Organizacja zespołów wiedzy

Charakterystyka, funkcjonowanie, rozwój

1 opinia

Format:

ibuk

Przedmiotem rozważań autorki jest problematyka dotycząca funkcjonowania i rozwoju organizacji zespołów wiedzy. Monografia ma na celu zdefiniowanie i opracowanie kluczowych kwestii wpływających na zarządzanie takimi podmiotami. Zagadnienia te do tej pory nie zostały omówione zbyt szeroko zarówno w literaturze polskiej, jak i międzynarodowej. Ze względu na istotność tematu i jak dotąd małą jego eksplorację publikacja może stać się przyczynkiem do przeprowadzenia poszerzonych badań.
Zarządzający powinni uświadamiać sobie, że powodzenie organizacji nie jest zależne tylko od indywidualnych wysiłków, ale zaangażowania zespołów, w których dokonuje się proces kodyfikacji wiedzy. Intencją autorki jest zaproponowanie takiego podejścia do budowania organizacji i przewodzenia nimi, w którym angażuje się grupy osób o wysokich kwalifikacjach i kompetencjach. Potrzeba świadomego kierowania zespołami wiedzy przejawia się w różnych gałęziach gospodarki. Powyższe standardy kształtują potrzebę posiadania nowych umiejętności, zmiany mentalności oraz wprowadzania ulepszonych systemów zarządzania. Te ostatnie winny bazować między innymi na tworzeniu w organizacjach zespołów wiedzy, które ze względu na posiadane kompetencje najlepiej dopasują się do potrzeb i sygnałów płynących z rynków zewnętrznych i wewnętrznych.


Rok wydania2019
Liczba stron144
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-412-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. Wiedza i zarządzanie wiedzą – uwagi wstępne    13
  1.1. Ujęcia definicyjne, cechy wiedzy    13
  1.2. Klasyfikacja wiedzy    18
  1.3. Wiedza elementem kapitału intelektualnego organizacji    21
  1.4. Modele zarządzania wiedzą    26
  1.5. Procesowe zarządzanie wiedzą    30
  1.6. Pomiar i wycena zasobów    35
  1.7. Korzyści wynikające z zarządzania wiedzą    38
  
  Rozdział 2. Charakterystyka zespołów pracowniczych    43
  2.1. Miejsce grup w organizacji    43
  2.2. Zespół pracowniczy – pełnione role i zachowania    46
  2.3. Rodzaje zespołów    51
  2.4. Etapy rozwoju zespołów pracowniczych    54
  2.5. Zagrożenia w pracy zespołowej    58
  
  Rozdział 3. Determinanty funkcjonowania organizacji zespołów wiedzy    63
  3.1. Organizacje zespołów wiedzy, pracownicy wiedzy – aspekty definicyjne    63
  3.2. Lider w organizacjach zespołów wiedzy – zadania i wyzwania    69
  3.3. Źródła powstawania konfliktów    73
  3.4. Praca zdalna warunkiem działania zespołów wiedzy    77
  3.5. Wirtualizacja pracy zespołów    81
  
  Rozdział 4. Czynniki rozwoju organizacji zespołów wiedzy    85
  4.1. Koncepcja empowermentu źródłem wzmocnienia zespołów     85
  4.2. Zespołowe uczenie się    91
  4.3. Specyfika i znaczenie talentów w organizacji    96
  4.4. Sztuka zarządzania talentami. Rozwój pracowników     100
  
  Rozdział 5. Nowoczesne formy organizacyjne wykorzystujące zespoły wiedzy    107
  5.1. Organizacje turkusowe – zespoły samozarządzające się    107
  5.2. Organizacje wirtualne    111
  5.3. Organizacje uczące się    116
  5.4. Organizacje sieciowe    121
  
  Podsumowanie    129
  Bibliografia    131
  Spis rysunków    141
  Spis tabel    143
RozwińZwiń