POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Stan prawny na 31.08.2007 r.
Monografia jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem problematyki cywilnoprawnej dotyczącej prawa do integralności utworu.
Autorka podejmuje zarówno rozważania teoretycznoprawne odnoszące się do zagadnienia integralności utworu, jak i omawia na przykładach z orzecznictwa wiele problemów pojawiających się często w praktyce w związku z tak istotnymi kwestiami, jak chociażby możliwość dysponowania prawem do integralności utworu czy też zagadnienie wieczności prawa do integralności. Monografia jest pracą prawnoporównawczą, w której zostały zaprezentowane i omówione rozwiązania stosowane w innych państwach europejskich oraz na świecie.
Książka dostępna także w wersji elektronicznej. Kliknij i sprawdź --->
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 477 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-3006-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 13 |
Podziękowanie | 17 |
Wstęp | 19 |
Rozdział | 1 |
Historia rozwoju prawa autorskiego i koncepcji autorskich praw osobistych | 21 |
1. Uwagi wstępne | 21 |
2. Rozwój prawa autorskiego od średniowiecza do końca XVIII w. | 21 |
3. Francuskie ustawodawstwo autorskie doby rewolucyjnej | 27 |
4. Niemiecka nauka prawa autorskiego w XIX w. | 32 |
4.1. Teoria prawa autorskiego jako prawa osobistego (die Theorie von Urheberrecht als Persönlichkeitsrecht) | 32 |
4.2. Teoria prawa autorskiego jako prawa na dobrach niematerialnych (die Theorie von Urheberrecht als Immaterialgüterrecht) | 36 |
5. Francuskie orzecznictwo w dziedzinie prawa autorskiego w XIX w | 39 |
6. Współczesne koncepcje prawa autorskiego | 44 |
7. Regulacja autorskich praw osobistych w poprzednio obowiązujących polskich ustawach o prawie autorskim | 47 |
8. Regulacja autorskich praw osobistych w prawie międzynarodowym | 49 |
8.1. Konwencja berneńska | 49 |
8.2. Traktat WIPO o Prawach Autorskich | 54 |
8.3. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Nowojorski Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych | 55 |
8.4. Dyrektywy Unii Europejskiej | 55 |
8.5. The Cartagena Decision | 56 |
9. Stosunek autorskiego dobra osobistego (autorskich dóbr osobistych) do dóbr osobistych powszechnego prawa cywilnego | 57 |
10. Katalog autorskich praw osobistych w prawie polskim | 75 |
Rozdział | 2 |
Autorskie prawa osobiste w krajach systemów common law | 79 |
1. Różnice w podejściu do autorskich praw osobistych w krajach tradycji common law i krajach tradycji systemu prawa cywilnego oraz ich przyczyny | 79 |
2. Autorskie prawa osobiste w Stanach Zjednoczonych | 87 |
2.1. Stany Zjednoczone a konwencja berneńska | 87 |
2.2. Orzecznictwo amerykańskie przed uchwaleniem Visual Artists Rights Act | 91 |
2.3. Przyczyny uchwalenia pierwszej federalnej regulacji autorskich praw osobistych - Visual Artists Rights Act | 95 |
2.4. Visual Artists Rights Act a dotychczasowe stanowe regulacje autorskich praw osobistych | 96 |
2.5. Treść autorskich praw osobistych wprowadzonych w Visual Artists Rights Act | 98 |
2.6. Orzecznictwo sądów amerykańskich na gruncie przepisów Visual Artists Rights Act | 100 |
3. Autorskie prawa osobiste w pozostałych krajach systemu common law | 104 |
3.1. Autorskie prawa osobiste w Wielkiej Brytanii | 104 |
3.2. Autorskie prawa osobiste w Kanadzie | 107 |
3.3. Autorskie prawa osobiste w Australii | 112 |
4. Konkluzja | 113 |
Rozdział | 3 |
Treść prawa do integralności utworu | 115 |
1. Uwagi wstępne | 115 |
1.1. Istota prawa do integralności utworu | 115 |
1.2. Nośnik utworu a naruszenie integralności utworu | 116 |
2. Regulacja prawa do integralności utworu w konwencji berneńskiej | 120 |
3. Zagraniczne regulacje prawa do integralności utworu | 124 |
3.1. Modele regulacji prawa do integralności utworu | 124 |
3.2. Testy i mierniki stosowane do oceny zaistnienia naruszenia prawa do integralności utworu | 130 |
3.3. Ograniczenie prawa do integralności utworu w odniesieniu do niektórych rodzajów utworów | 133 |
3.3.1. Utwory audiowizualne | 133 |
3.3.2. Programy komputerowe | 136 |
4. Treść prawa do integralności utworu w polskiej ustawie o prawie autorskim | 138 |
4.1. Uprawnienie twórcy do modyfikowania utworu | 145 |
4.2. Uprawnienie twórcy do ukończenia dzieła, urzeczywistnienia swojej idei twórczej i zaprezentowania jej publiczności | 150 |
4.3. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu; dostęp do utworu | 155 |
4.4. Rzetelne wykorzystanie utworu | 160 |
4.5. Zmiany w utworze spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić | 163 |
4.5.1. "Następca prawny" w rozumieniu art. 49 ust. 2 pr.aut. z 1994 r. | 169 |
4.5.2. Oczywista konieczność zmian i słuszna podstawa sprzeciwu twórcy | 173 |
4.5.3. Najczęściej wymieniane zmiany "spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić" | 174 |
4.6. Krąg osób, które muszą zapoznać się z działaniem ingerującym w utwór | 181 |
4.7. Nadużycie prawa do integralności utworu | 184 |
5. Typy naruszeń prawa do integralności utworu | 184 |
5.1. Naruszenia bezpośrednie | 186 |
5.1.1. Pominięcie elementów utworu plastycznego lub fotograficznego | 186 |
5.1.2. Inne zniekształcenia utworu plastycznego lub fotograficznego | 188 |
5.1.3. Dodanie elementów do utworu plastycznego lub fotograficznego | 189 |
5.1.4. Dodanie do reprodukcji utworu elementów nieistniejących w utworze | 190 |
5.1.5. Zmiana wielkości utworu plastycznego lub fotograficznego | 191 |
5.1.6. Modyfikacja struktury lub treści utworu literackiego | 193 |
5.1.7. Rozczłonkowanie utworu plastycznego na mniejsze elementy | 194 |
5.1.8. Zaprezentowanie utworu w niewłaściwej kolejności | 196 |
5.1.9. Wprowadzenie skrótów do utworu muzycznego, słowno - muzycznego, audiowizualnego czy literackiego | 196 |
5.1.10. Zniekształcenie utworu wynikające z technicznych warunków zwielokrotniania lub rozpowszechniania | 200 |
5.1.11. Modyfikacja utworu wynikająca z przepisów o cenzurze | 201 |
5.1.12. Edycja utworów audiowizualnych (głównie filmów) w celu usunięcia z nich niepożądanych treści | 202 |
5.1.13. Udźwiękowienie filmu niemego | 204 |
5.1.14. Zmiana ścieżki dźwiękowej filmu | 204 |
5.1.15. Przerywanie utworów audiowizualnych w celu emisji reklam | 206 |
5.1.16. Ukazywanie na ekranie w trakcie emisji utworu audiowizualnego (głównie filmu) logo nadawcy | 212 |
5.1.17. Umieszczenie na reprodukcji utworu plastycznego lub fotograficznego logo właściciela utworu | 213 |
5.1.18. Kolorowanie utworów plastycznych, fotograficznych i audiowizualnych | 214 |
5.1.19. Sporządzanie czarno - białych reprodukcji utworów barwnych | 220 |
5.1.20. Zmiana formatu utworów audiowizualnych | 221 |
5.1.21. Upraszczanie utworów muzycznych na potrzeby tworzenia dzwonków telefonicznych | 222 |
5.1.22. Sampling utworów muzycznych | 224 |
5.2. Naruszenia pośrednie | 225 |
5.2.1. Zaprezentowanie utworu w niewłaściwym kontekście | 225 |
5.2.2. Wykorzystanie w reklamie utworu do tego nieprzeznaczonego | 232 |
5.2.3. Opublikowanie utworu literackiego, audiowizualnego lub muzycznego w nieodpowiedniej oprawie | 234 |
5.2.4. Opatrzenie utworu literackiego niezgodnymi z jego charakterem ilustracjami | 234 |
5.2.5. Opatrzenie czytanego utworu literackiego muzyką | 235 |
5.2.6. Opatrzenie utworu literackiego przedmową | 236 |
5.3.7. Opatrzenie utworu niewłaściwym komentarzem prowadzącym do zmiany zaprezentowanych w nim poglądów | 237 |
5.2.8. Tendencyjny wybór fragmentów utworu, prowadzący do zmiany zaprezentowanych w nim poglądów | 238 |
5.2.9. Zaprezentowanie utworu na nieodpowiedniej wystawie lub w nieodpowiedni sposób | 240 |
5.2.10. Zakwalifikowanie utworu do niewłaściwej "kategorii" w tabelach wynagrodzeń | 242 |
5.2.11. Nadmierna, oszczercza krytyka utworu | 242 |
6. Prawo do integralności utworu a prawo własności nośnika utworu | 245 |
6.1. Uwagi wstępne | 245 |
6.2. Uprawnienie autora dotyczące domagania się utrzymania dzieła w należytym stanie | 250 |
6.3. Uprawnienie właściciela do modyfikowania utworu | 253 |
6.4. Problem site-specific art - przeniesienie utworu z pierwotnego, celowo wybranego miejsca jego usytuowania | 271 |
6.5. Zniszczenie dzieła | 277 |
Rozdział | 4 |
Dysponowanie prawem do integralności utworu | 288 |
1. Uwagi wstępne | 288 |
2. Zasada niezbywalności i niezrzekalności prawa do integralności utworu w konwencji berneńskiej i w obcych ustawodawstwach | 290 |
3. Zasada niezbywalności i niezrzekalności prawa do integralności utworu w polskim prawie autorskim | 299 |
3.1. Dopuszczalność innych czynności prawnych niestanowiących ani "zbycia", ani "zrzeczenia się" prawa do integralności utworu | 301 |
3.2. Dopuszczalność wyrażania przez autora zgody na wprowadzanie zmian do utworu | 307 |
3.3. Charakter prawny i skutki prawne zgody | 310 |
3.4. Przedmiot zgody | 332 |
3.5. Moment udzielenia zgody | 333 |
3.6. Forma udzielenia zgody | 334 |
3.7. Konieczność zakomunikowania zgody | 335 |
3.8. Odwołalność zgody | 335 |
Rozdział | 5 |
Prawo do integralności utworu macierzystego a utwory zależne | 337 |
1. Uwagi wstępne | 337 |
2. Utwory inspirowane a prawo twórcy do integralności utworu inspirującego | 339 |
3. Utwory zależne a prawo do integralności twórcy utworu macierzystego | 345 |
Rozdział | 6 |
Nieograniczoność w czasie prawa do integralności utworu | 362 |
1. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w konwencji berneńskiej i w innych obcych ustawodawstwach | 362 |
2. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w polskich ustawach o prawie autorskim z 1926 i 1952 r | 372 |
3. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w obecnej ustawie z 1994 r. | 382 |
3.1. Konstrukcja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy | 382 |
3.2. Krąg osób uprawnionych do wystąpienia z powództwem o ochronę prawa do integralności utworu po śmierci twórcy | 391 |
3.3. Krąg osób uprawnionych do wykonywania prawa do integralności utworu po śmierci twórcy | 394 |
3.4. "Inna wola twórcy" | 401 |
3.5. Treść prawa do integralności utworu po śmierci twórcy | 402 |
Aneks | 415 |
1. Polskie akty prawne | 415 |
Ustawa z dnia 29 marca 1926 r. o prawie autorskiem, Dz. U. Nr 48, poz. 286 | 415 |
Dekret z dnia 29 sierpnia 1945 r. - Prawo osobowe, Dz. U. Nr 40, poz. 223 | 417 |
Ustawa z dnia 18 lipca 1950 r. - Przepisy ogólne prawa cywilnego, Dz. U. Nr 34, poz. 311 | 417 |
Ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim, Dz. U. Nr 34, poz. 234 | 418 |
Ustawa z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury, Dz. U. Nr 10, poz. 48 | 419 |
Ustawa z dnia 31 lipca 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk, Dz. U. Nr 20, poz. 99 | 419 |
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 | 419 |
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz. U. Nr 162, poz. 1568 | 419 |
2. Międzynarodowe akty prawne | 419 |
Konwencja berneńska o ochronie dzieł literackich i artystycznych z 9 września 1886 r | 421 |
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r. | 423 |
Decision n 351 of the Commission of the Cartagena Agreement on the Common Provisions on Copyright and Related Rights z 17 grudnia 1993 r. - porozumienie zawarte przez kraje Związku Andyjskiego - tj. Boliwię, Kolumbię, Ekwador, Peru i Wenezuelę | 423 |
Dyrektywa Rady Europejskiej z 14 maja 1991 r. (91/250/EEC) w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych | 424 |
Dyrektywa Rady Europejskiej z 3 października 1989 r. (89/55 2/EEC), zmieniona Dyrektywą Rady i Parlamentu Europejskiego z 30 czerwca 1997 r. (97/36/EC) w sprawie koordynacji określonych przepisów prawa, ustawodawstwa lub działań administracyjnych w państwach członkowskich w zakresie emisji programów telewizyjnych - zwana Dyrektywą "O telewizji bez granic" | 424 |
3. Zagraniczne akty prawne | 425 |
Niemieckie prawo autorskie, Gesetz über urheberrecht und verwandte schutzrechte z 9 września 1965 r. | 425 |
Bürgerliches Gesetzbuch z 18 sierpnia 1896 r. | 427 |
Francuski kodeks cywilny, Code civil z 21 marca 1804 r. | 427 |
Francuskie prawo autorskie, Loi no 92-597 relative au code de la propriété intellectuelle z 1 lipca 1992 r. | 428 |
Berne Convention Implementation Act of 1988 | 432 |
Amerykańskie prawo autorskie, Tile 17 of the United States Code | 432 |
CDPA, Copyright, designs and patents act z 15 listopada 1988 r. | 437 |
Kanadyjski Copyright Act z 1924 r. | 440 |
Australijskie prawo autorskie, Copyright act z 27 czerwca 1968 r. | 442 |
Greckie prawo autorskie, Law No. 2121/1993, Copyright, Related Rights and Cultural Matters z 3 marca 1993 r. | 443 |
Belgijskie prawo autorskie, Loi relative au droit d'auteur et aux droits voisins z 30 czerwca 1994 r. | 445 |
Włoskie prawo autorskie, Legge n. 633. Protezione del diritto d'autore e di altri diritti connessi al suo esercizio z 22 kwietnia 1941 r. | 445 |
Holenderskie prawo autorskie, Auteurswet z 23 września 1912 r. | 445 |
Duńskie prawo autorskie, Lov om ophavsret, No 395 z 14 czerwca 1995 r. | 448 |
Szwedzkie prawo autorskie, Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk z 30 grudnia 1960 r. | 449 |
Luksemburskie prawo autorskie, Loi sur les droits d'auteur, les droits voisins et les bases de données z 18 kwietnia 2001 r. | 450 |
Portugalskie prawo autorskie, Lei n.° 45/85 Código de Direito de Autor e dos Direitos Conixos z 17 września 1985 r. | 450 |
Rosyjskie prawo autorskie z 29 kwietnia 1993 r. | 452 |
Hiszpańskie prawo autorskie, Consolidated Text of the Law on Intellectual Property, regularizing, clarifying and harmonizing the applicable statutory provisions (approved by Royal Legislative Decree 1/1996) z 12 kwietnia 1996 r. | 452 |
Fińskie prawo autorskie, Tekijänoikeuslaki No. 404 z 8 lipca 1961 r. | 454 |
Szwajcarskie prawo autorskie, Bundesgesetz über das Urheberrecht und verwandte Schutzrechte z 9 października 1992 r. | 455 |
Norweskie prawo autorskie, Lov om opphavsrett til andsverk (andsverkloven) z 12 maja 1961 r. | 456 |
Japońskie prawo autorskie, Copyright Law No 48 z 6 maja 1970 r. | 457 |
Austriackie prawo autorskie, Bundesgesetz BGBI 1936/111 über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte z 9 kwietnia 1936 r. | 457 |
Kolumbijskie prawo autorskie, Ley N° 23 sobre derechos de Autor z 28 stycznia 1982 r. | 458 |
Bibliografia | 459 |