Postaw na użyteczność

UX dla deweloperów i projektantów na przykładzie aplikacji mobilnych

1 opinia

Autor:

Matt Lacey

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,10  63,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

44,1063,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

To, że jakaś aplikacja istnieje i działa nie oznacza, że ludzie od razu będą jej używać. Ważna jest użyteczność! Większość programistów aplikacji mobilnych staje się do pewnego stopnia projektantami. Opanowując zaledwie kilka podstawowych zasad tworzenia interfejsu użytkownika, może zadecydować o tym, czy aplikacja mobilna jest użyteczna, czy też nie.


Postaw na użyteczność to przewodnik dla programistów zmagających się z projektowaniem aplikacji mobilnych. Popierając przykładami z własnej, wieloletniej praktyki, Matt Lacey, programista i projektant, opisuje łatwe do zastosowania techniki poprawiające użyteczność aplikacji. Unikając przeintelektualizowanych teorii projektowania, mówi, jak radzić sobie z przerwanym dostępem do sieci czy jak sprawić, aby wprowadzanie danych było intuicyjne. Przeczytaj tę książkę, a twoje aplikacje będą miały lepszy wygląd, twoi użytkownicy będą bardziej zadowoleni, a ty będziesz mógł przybić piątkę z kolegami z zespołu projektowego.


O czym jest ta książka?
- Rozumieniu użytkowników
- Optymalizowaniu wejścia i wyjścia
- Tworzeniu szybkich, responsywnych aplikacji
- Rozwiązywaniu problemów z niestabilnym łączem
- Zarządzaniu energią i zasobami


Książka jest przeznaczona dla programistów pracujących nad aplikacjami natywnymi lub webowymi.


Liczba stron420
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieAnna Magiera
ISBN-13978-83-01-20780-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  przedmowa xvii
  podziękowania xix
  o książce xxi
  1. Wprowadzenie    1
    1.1 Czym jest użyteczność i dlaczego ma znaczenie?    1
      Użyteczność ma znaczenie dla każdego    2
      Użyteczność, UX i projektowanie    2
      Przepis na sukces    3
      Użyteczność a intuicyjność    5
    1.2 Lista sześciu komponentów wpływających na dobry odbiór aplikacji    6
      Kontekst użycia podstawą projektowania aplikacji    6
      Wejście obejmuje wszystkie sposoby, w jakie dane i informacje dostają się do aplikacji    7
      Wyjście obejmuje to, co jest wyświetlane na ekranie, i to, co nie jest widoczne    8
      Responsywność: sposób postrzegania danych wyjściowych    9
      Łączność jest zmienna i nie zawsze gwarantowana    9
      Zasoby są ograniczone i należy nimi zarządzać    10
    1.3 Jak wykorzystać listę sześciu komponentów, żeby wpłynąć na tworzenie lepszych aplikacji    11
      Przykład 1: klient poczty    11
      Przykład 2: aplikacja informacyjna    13
      Przykład 3: gra Obrona wieży (Tower defense) – gra strategiczna    16
    1.4 Dlaczego w aplikacji trzeba uwzględnić listę sześciu komponentów    18
      Doświadczenia są ważnym czynnikiem różnicującym    18
      Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom użytkowników    22
      Planowanie drogą do sukcesu    22
  CZĘŚĆ I KONTEKST     25
  2. Kto używa aplikacji? 27
    2.1 To nie ty jesteś użytkownikiem swojej aplikacji    28
      Co odróżnia cię od użytkowników    28
      Nie jesteś przeciętnym użytkownikiem    31
      Bądź świadom tego, co wpływa na twoje myślenie    32
    2.2 Dla kogo jest aplikacja?    33
      Dla kogo aplikacja będzie stanowiła wartość?    34
      Zrozumienie docelowej grupy odbiorców    35
      Czy wystarczająca liczba użytkowników będzie zainteresowana aplikacją?    37
      Dopasowywanie do oczekiwań określonych grup    39
      Persona    40
      Wykorzystanie aplikacji w przedsiębiorstwie    42
    2.3 Każdy jest inny    44
      Weź pod uwagę różne możliwości    44
      Weź pod uwagę różne oczekiwania    46
      Weź pod uwagę różne cele    47
    2.4 Co robią użytkownicy?    49
      Jak użytkownicy korzystają z aplikacji?    49
      Jakie inne działania podejmują użytkownicy?    54
  3. Gdzie i kiedy aplikacja jest używana? 57
    3.1 Gdzie aplikacja jest używana?    57
      Wykorzystanie aplikacji w geografi cznej skali makro    58
      Wykorzystanie aplikacji w geograficznej skali mikro    60
    3.2 Regionalizacja    61
      Weź pod uwagę wsparcie dla różnych języków    61
      Wpływ kultury i lokalizacji na aplikację    66
    3.3 Kiedy aplikacja jest używana?    70
      Weź pod uwagę porę dnia    71
      Weź pod uwagę dzień tygodnia    73
      Weź pod uwagę porę roku    73
      Jak długo aplikacja jest używana?    75
    3.4 Jakie działania są podejmowane w trakcie korzystania z aplikacji?    78
      Czy osoba korzystająca z aplikacji jest w ruchu, czy też nie?    79
      Czy użytkownik jest skupiony, czy jego uwaga jest rozproszona?    80
      Czy aplikacja jest jedynym narzędziem wykorzystywanym przez użytkownika?    81
      Czy użytkownik jest w pozycji stojącej, siedzącej czy leżącej?    82
  4. Na jakim urządzeniu aplikacja jest używana? 84
    4.1 Napisz raz, uruchom wszędzie?    85
    4.2 Wspieranie różnych systemów operacyjnych    87
      Ograniczenia wynikające z systemu operacyjnego    87
      Interfejs użytkownika (UI) a system operacyjny    88
      Różne wersje systemu operacyjnego    90
      System operacyjny wykorzystywany w fi rmie    90
    4.3 Zachowanie tożsamości i różnicowanie marki    91
      Marka vs tożsamość wizualna Wyodrębnienie własnej marki od marki systemu operacyjnego    92
      Przestrzeganie konwencji systemu operacyjnego przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości marki    94
    4.4 Wspieranie różnych możliwości urządzenia    95
      Obsługiwanie urządzeń o różnych wymiarach    95
      Zróżnicowanie w możliwościach podzespołów    98
      Zróżnicowanie oprogramowania    102
  CZĘŚĆ II WEJŚCIE 105
  5. Jak wygląda interakcja użytkownika z aplikacją 107
    5.1 Wspieranie różnych narzędzi do obsługi ekranów dotykowych    108
      Obsługa aplikacji palcem    109
      Obsługa aplikacji rysikiem    114
      Obsługa aplikacji za pomocą myszy i klawiatury    116
    5.2 Obsługa aplikacji przez dotyk    118
      Wspieranie gestów    119
      Wspieranie gestów wielodotykowych    122
    5.3 Kiedy obsługa dotykowa staje się skomplikowana    123
      Reakcja systemu na dotyk nie zawsze odpowiada oczekiwaniom użytkowników    124
      Obsługa pierwotnych zdarzeń wejściowych wymaga szczególnej uwagi    126
  6. Dane wprowadzone przez użytkownika 129
    6.1 Cele użytkowników aplikacji    130
      Minimalizowanie ilości wprowadzanych danych    131
      Optymalizacja przy użyciu wartości domyślnych i podpowiedzi    137
      Optymalizacja przy użyciu alternatywnych wejść    138
    6.2 Jak prosić o dane w formularzach    140
      Optymalizacja układu formularza    141
      Ułatwianie wprowadzania tekstu    145
      Wprowadzenie haseł    148
      Ułatwianie korzystania z zamkniętej listy opcji    151
      Pola wymagane i walidacja    153
  7. Dane z innych źródeł 158
    7.1 Dane z zasobów sieciowych    159
      Postępowanie z danymi, których zażądała aplikacja    159
      Postępowanie w sytuacji użycia notyfi kacji push    161
    7.2 Dane z urządzenia    164
      Dane z systemu operacyjnego    164
      Dane z systemu plików    166
      Dane pochodzące z innych aplikacji    167
    7.3 Dane z czujników    169
      Transparentność i uprawnienia    169
      Uwzględnianie zmienności danych    171
    7.4 Odgadywanie danych wejściowych metodami heurystycznymi    173
      Poprawa działania aplikacji na podstawie historii użycia pojedynczej osoby    173
      Poprawa działania aplikacji na podstawie historii użycia wszystkich użytkowników    175
  CZĘŚĆ III WYJŚCIE     177
  8. Wyświetlanie komponentów w aplikacji 179
    8.1 Podstawy projektowania komponentów wizualnych    180
      Stawianie użytkownika i jego celów na pierwszym planie    180
      Spełnianie oczekiwań użytkowników    181
      Uwzględnianie rodzaju urządzenia, na którym aplikacja jest używana    181
      Przestrzeganie norm i konwencji    182
    8.2 Układ kontrolek na ekranie    184
      Tworzenie znaczenia i zależności przez wyrównania i hierarchię    184
      Tworzenie znaczenia i zależności przez spójność    186
      Tworzenie znaczenia i zależności przez bliskość    187
    8.3 Nawigowanie po aplikacji    189
      Popularne wzorce nawigacji    189
      Trzy komponenty nawigacji wymagające szczególnej uwagi    191
    8.4 Unikanie dyskryminacji    194
      Tworzenie interfejsu dla wszystkich    194
      Jednolity przekaz dla wszystkich użytkowników    195
    8.5 Czynniki wpływające na wyświetlanie obrazów    196
      Jeden rozmiar nie dla wszystkich    196
      Fizyczny rozmiar to nie wszystko: weź również pod uwagę proporcje i formatowanie    200
      Tworzenie grafik zastępczych    201
    8.6 Stosowanie ikon    203
    8.7 Zewnętrzne dane, jakość łącza – przypadki brzegowe    205
      Zawartość, która ładuje się powoli lub nie ładuje się wcale    206
      Gdy zewnętrzne dane są niedostępne    207
      Unikanie stanów pustych bez wyjaśnienia    207
  9. Wyjście niewizualne 210
    9.1 Rozszerzenie komunikacji przez dźwięk i wibracje    211
      Komunikaty dźwiękowe    211
      Nie tylko wibracje    213
    9.2 Kanały komunikacji dla innych aplikacji i urządzeń    215
    9.3 Komunikacja z backendu    218
      Umożliwienie komunikacji wielokanałowej    218
      Wysyłanie powiadomień push    220
      Używanie symboli (badge) z powiadomieniami push    223
    9.4 Komunikacja z użytkownikiem spoza aplikacji    225
      Korzystanie z wiadomości    225
      Korzystanie z wiadomości SMS-owych    227
      Korzystanie z zewnętrznych serwisów (komunikacyjnych) przesyłania wiadomości    227
  CZĘŚĆ IV RESPONSYWNOŚĆ     231
  10. Zrozumienie postrzegania czasu 233
    10.1 Jak ludzie postrzegają czas w świecie urządzeń mobilnych    234
      Kontekst a responsywność    234
      Postrzeganie to odczucia, opinie i porównania    235
      Bądź responsywny, stosując powiadomienia    237
      Poznaj oczekiwania, ale najszybsza reakcja nie zawsze jest pożądana    238
    10.2 Wpływanie na responsywność w kontekście postrzegania czasu    240
      Odpowiedz na pytanie, co aplikacja robi w danym momencie    241
      Pokaż postęp w momencie trwającej akcji    244
      Animacje mogą zamaskować opóźnienia systemu    245
      „Gotowy do użycia” nie oznacza „wolny od zadań”    246
    10.3 Postrzeganie związane z biegiem czasu    248
  11. Szybkie uruchamianie aplikacji 253
    11.1 Uruchamianie aplikacji minimalną ilością działań    254
      Minimalizacja liczby kroków potrzebnych do uruchomienia aplikacji    254
      Wyświetlanie ekranu powitalnego podczas uruchamiania aplikacji    257
    11.2 Wstępne ładowanie przyspieszy działanie aplikacji    259
      Dystrybucja aplikacji wraz z treścią    259
      Wstępne ładowanie danych przed kolejnym użyciem aplikacji    260
    11.3 Preformatowanie danych pobranych przez aplikację    263
    11.4 Buforowanie oszczędza czas i pieniądze    265
      Używanie pamięci podręcznej i przestrzeni dyskowej    265
      Sprawdzanie, czy istnieje nowa wersja zbuforowanych danych    267
      Kiedy należy unieważniać i usuwać buforowane elementy    269
  12. Szybkie działanie aplikacji 274
    12.1 Używanie wczesnego ładowania, żeby użytkownicy nie czekali    275
      Wczesne ładowanie danych uzupełnia ładowanie wstępne    276
      Uważaj, aby nie ładować danych zbyt wcześnie    278
      Jakie dane ładować wcześnie?    278
    12.2 Operacje równoległe zajmują mniej czasu    280
      Operacje synchroniczne i asynchroniczne    281
      Jak projektować równoległe zadania    282
    12.3 Poprawa szybkości i kontroli przez łączenie zapytań    285
      Kontrola serwera, z którym łączy się aplikacja    286
      Szybsze odpowiedzi dzięki połączonym żądaniom    287
      Upraszczanie aplikacji klienta przez łączenie zapytań    288
      Łączenie żądań dostępu do danych lokalnych    289
  CZĘŚĆ V DOSTĘP DO SIECI 293
  13. Sposoby na zróżnicowaną jakość połączenia 295
    13.1 Połączenia nie są takie same    296
      Zabezpieczenie połączenia    296
      Szybkość połączenia może się różnić    297
      Koszt połączenia może być zmienny    298
    13.2 Niestabilność łącza to codzienność    300
      Połączenia mogą być niedostępne    300
      Połączenia mogą zostać utracone    301
      Połączenia mogą się zmieniać    302
    13.3 Obsługa niestabilnego łącza    303
      Buforowanie    304
      Kompresja    304
      Odsunięcie operacji w czasie    305
      Operacje wsadowe    305
      Automatyczne ponawianie operacji    306
    13.4 Równowaga między użytecznością a słabym połączeniem    307
      Priorytetyzowanie akcji przy słabym łączu    308
      Dostosowanie zużycia danych do warunków połączenia    309
    13.5 Danie użytkownikowi kontroli przy słabym łączu    310
  CZĘŚĆ VI ZASOBY 315
  14. Zarządzanie zużyciem energii i zasobami 317
    14.1 Gdy się skończą, to ich nie będzie    318
    14.2 Czy naprawdę ich potrzebujesz?    321
      Ładowanie opóźnione może zminimalizować straty    322
      Oszczędzanie zasobów dzięki źródłom alternatywnym    324
    14.3 Jak często zamierzasz z nich korzystać?    327
      Zarządzanie zasobami, które są używane tylko raz    327
      Zarządzanie zasobami, które są wykorzystywane wielokrotnie    328
    14.4 Czy nadal ich potrzebujesz?    329
      Wyłączanie zasobów po zakończeniu    329
      Reagowanie na zmieniające się okoliczności    331
  załącznik A Odpowiedzi do ćwiczeń 333
  załącznik B Zastosuj w praktyce 344
  załącznik C Bibliografia    358
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia