EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
mobi, epub, ibuk
Zadaniem tego podręcznika jest dostarczenie rzetelnej i aktualnej wiedzy na temat psychologii organizacji i pracy - studentom zarządzania, psychologii i socjologii oraz praktykom organizacji i zarządzania. Wyróżnia go uwzględnienie zagadnień na ogół niepodejmowanych w podręcznikach psychologii organizacji i pracy. Należą do nich reklama i marketing, bariery w karierze zawodowej kobiet-menedżerów, najnowsze metody zarządzania jakością w organizacji, zmiany w strukturze i właściwościach siły roboczej, radzenia sobie z przypadkami narkomanii, uwarunkowania i konsekwencje przynależności pracowników do związków zawodowych oraz wiele innych. Książka kładzie nacisk na praktyczne stosowanie wiedzy. W przyswajaniu informacji pomaga struktura podręcznika: większość rozdziałów posiada odpowiednie do podejmowanej problematyki raporty sytuacyjne, które prezentują wyniki badań nad jakimś szczegółowym zagadnieniem. Przytaczane też są tzw. „ciekawostki” — przedruki różnych praktycznych informacji przydatnych w codziennej pracy.
Liczba stron | 576 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18069-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 17 |
CZĘŚĆ I. Praktyka psychologii organizacji i pracy | 21 |
1. Reguły, praktyka i problemy | 23 |
Jakie znaczenie ma dla Ciebie psychologia organizacji i pracy? | 23 |
Psychologia organizacji i pracy a Twoja praca | 24 |
Psychologia organizacji i pracy a Twoje życie codzienne | 25 |
Co oznacza psychologia organizacji i pracy dla twego pracodawcy? | 26 |
Natura psychologii organizacji i pracy | 27 |
Krótka historia psychologii organizacji i pracy | 29 |
Amerykańscy pionierzy | 29 |
I wojna światowa i pojawienie się testów | 29 |
Badania Hawthorne | 30 |
II wojna światowa i dalszy rozwój | 31 |
Przyszłość psychologii organizacji i pracy | 32 |
Kurczący się rynek pracy | 32 |
Zmiany w charakterze pracy | 33 |
Nowa technologia w miejscu pracy | 34 |
Nowy poziom umiejętności pracowników | 34 |
Zróżnicowanie siły roboczej | 34 |
Wyzwania dla psychologii organizacji i pracy | 35 |
Jak zostać psychologiem organizacji i pracy? | 35 |
Nowinka prasowa 1: Zawód psychologa w pierwszej dziesiątce zawodów umożliwiających szybką karierę | 36 |
Wykonywanie zawodu psychologa organizacji i pracy | 37 |
Problemy psychologii organizacji i pracy | 40 |
Szalbierze i oszuści | 40 |
Znaczenie odpowiednich uprawnień zawodowych | 41 |
Komunikowanie się | 41 |
Niechęć wobec spróbowania czegoś nowego | 42 |
Badania czy zastosowania? | 42 |
Obszary działania psychologów organizacji i pracy | 43 |
Naukowe narzędzia i techniki | 43 |
Rekrutacja i selekcja pracowników | 43 |
Ocena wykonywania zadań | 44 |
Szkolenie i rozwijanie pracowników | 44 |
Przywództwo w organizacji | 44 |
Motywacja, satysfakcja z pracy i zaangażowanie | 44 |
Psychologia organizacji | 45 |
Warunki pracy | 45 |
Bezpieczeństwo pracy i zdrowie | 45 |
Stres w środowisku pracy | 45 |
Psychologia inżynieryjna | 45 |
Psychologia zachowań konsumenckich | 46 |
Podsumowanie | 46 |
Główne terminy | 47 |
2. Techniki, narzędzia i procedury | 48 |
Dlaczego zajmujemy się metodami badawczymi? | 48 |
Wymagania stawiane badaniom psychologicznym | 49 |
Obiektywna obserwacja | 49 |
Kontrola | 49 |
Powtarzanie i weryfikacja | 49 |
Ograniczenia badawcze w psychologii organizacji i pracy | 50 |
Zbieranie danych | 51 |
Metoda eksperymentalna | 51 |
Projektowanie i przeprowadzanie eksperymentu | 52 |
Dobór osób badanych do eksperymentów | 53 |
Przykład eksperymentu: wpływ szkolenia na fluktuację i produktywność | 54 |
Obserwacja naturalna | 57 |
Przykład naturalnej obserwacji: przyjazne zachowania sprzedawców sieci małych sklepików | 57 |
Badania sondażowe i sondaże opinii publicznej | 59 |
Wywiady indywidualne | 61 |
Kwestionariusze | 61 |
Nowinka prasowa 2: „Odstraszające informacje” w sondażu opinii mogą prowadzić do zwycięstwa w wyborach | 62 |
Telefoniczne badania sondażowe | 64 |
Zadawanie pytań w badaniach sondażowych | 64 |
Metody doboru próby | 66 |
Analiza danych | 67 |
Statystyka opisowa | 67 |
Średnia, mediana i wartość modalna | 69 |
Rozkład normalny i rozkład skośny | 70 |
Rozproszenie i odchylenie standardowe (SD) | 72 |
Korelacja: związek pomiędzy dwiema zmiennymi | 73 |
Metody wnioskowania statystycznego | 75 |
Poziomy ufności | 75 |
Prawdopodobieństwo | 75 |
Metaanaliza | 76 |
Podsumowanie | 76 |
Główne terminy | 78 |
CZĘŚĆ II. Rozwijanie zasobów ludzkich | 79 |
3. Zasady i techniki selekcji pracowników | 81 |
Start zawodowy | 82 |
Preferencje pracownika | 82 |
Proces rekrutacji | 83 |
Sposoby prowadzenia rekrutacji | 84 |
Cechy osoby prowadzącej rekrutację | 84 |
Nowinka prasowa: Rekrutacja z wykorzystaniem sieci komputerowych | 85 |
Rekrutacja w środowisku akademickim | 86 |
Realistyczna prezentacja pracy | 87 |
Ogólne informacje o procesie selekcji | 88 |
Analiza pracy i wymagania stawiane pracownikowi | 88 |
Decyzje rekrutacyjne | 88 |
Narzędzia selekcyjne | 89 |
Sprawdzanie technik selekcyjnych | 89 |
Sprawiedliwe procedury zatrudniania pracowników | 90 |
Niesprawiedliwe traktowanie | 90 |
Zadawanie dyskryminujących pytań | 91 |
Odwrócenie dyskryminacji | 91 |
Konsekwencje sprawiedliwego zatrudniania | 93 |
Nowinka prasowa 4: Już nie musimy siadać z tyłu autobusu. ale... | 94 |
Inne obiekty dyskryminacji | 95 |
Analiza pracy | 98 |
Informacje biograficzne | 102 |
Standardowy formularz aplikacyjny (Ankieta Personalna) | 102 |
Inwentarze biograficzne | 104 |
Prawdziwość danych biograficznych | 106 |
Wywiady | 107 |
Pierwsze wrażenie | 107 |
Wywiad nieustrukturalizowany | 108 |
Wywiad ustrukturalizowany | 109 |
Wywiad sytuacyjny | 110 |
Inne sposoby prowadzenia wywiadu | 111 |
Wpływ braku obiektywizmu na wyniki wywiadu | 112 |
Referencje i listy polecające | 114 |
Ośrodki oceny: selekcja z wykorzystaniem symulacji | 115 |
Nowinka prasowa 5: Śmiercionośny list polecający | 116 |
Technika „w koszyku” | 117 |
Dyskusja grupowa bez wyznaczonego lidera | 117 |
Wartość predykcyjna ośrodków oceny | 118 |
Reakcje na doświadczenia z ośrodkami oceny | 119 |
Inne techniki selekcyjne | 119 |
Testy do badania siły fizycznej | 119 |
Wariograf | 120 |
Grafologia | 121 |
Opis sytuacyjny | 122 |
Ośrodki oceny a selekcja pracowników | 122 |
Problemy do rozważenia | 123 |
Podsumowanie | 124 |
Główne terminy | 125 |
4. Testy psychologiczne | 126 |
Właściwości testów psychologicznych | 127 |
Standaryzacja | 127 |
Obiektywizm | 127 |
Normy | 128 |
Rzetelność | 129 |
Trafność | 130 |
Generalizacja trafności | 134 |
Testy psychologiczne a polityka sprawiedliwego zatrudniania | 136 |
Podwyższanie wyników testów ze względu na rasę i grupowanie wyników w przedziały | 137 |
Badanie osób niepełnosprawnych | 138 |
Tworzenie programu badań testowych | 139 |
Typy testów psychologicznych | 140 |
Testy stosowane do badań indywidualnych i na grupie osób | 140 |
Testy stosowane z wykorzystaniem komputera | 141 |
Testy z ograniczeniem czasowym i bez takiego ograniczenia | 142 |
Testy typu papier-ołówek i testy wykonania | 143 |
Testy wiedzy, umiejętności i uzdolnień | 144 |
Testy zdolności poznawczych | 144 |
Testy zainteresowań | 146 |
Testy uzdolnień | 148 |
Testy sprawności motorycznych | 150 |
Testy osobowości | 150 |
Testy integralności | 155 |
Ograniczenia w stosowaniu testów psychologicznych | 155 |
Nowinka prasowa 6: Domy towarowe oskarżone o stosowanie testu osobowości | 157 |
Opis sytuacyjny | 159 |
Postawy wobec badania za pomocą testów psychologicznych | 159 |
Problemy do rozważenia | 161 |
Podsumowanie | 161 |
Główne terminy | 162 |
5. Ocena wykonywania zadań | 163 |
Ocena wykonywania zadań a polityka sprawiedliwego zatrudniania | 164 |
Cele systemu ocen pracowniczych | 166 |
Walidacja technik selekcyjnych | 166 |
Szkolenia | 166 |
Doskonalenie indywidualnego wykonywania zadań | 167 |
Wynagrodzenie, awans i inne decyzje personalne | 167 |
Sprzeciw wobec systemów ocen pracowniczych | 167 |
Związki zawodowe | 167 |
Pracownicy | 168 |
Kadra kierownicza | 168 |
Techniki oceniania pracy | 168 |
Obiektywne techniki oceniania pracy | 169 |
Ilość i jakość produkcji | 169 |
Elektroniczny monitoring wykonywania zadań | 170 |
Dane osobowe związane z pracą | 172 |
Formułowanie sądów oceniających jako sposób oceniania pracy | 172 |
Pisemne opinie o wykonywaniu zadań | 173 |
Techniki do oceny jakości pracy | 173 |
Skale oceniające | 174 |
Technika rangowania | 176 |
Technika porównywania parami | 177 |
Technika wymuszonego podziału | 177 |
Technika wymuszonego wyboru | 178 |
Behawioralnie zakotwiczone skale ocen | 179 |
Skale obserwacji behawioralnej | 181 |
Zarządzanie przez cele | 182 |
Ocena wykonywania zadań u kadry kierowniczej | 183 |
Ośrodek oceny | 183 |
Oceny dokonywane przez przełożonych | 184 |
Ocenianie przez współpracowników | 184 |
Własna ocena | 185 |
Ocenianie przez podwładnych | 186 |
Sprzężenie zwrotne 360 stopni | 187 |
Źródła błędów w ocenianiu pracy | 188 |
Efekt „halo” | 188 |
Nowinka prasowa 7: Ocenianie własnego szefa: tylko proszę, bez nazwisk! | 189 |
Tendencyjność systematyczna (stała) | 190 |
Efekt świeżości | 191 |
Brak odpowiednich informacji | 192 |
Błąd powściągliwości; korzystanie ze środka skali | 192 |
Procesy poznawcze osoby oceniającej | 193 |
Konflikt roli | 195 |
Doskonalenie oceny wykonywania zadań | 196 |
Rozmowa okresowa; zakończenie procesu oceny | 197 |
Ocena wykonywania zadań: miłe zadanie? | 198 |
Opis sytuacyjny | 200 |
Elektroniczne monitorowanie pracy a stres | 200 |
Problemy do rozważenia | 201 |
Podsumowanie | 201 |
Główne terminy | 202 |
6. Szkolenie i doskonalenie personelu | 204 |
Zakres szkoleń w organizacji | 204 |
Przykład programu szkolenia | 205 |
Nowinka prasowa 8: Analfabetyzm w miejscu pracy: pracownicy, którzy nie potrafią przeczytać instrukcji | 206 |
Wspólne programy kształcenia | 207 |
Szkolenie niepełnosprawnych pracowników | 207 |
Szkolenia a polityka sprawiedliwego traktowania pracowników | 208 |
Cele szkoleń | 208 |
Osoby szkolące | 210 |
Klimat organizacji uczącej się | 210 |
Dobór osób szkolonych | 210 |
Zdolność uczenia się jednostki | 211 |
Oczekiwania osób szkolonych | 211 |
Motywacja | 211 |
Zaangażowanie w pracę | 212 |
Umiejscowienie kontroli | 212 |
Poczucie własnego sprawstwa, inaczej własnej skuteczności | 213 |
Czynniki psychologiczne w uczeniu się | 214 |
Aktywne ćwiczenie | 214 |
Ćwiczenie skomasowane i rozłożone w czasie | 215 |
Uczenie się całości i części materiału | 215 |
Transfer szkolenia | 216 |
Sprzężenie zwrotne | 217 |
Wzmocnienia | 217 |
Techniki szkolenia w miejscu pracy | 218 |
Szkolenie na stanowisku pracy | 218 |
Szkolenie w przedsionku | 219 |
Staż | 220 |
Instrukcja programowana | 221 |
Instrukcja podawana przez komputer | 222 |
Modyfikacja zachowań | 222 |
Nowinka prasowa 9: Zmiany w gospodarce zmuszają do uczenia się nowych umiejętności | 223 |
Rotacja stanowisk pracy | 225 |
Studium przypadku | 226 |
Gry biznesowe | 226 |
Nowinka prasowa 10: Szkolenie wirtualne | 227 |
„W koszyku” | 228 |
Odgrywanie ról | 228 |
Modelowanie zachowań | 229 |
Szkolenia a zróżnicowanie personelu | 230 |
Rozwój kariery i jej planowanie | 230 |
Uczenie się przez całe życie | 231 |
Rozwijanie kariery i fazy życia | 231 |
Ocena szkoleń i programów doskonalenia | 233 |
Opis sytuacyjny | 235 |
Transfer szkolenia: rola środowiska pracy | 235 |
Problemy do rozważenia | 236 |
Podsumowanie | 236 |
Główne terminy | 238 |
CZĘŚĆ III. Psychologia organizacji | 239 |
7. Przywództwo | 241 |
Nowinka prasowa 12: Zły szef może zepsuć Ci dzień | 242 |
Różne sposoby pojmowania przywództwa | 243 |
Naukowe zarządzanie | 243 |
Podejście human relations | 244 |
Teoria X i Teoria Y | 244 |
Teorie przywództwa | 245 |
Warunkowy model przywództwa | 245 |
Teoria zasobów poznawczych | 246 |
Teoria „ścieżki do celu” | 247 |
Normatywna teoria decyzji | 248 |
Wymiana lider – podwładny | 249 |
Style przywództwa | 251 |
Liderzy autokratyczni i demokratyczni | 251 |
Liderzy transakcyjni i transformacyjni | 252 |
Rola władzy w przywództwie | 254 |
Typy władzy | 254 |
Skutki korzystania z władzy | 255 |
Rola oczekiwań lidera | 255 |
Efekt Pigmaliona | 256 |
Efekt Golema | 257 |
Wymiary przywództwa | 257 |
Wzgląd na innych | 257 |
Inicjowanie struktury | 258 |
Codzienne zadania | 258 |
Właściwości lidera | 259 |
Kierownicy najniższego szczebla | 260 |
Menedżerowie i dyrektorzy | 260 |
Zespoły zarządzające | 264 |
Presje i problemy związane z przywództwem | 265 |
Kierownicy najniższego szczebla | 266 |
Menedżerowie średniego szczebla i dyrektorzy | 267 |
Kobiety w zarządzaniu | 268 |
Nowinka prasowa 12: Kobiety w organizacji: mniejsze wynagrodzenie za taką samą pracę | 270 |
Grupy mniejszościowe w zarządzaniu | 274 |
Opis sytuacyjny | 276 |
Oczekiwania liderów wobec podwładnych-kobiet | 276 |
Problemy do rozważenia | 277 |
Podsumowanie | 277 |
Główne terminy | 279 |
8. Motywacja, satysfakcja z pracy i zaangażowanie | 280 |
Teorie motywacji do pracy | 280 |
Teorie składników motywacji | 281 |
Motywacja osiągnięć | 281 |
Teoria hierarchii potrzeb | 282 |
Teoria ERG | 284 |
Teoria dwuczynnikowa: motywatory i czynniki higieny | 285 |
Nowinka prasowa 13: Etyka pracy: czy bierzemy ją pod uwagę? | 287 |
Teoria właściwości pracy | 288 |
Teorie procesu motywowania | 291 |
Teoria oczekiwań | 291 |
Teoria słuszności | 292 |
Teoria ustanawiania celów | 293 |
Cykl wysokiego poziomu wykonywania zadań | 294 |
Satysfakcja z pracy; pomiar jakości życia w pracy | 296 |
Mierzenie satysfakcji z pracy | 297 |
Wymiary satysfakcji z pracy | 298 |
Poziom satysfakcji z pracy | 299 |
Cechy indywidualne a satysfakcja z pracy | 300 |
Utrata pracy | 304 |
Satysfakcja z pracy a zachowania pracowników | 306 |
Nowinka prasowa 14: Przestańcie nas oskarżać! Lament osób, które przetrwały redukcję zatrudnienia | 307 |
Wynagrodzenie jako czynnik motywujący i źródło satysfakcji | 312 |
Postrzegana sprawiedliwość wynagrodzenia | 312 |
Pomiar satysfakcji z wynagrodzenia | 312 |
Nowinka prasowa 15: Jeśli Twój współmałżonek ma pracę, możesz coś tracić z tego powodu | 313 |
Wiązanie płacy z wykonywaniem zadań | 314 |
System akordu | 314 |
Zaangażowanie w pracę | 315 |
Zaangażowanie organizacyjne | 316 |
Czynniki indywidualne | 316 |
Czynniki organizacyjne | 317 |
Związek z satysfakcją z pracy i poziomem wykonywania zadań | 318 |
Typy zaangażowania organizacyjnego | 318 |
Opis sytuacyjny | 319 |
Zaangażowanie pracownika a poziom wykonywania zadań | 319 |
Problemy do rozważenia | 320 |
Podsumowanie | 321 |
Główne terminy | 322 |
9. Kształtowanie się organizacji | 323 |
Klasyczne i nowoczesne style organizacji: zmiany w komunikowaniu się i podejmowaniu decyzji | 324 |
Biurokracja | 324 |
Udział pracowników w zarządzaniu | 326 |
Nowinka prasowa 16: Pracownicy biorą swój los w swe ręce! | 328 |
Programy poprawy jakości życia w pracy | 329 |
Dlaczego nie zawsze się udaje? | 330 |
Efekty udziału pracowników w zarządzaniu firmą | 331 |
Koła kontroli jakości | 332 |
Samozarządzające zespoły robocze | 333 |
Wprowadzanie zmian w organizacjach | 336 |
Rozwój organizacyjny (OD) | 337 |
Socjalizacja nowych pracowników | 338 |
Niejednoznaczność roli i konflikt roli | 340 |
Resocjalizacja | 341 |
Kultura organizacyjna | 341 |
Dopasowanie pomiędzy jednostką a organizacją | 342 |
Związki zawodowe | 344 |
Socjalizacja członków związków zawodowych | 344 |
Członkostwo w związkach zawodowych a płeć | 345 |
Konsekwencje przynależności do związku zawodowego | 345 |
Skargi związków zawodowych | 346 |
Grupy nieformalne: organizacja wewnątrz organizacji | 347 |
Badania Hawthorne | 347 |
Pasożytnictwo społeczne | 348 |
