Moje zbrodnie są owocem miłości

Mit Medei w literaturze niemieckojęzycznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,97  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,97 zł  


11,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka dokonuje porównania i analizy wybranych utworów podejmujących problem mitu Medei w literaturze niemieckojęzycznej. W kulturze niemieckiej motyw Medei cieszy się szczególną popularnością od połowy lat 70. XX wieku, zostały mu poświęcone liczne inscenizacje teatralne, operowe, opowiadania i powieści. Autorka stawia tezę, że wielki potencjał mitu polega na jego wieloznaczności oraz aktualności. Twórcy umieszczali tragiczną postać dzieciobójczyni w różnych kontekstach, przedstawiając bohaterkę jako opuszczoną kochankę, cudzoziemkę pozbawioną ojczyzny, a nawet ofiarę prześladowań na tle politycznym czy rasowym.
*
Jaka jest prawdziwa twarz Medei? Czy prawdziwa Medea w ogóle istnieje? Czy ta, którą przedstawił Eurypides, odpowiada jednej mitycznej postaci? Nawet w przypadku mitu nie można mówić o homogenicznej koncepcji tej figury. A może rację ma Christa Wolf, twierdząc, że bohaterka stała się przedmiotem politycznej manipulacji? W prezentowanej publikacji pytania te pozostaną bez odpowiedzi, gdyż znacznie bardziej istotna wydaje się sama recepcja mitu i próba adaptacji mitologicznej materii we współczesnym świecie. Można tu zaobserwować dwie odmienne tendencje: próbę archaizacji i osadzenia w mitycznych realiach, a także akcentowanie boskiego pochodzenia bohaterki; druga to próba uwspółcześnienia przy pomocy umiejscowienia historii dzieciobójczyni we współczesności danego pisarza. Można ewentualnie wymienić jeszcze trzecią grupę lub raczej podgrupę: utwory, które mimo umiejscowienia akcji w czasach antycznych, cechują się zdecydowaną aktualizacją poruszanych problemów. Mit stanowi w nich pewien rodzaj kamuflażu. We wszystkich przypadkach mit traktowano zatem jako kompleks reguł i modeli ludzkich zachowań, które z upływem czasu nie uległy zmianie.
Z Podsumuwania


Rok wydania2019
Liczba stron284
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-406-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Postać Medei w mitologii greckiej i w literaturze antycznej    7
  Stan badań    19
  Teoria mitu    23
  
  Rozdział I. Friedrich Maximilian Klinger: Medea in Korinth    31
  1. Mit Medei w literaturze niemieckojęzycznej XVIII wieku. Pomiędzy oświeceniowym humanizmem i erupcją uczuć    31
  2. Wprowadzenie: Friedrich Maximilian Klinger Medea in Korinth    40
  3. Medea: samotna półbogini    44
  4. Dzieciobójstwo    61
  5. Medea auf dem Kaukasos    69
  
  Rozdział II. Franz Grillparzer: Das Goldene Vlies    79
  1. Wprowadzenie: Franz Grillparzer Das Goldene Vlies    79
  2. Medea: Charyta i Menada    83
  3. Dzieciobójstwo    105
  4. Kolonializm    110
  5. XIX wiek: mit Medei w dobie kolonializmu    120
  
  Rozdział III. Hans Henny Jahnn: Medea    127
  1. Wprowadzenie: Hans Henny Jahnn Medea    127
  2. Transformacja mitu    129
  3. Stara Medea    144
  4. Czarna Medea    152
  5. XX wiek: rozwój mitu Medei    162
  
  Rozdział IV. Heiner Müller: Verkommenes Ufer Medeamaterial Landschaft mit Argonauten    177
  1. Wprowadzenie    177
  2. Gnijący brzeg. Materiały do Medei. Krajobraz z Argonautami – chaos i zagłada    181
  3. Funkcjonalizacja mitu     186
  4. Wizja katastrofy    199
  
  Rozdział V. Christa Wolf: Medea. Stimmen    207
  1. Wprowadzenie    207
  2. Medea: „Postać z pogranicza epok”    216
  3. Struktury władzy    229
  4. Niewinna Medea?    243
  
  Ekskurs: Mit Medei w literaturze polskiej    251
  
  Podsumowanie     271
  
  Załącznik. Wykaz dzieł literatury niemieckojęzycznej na temat mitu Medei    273
  
  Bibliografia    275
RozwińZwiń