POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W publikacji przedstawiono zmiany zachodzące w przestrzeni życia rodzinnego w relacjach młodzieży z rodzicami poprzez komunikację. Autorka dokonuje próby określenia pokolenia współczesnej młodzieży w kontekście dialogów prowadzonych przez nich z rodzicami. Dialog rozumiany jest tutaj jako forma komunikacji służąca nie tylko przedstawianiu rzeczywistości dotyczącej przedmiotów, cech, czynności czy bardziej abstrakcyjnych pojęć przekazujących informacje o potrzebach, spostrzeżeniach i wartościach, ale jest również sposobem na okazanie, nawiązanie oraz wartościowanie relacji. Sposób komunikowania się kształtowany jest w rodzinie i często dziedziczony na zasadzie modelowania. W okresie adolescencji, doświadczania siebie w sposób znaczący, nadając własnej narracji wymiar tożsamościowy – aspekt komunikacji jest efektem coraz szerszych eksploracji jednostki w otoczeniu społecznym. Do systemu rodzinnego młodzież wprowadza zmiany za pomocą komunikacji, na płaszczyźnie wyrażania swoich potrzeb i nawiązywania relacji z rodzicami, co tworzy nowego rodzaju jakość relacji międzygeneracyjnych w rodzinie.
Spośród wyników badań uwagę zwraca zwłaszcza stwierdzona duża potrzeba bliskiego, rozumnego kontaktu młodzieży z rodzicami; chcą oni być zrozumiani i potraktowani poważnie. Bunt wyrażony w formie i treści kierowanych do rodziców komunikatów oznacza tak naprawdę pragnienie wyznaczania granic dających poczucie bezpieczeństwa, zrozumienia i wsparcia – ale nie rozwiązywania za nich problemów. Młodzi ludzie mówią o potrzebie wartościowego dialogu, do którego są gotowi przystąpić, ale od rodziców zależy jego kierunek i jakość. Młody człowiek woła: Rodzicu bądź odpowiedzialny nie tylko za mój rozwój poznawczy i ekonomiczny, ale bądź dojrzałym dorosłym, który potrafi wychować dojrzałe emocjonalnie dziecko.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3460-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Pokolenie – rozważania o istocie pokolenia w świetle wybranych teorii | 19 |
1.1. Pokolenie – rozważania wokół definicji | 19 |
1.1.1. Pokolenie w ujęciu socjologicznym | 23 |
1.1.2. Pokolenie w ujęciu psychologicznym | 33 |
Rozdział 2. Przegląd stanowisk teoretycznych dotyczących komunikacji i dialogu – implikacja do komunikacji w rodzinie | 50 |
2.1. Teorie komunikacji interpersonalnej | 50 |
2.1.1. Historyczny przegląd podejścia do procesu komunikacji | 50 |
2.1.2. Siedem tradycji w dziedzinie teorii komunikacji | 52 |
2.2. Teorie psychologiczne w teorii komunikacji interpersonalnej | 60 |
2.2.1. Komunikacja w ujęciu G. Millera | 60 |
2.2.2. Teoria komunikacji P. Watzlawika | 61 |
2.2.3. Komunikacja interpersonalna w teorii pragmatyczno-kontekstowej A. Awdiejewa i Z. Nęckiego | 66 |
2.3. Teorie socjologiczne w komunikacji interpersonalnej | 70 |
2.3.1. Interakcjonizm symboliczny – G.H. Mead | 70 |
2.3.2. Dramaturgia odgrywania ról – E. Goffman | 73 |
2.3.3. Teoria działania komunikacyjnego – J. Habermas | 76 |
2.4. Komunikacja niewerbalna – ujęcie teoretyczne | 81 |
2.5. Blokady i zakłócenia w procesie komunikacji interpersonalnej | 84 |
2.6. Dialog jako forma komunikacji w rodzinie | 93 |
Rozdział 3. Relacje międzygeneracyjne a procesy komunikacji w rodzinie | 103 |
3.1. Wybrane uwarunkowania relacji międzygeneracyjnych w rodzinie | 103 |
3.1.1. Pokolenie końca wieku – konteksty dojrzewania rodziców współczesnej młodzieży | 103 |
3.1.2. Przemiany współczesnej rodziny | 118 |
3.2. Procesy komunikacji w rodzinie | 126 |
3.2.1. System rodzinny | 126 |
3.2.2. Rodzina jako system według G. Beatson i V. Satir | 131 |
3.2.3. Komunikacja w systemie rodzinnym | 140 |
3.2.4. Koncepcja analizy transakcyjnej E. Berne’a | 142 |
3.3. Relacje rodzinne | 147 |
3.3.1. Relacje i stosunki międzyludzkie – założenia teoretyczne | 147 |
3.3.2. Intymność i dystans w relacjach rodzinnych | 158 |
3.3.3. Relacje młodzieży z rodzicami i przekaz pokoleniowy jako istotny element dialogu międzygeneracyjnego | 167 |
3.3.4. Subiektywne „subświaty” młodzieży i jej rodziców źródłem konfliktów międzygeneracyjnych | 187 |
Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań własnych | 203 |
4.1. Wprowadzenie | 203 |
4.2. Przedmiot i cel badań | 204 |
4.3. Problemy i hipotezy badawcze | 206 |
4.4. Zmienne i wskaźniki | 211 |
4.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 220 |
4.6. Próba badawcza i jej dobór, organizacja i przebieg badań | 222 |
Rozdział 5. Młodzież w dialogach międzygeneracyjnych z rodzicami – wyniki badań własnych | 225 |
5.1. Cechy społeczno-demograficzne badanej młodzieży | 225 |
5.2. Autoidentyfikacja pokoleniowa badanej młodzieży | 232 |
5.3. Reguły, formy i treści dialogów między młodzieżą a jej rodzicami | 267 |
5.4. Determinanty procesów komunikacji między młodzieżą a jej rodzicami z perspektywy badanej młodzieży | 283 |
5.5. Ocena relacji rodzinnych przez badaną młodzież w obszarach: komunikacja, spójność, tożsamość i autonomia (Kwestionariusz Relacji Rodzinnych M. Plopy i M. Połomskiego) | 304 |
5.6. Zakłócenia i blokady komunikacji w dialogach międzygeneracyjnych z rodzicami | 317 |
5.7. Przyczyny konfliktów międzygeneracyjnych i sposoby ich rozwiązywania | 332 |
Refleksje końcowe | 349 |
Bibliografia | 355 |
Spis tabel | 374 |
Summary (Intergenerational dialogue – communication between young people and parents) | 376 |