Spójność grupy | 349 |
Technologia komputerowa a struktura organizacji | 350 |
Nowinka prasowa 17: E-mail: korzystając z poczty elektronicznej nie zapominaj, że masz szefów | 352 |
Opis sytuacyjny | 353 |
Udział pracowników w zarządzaniu w Rosji | 353 |
Problemy do rozważenia | 354 |
Podsumowanie | 355 |
Główne terminy | 356 |
CZĘŚĆ IV. Właściwości miejsca pracy | 357 |
10. Warunki pracy | 359 |
Fizyczne warunki pracy | 360 |
Lokalizacja pracy | 360 |
Opieka nad dziećmi i innymi osobami | 361 |
Projektowanie biur i miejsc pracy | 362 |
Psychologia środowiskowa | 363 |
Biura o szerokiej przestrzeni | 363 |
Nowinka prasowa 18: Różnorodność ubioru: swoboda stroju zmienia miejsce pracy | 364 |
Oświetlenie | 365 |
Hałas | 366 |
Kolor | 368 |
Muzyka | 369 |
Nowinka prasowa 19: Zabieraj do pracy walkmana! | 370 |
Temperatura i wilgotność powietrza | 371 |
Czas pracy; różne rozwiązania | 371 |
Godziny pracy | 372 |
Stałe zatrudnienie w niepełnym wymiarze godzin | 373 |
Czterodniowy tydzień pracy | 374 |
Elastyczny czas pracy | 375 |
Przerwy na wypoczynek | 376 |
Praca zmianowa | 377 |
Psychologiczne i społeczne warunki pracy | 379 |
Upraszczanie pracy | 379 |
Znudzenie i monotonia | 381 |
Zmęczenie | 382 |
Praca w domu: teleworking | 383 |
Opis sytuacyjny | 384 |
Praca na nocną zmianę z własnego wyboru | 384 |
Problemy do rozważenia | 385 |
Podsumowanie | 386 |
Główne terminy | 387 |
11. Bezpieczeństwo, przemoc i zdrowie w miejscu pracy | 388 |
Nowinka prasowa 20: Syndrom niezdrowego budownictwa | 389 |
Problemy zdrowotne pracowników | 390 |
Statystyka wypadków przy pracy | 390 |
Federalne akty prawne a wypadki | 391 |
Interpretacja danych statystycznych o wypadkach | 392 |
Przyczyny wypadków | 393 |
Czynniki związane z miejscem pracy | 393 |
Indywidualne właściwości pracowników | 397 |
Nowinka prasowa 21: Uważaj! Jadący za Tobą kierowca ciężarówki może spać! | 397 |
Zapobieganie wypadkom | 401 |
Rejestrowanie wypadków | 401 |
Zaprojektowanie miejsca pracy | 402 |
Szkolenia poświęcone bezpieczeństwu pracy | 402 |
Postawa kadry kierowniczej | 402 |
Kampanie na rzecz bezpieczeństwa pracy | 403 |
Przemoc w miejscu pracy | 405 |
Typy przemocy w miejscu pracy | 405 |
Badanie przemocy w miejscu pracy | 406 |
Ochrona pracowników przed przemocą | 407 |
Alkoholizm w miejscu pracy | 407 |
Konsekwencje alkoholizmu w pracy | 408 |
Szef alkoholik | 408 |
Leczenie alkoholików | 410 |
Narkotyki w miejscu pracy | 411 |
Konsekwencje narkomanii w miejscu pracy | 412 |
Wykrywanie uzależnień od narkotyków | 413 |
Problemy zdrowotne a komputery | 416 |
Aids w miejscu pracy | 418 |
Opis sytuacyjny | 419 |
Uzależnienia od narkotyków a zachowanie w pracy | 419 |
Problemy do rozważenia | 420 |
Podsumowanie | 421 |
Główne terminy | 421 |
12. Stres w miejscu pracy | 422 |
Natura stresu | 423 |
Fizjologiczne skutki stresu | 424 |
Satysfakcja z pracy i kontrola | 425 |
Nowinka prasowa 22: Stres zabija policjantów w Paryżu | 426 |
Stres a czynniki osobowościowe | 427 |
Indywidualne różnice w reagowaniu na stres | 427 |
Typ osobowości A | 428 |
Złożoność pracy | 431 |
Twardość psychiczna | 431 |
Umiejscowienie kontroli | 432 |
Samoocena | 433 |
Negatywny afekt | 433 |
Charakter wykonywanej pracy | 434 |
Różnice pomiędzy płciami | 434 |
Godzenie obowiązków zawodowych i rodzinnych | 435 |
Powody stresu w miejscu pracy | 438 |
Przeciążenie i niedociążenie pracą | 438 |
Zmiana w organizacji | 440 |
Niejednoznaczność roli i konflikt roli | 441 |
Inne stresory | 442 |
Skutki stresu w miejscu pracy | 444 |
Masowe dolegliwości o podłożu psychologicznym | 445 |
„Wypalanie się” | 447 |
Pracoholizm | 449 |
Radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy | 450 |
Działania organizacji | 450 |
Nowinka prasowa 23: Co robimy, kiedy odczuwamy stres? | 451 |
Techniki indywidualne | 453 |
Opis sytuacyjny | 455 |
Stres w pracy i w domu a psychologiczny dobrostan | 455 |
Problemy do rozważenia | 457 |
Podsumowanie | 457 |
Główne terminy | 458 |
CZĘŚĆ V. Psychologia inżynieryjna | 459 |
13. Psychologia inżynieryjna | 461 |
Historia i zainteresowania psychologii inżynieryjnej | 462 |
Badania time-and-motion; prekursor inżynierii humanistycznej | 464 |
Nowinka prasowa 24: Najbardziej znana na świecie kobieta-inżynier | 467 |
Systemy człowiek – maszyna | 469 |
Zadania operatorów i maszyn | 470 |
Projektowanie miejsca pracy | 472 |
Nowinka prasowa 25: Usiąść jest łatwo, ale czy to bezpieczne? | 476 |
Urządzenia pomiarowe: prezentowanie informacji | 477 |
Informacje wizualne | 477 |
Informacje słuchowe | 482 |
Urządzenia kontrolne: inicjowanie różnorodnych operacji | 484 |
Wpływ komputerów | 488 |
Roboty przemysłowe | 489 |
Opis sytuacyjny | 492 |
Dyskomfort fizyczny w pracy operatorów komputerów | 492 |
Problemy do rozważenia | 493 |
Podsumowanie | 493 |
Główne terminy | 495 |
CZĘŚĆ VI. Psychologia zachowań konsumenckich | 497 |
14. Psychologia zachowań konsumenckich | 499 |
Przedmiot zainteresowań psychologii zachowań konsumenckich | 499 |
Metody badawcze psychologii zachowań konsumenckich | 500 |
Badania kwestionariuszowe i sondaże opinii | 500 |
Grupy fokusowe | 501 |
Techniki projekcyjne | 502 |
Obserwowanie zachowań konsumentów | 504 |
Nabywanie produktu | 504 |
Rozpoznawanie produktu a preferencje klientów | 505 |
Badanie skuteczności reklam | 506 |
Nowinka prasowa 26: Kupony; dzięki nim oszczędzamy pieniądze | 509 |
Badanie programów telewizyjnych | 510 |
Sprzedający | 511 |
Natura i odmiany aktywności reklamowej | 511 |
Typy przekazów reklamowych | 513 |
Znak firmowy | 515 |
Wizerunek produktu | 517 |
Opakowanie produktu | 518 |
Seks w reklamach | 520 |
Kobiety w reklamach | 521 |
Sukces kampanii reklamowej | 522 |
Reklama komputerowa | 524 |
Klient | 524 |
Nowinka prasowa 27: Zostawiam napiwek! | 525 |
Nawyki klientów i wierność producentowi | 527 |
Cena produktu | 528 |
Reklamy dla różnych grup etnicznych | 528 |
Reklamy adresowane do dzieci i młodzieży | 529 |
Reklamy adresowane do ludzi starszych | 531 |
Reklamy adresowane do homoseksualnych mężczyzn i kobiet | 533 |
Reklamy adresowane do osób niepełnosprawnych | 533 |
Opis sytuacyjny | 533 |
Wzbudzanie poczucia winy w reklamie | 533 |
Problemy do rozważenia | 535 |
Podsumowanie | 535 |
Główne terminy | 536 |
Literatura | 537 |