Èthos przywódcy politycznego w myśli starożytnej i renesansowej

Platon, Cyceron, Machiavelli, Guicciardini

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,9619,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Platon, Cyceron i Machiavelli są uważani za klasyków filozofii polityki. Ich dociekania nieustannie pobudzają wyobraźnię badaczy oraz prowokują do kolejnych wykładni i interpretacji. Mnie szczególnie ciekawe wydało się pokazanie na przykładzie rozważań zogniskowanych na ethosie przywódcy politycznego pewnej ciągłości myśli, jaką można dostrzec w poglądach owych myślicieli, oraz wskazanie różnic także w nich występujących, a wynikających z osobistego charakteru ich spostrzeżeń i indywidualnego rozumienia rzeczywistości państwowej. Mimo żywego zainteresowania dziełami Platona, Cycerona czy Machiavellego oraz nielicznych prac porównujących przemyślenia starożytnych z opiniami pisarzy renesansowych, ciągle brakuje tego rodzaju opracowania. Mój niedosyt wzbudził dodatkowo fakt, iż twórczość Francesca Guicciardiniego, która jest cennym źródłem informacji dotyczących sytuacji społeczno-politycznej renesansowej Florencji, a poprzez konfrontację z opiniami Machiavellego daje pełniejszy obraz tamtej epoki oraz pozwala lepiej zrozumieć ówczesne tendencje, na gruncie literatury polskiej nie znalazła wystarczającego uznania.
Marta Czapińska-Bambara


Liczba stron252
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-343-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne     11
  
  Część I. Èthos przywódcy politycznego według Platona    17
  Wprowadzenie     19
  1. Polis     20
  2. Polityka ateńskiej polis     22
  3. Obywatel     25
  4. Struktury władzy w ateńskiej polis     28
  
  PLATON     31
  1. Myśl Sokratesa jako źródło Platońskich koncepcji politycznych     31
  1.1. Sokratejska koncepcja przywódcy politycznego     31
  1.2. Przywódca polityczny a religia urzędowa     36
  1.3. Własne doświadczenia oraz wpływ Sokratesa punktem wyjścia do Platońskich rozważań na temat èthosu przywódcy politycznego     38
  2. Struktura duszy ludzkiej jako odpowiednik struktury politycznej     41
  3. Warunki, które powinien spełniać przywódca polityczny     43
  3.1. Wrodzone dyspozycje jako czynnik kształtujący pożądane cechy osobowe     43
  3.2. Rola ustroju politycznego w kształtowaniu cech osobowych przywódcy     44
  3.3. Wychowanie zgodne z predyspozycjami     46
  3.4. Typ królewski ucieleśnieniem èthosu przywódcy politycznego     49
  4. Sprawiedliwość podstawową zasadą działania przywódcy politycznego     52
  4.1. Zasada sprawiedliwości fundamentem polis     52
  4.2. Sprawiedliwość warunkiem szczęścia wiecznego przywódcy i polis, którą kieruje     55
  4.3. Retoryka w służbie sprawiedliwości     57
  5. Rola przywódcy politycznego     60
  5.1. Wychowawca     60
  5.2. Filozof i mistagog     63
  5.3. Arcykapłan     67
  5.4. Prawodawca i sędzia     71
  Podsumowanie     77
  
  Część II. Èthos przywódcy politycznego według Cycerona    79
  Wprowadzenie     81
  1. Res publica     83
  2. Polityka republiki rzymskiej     87
  3. Obywatel     89
  4. Struktury władzy w republice rzymskiej     92
  
  CYCERON     95
  1. Myśl Platona jako źródło Cycerońskich koncepcji politycznych     95
  2. Warunki, które powinien spełniać przywódca polityczny     101
  2.1. Wrodzone cechy charakteru     101
  2.1.1. Sapientia     101
  2.1.2. Iustitia     105
  2.1.3. Eloquentia     107
  2.1.4. Virtus     110
  2.2. Wychowanie     112
  2.2.1. Copiose loquens sapientia, czyli przygotowanie retoryczne     112
  2.2.2. Legibus parere et amicitiam colere, czyli sposoby wyrabiania poczucia sprawiedliwości     116
  2.2.3. Prudentia, czyli mądrość w działaniu     120
  3. Etyka obywatelska podstawową zasadą działania przywódcy politycznego     122
  3.1. Postawa etyczna rządzących fundamentem państwa     122
  3.2. Oparcie obywatelskiej etyki rządzących na przesłaniu eschatologicznym     126
  3.3. Sen Scypiona a Platońska wizja pośmiertnej wędrówki Era     130
  4. Obowiązki przywódcy politycznego względem tradycji rzymskiej     134
  5. Rola przywódcy politycznego     137
  5.1. Zarządca     137
  5.2. Kapłan     140
  Podsumowanie     145
  
  Część III. Èthos przywódcy politycznego według Machiavellego i Guicciardiniego    147
  Wprowadzenie     149
  1. Państwo-miasto     158
  2. Polityka renesansowej Florencji     161
  3. Obywatel     163
  4. Struktury władzy w państwie regionalnym     166
  
  MACHIAVELLI i GUICCIARDINI     171
  1. Koncepcje polityczne Machiavellego i Guicciardiniego a poglądy Platona i Cycerona     171
  2. Warunki, które powinien spełniać przywódca polityczny     176
  2.1. Wrodzone cechy charakteru     176
  2.1.1. Aspetto fisico     176
  2.1.2. Virtù     178
  2.1.3. Eloquenza     183
  2.2. Wychowanie     185
  2.2.1. Wiedza historyczna     186
  2.2.2. Wiedza prawnicza     190
  2.2.3. Wiedza wojskowa     193
  2.2.4. Wiedza na temat postępowania z ludźmi     195
  3. Lojalność wobec współrządzących i doradców podstawową zasadą działania przywódcy politycznego     200
  4. Porozumienie między władzą świecką i Kościołem warunkiem skuteczności działań przywódcy politycznego     203
  5. Rola przywódcy politycznego     206
  5.1. Wychowawca     206
  5.2. Opiekun     210
  Podsumowanie     213
  
  Wnioski końcowe     217
  1. Èthos przywódcy politycznego     218
  2. Przywódca polityczny a obywatel     222
  3. Èthos przywódcy państwa a rzeczywistość polityczna     228
  
  Wykaz skrótów     233
  
  Bibliografia     237
  
  Summary     245
  
  Indeks nazwisk     247
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia