Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzieży z rodzicami

Dialogi międzygeneracyjne. Komunikacja młodzieży z rodzicami

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W publikacji przedstawiono zmiany zachodzące w przestrzeni życia rodzinnego w relacjach młodzieży z rodzicami poprzez komunikację. Autorka dokonuje próby określenia pokolenia współczesnej młodzieży w kontekście dialogów prowadzonych przez nich z rodzicami. Dialog rozumiany jest tutaj jako forma komunikacji służąca nie tylko przedstawianiu rzeczywistości dotyczącej przedmiotów, cech, czynności czy bardziej abstrakcyjnych pojęć przekazujących informacje o potrzebach, spostrzeżeniach i wartościach, ale jest również sposobem na okazanie, nawiązanie oraz wartościowanie relacji. Sposób komunikowania się kształtowany jest w rodzinie i często dziedziczony na zasadzie modelowania. W okresie adolescencji, doświadczania siebie w sposób znaczący, nadając własnej narracji wymiar tożsamościowy – aspekt komunikacji jest efektem coraz szerszych eksploracji jednostki w otoczeniu społecznym. Do systemu rodzinnego młodzież wprowadza zmiany za pomocą komunikacji, na płaszczyźnie wyrażania swoich potrzeb i nawiązywania relacji z rodzicami, co tworzy nowego rodzaju jakość relacji międzygeneracyjnych w rodzinie.


Spośród wyników badań uwagę zwraca zwłaszcza stwierdzona duża potrzeba bliskiego, rozumnego kontaktu młodzieży z rodzicami; chcą oni być zrozumiani i potraktowani poważnie. Bunt wyrażony w formie i treści kierowanych do rodziców komunikatów oznacza tak naprawdę pragnienie wyznaczania granic dających poczucie bezpieczeństwa, zrozumienia i wsparcia – ale nie rozwiązywania za nich problemów. Młodzi ludzie mówią o potrzebie wartościowego dialogu, do którego są gotowi przystąpić, ale od rodziców zależy jego kierunek i jakość. Młody człowiek woła: Rodzicu bądź odpowiedzialny nie tylko za mój rozwój poznawczy i ekonomiczny, ale bądź dojrzałym dorosłym, który potrafi wychować dojrzałe emocjonalnie dziecko.


Rok wydania2019
Liczba stron378
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3460-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
   Rozdział 1. Pokolenie – rozważania o istocie pokolenia w świetle wybranych teorii     19
    1.1. Pokolenie – rozważania wokół definicji    19
      1.1.1. Pokolenie w ujęciu socjologicznym    23
      1.1.2. Pokolenie w ujęciu psychologicznym    33
   Rozdział 2. Przegląd stanowisk teoretycznych dotyczących komunikacji i dialogu – implikacja do komunikacji w rodzinie     50
    2.1. Teorie komunikacji interpersonalnej    50
      2.1.1. Historyczny przegląd podejścia do procesu komunikacji    50
      2.1.2. Siedem tradycji w dziedzinie teorii komunikacji    52
    2.2. Teorie psychologiczne w teorii komunikacji interpersonalnej    60
      2.2.1. Komunikacja w ujęciu G. Millera    60
      2.2.2. Teoria komunikacji P. Watzlawika    61
      2.2.3. Komunikacja interpersonalna w teorii pragmatyczno-kontekstowej A. Awdiejewa i Z. Nęckiego    66
    2.3. Teorie socjologiczne w komunikacji interpersonalnej    70
      2.3.1. Interakcjonizm symboliczny – G.H. Mead    70
      2.3.2. Dramaturgia odgrywania ról – E. Goffman    73
      2.3.3. Teoria działania komunikacyjnego – J. Habermas    76
    2.4. Komunikacja niewerbalna – ujęcie teoretyczne    81
    2.5. Blokady i zakłócenia w procesie komunikacji interpersonalnej    84
    2.6. Dialog jako forma komunikacji w rodzinie    93
   Rozdział 3. Relacje międzygeneracyjne a procesy komunikacji w rodzinie     103
    3.1. Wybrane uwarunkowania relacji międzygeneracyjnych w rodzinie    103
      3.1.1. Pokolenie końca wieku – konteksty dojrzewania rodziców współczesnej młodzieży    103
      3.1.2. Przemiany współczesnej rodziny    118
    3.2. Procesy komunikacji w rodzinie    126
      3.2.1. System rodzinny    126
      3.2.2. Rodzina jako system według G. Beatson i V. Satir    131
      3.2.3. Komunikacja w systemie rodzinnym    140
      3.2.4. Koncepcja analizy transakcyjnej E. Berne’a    142
    3.3. Relacje rodzinne    147
      3.3.1. Relacje i stosunki międzyludzkie – założenia teoretyczne    147
      3.3.2. Intymność i dystans w relacjach rodzinnych    158
      3.3.3. Relacje młodzieży z rodzicami i przekaz pokoleniowy jako istotny element dialogu międzygeneracyjnego    167
      3.3.4. Subiektywne „subświaty” młodzieży i jej rodziców źródłem konfliktów międzygeneracyjnych    187
  Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań własnych     203
    4.1. Wprowadzenie    203
    4.2. Przedmiot i cel badań    204
    4.3. Problemy i hipotezy badawcze    206
    4.4. Zmienne i wskaźniki    211
    4.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze    220
    4.6. Próba badawcza i jej dobór, organizacja i przebieg badań    222
   Rozdział 5. Młodzież w dialogach międzygeneracyjnych z rodzicami – wyniki badań własnych     225
    5.1. Cechy społeczno-demograficzne badanej młodzieży    225
    5.2. Autoidentyfikacja pokoleniowa badanej młodzieży    232
    5.3. Reguły, formy i treści dialogów między młodzieżą a jej rodzicami    267
    5.4. Determinanty procesów komunikacji między młodzieżą a jej rodzicami z perspektywy badanej młodzieży    283
    5.5. Ocena relacji rodzinnych przez badaną młodzież w obszarach: komunikacja, spójność, tożsamość i autonomia (Kwestionariusz Relacji Rodzinnych M. Plopy i M. Połomskiego)    304
    5.6. Zakłócenia i blokady komunikacji w dialogach międzygeneracyjnych z rodzicami    317
    5.7. Przyczyny konfliktów międzygeneracyjnych i sposoby ich rozwiązywania    332
   Refleksje końcowe    349
  Bibliografia    355
  Spis tabel    374
  Summary (Intergenerational dialogue – communication between young people and parents)    376
RozwińZwiń