EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Etyczność pracy zawodowej nauczycieli, z uwagi na jej niezwykłą wrażliwość, nie należy do łatwych obszarów badawczych. Ze względu na brak jednoznaczności w rozwikłaniu kwestii etycznych zawodu nauczycielskiego (choć zapewne nie tylko zawodu nauczycielskiego, jeśli chodzi o sprawy etyki), należy zachować umiar i powściągliwość w przyjmowaniu ostatecznych rozstrzygnięć dotyczących etyki zawodu nauczycielskiego. Taka jest bowiem specyfika etycznego wymiaru pracy zawodowej nauczycieli, który nie poddaje się jednoznacznym kategoryzacjom. Taką postawę, którą w tym miejscu można by nazwać „umiarkowanie zdystansowaną” wobec etycznego wymiaru zawodu nauczycielskiego starał się zachować autor przedłożonej pracy.
Praca ma charakter studium teoretycznego i wpisuje się we współczesną myśl pedagogiczną, a w szczególności pedeutologiczną. Zaprezentowano w niej wiele kwestii, które, dotychczas, nie były w zadowalającym stopniu dostrzegane i doceniane, a niejednokrotnie i pomijane w rozważaniach nad etycznym wymiarem zawodu nauczycielskiego. Rozprawa składa się z pięciu wzajemnie dopełniających się rozdziałów.
W pierwszym z nich podjęto analizę etycznych kwestii pracy zawodowej, a w szczególności kategorię etyczności pracy zawodowej, jej teoretycznych podstaw, a także etyczności niektórych zawodów po to, aby na ich tle przedstawić etyczność pracy zawodowej nauczycieli. W rozdziale drugim przedstawiono kwestie związane z etycznością reprezentantów tej kategorii społeczno-zawodowej, jaką stanowią nauczyciele. Uwagę skupiono wokół zróżnicowanych podejść do etyki zawodowej nauczycieli oraz możliwych sposobów jej rozumienia. W rozdziale trzecim podjęto próbę naukowej eksploracji niektórych kwestii etycznych związanych z uprawianym zawodem nauczycielskim. W szczególności poddano analizie pracę zawodową nauczyciela jako przedsięwzięcie moralne, dylematy etyczne, jakie występują w pracy zawodowej nauczycieli oraz kwestie etyczne zawodu nauczycielskiego w dobie globalizacji, integracji oraz transformacji jako procesów zachodzących w rzeczywistości społecznej, a tym samym i w rzeczywistości edukacyjnej. Rozdział czwarty poświęcono próbom zestawienia etyki zawodowej i profesjonalizmu nauczycielskiej aktywności, czego konsekwencją może być etyczny profesjonalizm nauczycieli. W ostatnim, piątym rozdziale poszukiwano kształtu edukacji etycznej nauczycieli, takiego kształtu, który pozwoliłby na właściwe przygotowanie nauczycieli do zawodu pod względem etycznym. Pracę zamyka zakończenie oraz bibliografia.
Liczba stron | 278 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy |
ISBN-13 | 978-83-8018-237-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp: kluczowe pytania o nauczyciela 7 | |
Rozdział 1. Etyczność pracy zawodowej 19 | |
1.1. Kategoria etyczności pracy zawodowej | 19 |
1.2. Teoretyczne podstawy etyczności pracy zawodowej | 36 |
1.3. Wybrane problemy etyczności niektórych zawodów | 45 |
Rozdział 2. Nauczycielska etyka zawodowa 73 | |
2.1. Etyka zawodowa nauczyciela jako kategoriapedeutologiczna | 73 |
2.2. Osobliwy charakter etyki zawodowej nauczyciela | 83 |
2.3. Etyka zawodowa nauczyciela – udręka zawieszenia między etyką powinności a etyką cnoty | 89 |
Rozdział 3. Wybrane etyczne aspekty pracy zawodowej nauczycieli 111 | |
3.1. Praca zawodowa nauczycieli jako przedsięwzięcie moralne | 111 |
3.2. Dylematy etyczne nauczycieli związane z pracą zawodową | 133 |
3.3. Kwestie etyczne pracy zawodowej nauczycieli w kontekście współczesnej rzeczywistości | 153 |
Rozdział 4. Etyczność i profesjonalizm w pracy zawodowej nauczyciela 175 | |
4.1. Profesja jako kategoria poznawcza | 176 |
4.2. Nauczycielskie bycie profesjonalistą | 182 |
4.3. Etyczny profesjonalizm nauczycieli | 192 |
Rozdział 5. Edukacja etyczna nauczycieli | 205 |
5.1. O kształcie edukacji nauczycielskiej | 206 |
5.2. Etyka zawodowa w edukacji nauczycielskiej | 215 |
5.3. Edukacja etyczna nauczycieli – proponowane ujęcia | 220 |
Zakończenie 237 | |
Bibliografia 243 | |
Summary | 277 |