Narracja w pedagogice

Narracja w pedagogice

Teoria Metodologia Praktyka badawcza

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,30

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,30

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka spogląda na istotę narracji jak na szczególny rodzaj dyskursu, który uprawiamy często z samym sobą w przestrzeni biograficznego życia. W tym rozumieniu narracje dostarczają wiedzy o tym, w jaki sposób jako podmioty społeczne funkcjonujemy, w jaki sposób działamy, w jaki sposób przeżywamy codzienne rozterki. Książka zaprasza do indywidulanej refleksji nad możliwością wykorzystania narracji w metodologicznej wędrówce badawczej. Adresatami pracy są osoby, które pragną przyjrzeć się istocie i znaczeniu narracji w przestrzeni życia współczesnego człowieka.


„Książka Amelii Krawczyk-Bocian pt. „Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza” jest długo oczekiwaną, niezwykle potrzebną i cenną pozycją wydawniczą. Skupiona wokół kategorii narracji porusza problemy ważne dla pedagogiki, dla humanistyki oraz dla każdego z nas – członków współczesnej wspólnoty. Pokazuje, jak budujemy, jak tworzymy naszą historię o „ja”. Pokazuje, co składa się na naszą wiedzę o sobie, o innych ludziach i otaczającym nas świecie oraz o naszych relacjach z tym światem. Pokazuje, czym są badania narracyjne i jak je robić. Pokazuje także, jak dzięki tym badaniom można się zmieniać, rozwijać, realizować. Jest jedną z nielicznych książek, z których możemy się nie tylko uczyć, ale także dzięki którym możemy lepiej rozumieć nas samych i otaczający nas świat.” (z recenzji prof. dr hab. M. Nowak-Dziemianowicz)


Liczba stron244
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
ISBN-13978-83-8018-242-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
    1. Indywidualne doświadczenie narracji w pracy badawczej     9
    2. Miejsce narracji w pedagogice     12
    3. Struktura pracy     33
    4. Od Autorki     37
  Rozdział I. Teoretyczne podłoże rozumienia narracji     41
    1. Narracja na mapie paradygmatów     41
      1.1. Wyodrębnianie się nauk humanistycznych     41
      1.2. Zwrot ku narratywistycznej myśli humanistycznej     44
      1.3. Interdyscyplinarność narracji     45
      1.4. Pojęcie narracji     51
  2. Wieloznaczność pojęcia narracji     56
      2.1. Narracja jako opowieść życia     57
      2.2. Narracja jako spotkanie     60
      2.3. Narracja jako (samo)rozumienie     65
      2.4. Narracja jako interpretacja     80
      2.5. Narracja jako nadawanie znaczeń     95
  Rozdział II. Mapa pojęciowa narracji     101
    1. Pojęcia związane z procesem konstruowania siebie     101
      1.1. Postać narracyjna     102
      1.2. Tożsamość narracyjna     105
    2. Pojęcia związane z procesem poznawania siebie     112
      2.1. Pamięć narracyjna     112
      2.2. Czas narracyjny     117
    3. Pojęcia związane z procesem odkrywania Innego     125
      3.1. Dialog narracyjny     125
      3.2. Doświadczanie narracyjne     129
  Rozdział III. Poznawczy wymiar badań narracyjnych     133
    1. Narracyjna orientacja metodologiczna     134
      1.1. Założenia ontologiczne badań narracyjnych     137
      1.2. Założenia epistemologiczne i metodologiczne badań narracyjnych     140
    2. Najczęściej stawiane pytania w badaniach narracyjnych     142
      2.1. Po co badamy narracyjnie?     142
      2.2. Dlaczego stosujemy badania narracyjne?     146
      2.3. W jaki sposób badamy narracyjnie?     147
      2.4. Co motywuje do podjęcia „rozmowy z dniem wczorajszym”1?     162
      2.5. Co to znaczy, że myślimy narracyjnie?     168
      2.6. W jaki sposób można spożytkować źródło wiedzy o sobie uzyskane w narracji?     171
      2.7. Jaki jest udział refleksji w tworzeniu narracji?     177
    3. Narracyjna pedagogiczna praktyka badawcza     183
  Rozdział IV. Fenomen narracyjności jako źródła wiedzy o sobie     191
    1. (Re)konstrukcja życia w narracji     192
    2. Retrospektywne tworzenie znaczenia historii życia w narracji     201
    3. Doświadczanie i przekraczanie siebie w narracji     207
    4. Rola badacza w procesie narracyjnego poznania     212
  Zakończenie 221
  Próba wyjaśnienia sensu i znaczenia odkrywania narracyjności w perspektywie czasu     221
  Bibliografia     228
  Summary     243
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia