Pedagogiczne skutki karania kryminalnego w Polsce

Pedagogiczne skutki karania kryminalnego w Polsce

Na przykładzie osadzonych mężczyzn wielokrotnie ukaranych pozbawieniem wolności

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje szeroki wachlarz konsekwencji karania kryminalnego, o charakterze pedagogicznym w Polsce, na przykładzie skazanych osadzonych recydywistów. Zawiera teoretyczne przesłanki analizowania problemu skutków pedagogicznych karania kryminalnego, opis przeprowadzonych przez autora badań diagnostycznych, prognozę oraz rekomendacje dla sił społecznych bezpośrednio zaobserwowanych procesami karania kryminalnego. Wnioski z przeprowadzonych badań empirycznych mają zastosowanie w refleksji pedagogicznej nad resocjalizacją, w polityce społecznej, polityce kryminalnej, polityce penitencjarnej oraz metodyce diagnozy i oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych, kształceniu do pedagogiki resocjalizacyjnej.


Rok wydania2019
Liczba stron272
KategoriaResocjalizacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3479-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie 11
  ROZDZIAŁ PIERWSZY. Definicje podstawowych pojęć, celowość i przesłanki teoretyczne badania pedagogicznych skutków karania kryminalnego na przykładzie recydywistów penitencjarnych     23
    1.1. Definicja pojęcia skutków pedagogicznych karania kryminalnego w Polsce na przykładzie osadzonych recydywistów    23
    1.2. Celowość badań diagnostycznych i eksploracyjnych skutków pedagogicznych karania kryminalnego w Polsce na przykładzie osadzonych recydywistów    31
    1.3. Przesłanki teoretyczne badania i działania wobec skutków pedagogicznych karania kryminalnego    54
      1.3.1 Tradycja cycerońska i(a) tradycja senecjańska    57
      1.3.2. Spokrewnione pojęcia i tezy humanizmu w związku z problemem karania kryminalnego na przykładzie recydywistów    59
    1.4. Autorskie założenia teoretyczne i definicje w procesie badawczym (synteza)    69
    1.5. Główne problemy, zmienne i ich relacje, hipotezy oraz opis wskaźników użytych w badaniach własnych, ich metodyka oraz dobór próby badawczej    86
      1.5.1. Uzasadnienia    89
    1.6. Wyniki badań wstępnych (sondażowo-pilotażowych) i selekcja osadzonych do badań głównych (pierwszy etap badań)    99
    1.7. Skutki pedagogiczne funkcjonowania systemu karania kryminalnego po stronie jednostek karanych – dane uzyskane w badaniach głównych (drugi etap badań)    101
  ROZDZIAŁ DRUGI. Wybrane cechy funkcjonalne systemów karania za przestępstwa jako hiperzmienna niezależna skutków pedagogicznych karania kryminalnego 167
    2.1. Fenomeny dysfunkcjonalności systemów karania kryminalnego    167
    2.2. Nadawanie znaczenia osobliwego karze jako podstawowa (dys)funkcja systemu karania kryminalnego    172
    2.3. (Nie)dostosowanie systemów karania normatywnego do procesów preparacji społecznej    188
    2.4. Procesy i efekty autonomizowania się systemów karania kryminalnego    197
      2.4.1. Nominalizm w kreowaniu koncepcji teoretycznej dewiacji i dewianta kryminalnego jako globalna zmienna autonomizowania się systemów karania    198
      2.4.2. Efekty nominalizmu: działania kompensujące wobec pozanormatywnych efektów karania    204
      2.4.3. Konstruowanie teorii i teorematów „pod” temat karania    211
        2.4.3.1. Kierunki i szkoły jurysprudencji karania    212
      2.4.4. Polska redukcja penitencjarna    219
    2.5. „Efekt leja”    221
    2.6. Wnioski podsumowujące i dyskusja: kara zamykająca na rozwój, resocjalizację i readaptację. Hipotezy do wykorzystania w dalszych badaniach    222
  ROZDZIAŁ TRZECI. Rekomendacje w zakresie zastosowań myśli, pragmatyki i praktyki pedagogicznej w procesach karania normatywnego 228
    3.1. Redefinicja celu karania    228
    3.2. Kierunek działań: kontrakcja wobec efektów istniejącego modelu – po stronie indywidualnych cech skazanych    230
    3.3. Kierunek działań: kontrakcja wobec efektów istniejącego modelu karania przeznaczona dla systemu penitencjarnego oraz systemów i pojedynczych instytucji powiązanych. Rozwijanie działań probacyjnych    231
    3.4. Kontrola agencyjna jako narzędzie ukierunkowywania zachowań i działania człowieka (wykorzystanie mechanizmów kontroli, czyli agencji kontroli, ich zakresów kompetencji, zasobów osobowych i instytucjonalnych)    234
    3.5. Glosa w sprawie rekonstrukcji treści wychowawczej wymiaru sprawiedliwości    246
    3.6. Rozwijanie pedagogicznej refleksji nad systemem karania instytucjonalnego za przestępstwa (badanie – działanie – kształcenie)    249
  Nota bibliograficzna – spis cytowanych i powoływanych źródeł 253
  The pedagogical consequences of criminal punishment in Poland. Based on the example of prisoners who were repeatedly imprisoned (Summary) 269
RozwińZwiń