POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Celem książki jest przedstawienie różnych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii. Autorka omawia problematykę w kontekście szeroko rozumianych współczesnych przemian społecznych (z uwzględnieniem takich kategorii jak państwo, naród, ideologie, tożsamość, obywatelstwo, globalizacja, wielokulturowość, media), a także w odniesieniu do „lokalnych”, typowo angielskich zjawisk (takich jak kształtowanie poczucia brytyjskości i angielskości, sentyment postkolonialny, znaczenie monarchii itd.). Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, zatytułowana „Perspektywy edukacji obywatelskiej: teoria i praktyka”, jest złożona z pięciu rozdziałów, w których omówiono podstawowe teorie oraz koncepcje istotne z perspektywy rozważań nad edukacją obywatelską. Część druga, o tytule „Główne tendencje rozwojowe edukacji obywatelskiej we współczesnej Anglii”, przedstawia w pięciu rozdziałach próbę rekonstrukcji współczesnej debaty na temat wybranych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 392 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3419-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I PERSPEKTYWY EDUKACJI OBYWATELSKIEJ: TEORIA I PRAKTYKA | 27 |
ROZDZIAŁ PIERWSZY | 29 |
Edukacja obywatelska i ideologie w społeczeństwach zachodnich | 29 |
Propozycje konserwatystów a edukacja obywatelska | 32 |
Liberalna wizja obywatela i obywatelstwa | 37 |
Nowa lewica wobec edukacji obywatelskiej | 42 |
Edukacja obywatelska jako ideologia | 48 |
ROZDZIAŁ DRUGI 53 | |
Rekonstrukcje tożsamości i obywatelstwa w kontekście edukacji obywatelskiej 53 | |
Współczesne dylematy wokół tożsamości | 53 |
Tożsamości a edukacja obywatelska | 56 |
Od tożsamości narodowej do tożsamości globalnej | 62 |
Od obywatela starożytnej polis do obywatela świata | 69 |
Alternatywne dychotomie: między obywatelstwem intymnym a globalnym | 75 |
ROZDZIAŁ TRZECI 84 | |
Naród, państwo i nacjonalizm – między teorią a praktyką | 84 |
Modernistyczne koncepcje narodu i państwa | 84 |
Idea kryzysu państwa narodowego a fragmentaryzacja rzeczywistości społecznej | 93 |
Nacjonalizm jako ideologia – próba (re)interpretacji zjawiska | 99 |
ROZDZIAŁ CZWARTY 110 | |
Edukacja obywatelska wobec procesów globalizacji oraz różnorodności kulturowej | 110 |
Globalizacja a przemiany społeczne | 110 |
Edukacja obywatelska: od asymilacjonizmu do edukacji wielokulturowej i międzykulturowej | 117 |
ROZDZIAŁ PIĄTY 126 | |
Obywatelstwo i edukacja obywatelska w kulturze konsumpcji, strachu i nowoczesnych technologii | 126 |
Kultura konsumpcji a kształtowanie cnót obywatelskich | 127 |
Edukacja obywatelska wobec kultury strachu | 134 |
„Nowe media”, globalny przepływ informacji a edukacja obywatelska | 141 |
CZĘŚĆ II GŁÓWNE TENDENCJE ROZWOJOWE EDUKACJI OBYWATELSKIEJ WE WSPÓŁCZESNEJ ANGLII | 153 |
ROZDZIAŁ PIERWSZY 155 | |
Kształtowanie tożsamości brytyjskiej (Britishness) i dyskursu obywatelstwa w społeczeństwie angielskim | 155 |
Między angielskością a brytyjskością – kształtowanie tożsamości narodowej w perspektywie polityki kolonialnej i postkolonialnej | 156 |
Społeczne kontrowersje wokół współczesnej koncepcji Britishness | 166 |
Monarchia brytyjska jako element tożsamości narodowej Anglików | 177 |
Nowa wizja obywatelstwa – od polityki aktywnego obywatela Margaret Thatcher do polityki wielkiego społeczeństwa Davida Camerona | 182 |
Angielska wersja wielokulturowości w obliczu fundamentalizmu | 191 |
ROZDZIAŁ DRUGI 201 | |
Edukacja obywatelska w świetle dokumentów rządowych | 201 |
Przemiany angielskiego systemu szkolnictwa | 203 |
Rozwój edukacji obywatelskiej w Anglii do 2002 roku | 211 |
Reformy edukacji obywatelskiej (2002–2007): raport Cricka i polityka laburzystów | 217 |
Przemiany edukacji obywatelskiej (2007–2014): raport Ajegbo – Tożsamość i różnorodność: żyjąc razem w Zjednoczonym Królestwie | 223 |
Edukacja obywatelska a National Curriculum: od raportu Cricka do polityki rządu Davida Camerona | 226 |
Podsumowanie | 233 |
ROZDZIAŁ TRZECI | 235 |
Edukacja obywatelska w szkołach w Anglii – wybrane egzemplifikacje | 235 |
Kształtowanie poczucia brytyjskości oraz jedności społecznej w podręcznikach szkolnych | 241 |
Unia Europejska, wielokulturowość, kwestie imigracji w podręcznikach szkolnych | 247 |
Promowanie aktywnego obywatelstwa w podręcznikach szkolnych | 256 |
Nauczyciele wobec edukacji obywatelskiej w Anglii | 262 |
Studium przypadku: szkolne lekcje historii a edukacja obywatelska w Anglii | 269 |
Podsumowanie | 285 |
ROZDZIAŁ CZWARTY 290 | |
Edukacja obywatelska a religijna w Anglii | 290 |
Problem religii i (de)sekularyzacja społeczeństwa | 292 |
Edukacja religijna w angielskich szkołach | 297 |
Podsumowanie | 306 |
ROZDZIAŁ PIĄTY 309 | |
Popkulturowe konteksty edukacji obywatelskiej w Anglii | 309 |
Kultura popularna wobec edukacji obywatelskiej | 311 |
Kultura popularna a kształtowanie tożsamości narodowej | 318 |
Cool Britannia i polityka tożsamości wobec kształtowania angielskości i brytyjskości | 323 |
Popkulturowe symbole narodowe Anglii a edukacja obywatelska | 328 |
Podsumowanie | 354 |
Zakończenie | 358 |
Bibliografia | 362 |
Citizenship education in contemporary England. A socio-pedagogical study (Summary) | 391 |