOROWEJ DIODY LED 64 | |
WPROWADZENIE DO DIOD LED RGB | 66 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 67 |
PISANIE SKRYPTU | 68 |
STEROWANIE NATĘŻENIEM I ZAMYKANIE OKNA | 70 |
PROJEKTOWANIE INTERFERSU UŻYTKOWNIKA ZA POMOCĄ TKINTER | 71 |
URUCHOMIENIE SKRYPTU | 72 |
DALSZE KROKI | 73 |
PROJEKT 5: PASKI TĘCZOWEGO ŚWIATŁA | 74 |
WPROWADZANIE DO ADRESOWALNEGO PASKA LED RGB W S2812B | 76 |
WPROWADZANIE DO KONWERTERA POZIOMÓW LOGICZNYCH | 77 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 78 |
PISANIE SKRYPTU | 81 |
INSTALOWANIE BIBLIOTEKI W S281X | 81 |
WŁĄCZENIE KOMUNIKACJI SPI | 82 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 82 |
WYKONYWANIE SKRYPTU | 86 |
DALSZE KROKI | 87 |
EKRANY | 89 |
PROJEKT 6: PRZYPOMNIENIE NA WYŚWIETLACZU LCD 90 | |
WPROWADZENIE DO WYŚWIETLACZA CIEKŁOKRYSTALICZNEGO | 92 |
LUTOWANIE LISTWY WTYKOWEJ | 93 |
UKŁAD PINÓW MODUŁU LCD | 93 |
ŁĄCZENIE OBWODU | 94 |
PISANIE SKRYPTU | 95 |
INSTALOWANIE BIBLIOTEKI PYTHONA DLA WYŚWIETLACZA LCD ZNAKÓW | 95 |
WYŚWIETLANIE WIADOMOŚCI ZNAKOWEJ | 96 |
DODAWANIE INNEJ FUNKCJONALNOŚCI | 98 |
PRZEWIJANIE WIADOMOŚCI PRZYPOMNIENIA | 98 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 101 |
DALSZE KROKI | 101 |
PROJEKT 7: MINIPO GODYNKA 102 | |
WPROWADZANIE DO WYŚWIETLACZA OLED | 104 |
KORZYSTANIE Z API OPENWEATHERMAP | 105 |
ZROZUMIENIE SKŁADNI JSON | 106 |
TWORZENIE ŻĄDANIA API | 108 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 109 |
PISANIE SKRYPTU | 110 |
INSTALOWANIE BIBLIOTEKI DLA WYŚWIETLACZA OLED | 110 |
WŁĄCZANIE KOMUNIKACJI I2C | 111 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 112 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 116 |
DALSZE KROKI | 116 |
PROJEKT 8: PONG Z SENSE HAT 117 | |
WPROWADZENIE DO GRY PONG | 119 |
WPROWADZENIE DO SENSE HAT RASPBERRY PI | 119 |
MONTOWANIE PŁYTY | 119 |
UŻYCIE EMUL ATORA SENSE HAT | 120 |
KORZYSTANIE Z FUNKCJI I KONTROLEK SENSE HAT | 121 |
STEROWANIE MATRYCĄ LED | 121 |
CZYTANIE DANYCH Z JOYSTICKA | 124 |
PISANIE SKRYPTU | 125 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 125 |
URUCHAMIANIE SKR YPTU | 130 |
DALSZE KROKI | 130 |
CZUJNIKI | 131 |
PROJEKT 9: WIELOFUNKCYJNA STACJA CZUJNIKÓW POGODOWYCH 132 | |
SENSE HAT JAKO STACJA POGODOWA | 134 |
CZUJNIK TEMPERATURY | 134 |
CZUJNIK WILGOTNOŚCI | 134 |
CZUJNIK CIŚNIENIA BAROMETRYCZNEGO | 134 |
ODCZYTYWANIE TEMPERATURY, WILGOTNOŚCI I CIŚNIENIA | 135 |
TWORZENIE INTERFEJSU UŻYTKOWNIKA DLA NASZYCH ODCZYTÓW | 136 |
PISANIE SKRYPTU | 138 |
TWORZENIE INTERFEJSU UŻYTKOWNIKA | 139 |
AUTOMATYCZNA AKTUALIZACJA ODCZYTÓW | 140 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 141 |
DALSZE KROKI | 141 |
PROJEKT 10: ALARM ANTYWŁAMANIOWY Z PO WIADOMIENIEM PR ZEZ E-MAIL 142 | |
WPROWADZENIE DO CZUJNIKA RUCHU PIR | 144 |
WYSYŁANIE E-MAILA ZA POMOCĄ PYTHONA | 144 |
ZNAJDOWANIE SZCZEGÓŁÓW DOTYCZĄCYCH SERWERA SMTP | 145 |
SKRYPT DO WYSYŁANIA WIADOMOŚCI E-MAIL | 145 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU WYSYŁAJĄCEGO WIADOMOŚCI | 147 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 147 |
PISANIE SKRYPTU | 149 |
DALSZE KROKI | 151 |
PROJEKT 11: ALARM Z CZUJNIKIEM GAZU I DYMU 152 | |
WPROWADZENIE DO CZUJNIKA GAZU I DYMU MQ-2 | 154 |
WPROWADZENIE DO BRZĘCZYKA PIEZOELEKTRYCZNEGO | 155 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 155 |
PISANIE SKRYPTU | 157 |
USTAWIANIE WARTOŚCI PROGU | 158 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 159 |
DALSZE KROKI | 159 |
PROJEKT 12: REJESTRATOR DANYCH 159 | |
O TEMPERATURZE I WILGOTNOŚCI | 160 |
WPROWADZENIE DO CZUJNIKA DHT22 | 162 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 162 |
PISANIE SKRYPTU | 163 |
INSTALOWANIE BIBLIOTEKI DHT22 | 163 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 164 |
TWORZENIE, ZAPISYWANIE I ZAMYKANIE PLIKÓW .TXT | 166 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 166 |
DALSZE KROKI | 167 |
KAMERY | 169 |
PROJEKT 13: WYKRYWACZ WŁAMAŃ Z FOTOREJESTRACJĄ 170 | |
WPROWADZENIE DO MODUŁU KAMERY RASPBERRY PI | 172 |
BUDOWA WYKRYWACZA WŁAMAŃ | 173 |
WŁĄCZANIE KAMERY | 173 |
PODŁĄCZANIE KAMERY | 174 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 174 |
PISANIE SKRYPTU | 175 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 176 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 178 |
DALSZE KROKI | 178 |
PROJEKT 14: DOMOWA KAMERA DO MONITORINGU 179 | |
REJESTROWANIE WIDEO W PLIKU | 181 |
PISANIE SKRYPTU | 182 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 183 |
URUCHAMIANIE SKRYPTU | 185 |
DALSZE KROKI | 186 |
APLIKACJE WWW | 187 |
PROJEKT 15: BUDOWANIE SWOJEJ PIERWSZEJ STRONY WWW 188 | |
KONFIGUROWANIE PLIKÓW PROJEKTU | 190 |
KONFIGUROWANIE STRONY WWW W HTML | 190 |
KONFIGUROWANIE PODSTAWOWEJ ZAWARTOŚCI | 190 |
DODAWANIE TYTUŁU, NA GŁÓWKÓW I AKAPITÓW | 191 |
OGLĄDANIE NASZEJ STRONY WWW | 192 |
DODAWANIE ŁĄCZY, OBRAZÓW I PRZYCISKÓW | 193 |
NADAWANIE STYLU STRONIE ZA POMOCĄ CSS | 196 |
OSADZANIE ARKUSZA STYLÓW | 196 |
NADAWANIE STYLU ZAWARTOŚCI HTML | 197 |
NADAWANIE STYLU NAGŁÓWKOWI | 197 |
OKREŚLANIE STYLU KLASY TITLE | 198 |
NADAWANIE STYLU NAGŁÓWKOM, AKAPITOM I ŁĄCZOM | 201 |
NADAWANIE STYLU PRZYCISKOWI | 202 |
DALSZE KROKI | 203 |
PROJEKT 16: ŁĄCZENIE ELEKTRONIKI Z WWW 204 | |
WPROWADZENIE DO SERWERÓW WWW | 206 |
WPROWADZENIE DO MODUŁU PRZEKAŹNIKA | 207 |
UKŁAD PINÓW PRZEKAŹNIKA | 207 |
UŻYWANIE PRZEKAŹNIKA | 208 |
OPIS PROJEKTU | 209 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 209 |
PRZYGOTOWYWANIE PI DO URUCHOMIENIA SERWERA WWW | 211 |
INSTALOWANIE FLASKA | 211 |
PORZĄDKOWANIE PLIKÓW | 212 |
PISANIE SKRYPTU | 212 |
TWORZENIE SERWERA WWW | 212 |
PISANIE PLIKU HTML | 214 |
PISANIE PLIKU CSS | 215 |
URUCHAMIANIE SERWERA WWW | 216 |
DALSZE KROKI | 217 |
PROJEKT 17: CENTRUM STEROWANIA INTERNETEM RZECZY ZA POMOCĄ NODE-RED 218 | |
WPROWADZENIE DO NODE-RED | 220 |
INSTALOWANIE WĘZŁÓW DHT22 | 220 |
PIERWSZE KROKI Z NODE-RED | 221 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 224 |
TWORZENIE SCHEMATU | 225 |
TWORZENIE INTERFEJSU UŻYTKOWNIKA PULPITU | 225 |
ŁĄCZENIE WĘZŁÓW PRZEWODAMI | 227 |
URUCHAMIANIE APLIKACJI | 231 |
DALSZE KROKI | 232 |
GRY I ZABAWKI | 233 |
PROJEKT 18: PERKUSJA CYFROWA 234 | |
PRZYGOTOWANIE AUDIO | 236 |
KONFIGUROWANIE AUDIO | 236 |
UZYSKIWANIE PRZYKŁADOWYCH PLIKÓW AUDIO | 236 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 238 |
PISANIE SKRYPTU | 240 |
DALSZE KROKI | 241 |
PROJEKT 19: TWORZENIE GRY W SCRATCHU: GŁODNA MAŁPA 242 | |
WPROWADZENIE DO SCRATCH 2 | 244 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 245 |
TWORZENIE SKRYPTU | 246 |
TWORZENIE DUSZKÓW I WYBIERANIE TŁA SCENY | 247 |
EDYCJA DUSZKÓW | 248 |
DODAWANIE KONTROLEK DO DUSZKA MAŁPY | 248 |
TESTOWANIE NA SZEGO SKRYPTU | 250 |
TWORZENIE CZASOMIERZA ODLICZAJĄCEGO WSTECZ | 250 |
ZLICZANIE I WYŚWIETLANIE WYNIKU | 251 |
SPRAWIENIE, ŻE BANANY SPADAJĄ Z NIEBA | 252 |
DODAWANIE ZEPSUTYCH BANANÓW | 253 |
GRANIE | 255 |
DALSZE KROKI | 256 |
PROJEKT 20: ROBOT STEROWANY ZDALNIE PRZEZ WI-FI 257 | |
ZARYS PROJEKTU | 259 |
PRZYGOTOWANIE RASPBERRY PI | 260 |
ŁĄCZENIE ELEMENTÓW OBWODU PRZEWODAMI | 262 |
ŁĄCZENIE SILNIKÓW DC Z MOTOZERO | 262 |
STEROWANIE SILNIKAMI ZA POMOCĄ MOTOZERO | 263 |
PISANIE APLIKACJI | 264 |
ZNAJDOWANIE ADRESU IP RASPBERRY PI | 264 |
TWORZENIE SCHEMATU NODE-RED | 265 |
WPROWADZANIE SKRYPTU | 268 |
URUCHOMIENIE APLIKACJI | 270 |
PODŁĄCZANIE ROBOTA DO ZASILANIA | 271 |
DALSZE KROKI | 271 |
PRZEWODNIK PO PINACH GPIO RASPBERRY PI | 272 |
DEKODOWANIE WARTOŚCI REZYSTORÓW | 275 |