Lekcje myślenia (obywatelskiego)

Lekcje myślenia (obywatelskiego)

Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jest temu, jak lekcje języka polskiego mogą inicjować, wspierać oraz rozwijać zdolność myślenia, w tym myślenia o współczesności. Autor pokazuje, na czym ta aktywność umysłowa polega, zarówno w kontekście filozoficznym (tu istotną rolę odgrywają odwołania do dorobku Hannah Arendt), jak i edukacyjnym, oraz czym się wyróżnia na tle innych aktywności człowieka. Diagnozuje również wyzwania kulturowe, cywilizacyjne, społeczne, geopolityczne, z jakimi musi zmierzyć się edukacja humanistyczna w dzisiejszej szkole. Podkreśla, że odpowiedzialność za losy świata wymaga adekwatnej koncepcji wychowania obywatelskiego (adresowanej do młodych ludzi), które pozwoli ocalić przez zniszczeniem różnorodność tego świata. Szczególną rolę w realizowaniu wyznaczonych edukacji polonistycznej zadań przypisał autor współczesnemu reportażowi literackiemu (m.in. tekstom Wojciecha Jagielskiego, Wojciecha Tochmana, Katarzyny Boni, Małgorzaty Szejnert, Krzysztofa Millera, Filipa Springera); gatunek ten pozwala bowiem, jego zdaniem, zarówno na refleksję nad współczesnością, jak i nad obywatelskością.


Rok wydania2019
Liczba stron280
KategoriaLiteratura polska
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3410-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     9
  Wstęp    11
   Lekcje myślenia o świecie     11
   CZĘŚĆ I     19
   Myślenie o świecie – dialog edukacji z filozofią Hannah Arendt     19
  Rozdział 1    19
  Tkanina Penelopy, czyli o potrzebie i kruchości myślenia. Rozważania w perspektywie filozoficzno-edukacyjnej 19
    1.1. Dlaczego Arendt?    19
    1.2. O czym myśleć?    21
    1.3. Myślenie a zdobywanie wiedzy (w filozofii i edukacji)    23
    1.4. Motywowanie do myślenia    27
    1.5. Myślenie sokratejskie a sens kształcenia dzisiaj    29
    1.6. Krajobraz po huraganie – efekty nauczania a efekty myślenia    32
    1.7. Pułapki myślenia    35
  Rozdział 2    39
  „Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie”. Niemyślenie jako dewastacja różnorodności świata 39
    2.1. Deprawowanie myśleniem a deprawowanie niemyśleniem    40
    2.2. Niemyślenie, czyli „uprawianie” zła    46
    2.3. Niemyślenie – sojusznik ideologii    50
    2.4. „Dla takich, którzy myślą, święte nie jest nic” – antytotalitarny gen myślenia     54
    2.5. Ludzie „wyciągnięci z ukrycia” – odwaga myślenia    57
    2.6. Edukacja polonistyczna – między tworzeniem więzi a nakładaniem więzów     59
  Rozdział 3    62
  Obrona polityczności edukacji polonistycznej 62
    3.1. Język(i) polityki a język(i) edukacji    62
    3.2. Polityczne postrzeganie świata    66
    3.3. Troska o świat, czyli polityka jako działanie (obywatelskie)    68
    3.4. Polityka jako sztuka opowiadania o świecie    72
    3.5. Edukacyjność polityki    75
  Rozdział 4    80
  „Oto nasz świat” – istota wychowania obywatelskiego     80
    4.1. Vita activa – człowiek w przestrzeni publicznej    80
    4.2. Porządek społeczny jako wyzwanie dla wychowania obywatelskiego    83
    4.3. Przestrzeń publiczna jako przestrzeń wychowania obywatelskiego    90
    4.4. Szacunek, odpowiedzialność i odwaga – aksjologia obywatelskości    93
    4.5. Zdumienie jako źródło świadomości obywatelskiej    98
  CZĘŚĆ II 103
  Myślenie jako pragnienie sensu – w stronę edukacji obywatelskiej     103
  Rozdział 5    103
   Diagnozy współczesności – wyzwania dla koncepcji wychowania obywatelskiego     103
    5.1. Portret współczesnej młodzieży – diagnoza reporterska    103
    5.2. U źródeł koncepcji metodycznej. Dydaktyczne odczytania wyzwań współczesności    112
      5.2.1. Obserwacja świata z perspektywy wewnątrzszkolnej    113
      5.2.2. Od obserwacji świata do diagnozowania wyzwań edukacyjnych    118
    5.3 Różnorodność jako problem, czyli kilka myśli na temat wielokulturowości w edukacji    128
    5.4. Mapa współczesnego świata, czyli odkrywanie znaczenia przestrzeni    137
    5.5. Uczeń jako obywatel świata, czyli o czytaniu mapy na lekcji języka polskiego    140
  Rozdział 6    147
   Jak opisywać świat? Świadectwa myślenia     147
    6.1. Wyzwanie koncepcyjne    147
    6.2. Rzeczywistość opisana czy wykreowana? Europejskość a orientalizm    149
    6.3. Europejskość w edukacji polonistycznej – kłopoty z pojęciem    152
    6.4. Zmienność współczesnego świata – kłopoty z opisem    156
    6.5. Szkoła czytania współczesności według Przemysława Czaplińskiego – dialog literaturoznawstwa z dydaktyką    158
    6.6. Ku myśleniu krytycznemu    162
  Rozdział 7    171
   Szkolna narracja o uchodźcach (przykład refleksji obywatelskiej)     171
    7.1 Kryzys solidarności a formacyjny wymiar edukacji    171
    7.2. Opowieści o uchodźcach jako źródło trudnych pytań    175
    7.3. Kontener – studium spotkania z uchodźcą    179
    7.4. Obywatelskość jako zaangażowanie    184
  Część III 191
  Jaki jest świat… Reporterskie egzemplifikacje     191
  Rozdział 8    191
  Reporterskie „oswajanie” świata     191
    8.1. Reportaż w ujęciu filozoficznym    191
      8.1.1. Filozofia postrzegania świata    192
      8.1.2. Filozoficzny status bohaterów w reportażach    195
      8.1.3. Filozofia faktu w reportażach    196
      8.1.4. Reporterska filozofia „oswajania” świata    199
    8.2. Edukacyjna wartość reportażu    201
    8.3. Reporterskie myślenie – studium czterech przykładów (wprowadzenie)    209
  Rozdział 9    211
   Reporterski egzystencjalizm. Trębacz z Tembisy. Droga do Mandeli Wojciecha Jagielskiego     211
    9.1. Ku reportażowi egzystencjalnemu    211
    9.2. Pasja reportera – Mandela    213
    9.3. Przebłyski sensu    215
    9.4. W poszukiwaniu sensu – między pasją a pustką    217
  Rozdział 10    221
   Inność a obcość ‒ (foto)reporterskie fascynacje niepoznawalnością świata. 13 wojen i jedna Krzysztofa     221
    10.1. Antropologia fotoreportażu    221
    10.2. Autentyzm w fotoreportażu    225
    10.3. Zaangażowanie a wyobcowanie    226
    10.4. Fotoreporterskie światoodczucie    228
  Rozdział 11    232
   Odzyskiwanie pamięci w reportażach Małgorzaty Szejnert (na przykładzie Domu żółwia. Zanzibaru)     232
    11.1. Pamięć i historia    233
    11.2. Ślady pamięci – domy    234
    11.3. Mentalność a wielokulturowość    236
    11.4. Poetyka konkretu a refleksja aksjologiczna    238
    11.5. Fotografie a pamięć    239
  Rozdział 12    243
   Tajemnice zła i pamięci w Jakbyś kamień jadła Wojciecha Tochmana     243
    12.1. Reportaż a rewanż pamięci    244
    12.2. Walka o pamięć    246
    12.3. Metafizyka zła    250
    12.4. Antropologia pamięci    251
   Zakończenie    254
  Bibliografia    262
  Nota bibliograficzna    271
  Indeks osobowy    273
  Summary (The Lessons of (Civic) Thinking. Polish Language and Literature Education in the Face of Contemporary World    279
RozwińZwiń