Edukacja obywatelska we współczesnej Anglii

Edukacja obywatelska we współczesnej Anglii

Studium socjopedagogiczne

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem książki jest przedstawienie różnych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii. Autorka omawia problematykę w kontekście szeroko rozumianych współczesnych przemian społecznych (z uwzględnieniem takich kategorii jak państwo, naród, ideologie, tożsamość, obywatelstwo, globalizacja, wielokulturowość, media), a także w odniesieniu do „lokalnych”, typowo angielskich zjawisk (takich jak kształtowanie poczucia brytyjskości i angielskości, sentyment postkolonialny, znaczenie monarchii itd.). Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, zatytułowana „Perspektywy edukacji obywatelskiej: teoria i praktyka”, jest złożona z pięciu rozdziałów, w których omówiono podstawowe teorie oraz koncepcje istotne z perspektywy rozważań nad edukacją obywatelską. Część druga, o tytule „Główne tendencje rozwojowe edukacji obywatelskiej we współczesnej Anglii”, przedstawia w pięciu rozdziałach próbę rekonstrukcji współczesnej debaty na temat wybranych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii.


Rok wydania2019
Liczba stron392
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3419-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  CZĘŚĆ I PERSPEKTYWY EDUKACJI OBYWATELSKIEJ: TEORIA I PRAKTYKA    27
  ROZDZIAŁ PIERWSZY    29
  Edukacja obywatelska i ideologie w społeczeństwach zachodnich     29
    Propozycje konserwatystów a edukacja obywatelska     32
    Liberalna wizja obywatela i obywatelstwa    37
    Nowa lewica wobec edukacji obywatelskiej     42
    Edukacja obywatelska jako ideologia    48
  ROZDZIAŁ DRUGI 53
  Rekonstrukcje tożsamości i obywatelstwa w kontekście edukacji obywatelskiej 53
    Współczesne dylematy wokół tożsamości     53
    Tożsamości a edukacja obywatelska     56
    Od tożsamości narodowej do tożsamości globalnej     62
    Od obywatela starożytnej polis do obywatela świata     69
    Alternatywne dychotomie: między obywatelstwem intymnym a globalnym     75
  ROZDZIAŁ TRZECI 84
  Naród, państwo i nacjonalizm – między teorią a praktyką     84
    Modernistyczne koncepcje narodu i państwa     84
    Idea kryzysu państwa narodowego a fragmentaryzacja rzeczywistości społecznej     93
    Nacjonalizm jako ideologia – próba (re)interpretacji zjawiska     99
  ROZDZIAŁ CZWARTY 110
  Edukacja obywatelska wobec procesów globalizacji oraz różnorodności kulturowej     110
    Globalizacja a przemiany społeczne     110
    Edukacja obywatelska: od asymilacjonizmu do edukacji wielokulturowej i międzykulturowej     117
  ROZDZIAŁ PIĄTY 126
  Obywatelstwo i edukacja obywatelska w kulturze konsumpcji, strachu i nowoczesnych technologii     126
    Kultura konsumpcji a kształtowanie cnót obywatelskich    127
    Edukacja obywatelska wobec kultury strachu     134
    „Nowe media”, globalny przepływ informacji a edukacja obywatelska    141
  CZĘŚĆ II GŁÓWNE TENDENCJE ROZWOJOWE EDUKACJI OBYWATELSKIEJ WE WSPÓŁCZESNEJ ANGLII    153
  ROZDZIAŁ PIERWSZY 155
  Kształtowanie tożsamości brytyjskiej (Britishness) i dyskursu obywatelstwa w społeczeństwie angielskim     155
    Między angielskością a brytyjskością – kształtowanie tożsamości narodowej w perspektywie polityki kolonialnej i postkolonialnej     156
    Społeczne kontrowersje wokół współczesnej koncepcji Britishness     166
    Monarchia brytyjska jako element tożsamości narodowej Anglików     177
    Nowa wizja obywatelstwa – od polityki aktywnego obywatela Margaret Thatcher do polityki wielkiego społeczeństwa Davida Camerona     182
    Angielska wersja wielokulturowości w obliczu fundamentalizmu     191
  ROZDZIAŁ DRUGI 201
  Edukacja obywatelska w świetle dokumentów rządowych     201
    Przemiany angielskiego systemu szkolnictwa     203
    Rozwój edukacji obywatelskiej w Anglii do 2002 roku     211
    Reformy edukacji obywatelskiej (2002–2007): raport Cricka i polityka laburzystów     217
    Przemiany edukacji obywatelskiej (2007–2014): raport Ajegbo – Tożsamość i różnorodność: żyjąc razem w Zjednoczonym Królestwie     223
    Edukacja obywatelska a National Curriculum: od raportu Cricka do polityki rządu Davida Camerona     226
    Podsumowanie     233
  ROZDZIAŁ TRZECI    235
  Edukacja obywatelska w szkołach w Anglii – wybrane egzemplifikacje     235
    Kształtowanie poczucia brytyjskości oraz jedności społecznej w podręcznikach szkolnych     241
    Unia Europejska, wielokulturowość, kwestie imigracji w podręcznikach szkolnych     247
    Promowanie aktywnego obywatelstwa w podręcznikach szkolnych    256
    Nauczyciele wobec edukacji obywatelskiej w Anglii     262
    Studium przypadku: szkolne lekcje historii a edukacja obywatelska w Anglii    269
    Podsumowanie     285
  ROZDZIAŁ CZWARTY 290
  Edukacja obywatelska a religijna w Anglii     290
    Problem religii i (de)sekularyzacja społeczeństwa     292
    Edukacja religijna w angielskich szkołach    297
    Podsumowanie     306
  ROZDZIAŁ PIĄTY 309
  Popkulturowe konteksty edukacji obywatelskiej w Anglii     309
    Kultura popularna wobec edukacji obywatelskiej     311
    Kultura popularna a kształtowanie tożsamości narodowej     318
    Cool Britannia i polityka tożsamości wobec kształtowania angielskości i brytyjskości     323
    Popkulturowe symbole narodowe Anglii a edukacja obywatelska     328
    Podsumowanie     354
  Zakończenie     358
  Bibliografia     362
  Citizenship education in contemporary England. A socio-pedagogical study (Summary)     391
RozwińZwiń