INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Przedmiotem pracy jest ewolucja idei ochrony uchodźców w ramach urzędu Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR). Głównym celem jest zwrócenie uwagi na instytucjonalne problemy pomocy humanitarnej oraz kryzys motywacji pracujących w niej urzędników inspirowanych wartościami prawnymi i ogólnoludzkimi.
Autor szuka odpowiedzi na liczne pytania, m.in.: dlaczego system ochrony i pomocy humanitarnej dla uchodźców nie funkcjonuje zgodnie z założeniami planistów ONZ? Dlaczego ochrona i pomoc dla uchodźców, która z założenia ma być humanitarna, zazwyczaj nie spełnia oczekiwanych standardów? Prowadząc dociekania, Autor porusza tak różnorodne kwestie, jak antropologia prawa i kontrola społeczna, obrzędy i przekonanie o wysokim morale międzynarodowych urzędników służby cywilnej, którzy mają pomagać uchodźcom i otaczać ich opieką.
Urząd Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds.. Uchodźców, ustanowiony w 1950 roku w celu sprawowania nadzoru nad zachowaniem przez państwa standardów ustanowionych w międzynarodowych konwencjach, ukazany jest w książce jako rodzaj antropologicznego plemienia, zamkniętej sekty z kręgu cywilizacji McŚwiata. Opisując egzotycznego obcego, Autor koncentruje się na „plemieniu UNHCR”, mającym swój język, sposoby gospodarowania, system kontroli społecznej, wierzenia i obrzędy. Badania etnograficzne prowadzone na Północnym Kaukazie, a następnie w Azji Środkowej, Turcji, Donbasie oraz Rogu Afryki były swoistym rytuałem przejścia dla Autora rozprawy, który z prawnika stał się antropologiem stosującym metodę badawczą autoetnografii w odniesieniu do zjawiska ochrony uchodźców.
******
From Chechnya to Somaliland: The Concept of Refugee Protection in the Context of the Organisational and Legal Culture of the Office of the High Commissioner for Refugees
The evolution of the concept of refugee protection within the office of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR). The aim of the publication is to portray the institutional challenges for humanitarian aid and the motivational crisis of its officials.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 418 |
Kategoria | Stosunki międzynarodowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3697-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autora | 9 |
Rozdział 1. Teoria i metodologia 13 | |
1.1. Wprowadzenie | 13 |
1.2. Przedmiot, cel i założenia rozprawy z | |
perspektywy antropologicznej ewolucji idei ochrony | |
uchodźców. Kazus Urzędu Wysokiego Komisarza ds. | |
Uchodźców | 15 |
1.3. Inspiracje teoretyczne | 28 |
1.4. Etnografia wielomiejscowa i autoetnografia | 37 |
1.5. Stan badań nad kulturą organizacyjną UNHCR-u | |
44 | |
Rozdział 2. UNHCR w kontekście amerykańskiej kultury prawnej i organizacyjnej 49 | |
2.1. UNHCR w XX wieku: „Maszyna do Drenażu Mózgów” | |
czy „Ambasada Uchodźców”? | 49 |
2.2. Od indywidualizmu do kolektywizmu w podejściu | |
UNHCR-u do uchodźców | 60 |
2.3. Budowanie relacji pomiędzy jednostką a UNHCR- | |
em poprzez proces „rekrutacji talentów” – rytuały | |
humanitariuszy | 71 |
2.4. Dyktatura sprawozdawczości: kreatywna | |
rachunkowość uchodźcza w UNHCR-ze | 81 |
2.5. Wewnętrzne rytuały organizacyjne UNHCR-u w | |
XXI wieku – architektura amerykańskiego | |
Panoptykonu | 86 |
2.6. Kodeks zachowania korporacyjnego | 92 |
2.7. W poszukiwaniu paradygmatu podejścia do | |
przymusowej migracji: humanitaryzm czy solidaryzm | |
jako narzędzie ochrony międzynarodowej | 98 |
2.8. Podsumowanie | 107 |
Rozdział 3. Północny Kaukaz – jurydyka „żywego prawa” w Rosji 115 | |
3.1. Wstęp | 115 |
3.2. Czynniki decydujące o postawach wobec | |
migracji z Północnego Kaukazu | 121 |
