Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej

Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej

Proces stawania się ofiarą

4 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce zawarte zostały rezultaty badań jakościowych nad zjawiskiem mobbingu. Jest to pierwsza pozycja na rynku wydawniczym, w której zastosowano różne techniki badań jakościowych (wywiady narracyjne i pogłębione, ukryta obserwacja uczestnicząca, analiza dokumentów itd.) w celu dokonania diagnozy zjawiska stawania się ofiarą przemocy psychicznej w miejscu pracy. Ponadto w publikacji zostały omówione wyniki badań autorów i ośrodków polskich i zagranicznych.


Jako perspektywę teoretyczną autor przyjął założenia symbolicznego interakcjonizmu, dzięki czemu udało mu się przedstawić rolę interakcji ofiary z agresorem oraz jej otoczeniem zawodowym i prywatnym.


Publikacja skierowana jest zarówno do środowiska akademickiego, jak również praktyków zajmujących się problemem lobbingu. Ponadto będzie atrakcyjną pozycją wydawniczą dla wszystkich osób zainteresowanych tą problematyką.


Rok wydania2008
Liczba stron222
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-182-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  CZĘŚĆ TEORETYCZNA    11
    Rozdział 1. SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM JAKO PERSPEKTYWA TEORETYCZNA    11
      1.1. Uzasadnienie zastosowania symbolicznego interakcjonizmu w badaniach nad nękaniem psychicznym    11
      1.2. Korzenie symbolicznego interakcjonizmu i jego współcześni kontynuatorzy    14
      1.3. Problem interakcji w koncepcji Georga Simmla, Harolda Garfinkla, Alfreda Schutza i Ervinga Goffmana    49
      1.4. Teoria etykietowania a założenia symbolicznego interakcjonizmu    61
    Rozdział 2. MOBBING W MIEJSCU PRACY. ZARYS TEORETYCZNY    67
      2.1. Definicje przemocy w miejscu pracy. Istota nękania psychicznego    67
      2.2. Mobbing jako przedmiot badań    74
      2.3. Metody badania mobbingu    77
      2.4. Wybrane rezultaty badań nad mobbingiem    84
        2.4.1. Skala zjawiska mobbingu    84
        2.4.2. Występowanie mobbingu ze względu na miejsce pracy    85
        2.4.3. Uwarunkowania mobbingu    86
        2.4.4. Długość trwania mobbingu    89
        2.4.5. Formy nękania psychicznego    89
        2.4.6. Procesualny charakter mobbingu    92
        2.4.7. Mobbing jako interakcja    94
  CZĘŚĆ METODOLOGICZNA    99
    Rozdział 3. METODOLOGIA BADAŃ    99
      3.1. Metodologia teorii ugruntowanej i jej implikacje badawcze    99
        3.1.1. Teoretyczne pobieranie próbek    101
        3.1.2. Teoretyczne nasycenie    103
        3.1.3. Praca analityczno-koncepcyjna. Kodowanie danych    103
        3.1.4. Triangulacja    105
        3.1.5. Wymogi teorii ugruntowanej    106
        3.1.6. Teoria ugruntowana na przykładzie badań    106
      3.2. Techniki badawcze    113
        3.2.1. Wywiady narracyjne    113
        3.2.2. Wywiad swobodny    118
        3.2.3. Obserwacja uczestnicząca    120
        3.2.4. Inne źródła informacji    125
  CZĘŚĆ EMPIRYCZNA    129
    Rozdział 4. MOBBING W PRACY Z PERSPEKTYWY INTERAKCYJNEJ. PROCES STAWANIA SIĘ OFIARĄ. WYNIKI BADAŃ    129
      4.1. Badana zbiorowość    129
      4.2. Proces stawania się ofiarą    132
        4.2.1. Punkt zwrotny    134
        4.2.2. Gorsze traktowanie    139
        4.2.3. Trudna sytuacja pracownika    140
        4.2.4. Praca „na czarno” i trudna sytuacja na rynku (rynek pracodawcy)    142
        4.2.5. Wybór ofiary    144
        4.2.6. Podejmowanie działań obronnych    147
        4.2.7. Uwarunkowania podejmowania działań obronnych lub ich zaniechania    154
          4.2.7.1. Uwarunkowania sprzyjające działaniom obronnym    154
          4.2.7.2. Uwarunkowania sprzyjające zaniechaniu działań obronnych    158
        4.2.8. Znaczenie pomocy ze strony innych osób    163
        4.2.9. Rola „pozytywnego myślenia”    165
        4.2.10. Działania ze strony mobbera    166
        4.2.11. Techniki adaptacyjne    194
        4.2.12. Zmiana samooceny    199
        4.2.13. Poczucie braku wyboru    201
  Wnioski    205
  Bibliografia    209
RozwińZwiń