Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów

-20%

Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

47,20  59,00

Format: pdf

47,2059,00

cena zawiera podatek VAT

Książka nominowana w konkursie ECONOMICUS Dziennika Gazety Prawnej


Każda organizacja to złożony system, na który powinno się patrzeć z wielu perspektyw. Najczęściej audyt organizacyjny oznacza albo spojrzenie z punktu widzenia ekonomicznego, albo z punktu widzenia operacji. Kiedy jednak trzeba dokonać poważnych zmian
w organizacji, oznacza to najczęściej konieczność zmian w mentalności. Tymczasem mało jest narzędzi diagnostycznych do oceny sposobu myślenia w organizacji, a przeprowadzanym w tej dziedzinie badaniom można często zarzucić, że ich wyniki są niejednoznaczne i nie wykazują, czy organizacja jest zdrowa czy chora, a jeśli chora, to co konkretnie należałoby zrobić, by ją uzdrowić.


Autor tej książki - praktyk, który sam jako konsultant zdiagnozował ponad 100 organizacji - proponuje bardzo szeroki zakres zaawansowanych narzędzi diagnostycznych do badania organizacji. Przede wszystkim zaś - co jest ewenementem - pierwszą klasyfikację modeli mentalnych związanych z życiem organizacyjnym, które nazywa patologiami organizacyjnymi. Prezentuje opisy dwunastu najczęściej występujących patologii wraz z wyjaśnieniami, jak sobie z nimi poradzić.


Każda z patologii jest zilustrowana odpowiednim studium przypadku i określona za pomocą pięciu osi, opisujących kolejno: łatwo dostrzegalne objawy patologii, patologie związane z osobami kierującymi organizacjami, nieprawidłowości operacji i procesów, patogenne oddziaływanie środowiska organizacji i rozwój zjawisk patologicznych w czasie. W części o charakterze narzędziowym omówiono szczegółowo takie zagadnienia jak:


proces diagnostyczny i rola, jaką odgrywają w nim specjaliści z różnych dziedzin,
badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu map poznawczych,
najważniejsze metody diagnostyczne i sposoby analizowania ich wyników,
metody tworzenia wybranych testów psychologicznych.


Adresaci:


Nie chodzi tu o kolejną metodę pod chwytliwą nazwą - ta książka jest podręcznikiem dla wymagającego czytelnika, który przeszedł już przez fazę gadżetów i szuka solidnej wiedzy osadzonej w badaniach i w praktyce. Jest lekturą obowiązkową dla konsultantów i trenerów zarządzania oraz wartościową pozycją dla menedżerów organizacji, w których mogą występować patologie.


Liczba stron324
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-5298-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  O autorze
   str.    11
  
  Podziękowania
   str.    13
  
  Przedmowa
   str.    15
  
  Część I. Podstawy diagnozowania
   str.    21
  
  1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji
   str.    23
  
  Problem granic w diagnozie - holistyczność diagnozy
   str.    28
  
  Diagnoza holistyczna jako różne "rzuty" organizacji
   str.    33
  
  Specyfika diagnozy psychologicznej
   str.    36
  
  Rodzaje konstruktów
   str.    37
  
  Podsumowanie
   str.    41
  
  2. Nozologia patologii organizacyjnych jako metateoria szczegółowych teorii organizacyjnych
   str.    43
  
  Systematyka patologii
   str.    48
  
  Znaczenie typu patologii dla diagnozy organizacji
   str.    51
  
  Podsumowanie
   str.    62
  
  3. Cztery perspektywy widzenia organizacji
   str.    64
  
  Znaczenie rozwoju dla diagnozy organizacyjnej
   str.    70
  
  Specyfika rozwoju organizacyjnego
   str.    70
  
  Psychologiczne źródła systemowego izomorfizmu w organizacjach
   str.    71
  
  Model indywidualnej ewolucji w spostrzeganiu organizacji jako wytyczna diagnozy
   str.    74
  