3.3. „Odpowiedzialne wejście i wyjście” – | |
kaukaskie operacje gabinetowe UNHCR-u | 126 |
3.4. Ogólna charakterystyka warunków pobytu i | |
pracy UNHCR-u na Północnym Kaukazie | 138 |
3.5. Postawy wzajemne pracowników lokalnych | |
UNHCR-u | 146 |
3.6. Niebezpieczeństwa wiedzy o kraju pochodzenia | |
a technologia budowania siatki wpływu na Północnym | |
Kaukazie | 152 |
3.7. Postawy organów władzy republik wobec UNHCR-u | |
i jego partnerów | 158 |
3.8. Adat i UNHCR na Północnym Kaukazie | 162 |
3.9. Podsumowanie | 171 |
Rozdział 4. Tadżykistan – pomiędzy basmaczami i aparatczykami 174 | |
4.1. Wstęp | 174 |
4.2. Uchodźcy wewnętrzni i uchodźcy z Afganistanu | |
w Tadżykistanie | 183 |
4.3. Oficer ds. ochrony decyduje o życiu lub | |
śmierci uchodźcy | 189 |
4.4. Rutynowe sprawy azylowe UNHCR-u w Duszanbe | |
200 | |
4.5. Tadżycy na granicy Polski – próba | |
skonstruowania profilu „idealnego” uchodźcy. | |
Liminalność przejścia w stan ochrony w „świecie | |
nasyconym mediami” | 204 |
4.6. Bezpaństwowcy w Tadżykistanie – próba | |
lobbingu legislacyjnego w przestrzeni pola norm | |
kulturowych | 208 |
4.7. Podsumowanie | 211 |
Rozdział 5. Interwencja humanitarna na Ukrainie 215 | |
5.1. Wstęp | 215 |
5.2. Czynniki decydujące o mojej misji w Mariupolu | |
i Siewierodoniecku | 218 |
5.3. Gabinetowe operacje UNHCR-u na rzecz | |
uchodźców wewnętrznych na Ukrainie: trudności w | |
rozumieniu pojęcia „pomocy humanitarnej” na | |
Ukrainie po wypadkach na kijowskim Majdanie | 221 |
5.4. Ogólna charakterystyka sytuacji humanitarnej | |
w Mariupolu i na Ługańszczynie od września 2014 do | |
marca 2015 roku | 229 |
5.5. Postawy wzajemne pracowników lokalnych | 235 |
5.6. Metodologia pracy UNHCR-u na Donbasie | 242 |
5.7. Postawy władz ukraińskich i separatystów | |
wobec pomocy humanitarnej ONZ | 245 |
5.8. UNHCR i pomoc prawna dla uchodźców | |
wewnętrznych | 250 |
5.9. Podsumowanie | 255 |
6. Kazus Somalilandu – tradycja klanowa przeciwko wizji neokolonizacji przez Narody Zjednoczone 259 | |
6.1. Wstęp | 259 |
6.2. Kto jest kim w Somalilandzie: „uchodźca” – | |
uchodźca wewnętrzny” | 271 |
6.3. System recepcyjny dla uchodźców zewnętrznych | |
i wewnętrznych | 277 |
6.4. Życie powszednie uchodźców w Hargejsie na | |
podstawie ich skarg do UNHCR-u | 284 |
6.5. „Pokojowe współistnienie” jako metoda | |
budowania przez UNHCR wielokulturowego modelu | |
„ochrony” uchodźców w Somalilandzie. Opozycja | |
wobec tradycyjnych systemów rozwiązywania sporów i | |
konfliktów | 295 |
6.6. Bezpaństwowcy w Somalilandzie | 299 |
6.7. Podsumowanie | 303 |
Rozdział 7. Turcja – przewrót w systemie światowej ochrony uchodźców w XXI wieku 307 | |
7.1. Wstęp | 307 |
7.2. „Humanitaryzm musi się opłacać” i inne | |
tureckie ograniczenia w ochronie uchodźców | 308 |
7.3. Ogólna charakterystyka warunków pobytu | |
uciekinierów wojennych i uchodźców w Turcji | 318 |
7.4. Władza „patrona” i wzajemne postawy | |
pracowników lokalnych UNHCR-u | 321 |
7.5. Postawy władz tureckich wobec pomocy | |
humanitarnej i działań UNHCR-u | 326 |
7.6. Czy Turcja jest bezpiecznym krajem trzecim? | |
330 | |
7.7. Podsumowanie | 334 |
Rozdział 8. Zakończenie 339 | |
8.1. UNHCR i dążenie do władzy | 342 |
8.2. Narzędzia globalnej misji: cyberhumanitaryzm | |
dla zarządzania masowym napływem ludności | 348 |
8.3. Mit ucieczki od Panoptykonu do rzeczywistego | |
świata uchodźców na peryferie systemu | 352 |
8.4. Wiedza tajemna Wysokiego Komisarza i | |
autoetnografia | 355 |
Bibliografia | 357 |
Wybrane źródła internetowe | 370 |
Abstract | 373 |
Aneksy | 376 |
Słownik angielsko-polski wybranych terminów języka zawodowego UNHCR-u | 376 |
Fotografie | 383 |
Ilustracje | 405 |
Indeks nazwisk | 409 |
Indeks instytucji | 415 |