INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Celem logistyki miejskiej jest zarządzanie przepływami wszelkich zasobów w obrębie miasta pomiędzy jego subsystemami oraz spełnianie oczekiwań użytkowników miast na ustalonym poziomie. Jako cel logistyki miejskiej można więc również uznać łagodzenie i rozwiązywanie konfliktów wynikających z funkcjonowania przepływów osób i ładunków w mieście. Takie poglądy znajdują rozwinięcie w niniejszej pracy.
W prezentowanej publikacji autor stosował dedukcyjny sposób dochodzenia do twierdzeń i ich uzasadniania. Proces analizy dotyczył roli i znaczenia logistyki w kreowaniu związków integracyjnych logistyki w przewozach miejskich, natomiast synteza znalazła zastosowanie przy konstruowaniu koncepcji modelu zintegrowanego zarządzania przepływami ładunków i zasobów w mieście. W identyfikacji i opisie struktury systemów logistyki miejskiej oraz w procesie budowy modeli zintegrowanego zarządzania przepływami w mieście autor wykorzystał metodę analizy systemowej.
Podstawowe założenie badawcze pracy sprowadza się do tego, że przepływy zarówno osób, jak i ładunków w miastach pozostają we wzajemnych relacjach, mają złożoną naturę i wielorakie uwarunkowania, dlatego wymagają wielowymiarowego i interdyscyplinarnego podejścia. Utrzymanie mobilności we wszystkich okresach życia człowieka jest decydującym elementem jego niezależności. Działania w zakresie przemieszczania ładunków wymagają pogodzenia przeciwstawnych interesów – uciążliwości, jakie powodują dla użytkowników miast i potrzeby sprawnego i taniego zaopatrzenia materiałowego oraz wywozu odpadów i zanieczyszczeń. Źródłem problemów jest przede wszystkim brak zgodności pomiędzy strukturami przestrzennymi miast i funkcjonującymi w ich obrębie strukturami systemów transportowych. Powoduje to konieczność planowania nowych i modernizacji już istniejących miast oraz ich systemów transportowych. Kształtowanie przepływów w miastach ma bezpośredni wpływ na uciążliwości, jakie stwarza transport i komunikacja dla użytkowników miast oraz na odczuwany poziom satysfakcji z życia w mieście. Przedmiotem badań, których wynikiem jest praca były przepływy osób i ładunków w miastach oraz ich wpływ na powstawanie barier w ich funkcjonowaniu i rozwoju.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 326 |
Kategoria | Logistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7246-960-1 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 8 |
Rozdział 1. BARIERY FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU WSPÓŁCZESNYCH MIAST | 16 |
1.1. Rozwój miast na tle rozwoju ludzkości | 16 |
1.2. Współczesne miasto, jego funkcje i użytkownicy | 31 |
1.3. Systematyka barier funkcjonowania i rozwoju miast | 40 |
1.3.1. Poglądy na temat barier funkcjonowania i rozwoju miast | 40 |
1.3.2. Bariery społeczne, gospodarcze oraz ekologiczne | 44 |
1.3.3. Bariery przestrzenne i infrastrukturalne | 52 |
1.4. O potrzebie interdyscyplinarnego podejścia w pokonywaniu barier funkcjonowania i rozwoju miast | 59 |
Rozdział 2. TEORETYCZNE PODSTAWY LOGISTYKI MIEJSKIEJ | 63 |
2.1. Teoria logistyki jako podstawa logistyki miejskiej | 63 |
2.2. Przesłanki stosowania koncepcji logistycznych w rozwiązywaniu problemów miast. Powstanie logistyki miejskiej | 75 |
2.3. System logistyczny jako podsystem systemu społeczno-gospodarczego miasta | 85 |
2.4. Przedmiot, cele i zadania logistyki miejskiej | 94 |
2.5. Zdefiniowanie logistyki miejskiej jako koncepcji zarządzania przepływami osób i ładunków w obszarach miejskich | 98 |
Rozdział 3. PRZEPŁYWY OSÓB I ŁADUNKÓW JAKO PRZEDMIOT LOGISTYKI MIEJSKIEJ | 105 |
3.1. Przyczyny przepływów osób oraz ładunków w miastach | 105 |
3.2. Przepływy osób | 119 |
3.3. Przepływy ładunków | 129 |
3.4. Kongestia transportowa jako skutek koncentracji przepływów osób i ładunków w miastach | 134 |
Rozdział 4. ZARZĄDZANIE PRZEPŁYWAMI OSÓB W MIASTACH | 144 |
4.1. Podstawowe problemy decyzyjne w zarządzaniu przepływami osób w miastach | 144 |
4.2. Efektywne wykorzystanie infrastruktury transportu miejskiego | 146 |
4.3. Racjonalizacja ruchliwości komunikacyjnej ludności | 159 |
4.4. Podział zadań przewozowych w komunikacji miejskiej | 176 |
4.5. Ocena stosowanych działań według kryteriów logistycznych | 184 |
Rozdział 5. ZARZĄDZANIE PRZEPŁYWAMI ŁADUNKÓW W MIASTACH | 200 |
5.1. Podstawowe problemy decyzyjne w zarządzaniu przepływami ładunków w miastach | 200 |
5.2. Formy organizacji obsługi transportowej dostawców i odbiorców w miastach | 212 |
5.3. System dostaw ładunków w miastach jako czynnik determinujący formę i organizację obsługi transportowej dostawców i odbiorców | 224 |
5.4. Rola i funkcje transportu w systemie zbiórki i zagospodarowania odpadów komunalnych w miastach | 229 |
5.5. Ocena stosowanych działań według kryteriów logistycznych | 237 |
Rozdział 6. KONCEPCJA ZINTEGROWANEGO ZARZĄDZANIA PRZEPŁYWAMI | 258 |
6.1. Przesłanki oraz cele zintegrowanego zarządzania przepływami osób i ładunków w miastach | 258 |
6.2. Obszary zintegrowanego zarządzania przepływami osób i ładunków w miastach | 263 |
6.3. Kształtowanie popytu na usługi komunikacyjne i transportowe w miastach | 270 |
6.4. Zarządzanie zachowaniami komunikacyjnymi i transportowymi | 277 |
6.5. Założenia i elementy systemu zintegrowanego zarządzania przepływami osób i ładunków w miastach | 282 |
6.6. Sfera instytucjonalna zarządzania przepływami osób i ładunków w miastach | 290 |
PODSUMOWANIE | 302 |
BIBLIOGRAFIA | 309 |