Prawo do integralności utworu

-17%

Prawo do integralności utworu

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

52,29  63,00

Format: pdf

Cena początkowa: 63,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 48,51 zł  


52,29

w tym VAT

Stan prawny na 31.08.2007 r.


Monografia jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem problematyki cywilnoprawnej dotyczącej prawa do integralności utworu.


Autorka podejmuje zarówno rozważania teoretycznoprawne odnoszące się do zagadnienia integralności utworu, jak i omawia na przykładach z orzecznictwa wiele problemów pojawiających się często w praktyce w związku z tak istotnymi kwestiami, jak chociażby możliwość dysponowania prawem do integralności utworu czy też zagadnienie wieczności prawa do integralności. Monografia jest pracą prawnoporównawczą, w której zostały zaprezentowane i omówione rozwiązania stosowane w innych państwach europejskich oraz na świecie.


Książka dostępna także w wersji elektronicznej. Kliknij i sprawdź --->


Rok wydania2007
Liczba stron477
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-3006-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    13
   Podziękowanie    17
   Wstęp    19
  
  
   Rozdział    1
   Historia rozwoju prawa autorskiego i koncepcji autorskich praw osobistych    21
  
   1. Uwagi wstępne    21
   2. Rozwój prawa autorskiego od średniowiecza do końca XVIII w.    21
   3. Francuskie ustawodawstwo autorskie doby rewolucyjnej    27
   4. Niemiecka nauka prawa autorskiego w XIX w.    32
   4.1. Teoria prawa autorskiego jako prawa osobistego (die Theorie von Urheberrecht als Persönlichkeitsrecht)    32
   4.2. Teoria prawa autorskiego jako prawa na dobrach niematerialnych (die Theorie von Urheberrecht als Immaterialgüterrecht)    36
   5. Francuskie orzecznictwo w dziedzinie prawa autorskiego w XIX w    39
   6. Współczesne koncepcje prawa autorskiego    44
   7. Regulacja autorskich praw osobistych w poprzednio obowiązujących polskich ustawach o prawie autorskim    47
   8. Regulacja autorskich praw osobistych w prawie międzynarodowym    49
   8.1. Konwencja berneńska    49
   8.2. Traktat WIPO o Prawach Autorskich    54
   8.3. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Nowojorski Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych    55
   8.4. Dyrektywy Unii Europejskiej    55
   8.5. The Cartagena Decision    56
   9. Stosunek autorskiego dobra osobistego (autorskich dóbr osobistych) do dóbr osobistych powszechnego prawa cywilnego    57
   10. Katalog autorskich praw osobistych w prawie polskim    75
  
   Rozdział    2
   Autorskie prawa osobiste w krajach systemów common law    79
  
   1. Różnice w podejściu do autorskich praw osobistych w krajach tradycji common law i krajach tradycji systemu prawa cywilnego oraz ich przyczyny    79
   2. Autorskie prawa osobiste w Stanach Zjednoczonych    87
   2.1. Stany Zjednoczone a konwencja berneńska    87
   2.2. Orzecznictwo amerykańskie przed uchwaleniem Visual Artists Rights Act    91
   2.3. Przyczyny uchwalenia pierwszej federalnej regulacji autorskich praw osobistych - Visual Artists Rights Act    95
   2.4. Visual Artists Rights Act a dotychczasowe stanowe regulacje autorskich praw osobistych    96
   2.5. Treść autorskich praw osobistych wprowadzonych w Visual Artists Rights Act    98
   2.6. Orzecznictwo sądów amerykańskich na gruncie przepisów Visual Artists Rights Act    100
   3. Autorskie prawa osobiste w pozostałych krajach systemu common law    104
   3.1. Autorskie prawa osobiste w Wielkiej Brytanii    104
   3.2. Autorskie prawa osobiste w Kanadzie    107
   3.3. Autorskie prawa osobiste w Australii    112
   4. Konkluzja    113
  
   Rozdział    3
   Treść prawa do integralności utworu    115
  
   1. Uwagi wstępne    115
   1.1. Istota prawa do integralności utworu    115
   1.2. Nośnik utworu a naruszenie integralności utworu    116
   2. Regulacja prawa do integralności utworu w konwencji berneńskiej    120
   3. Zagraniczne regulacje prawa do integralności utworu    124
   3.1. Modele regulacji prawa do integralności utworu    124
   3.2. Testy i mierniki stosowane do oceny zaistnienia naruszenia prawa do integralności utworu    130
   3.3. Ograniczenie prawa do integralności utworu w odniesieniu do niektórych rodzajów utworów    133
   3.3.1. Utwory audiowizualne    133
   3.3.2. Programy komputerowe    136
   4. Treść prawa do integralności utworu w polskiej ustawie o prawie autorskim    138
   4.1. Uprawnienie twórcy do modyfikowania utworu    145
   4.2. Uprawnienie twórcy do ukończenia dzieła, urzeczywistnienia swojej idei twórczej i zaprezentowania jej publiczności    150
   4.3. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu; dostęp do utworu    155
   4.4. Rzetelne wykorzystanie utworu    160
   4.5. Zmiany w utworze spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić    163
   4.5.1. "Następca prawny" w rozumieniu art. 49 ust. 2 pr.aut. z 1994 r.    169
   4.5.2. Oczywista konieczność zmian i słuszna podstawa sprzeciwu twórcy    173
   4.5.3. Najczęściej wymieniane zmiany "spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić"    174
   4.6. Krąg osób, które muszą zapoznać się z działaniem ingerującym w utwór    181
   4.7. Nadużycie prawa do integralności utworu    184
   5. Typy naruszeń prawa do integralności utworu    184
   5.1. Naruszenia bezpośrednie    186
   5.1.1. Pominięcie elementów utworu plastycznego lub fotograficznego    186
   5.1.2. Inne zniekształcenia utworu plastycznego lub fotograficznego    188
   5.1.3. Dodanie elementów do utworu plastycznego lub fotograficznego    189
   5.1.4. Dodanie do reprodukcji utworu elementów nieistniejących w utworze    190
   5.1.5. Zmiana wielkości utworu plastycznego lub fotograficznego    191
   5.1.6. Modyfikacja struktury lub treści utworu literackiego    193
   5.1.7. Rozczłonkowanie utworu plastycznego na mniejsze elementy    194
   5.1.8. Zaprezentowanie utworu w niewłaściwej kolejności    196
   5.1.9. Wprowadzenie skrótów do utworu muzycznego, słowno - muzycznego, audiowizualnego czy literackiego    196
   5.1.10. Zniekształcenie utworu wynikające z technicznych warunków zwielokrotniania lub rozpowszechniania    200
   5.1.11. Modyfikacja utworu wynikająca z przepisów o cenzurze    201
   5.1.12. Edycja utworów audiowizualnych (głównie filmów) w celu usunięcia z nich niepożądanych treści    202
   5.1.13. Udźwiękowienie filmu niemego    204
   5.1.14. Zmiana ścieżki dźwiękowej filmu    204
   5.1.15. Przerywanie utworów audiowizualnych w celu emisji reklam    206
   5.1.16. Ukazywanie na ekranie w trakcie emisji utworu audiowizualnego (głównie filmu) logo nadawcy    212
   5.1.17. Umieszczenie na reprodukcji utworu plastycznego lub fotograficznego logo właściciela utworu    213
   5.1.18. Kolorowanie utworów plastycznych, fotograficznych i audiowizualnych    214
   5.1.19. Sporządzanie czarno - białych reprodukcji utworów barwnych    220
   5.1.20. Zmiana formatu utworów audiowizualnych    221
   5.1.21. Upraszczanie utworów muzycznych na potrzeby tworzenia dzwonków telefonicznych    222
   5.1.22. Sampling utworów muzycznych    224
   5.2. Naruszenia pośrednie    225
   5.2.1. Zaprezentowanie utworu w niewłaściwym kontekście    225
   5.2.2. Wykorzystanie w reklamie utworu do tego nieprzeznaczonego    232
   5.2.3. Opublikowanie utworu literackiego, audiowizualnego lub muzycznego w nieodpowiedniej oprawie    234
   5.2.4. Opatrzenie utworu literackiego niezgodnymi z jego charakterem ilustracjami    234
   5.2.5. Opatrzenie czytanego utworu literackiego muzyką    235
   5.2.6. Opatrzenie utworu literackiego przedmową    236
   5.3.7. Opatrzenie utworu niewłaściwym komentarzem prowadzącym do zmiany zaprezentowanych w nim poglądów    237
   5.2.8. Tendencyjny wybór fragmentów utworu, prowadzący do zmiany zaprezentowanych w nim poglądów    238
   5.2.9. Zaprezentowanie utworu na nieodpowiedniej wystawie lub w nieodpowiedni sposób    240
   5.2.10. Zakwalifikowanie utworu do niewłaściwej "kategorii" w tabelach wynagrodzeń    242
   5.2.11. Nadmierna, oszczercza krytyka utworu    242
   6. Prawo do integralności utworu a prawo własności nośnika utworu    245
   6.1. Uwagi wstępne    245
   6.2. Uprawnienie autora dotyczące domagania się utrzymania dzieła w należytym stanie    250
   6.3. Uprawnienie właściciela do modyfikowania utworu    253
   6.4. Problem site-specific art - przeniesienie utworu z pierwotnego, celowo wybranego miejsca jego usytuowania    271
   6.5. Zniszczenie dzieła    277
  
   Rozdział    4
   Dysponowanie prawem do integralności utworu    288
  
   1. Uwagi wstępne    288
   2. Zasada niezbywalności i niezrzekalności prawa do integralności utworu w konwencji berneńskiej i w obcych ustawodawstwach    290
   3. Zasada niezbywalności i niezrzekalności prawa do integralności utworu w polskim prawie autorskim    299
   3.1. Dopuszczalność innych czynności prawnych niestanowiących ani "zbycia", ani "zrzeczenia się" prawa do integralności utworu    301
   3.2. Dopuszczalność wyrażania przez autora zgody na wprowadzanie zmian do utworu    307
   3.3. Charakter prawny i skutki prawne zgody    310
   3.4. Przedmiot zgody    332
   3.5. Moment udzielenia zgody    333
   3.6. Forma udzielenia zgody    334
   3.7. Konieczność zakomunikowania zgody    335
   3.8. Odwołalność zgody    335
  
   Rozdział    5
   Prawo do integralności utworu macierzystego a utwory zależne    337
  
   1. Uwagi wstępne    337
   2. Utwory inspirowane a prawo twórcy do integralności utworu inspirującego    339
   3. Utwory zależne a prawo do integralności twórcy utworu macierzystego    345
  
   Rozdział    6
   Nieograniczoność w czasie prawa do integralności utworu    362
  
   1. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w konwencji berneńskiej i w innych obcych ustawodawstwach    362
   2. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w polskich ustawach o prawie autorskim z 1926 i 1952 r    372
   3. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w obecnej ustawie z 1994 r.    382
   3.1. Konstrukcja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy    382
   3.2. Krąg osób uprawnionych do wystąpienia z powództwem o ochronę prawa do integralności utworu po śmierci twórcy    391
   3.3. Krąg osób uprawnionych do wykonywania prawa do integralności utworu po śmierci twórcy    394
   3.4. "Inna wola twórcy"    401
   3.5. Treść prawa do integralności utworu po śmierci twórcy    402
  
   Aneks    415
  
   1. Polskie akty prawne    415
  
   Ustawa z dnia 29 marca 1926 r. o prawie autorskiem, Dz. U. Nr 48, poz. 286    415
   Dekret z dnia 29 sierpnia 1945 r. - Prawo osobowe, Dz. U. Nr 40, poz. 223    417
   Ustawa z dnia 18 lipca 1950 r. - Przepisy ogólne prawa cywilnego, Dz. U. Nr 34, poz. 311    417
   Ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim, Dz. U. Nr 34, poz. 234    418
   Ustawa z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury, Dz. U. Nr 10, poz. 48    419
   Ustawa z dnia 31 lipca 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk, Dz. U. Nr 20, poz. 99    419
   Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118    419
   Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz. U. Nr 162, poz. 1568    419
  
   2. Międzynarodowe akty prawne    419
  
   Konwencja berneńska o ochronie dzieł literackich i artystycznych z 9 września 1886 r    421
   Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.    423
   Decision n 351 of the Commission of the Cartagena Agreement on the Common Provisions on Copyright and Related Rights z 17 grudnia 1993 r. - porozumienie zawarte przez kraje Związku Andyjskiego - tj. Boliwię, Kolumbię, Ekwador, Peru i Wenezuelę    423
   Dyrektywa Rady Europejskiej z 14 maja 1991 r. (91/250/EEC) w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych    424
   Dyrektywa Rady Europejskiej z 3 października 1989 r. (89/55 2/EEC), zmieniona Dyrektywą Rady i Parlamentu Europejskiego z 30 czerwca 1997 r. (97/36/EC) w sprawie koordynacji określonych przepisów prawa, ustawodawstwa lub działań administracyjnych w państwach członkowskich w zakresie emisji programów telewizyjnych - zwana Dyrektywą "O telewizji bez granic"    424
  
   3. Zagraniczne akty prawne    425
  
   Niemieckie prawo autorskie, Gesetz über urheberrecht und verwandte schutzrechte z 9 września 1965 r.    425
  
   Bürgerliches Gesetzbuch z 18 sierpnia 1896 r.    427
  
   Francuski kodeks cywilny, Code civil z 21 marca 1804 r.    427
  
   Francuskie prawo autorskie, Loi no 92-597 relative au code de la propriété intellectuelle z 1 lipca 1992 r.    428
  
   Berne Convention Implementation Act of 1988    432
  
   Amerykańskie prawo autorskie, Tile 17 of the United States Code    432
  
   CDPA, Copyright, designs and patents act z 15 listopada 1988 r.    437
  
   Kanadyjski Copyright Act z 1924 r.    440
  
   Australijskie prawo autorskie, Copyright act z 27 czerwca 1968 r.    442
  
   Greckie prawo autorskie, Law No. 2121/1993, Copyright, Related Rights and Cultural Matters z 3 marca 1993 r.    443
  
   Belgijskie prawo autorskie, Loi relative au droit d'auteur et aux droits voisins z 30 czerwca 1994 r.    445
  
   Włoskie prawo autorskie, Legge n. 633. Protezione del diritto d'autore e di altri diritti connessi al suo esercizio z 22 kwietnia 1941 r.    445
  
   Holenderskie prawo autorskie, Auteurswet z 23 września 1912 r.    445
  
   Duńskie prawo autorskie, Lov om ophavsret, No 395 z 14 czerwca 1995 r.    448
  
   Szwedzkie prawo autorskie, Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk z 30 grudnia 1960 r.    449
  
   Luksemburskie prawo autorskie, Loi sur les droits d'auteur, les droits voisins et les bases de données z 18 kwietnia 2001 r.    450
  
   Portugalskie prawo autorskie, Lei n.° 45/85 Código de Direito de Autor e dos Direitos Conixos z 17 września 1985 r.    450
  
   Rosyjskie prawo autorskie z 29 kwietnia 1993 r.    452
  
   Hiszpańskie prawo autorskie, Consolidated Text of the Law on Intellectual Property, regularizing, clarifying and harmonizing the applicable statutory provisions (approved by Royal Legislative Decree 1/1996) z 12 kwietnia 1996 r.    452
  
   Fińskie prawo autorskie, Tekijänoikeuslaki No. 404 z 8 lipca 1961 r.    454
  
   Szwajcarskie prawo autorskie, Bundesgesetz über das Urheberrecht und verwandte Schutzrechte z 9 października 1992 r.    455
  
   Norweskie prawo autorskie, Lov om opphavsrett til andsverk (andsverkloven) z 12 maja 1961 r.    456
  
   Japońskie prawo autorskie, Copyright Law No 48 z 6 maja 1970 r.    457
  
   Austriackie prawo autorskie, Bundesgesetz BGBI 1936/111 über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte z 9 kwietnia 1936 r.    457
  
   Kolumbijskie prawo autorskie, Ley N° 23 sobre derechos de Autor z 28 stycznia 1982 r.    458
  
   Bibliografia    459
RozwińZwiń