Etyczność pracy zawodowej nauczycieli

Etyczność pracy zawodowej nauczycieli

Studium teoretyczne

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,70

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Etyczność pracy zawodowej nauczycieli, z uwagi na jej niezwykłą wrażliwość, nie należy do łatwych obszarów badawczych. Ze względu na brak jednoznaczności w rozwikłaniu kwestii etycznych zawodu nauczycielskiego (choć zapewne nie tylko zawodu nauczycielskiego, jeśli chodzi o sprawy etyki), należy zachować umiar i powściągliwość w przyjmowaniu ostatecznych rozstrzygnięć dotyczących etyki zawodu nauczycielskiego. Taka jest bowiem specyfika etycznego wymiaru pracy zawodowej nauczycieli, który nie poddaje się jednoznacznym kategoryzacjom. Taką postawę, którą w tym miejscu można by nazwać „umiarkowanie zdystansowaną” wobec etycznego wymiaru zawodu nauczycielskiego starał się zachować autor przedłożonej pracy.


Praca ma charakter studium teoretycznego i wpisuje się we współczesną myśl pedagogiczną, a w szczególności pedeutologiczną. Zaprezentowano w niej wiele kwestii, które, dotychczas, nie były w zadowalającym stopniu dostrzegane i doceniane, a niejednokrotnie i pomijane w rozważaniach nad etycznym wymiarem zawodu nauczycielskiego. Rozprawa składa się z pięciu wzajemnie dopełniających się rozdziałów.


W pierwszym z nich podjęto analizę etycznych kwestii pracy zawodowej, a w szczególności kategorię etyczności pracy zawodowej, jej teoretycznych podstaw, a także etyczności niektórych zawodów po to, aby na ich tle przedstawić etyczność pracy zawodowej nauczycieli. W rozdziale drugim przedstawiono kwestie związane z etycznością reprezentantów tej kategorii społeczno-zawodowej, jaką stanowią nauczyciele. Uwagę skupiono wokół zróżnicowanych podejść do etyki zawodowej nauczycieli oraz możliwych sposobów jej rozumienia. W rozdziale trzecim podjęto próbę naukowej eksploracji niektórych kwestii etycznych związanych z uprawianym zawodem nauczycielskim. W szczególności poddano analizie pracę zawodową nauczyciela jako przedsięwzięcie moralne, dylematy etyczne, jakie występują w pracy zawodowej nauczycieli oraz kwestie etyczne zawodu nauczycielskiego w dobie globalizacji, integracji oraz transformacji jako procesów zachodzących w rzeczywistości społecznej, a tym samym i w rzeczywistości edukacyjnej. Rozdział czwarty poświęcono próbom zestawienia etyki zawodowej i profesjonalizmu nauczycielskiej aktywności, czego konsekwencją może być etyczny profesjonalizm nauczycieli. W ostatnim, piątym rozdziale poszukiwano kształtu edukacji etycznej nauczycieli, takiego kształtu, który pozwoliłby na właściwe przygotowanie nauczycieli do zawodu pod względem etycznym. Pracę zamyka zakończenie oraz bibliografia.


Liczba stron278
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
ISBN-13978-83-8018-237-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp: kluczowe pytania o nauczyciela 7
  Rozdział 1. Etyczność pracy zawodowej 19
    1.1. Kategoria etyczności pracy zawodowej    19
    1.2. Teoretyczne podstawy etyczności pracy zawodowej    36
    1.3. Wybrane problemy etyczności niektórych zawodów    45
  Rozdział 2. Nauczycielska etyka zawodowa 73
    2.1. Etyka zawodowa nauczyciela jako kategoriapedeutologiczna    73
    2.2. Osobliwy charakter etyki zawodowej nauczyciela     83
    2.3. Etyka zawodowa nauczyciela – udręka zawieszenia między etyką powinności a etyką cnoty     89
  Rozdział 3. Wybrane etyczne aspekty pracy zawodowej nauczycieli 111
    3.1. Praca zawodowa nauczycieli jako przedsięwzięcie moralne     111
    3.2. Dylematy etyczne nauczycieli związane z pracą zawodową     133
    3.3. Kwestie etyczne pracy zawodowej nauczycieli w kontekście współczesnej rzeczywistości    153
  Rozdział 4. Etyczność i profesjonalizm w pracy zawodowej nauczyciela 175
    4.1. Profesja jako kategoria poznawcza     176
    4.2. Nauczycielskie bycie profesjonalistą     182
    4.3. Etyczny profesjonalizm nauczycieli     192
  Rozdział 5. Edukacja etyczna nauczycieli     205
    5.1. O kształcie edukacji nauczycielskiej     206
    5.2. Etyka zawodowa w edukacji nauczycielskiej     215
    5.3. Edukacja etyczna nauczycieli – proponowane ujęcia    220
  Zakończenie 237
  Bibliografia 243
  Summary     277
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia