Komercjalizacja wiedzy i technologii - determinanty i strategie

1 opinia

Format:

ibuk

Podjęcie tematu Komercjalizacja wiedzy i technologii – determinanty i strategie wynika z trendów na rynkach międzynarodowych, które sprawiają, że badania naukowe są w centrum zainteresowań firm, szczególnie w takich branżach, jak: biotechnologia, nanotechnologia, energetyka odnawialna, medycyna, bioinformatyka, inżynieria materiałowa, elektronika, paliwa energetyczne. Rozwój nowych technologii staje się priorytetem strategii Unii Europejskiej, Polski, regionów, ośrodków badawczych i podmiotów gospodarczych.
Podstawowym założeniem niniejszej dysertacji stała się teza, że zmiany dokonujące się pod wpływem globalizacji, integracji europejskiej, tempa prowadzenia badań naukowych i rozwoju nowych technologii na rynkach światowych, wzrostu konkurencyjności opartej na innowacyjności mają wpływ na zarządzanie wynikami badań przed wprowadzeniem nowych technologii i produktów na rynek.
Celem rozprawy jest wskazanie podstawowych czynników kształtujących proces komercjalizacji w polskich przedsiębiorstwach i organizacjach naukowo-badawczych na tle innych krajów.


Rok wydania2013
Liczba stron348
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-140-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  1. Komercjalizacja, transfer oraz marketing wiedzy i technologii     15
  1.1. Komercjalizacja i czynniki ją kształtujące     15
  1.2. Proces komercjalizacji oraz transfer wiedzy i technologii – kontekst teoretyczny     25
  1.3. Procesy komercjalizacji technologii i produktów w wybranych sektorach     45
  1.4. Instrumenty marketingu nowych technologii     57
  2. Czynniki warunkujące komercjalizację i strategie komercjalizacji w polityce regionalnej, przedsiębiorstwie i jednostce naukowo-badawczej     79
  2.1. Infrastruktura i polityka technologiczna     79
  2.2. Sieć współpracy, dostęp do kapitału, personel i kultura przedsiębiorczości     85
  2.3. Strategie komercjalizacji w polityce regionalnej     90
  2.4. Strategie komercjalizacji i transferu technologii w przedsiębiorstwie     95
  2.5. Komercjalizacja technologii uniwersyteckich, przedsiębiorczość akademicka     116
  2.6. Strategie komercjalizacji oraz transferu wiedzy i technologii jednostek naukowo-badawczych     124
  3. Ocena wartości ekonomicznej technologii     139
  3.1. Ocena wartości ekonomicznej technologii – podstawowe założenia     139
  3.2. Metody oceny wartości ekonomicznej technologii     145
  3.3. Ocena wartości ekonomicznej na rynku farmaceutycznym i medycznym     166
  3.4. Wycena własności intelektualnej jako składnik oceny wartości ekonomicznej     175
  4. Wybrane elementy procesu komercjalizacji wiedzy i technologii – stymulanty, bariery i metody oceny wartości ekonomicznej     191
  4.1. Metodologia badań empirycznych    191
  4.2. Czynniki stymulujące rozwój nowych technologii i tworzenie firm technologicznych     198
  4.3. Komercjalizacja wyników badań i technologii – analiza empiryczna    209
  4.4. Współpraca z nauką i biznesem, finansowanie w działalności rozwojowej organizacji innowacyjnych    221
  4.5. Ocena możliwości wdrożeniowej projektu    231
  4.6. Stymulanty i bariery w procesie komercjalizacji    237
  5. Studia przypadków     245
  5.1. Transfer nanotechnologii do firmy spin-off na przykładzie NPIN s.c    248
  5.2. Transfer wyników badań do przedsiębiorstwa innowacyjnego na przykładzie Grupy Straszów sp. z o.o.    258
  5.3. Wprowadzenie nowej technologii na rynek przy globalnej konkurencyjności przedsiębiorstwa na przykładzie firmy Siarkopol SA    268
  5.4. Umiędzynarodowienie technologii na przykładzie wynalazku drewnianych modułów budowlanych    276
  5.5. Transfer technologii na przykładzie kina cyfrowego – Kino Charlie w Łodzi    287
  Zakończenie    297
  Załącznik 1. Kwestionariusz pomiaru ankiety online    305
  Załącznik 2. Charakterystyka struktury populacji badanej    317
  Bibliografia    319
  Spis rysunków i tabel    341
  Summary    345
  Od Redakcji    347
RozwińZwiń