INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia wpisuje się w nurt badań nad przemianami środowisk wychowawczych współczesnej Polski. Przedmiotem zainteresowania autorki stały się dwa środowiska wychowawcze: wieś podmiejska oraz śródmieście wielkiego miasta. Te odmienne byty łączy dokonujący się w nich proces gentryfikacji. Zgromadzony materiał pozwolił odpowiedzieć na pytanie, jakie zmiany zachodzą w systemach wychowawczych gentryfikujących społeczności lokalnych i jakie są ich konsekwencje w wymiarze indywidualnym, lokalnym oraz społecznym. Warto zaznaczyć, że jest to pierwsza praca pedagogiczna, w której podjęto wątek gentryfikacji, dostrzegając w niej istotną zmienną procesów socjalizacji i wychowania.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 458 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3454-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Systemy wychowawcze w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych | 19 |
1.1. System jako przedmiot poznania naukowego | 19 |
1.2. Systemy wychowawcze jako szczególne (pod)systemy społeczne | 23 |
1.3. Systemy wychowawcze w perspektywie historyczno-teoretycznej | 28 |
1.3.1. Systemy wychowawcze w perspektywie funkcjonalno-strukturalnej | 29 |
1.3.2. Konstruktywizm strukturalistyczny o systemach wychowawczych. | 39 |
1.3.3. Poststrukturalistyczna wizja systemów wychowawczych Michela Foucaulta | 48 |
1.3.4. Postmoderniści wobec systemów wychowawczych | 55 |
2. Społeczność lokalna jako płaszczyzna aktualizowania się systemu wychowawczego | 66 |
2.1. Lokalne konteksty procesów wychowawczych | 66 |
2.2. Środowisko wychowawcze w ujęciu systemowym | 80 |
2.3. Portrety wybranych środowisk wychowawczych współczesnej Polski | 87 |
2.3.1. Wsie popegeerowskie | 88 |
2.3.2. Wsie podmiejskie | 98 |
2.3.3. Śródmiejskie enklawy biedy | 111 |
2.3.4. Spółdzielcze osiedla mieszkaniowe | 126 |
2.3.5. Osiedla grodzone | 146 |
3. Proces gentryfikacji jako czynnik przekształceń przestrzeni fizycznej, społecznej i symbolicznej – perspektywa socjopedagogiczna | 161 |
3.1. Początki refleksji naukowej nad procesami gentryfikacji | 161 |
3.2. Przestrzenie i aktorzy gentryfikacji w perspektywie socjopedagogicznej | 176 |
3.2.1. Śródmiejskie obszary kulturowo zaniedbane jako przestrzeń procesów gentryfikacji | 176 |
3.2.2. Greentryfikacja, czyli gentryfikacja terenów podmiejskich i wiejskich | 180 |
3.2.3. Autochtoni i gentryfierzy – próba charakterystyki | 186 |
3.3. Od wykluczenia do rozwoju? Strategie i konsekwencje procesu gentryfikacji. Próba oceny z perspektywy socjopedagogicznej | 195 |
3.4. Procesy gentryfikacji w Europie Środkowo-Wschodniej | 204 |
4. Systemy wychowawcze wobec procesów gentryfikacji – metodologiczne podstawy pracy | 212 |
4.1. O zasadności prowadzenia badań systemowych | 212 |
4.2. Cele, problemy, przyjęty model badawczy. Charakterystyka zmiennych | 216 |
4.3. Metody i techniki badań | 226 |
4.4. Uzasadnienie wyboru miejsca badań | 230 |
4.4.1. Golęczewo – od wsi wzorcowej do wsi rezydencjalnej | 232 |
4.4.2. Śródmieście – od podmiejskich osad do „serca” miasta | 235 |
4.5. Dobór i charakterystyka próby badawczej. Przebieg i organizacja badań | 239 |
5. Systemy wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych w świetle badań własnych | 251 |
5.1. Przejawy i charakter procesu gentryfikacji w badanych obszarach | 251 |
5.1.1. Przekształcenia społeczno-demograficzne | 251 |
5.1.2. Przekształcenia fizyczno-funkcjonalne | 273 |
5.1.3. Przekształcenia kulturalno-symboliczne | 284 |
5.2. Struktura i funkcjonalność systemów wychowawczych gentryfikujących obszarów: śródmiejskiego i podmiejskiej wsi | 287 |
5.2.1. Podsystem socjalizacji pierwotnej | 291 |
5.2.1.1. Rodziny gentryfierów i rdzennych mieszkańców jako pierwotne ogniwo socjalizacji | 291 |
5.2.1.2. Relacje rówieśnicze w gentryfikujących społecznościach lokalnych | 309 |
5.2.1.3. Sąsiedztwo w gentryfikujących społecznościach lokalnych | 327 |
5.2.2. Podsystem kształcenia, selekcji i preorientacji zawodowej | 337 |
5.2.3. Podsystem wsparcia i pomocy | 360 |
5.2.4. Podsystem kontroli społecznej | 369 |
5.2.5. Podsystem organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży | 379 |
5.3. Znaczenie i konsekwencje procesu gentryfikacji dla badanych systemów wychowawczych w opiniach ich użytkowników | 387 |
5.4. Między socjalizacją wspólnotową a indywidualistyczną – ocena funkcjonowania systemów wychowawczych gentryfikujących społeczności lokalnych | 396 |
Zakończenie | 413 |
Bibliografia | 419 |
Spis fotografii | 449 |
Spis map | 449 |
Spis schematów | 450 |
Spis wykresów | 450 |
Spis tabel | 450 |
Socialization systems in local communities undergoing gentrification. Collapse – stagnation – development (Summary) | 455 |