Nagi mężczyzna

Nagi mężczyzna

Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 7,00 zł  


7,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematem książki jest historia i problematyka aktu męskiego w nowoczesnej sztuce polskiej, ze szczególnym skupieniem na okres od 1945 roku do współczesności. Dzieła sztuki zostają poddane systematyzacji i interpretacji, które umieszczają temat aktu męskiego i przedstawienia ciała męskiego w szerszym kontekście artystycznym, historycznym, politycznym i teoretycznym. Książka jest podzielona na następujące rozdziały problemowe: „Akty męskie”, „Akty socjalistyczne”, „Akty kobiece”, „Akty homoerotyczne”, „Akty narodowe”, „Akty odrodzone”. Pod względem metodologicznym publikacja znajduje się pomiędzy historią sztuki i kultury wizualnej a studiami nad płcią.


Rok wydania2012
Liczba stron572
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2363-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     9
  ROZDZIAŁ I. Akty męskie: wprowadzenie     11
  1. Wstęp     11
  2. Konstrukcja książki     13
  3. Wobec historii sztuki     15
  4. Winckelmann: wolność i pożądanie    20
  5. Akty pomniki     32
  6. Fallus i penis = sacrum i profanum    46
  7. Akt chrześcijański     58
  8. Akty klasyczne w sztuce polskiej    67
  9. Akt w edukacji akademickiej    76
  10. Autoportret – „Akto-portret”    82
  11. Rozbicie i rekonstrukcja aktu    92
   ROZDZIAŁ II. Akty socjalistyczne     109
  1. Sztuka i seks    109
  2. Pornografia i modernizm socjalistyczny    111
  3. Seks po polsku     116
  4. Sztuka „spętanego Erosa”    118
  5. Wenus w awangardzie     125
  6. Potęga deformacji    128
  7. Akt męski poza patriarchatem    137
  8. Penis rewolty    140
  9. Akt męski w kontrkulturze    144
  10. Sztuka „pornograficzna” lat osiemdziesiątych XX wieku    156
  11. Po przełomie – nowe figuracje męskości    160
   ROZDZIAŁ III. Akty kobiece     167
  1. Akt męski w sztuce kobiet    168
  2. Piotr Aliny Szapocznikow, czyli „ciało mego syna”    175
    Problem rzeźbiarski    177
    Poza modernistyczny i socjalistyczny kanon    180
    Portrety mężczyzn    182
    Nagi portret     186
    Subwersywny erotyzm    186
    Martwy Chrystus    188
    Vanitas?    189
    Kryzys psychiczny    191
    Męskie jouissance    193
    Problem ekspozycji     196
    Recepcja w sztuce polskiej    197
  3. Inna historia erotyzmu Barbary Falender    198
    Rzeźby 1968 roku     199
    Ganimedes     206
  4. Rzeźby pożądające    215
  5. Akt męski w kobiecej neoawangardzie    220
  6. Erotyczna sztuka kobiet    226
  7. Identyfikacja homoseksualna    236
    Katarzyna Kozyra     241
  8. Demokracja intymna     252
   ROZDZIAŁ IV. Akty homoerotyczne     256
  1. Postmodernistyczne wyzwolenie    256
  2. Studia gejowskie w historii sztuki    260
  3. Krzysztof Jung    269
    Rysunkowe akty i akto-portrety    271
    W sieci pożądania i znaczenia    281
  4. Inni „chłopcy” z tamtych lat    302
    Krzysztof Niemczyk    302
    Homoerotyka filmu niezależnego    306
    Malarstwo obyczajowej bohemy    307
  5. Przełomowy teatr męskich ciał    313
  6. Czas transformacji    320
  7. Nowe obrazy męskości w gejowskiej sztuce polskiej XXI wieku    326
    Wojciech Ćwiertniewicz    327
    Malarskie eksploracje męskiego ciała i portretu    344
    Akt fetyszystyczny    347
    Akt kampowy    258
  8. Sukces i klęska Igora Mitoraja    362
  9. Akt transgenderowy     376
  ROZDZIAŁ V. Akty narodowe?     390
  1. Manifestacja europejska    390
  2. Męskość i naród    392
  3. Akty i akcje Jerzego Beresia    394
  4. Akt męski w barwach narodowych    400
  5. Masochistyczne performance dla Polski    410
  6. Sztuka męskiego ciała pomiędzy Wschodem a Zachodem    422
  7. Akty humorystyczne    434
  8. Akt militarny, czyli rewizjonistyczna ikonografia wojskowa    441
  9. Zofia Kulik i Dorota Nieznalska – akty cenzury i podporządkowania    446
    Zofia Kulik    446
    Dorota Nieznalska    457
  10. Sadomasochistyczna linia polskiej sztuki erotycznej    469
    Jerzy Nowosielski    470
    Bruno Schulz    475
  11. Akt socrealistyczny i traumatyczny    478
   ROZDZIAŁ VI. Akty odrodzone     497
  1. Mit młodzieńca    497
  2. Młodopolscy chłopcy Wojciecha Weissa    499
  3. Moda na mężczyzn    509
  4. Boyeurism    515
  Bibliografia    526
  Nota edytorska    541
  Spis ilustracji    542
  Indeks nazwisk    551
  Naked Man. The Male Nude in post-1945 Polish Art (Summary)    563
RozwińZwiń