POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka prezentuje szeroki wachlarz konsekwencji karania kryminalnego, o charakterze pedagogicznym w Polsce, na przykładzie skazanych osadzonych recydywistów. Zawiera teoretyczne przesłanki analizowania problemu skutków pedagogicznych karania kryminalnego, opis przeprowadzonych przez autora badań diagnostycznych, prognozę oraz rekomendacje dla sił społecznych bezpośrednio zaobserwowanych procesami karania kryminalnego. Wnioski z przeprowadzonych badań empirycznych mają zastosowanie w refleksji pedagogicznej nad resocjalizacją, w polityce społecznej, polityce kryminalnej, polityce penitencjarnej oraz metodyce diagnozy i oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych, kształceniu do pedagogiki resocjalizacyjnej.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3479-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie 11 | |
ROZDZIAŁ PIERWSZY. Definicje podstawowych pojęć, celowość i przesłanki teoretyczne badania pedagogicznych skutków karania kryminalnego na przykładzie recydywistów penitencjarnych | 23 |
1.1. Definicja pojęcia skutków pedagogicznych karania kryminalnego w Polsce na przykładzie osadzonych recydywistów | 23 |
1.2. Celowość badań diagnostycznych i eksploracyjnych skutków pedagogicznych karania kryminalnego w Polsce na przykładzie osadzonych recydywistów | 31 |
1.3. Przesłanki teoretyczne badania i działania wobec skutków pedagogicznych karania kryminalnego | 54 |
1.3.1 Tradycja cycerońska i(a) tradycja senecjańska | 57 |
1.3.2. Spokrewnione pojęcia i tezy humanizmu w związku z problemem karania kryminalnego na przykładzie recydywistów | 59 |
1.4. Autorskie założenia teoretyczne i definicje w procesie badawczym (synteza) | 69 |
1.5. Główne problemy, zmienne i ich relacje, hipotezy oraz opis wskaźników użytych w badaniach własnych, ich metodyka oraz dobór próby badawczej | 86 |
1.5.1. Uzasadnienia | 89 |
1.6. Wyniki badań wstępnych (sondażowo-pilotażowych) i selekcja osadzonych do badań głównych (pierwszy etap badań) | 99 |
1.7. Skutki pedagogiczne funkcjonowania systemu karania kryminalnego po stronie jednostek karanych – dane uzyskane w badaniach głównych (drugi etap badań) | 101 |
ROZDZIAŁ DRUGI. Wybrane cechy funkcjonalne systemów karania za przestępstwa jako hiperzmienna niezależna skutków pedagogicznych karania kryminalnego 167 | |
2.1. Fenomeny dysfunkcjonalności systemów karania kryminalnego | 167 |
2.2. Nadawanie znaczenia osobliwego karze jako podstawowa (dys)funkcja systemu karania kryminalnego | 172 |
2.3. (Nie)dostosowanie systemów karania normatywnego do procesów preparacji społecznej | 188 |
2.4. Procesy i efekty autonomizowania się systemów karania kryminalnego | 197 |
2.4.1. Nominalizm w kreowaniu koncepcji teoretycznej dewiacji i dewianta kryminalnego jako globalna zmienna autonomizowania się systemów karania | 198 |
2.4.2. Efekty nominalizmu: działania kompensujące wobec pozanormatywnych efektów karania | 204 |
2.4.3. Konstruowanie teorii i teorematów „pod” temat karania | 211 |
2.4.3.1. Kierunki i szkoły jurysprudencji karania | 212 |
2.4.4. Polska redukcja penitencjarna | 219 |
2.5. „Efekt leja” | 221 |
2.6. Wnioski podsumowujące i dyskusja: kara zamykająca na rozwój, resocjalizację i readaptację. Hipotezy do wykorzystania w dalszych badaniach | 222 |
ROZDZIAŁ TRZECI. Rekomendacje w zakresie zastosowań myśli, pragmatyki i praktyki pedagogicznej w procesach karania normatywnego 228 | |
3.1. Redefinicja celu karania | 228 |
3.2. Kierunek działań: kontrakcja wobec efektów istniejącego modelu – po stronie indywidualnych cech skazanych | 230 |
3.3. Kierunek działań: kontrakcja wobec efektów istniejącego modelu karania przeznaczona dla systemu penitencjarnego oraz systemów i pojedynczych instytucji powiązanych. Rozwijanie działań probacyjnych | 231 |
3.4. Kontrola agencyjna jako narzędzie ukierunkowywania zachowań i działania człowieka (wykorzystanie mechanizmów kontroli, czyli agencji kontroli, ich zakresów kompetencji, zasobów osobowych i instytucjonalnych) | 234 |
3.5. Glosa w sprawie rekonstrukcji treści wychowawczej wymiaru sprawiedliwości | 246 |
3.6. Rozwijanie pedagogicznej refleksji nad systemem karania instytucjonalnego za przestępstwa (badanie – działanie – kształcenie) | 249 |
Nota bibliograficzna – spis cytowanych i powoływanych źródeł 253 | |
The pedagogical consequences of criminal punishment in Poland. Based on the example of prisoners who were repeatedly imprisoned (Summary) 269 | |