EBOOKI WYDAWCY
-20%
Autor:
Mariusz Jabłoński, Krystyna Gąsiorek, Karol Różycki, Ewa Sokołowska-Strug, Ewa Ostapowicz, Dorota Skrzypska, Adam Błaszko, Renata Niemiec, Karolina Gierszewska, Justyna Kisielewska, Administracja Księgowego Vademecum Głównego, Aneta Majchrzak, Edward Tomczyk
Wydawca:
Format:
Wszystkie publikacje z serii Biblioteka Rachunkowości Budżetowej, Podatków, Finansów Publicznych zostały przygotowane z myślą o księgowych jednostek sektora finansów publicznych pracujących m.in. w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.
W czwartej książce z tej serii tematem przewodnim jest zamknięcie roku w jednostkach sektora finansów publicznych. Zaprezentowano i szczegółowo omówiono procedury zamykania ksiąg rachunkowych jednostki oraz sporządzania sprawozdania finansowego. W publikacji znajduje się szereg praktycznych informacji na temat tego, jak prawidłowo sporządzić i uniknąć nieprawidłowości przy sporządzaniu:
bilansu jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego,
bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
rachunku zysków i strat (wariant porównawczy),
skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego,
zestawienia zmian w funduszu jednostki.
Opracowania zostały wzbogacone o właściwe wzory dokumentów.
W książce przedstawiono ponadto:
najnowsze zmiany przepisów w zakresie klasyfikacji budżetowej, które będą miały zastosowanie do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r., a także takie, które wejdą w życie już od 1 stycznia 2016 r.,
cenne informacje o tym, jak uniknąć nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego w oparciu o najnowsze dane ustaleń pokontrolnych organów nadzorczych jednostek samorządu terytorialnego,
wyjaśnienie kwestii zwolnień z podatku VAT w przypadku usług związanych ze sportem oraz na czym polegają inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego w kontekście podatku od towarów i usług.
Liczba stron | 320 |
---|---|
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8100-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
CZĘŚĆ I | |
KONIEC ROKU I ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH | |
Rozdział | 1 |
Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostkach budżetowych krok po kroku | str. | 17 |
1. Zasady ogólne zamykania ksiąg rachunkowych | str. | 17 |
1.1. Kiedy zamykamy księgi? | str. | 17 |
1.2. Terminy zamknięcia ksiąg - zasady ogólne | str. | 18 |
1.3. Terminy zamknięcia ksiąg dla jednostek sektora finansów publicznych | str. | 19 |
2. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych | str. | 19 |
2.1. Informacje ogólne | str. | 19 |
2.2. Warunek prawidłowego sporządzenia sprawozdania - stosowanie właściwych przepisów prawa | str. | 20 |
3. Specyficzne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych | str. | 21 |
3.1. Zasady ogólne | str. | 22 |
3.2. Zasady szczególne | str. | 22 |
4. Inwentaryzacja | str. | 23 |
4.1. Cel inwentaryzacji | str. | 23 |
4.2. Co składa się na inwentaryzację? | str. | 23 |
4.3. Rozliczenie inwentaryzacji | str. | 24 |
5. Sprawdzenie poprawności i kompletności księgowań | str. | 24 |
5.1. Rodzaje dowodów księgowych podlegających sprawdzeniu | str. | 25 |
5.2. Sprawdzenie spełnienia wymogów księgowych w zakresie ujęcia skutków finansowych zdarzeń gospodarczych w momencie ich wystąpienia | str. | 26 |
5.3. Dokonanie weryfikacji oraz aktualizacji wyceny aktywów i pasywów | str. | 26 |
5.4. Uzgodnienie obrotów dziennika z obrotami kont księgi głównej oraz obrotów i sald księgi głównej z zestawieniem obrotów i sald | str. | 27 |
6. Zamknięcie ksiąg rachunkowych | str. | 28 |
6.1. Zamknięcie ksiąg prowadzonych w formie elektronicznej | str. | 29 |
6.2. Zamknięcie wstępne i zamknięcie ostateczne | str. | 29 |
6.3. Na czym polega zamknięcie ksiąg rachunkowych? | str. | 30 |
6.4. Zestawienie obrotów i sald księgi głównej | str. | 30 |
6.5. Szczególna regulacja dotycząca sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych w jednostkach sektora finansów publicznych | str. | 31 |
7. Składniki sprawozdania finansowego w przypadku jednostek sektora finansów publicznych | str. | 31 |
7.1. Bilans | str. | 32 |
7.2. Rachunek zysków i strat | str. | 33 |
7.3. Zestawienie zmian w funduszu | str. | 33 |
7.4. Bilans z wykonania budżetu JST | str. | 34 |
7.5. Zasada dotycząca państwowego funduszu celowego | str. | 34 |
7.6. Ewidencja księgowa i konta bilansowe | str. | 34 |
7.7. Konta bilansowe | str. | 34 |
7.8. Konta pozabilansowe | str. | 37 |
8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a sprawozdanie finansowe | str. | 37 |
9. Łączne sprawozdania finansowe | str. | 38 |
9.1. Części składowe sprawozdania finansowego | str. | 38 |
9.2. Informacja uzupełniająca | str. | 39 |
9.3. Skonsolidowany bilans JST | str. | 39 |
10. Zakończenie | str. | 42 |
11. Wzory dokumentów związane z zamknięciem roku | str. | 43 |
Wzór 1. Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego | str. | 43 |
Wzór 2. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. | 47 |
Wzór 3. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) | str. | 49 |
Wzór 4. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego | str. | 51 |
Wzór 5. Zestawienie zmian w funduszu jednostki | str. | 54 |
Rozdział | 2 |
Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego | str. | 56 |
Rozdział | 3 |
Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. | 69 |
1. Wstęp | str. | 69 |
2. Aktywa | str. | 72 |
3. Pasywa | str. | 77 |
4. Powiązania kont z pozycjami bilansu | str. | 79 |
Rozdział | 4 |
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego | str. | 85 |
1. Zasady sporządzania skonsolidowanego bilansu | str. | 85 |
2. Sprawowanie kontroli lub współkontroli nad inną jednostką | str. | 87 |
3. Metody konsolidacji | str. | 90 |
3.1. Metoda konsolidacji pełnej | str. | 90 |
3.2. Metoda konsolidacji proporcjonalnej | str. | 94 |
3.3. Metoda praw własności | str. | 95 |
3.4. Wybór metody konsolidacji | str. | 98 |
4. Sporządzanie skonsolidowanego bilansu | str. | 98 |
5. Dokumentacja konsolidacyjna | str. | 100 |
6. Wyłączenia z konsolidacji | str. | 101 |
7. Powiązania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego z bilansami podlegającymi konsolidacji | str. | 101 |
Rozdział | 5 |
Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego | str. | 108 |
1. Zagadnienia ogólne | str. | 108 |
2. Układ rodzajowy kosztów - wersja porównawcza rachunku zysków i strat | str. | 111 |
Rozdział | 6 |
Zestawienie zmian w funduszu jednostki | str. | 129 |
Rozdział | 7 |
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych w jednostkach sfery finansów publicznych | str. | 142 |
Rozdział | 8 |
Badanie sprawozdań finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego | str. | 147 |
1. Podmiot upoważniony do badania | str. | 147 |
2. Przedmiot badania | str. | 150 |
3. Rezultat badania | str. | 151 |
Rozdział | 9 |
Wymogi formalne sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. | 153 |
1. Sprawozdanie roczne - odpowiedzialność i warunki sporządzania | str. | 153 |
2. Pochodzenie danych zawartych w sprawozdaniu rocznym | str. | 155 |
3. Adresaci sprawozdania rocznego | str. | 157 |
4. Bilans skonsolidowany | str. | 158 |
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 158 |
6. Dane zawarte w sprawozdaniu rocznym | str. | 159 |
7. Uchwała budżetowa | str. | 161 |
8. Dodatkowe wskazówki praktyczne dotyczące sprawozdania rocznego | str. | 163 |
9. Podsumowanie | str. | 164 |
Rozdział | 10 |
Zamknięcie roku w odpowiedziach na pytania | str. | 165 |
CZĘŚĆ II | |
RACHUNKOWOŚĆ, GOSPODARKA FINANSOWA I PODATKI | |
Rozdział | 1 |
Zmiana do klasyfikacji budżetowej - 24 czerwca 2015 r. | str. | 223 |
1. Zmiana, którą stosujemy od dnia 1 kwietnia 2015 r. | str. | 224 |
2. Zmiany, które stosujemy do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r. | str. | 224 |
Rozdział | 2 |
Ewidencja niskocennych środków trwałych w jednostce budżetowej | str. | 237 |
1. Definicje i pojęcia związane ze środkami trwałymi | str. | 237 |
2. Niskocenne składniki majątku | str. | 239 |
3. Podstawy ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych | str. | 240 |
4. Przebieg ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych | str. | 241 |
5. Zakup pozostałych środków trwałych | str. | 242 |
6. Ewidencja wyposażenia i ewidencja pozabilansowa | str. | 243 |
7. Likwidacja niskocennego składnika majątku | str. | 244 |
Rozdział | 3 |
Nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego | str. | 245 |
1. Czym jest fundusz sołecki? | str. | 245 |
2. Ustalenie wysokości środków funduszu | str. | 246 |
3. Nieprawidłowości w funduszu sołeckim - ustalenia organów kontroli | str. | 249 |
3.1. Nieterminowe przekazywanie właściwej regionalnej izbie obrachunkowej uchwały rady gminy o wyodrębnieniu lub niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego | str. | 249 |
3.2. Błędne obliczenia wysokości funduszu sołeckiego przypadającego poszczególnym sołectwom | str. | 251 |
3.3. Brak pisemnej informacji o wysokości funduszu sołeckiego dostarczonej sołtysom | str. | 251 |
3.4. Przyjmowanie od sołectw wniosków wskazujących zadania sformułowane w sposób uniemożliwiający przypisanie ich do celów określonych przez ustawodawcę i będących zadaniami własnymi gminy | str. | 252 |
3.5. Nieodrzucanie wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, które nie spełniały wymagań określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim | str. | 256 |
3.6. Finansowanie ze środków funduszu przedsięwzięć niezgłoszonych we wnioskach poszczególnych sołectw | str. | 256 |
3.7. Niezamieszczanie w protokołach z zebrań wiejskich wszystkich danych wymaganych statutami sołectw | str. | 256 |
3.8. Ingerowanie w treść zapisów wniosków o fundusz sołecki i jego wysokość przez wójtów czy sołtysów | str. | 257 |
4. Zalecenia formułowane przez organy kontroli i nadzoru w związku z nieprawidłowościami w zakresie funkcjonowania funduszu sołeckiego | str. | 258 |
5. Okres obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego - najnowsze zmiany | str. . | 260 |
6. Nieprawidłowe określenie zakresu czasowego obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego | str. | 260 |
7. Podsumowanie | str. | 262 |
Rozdział | 4 |
Bilety wstępu i karnety na obiekty sportowe i rekreacyjne - stawka VAT | str. | 263 |
1. Stawka VAT | str. | 263 |
2. Stosowanie stawek obniżonych na gruncie dyrektywy VAT | str. | 265 |
3. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką | str. | 266 |
4. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku czynnego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką | str. | 266 |
4.1. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna nie obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją czy rozrywką | str. | 266 |
4.2. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką | str. | 268 |
4.2.1. Argument z wykładni językowej | str. | 269 |
4.2.2. Argument z wykładni systemowej | str. | 270 |
4.2.3. Argument z wykładni celowościowej | str. | 271 |
5. Podsumowanie | str. | 271 |
Rozdział | 5 |
Zwolnienie z VAT - usługi związane ze sportem | str. | 273 |
1. Wprowadzenie | str. | 273 |
2. Warunki stosowania zwolnienia | str. | 274 |
3. Podmioty prowadzące działalność sportową | str. | 276 |
4. Orzecznictwo ETS | str. | 277 |
4.1. Uzależnienie zwolnienia od wysokości kwot opłat członkowskich | str. | 277 |
4.2. Pole golfowe | str. | 278 |
4.3. Faktyczni beneficjenci usług związanych ze sportem | str. | 280 |
5. Miejsce świadczenia usług sportowych | str. | 283 |
6. Wstęp na imprezy sportowe oraz korzystanie z obiektów sportowych | str. | 285 |
7. Podsumowanie | str. | 285 |
Rozdział | 6 |
Inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego a podatek od towarów i usług | str. | 287 |
1. Wprowadzenie | str. | 287 |
2. Podmiotowość podatkowa - JST podatnikiem VAT | str. | 288 |
3. Stawka podatku VAT przy sprzedaży związanej z obiektami sportowymi | str. | 291 |
4. Realizacja inwestycji a dotacje - podatek należny | str. | 294 |
5. Realizacja inwestycji - odliczenie podatku naliczonego | str. | 295 |
5.1. Zasada główna odliczania | str. | 295 |
5.1.1. Stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2015 r. | str. | 296 |
5.1.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. | str. | 299 |
5.2. Zamiar | str. | 302 |
5.3. Pełne prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie celem sprzedaży opodatkowanej | str. | 304 |
5.4. Brak prawa do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie jedynie do celów statutowych (niepodlegających opodatkowaniu VAT) | str. | 306 |
5.5. Częściowe prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie zarówno do celów opodatkowanych, jak i do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT | str. | 306 |
5.5.1. Stan prawny obowiązujący w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2015 r. | str. | 306 |
5.5.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. | str. | 312 |
5.6. Zmiana przeznaczenia | str. | 313 |
6. Przekazanie w nieodpłatny zarząd | str. | 317 |