  Kręgi konstruktów organizacyjnych
   str.    75
  
  Aspekt socjologiczny wyników odzwierciedlania
   str.    86
  
  Podsumowanie
   str.    86
  
  4. A natomia zdrowej organizacji i jej zaburzenia wynikające z wpływu ludzi
   str.    87
  
  Co jest potrzebne firmie, aby mogła istnieć
   str.    91
  
  Ścieżka: klienci - przewaga konkurencyjna - płace - zaangażowanie pracowników
   str.    94
  
  Ścieżka: system informacyjny - system ocen - system płac - płace
   str.    98
  
  Ścieżka: godność - porozumienie - zaufanie - zaangażowanie
   str.    100
  
  Zarządzanie kompetencjami
   str.    102
  
  Podsumowanie
   str.    104
  
  5. Strategiczny kontekst diagnozy
   str.    105
  
  Wpływ wielkości organizacji na patologie i działania diagnostyczne
   str.    110
  
  Typologia strategiczna organizacji
   str.    113
  
  Podsumowanie
   str.    119
  
  Część II. Proces i narzędzia diagnozy
   str.    121
  
  6. Etapy procesu diagnozy
   str.    123
  
  Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu na przeprowadzenie diagnozy
   str.    128
  
  Faza druga: diagnozowanie
   str.    136
  
  Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym
   str.    140
  
  Wymagania formalne dotyczące raportów analitycznych
   str.    140
  
  Prezentacje
   str.    145
  
  Autodiagnoza
   str.    146
  
  Podsumowanie
   str.    146
  
  7. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji
   str.    148
  
  Co to są mapy poznawcze?
   str.    154
  
  Po co badać mapy poznawcze?
   str.    157
  
  Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych
   str.    158
  
  Problemy związane z pomiarem
   str.    160
  
  Prowadzenie wywiadów
   str.    161
  
  Kodowanie i opracowywanie danych - analiza słownika
   str.    165
  
  Analiza struktury map poznawczych
   str.    172
  
  Interpretacja wyników
   str.    175
  
  Podsumowanie
   str.    177
  
  8. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji
   str.    178
  
  Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagnostycznych
   str.    184
  
  Co presuponują rozmówcy, czyli prywatne teorie na temat firmy
   str.    187
  
  Rodzaje wywiadów
   str.    191
  
  Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych i niebezpieczeństwa związane ze stosowaniem tej techniki
   str.    203
  
  Podsumowanie
   str.    205
  
  9. Testy psychologiczne w diagnozie patologii organizacyjnych
   str.    206
  
  Istota i cele badania kwestionariuszowego
   str.    210
  
  Psychometryczne badanie wiedzy ukrytej
   str.    211
  
  Modele wnioskowania na podstawie kwestionariusza o sytuacji w organizacji
   str.    220
  
  Dostosowanie narzędzi do potrzeb organizacji
   str.    225
  
  Pułapka operacjonalizacji
   str.    231
  
  Podsumowanie
   str.    232
  
  10. Obserwacja i techniki symulacyjne
   str.    233
  
  Obserwacja interakcji
   str.    238
  
  Obserwacja rozwiązywania sytuacji symulowanych
   str.    241
  
  Analiza danych werbalnych
   str.    246
  
  Mapowanie owalami
   str.    249
  
  Podsumowanie
   str.    251
  
  11. Analiza dokumentów
   str.    252
  
  Analiza dokumentów finansowych
   str.    257
  
  Analiza statutu
   str.    266
  
  Analiza stron internetowych
   str.    270
  
  Podsumowanie
   str.    277
  
  12. W stronę pełnej partycypacji w zarządzaniu
   str.    278
  
  Konsekwencje diagnozy
   str.    281
  
  Program na dziś
   str.    284
  
  Co nie sprzyja pełnej partycypacji w zarządzaniu?
   str.    286
  
  Możliwe działania interwencyjne
   str.    287
  
  Podsumowanie
   str.    289
  
  Dodatek. Zadania do przemyślenia
   str.    291
  
  Literatura cytowana
   str.    297
  
  Indeks
   str.    319
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia