Edukacja dla sukcesu społecznego

Edukacja dla sukcesu społecznego

Prywatne szkolnictwo podstawowe z perspektywy rodziców z klasy średniej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce podjęto kwestię znaczenia prywatnej edukacji podstawowej w kontekście konstruowania sukcesu społecznego dzieci pochodzących z klasy średniej. Zarówno zaprezentowane analizy teoretyczne, jak i badania empiryczne odnoszą się do tezy o roli edukacji jako jednego z kluczowych czynników służących alokacji jednostki w strukturze społecznej. Istotą wywodu jest ukazanie sposobów postrzegania edukacji jako środka umożliwiającego budowanie kariery edukacyjno-zawodowej dziecka, a w dalszej perspektywie nobilitacji w społeczeństwie, przez rodziców z klasy średniej. Książka zawiera wyniki badań przeprowadzonych wśród rodziców kształcących dzieci w prywatnych poznańskich szkołach podstawowych, m.in. analizy wypowiedzi rodziców odnoszące się do motywów wyboru szkoły, wizji kształcenia dzieci, planowania dalszych etapów edukacyjnych, budowania kapitału społecznego, jak również zdobywania kompetencji niezbędnych do przyszłej pracy zawodowej, jak komunikowanie się w języku obcym. Te i inne kwestie podejmowane w książce stanowią egzemplifikacje praktyk edukacyjnych, a także znaczeń nadawanych prywatnej edukacji przez rodziców z klasy średniej w konstruowaniu przyszłego sukcesu społecznego własnych dzieci. W tym kontekście przedstawione zostały również – wpisujące się w neoliberalną politykę oświatową – sposoby funkcjonowania szkół prywatnych.


Rok wydania2018
Liczba stron300
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3367-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  CZĘŚĆ I 13
  Teoretyczne podstawy analiz relacji pomiędzy rodziną z klasy średniej, edukacją a sukcesem społecznym 13
  Rozdział I 15
  Koncepcje wyjaśniające relacje pomiędzy edukacją a sukcesem społecznym 15
    1. Kategoria „sukcesu społecznego” w badaniach socjologicznych     15
    2. Socjologiczne koncepcje dotyczące relacji pomiędzy edukacją a sukcesem społecznym w społeczeństwie klasowym     21
      2.1. Strukturalno-funkcjonalne wyjaśnienie sukcesu społecznego poprzez edukację     23
      2.2. Edukacja i ekonomiczne determinanty sukcesu społecznego – teoria reprodukcji ekonomicznej     31
      2.3. Kulturowe i społeczne uwarunkowania sukcesu poprzez edukację – teoria reprodukcji kulturowej     37
  Rozdział II 47
  Klasa średnia w strukturze społeczeństwa polskiego     47
    1. Pojęcie klasy społecznej i społeczeństwa klasowego     47
    2. Klasa średnia w strukturze społecznej     52
  Rozdział III 60
  Rodzice z klasy średniej wobec edukacji własnych dzieci – wybrane konteksty     60
    1. Rodzicokracja – definicja i geneza zjawiska     60
    2. Rodzice z klasy średniej, edukacyjny rynek i wybór szkoły     67
    3. Intensywna opieka rodzicielska nad dzieckiem     78
  Rozdział IV 91
  Dynamika rozwoju niepublicznego szkolnictwa podstawowego w Polsce     91
    1. Geneza i rozwój polskiego szkolnictwa niepublicznego (do 1989 roku)     91
    2. Rozwój niepublicznego szkolnictwa podstawowego w Polsce (po 1989 roku)     98
    3. Status prawny i finansowanie niepublicznych szkół podstawowych    108
    4. Wybrane konteksty funkcjonowania niepublicznego szkolnictwa podstawowego i średniego w Polsce     113
  CZĘŚĆ II 123
  Edukacja w prywatnych szkołach podstawowych z perspektywy rodziców z klasy średniej 123
  Rozdział V 125
  Metodologia badań własnych     125
  Rozdział VI 136
  Wybór prywatnej szkoły podstawowej przez rodziców z klasy średniej     136
    1. Motywy wyboru prywatnej szkoły podstawowej dla dziecka     137
    2. Rola rodziców w procesie rekrutacji     178
    3. Wybór prywatnej szkoły podstawowej i antycypowane „ścieżki do sukcesu”     190
  Rozdział VII 210
  Kształcenie i wychowanie w prywatnych szkołach podstawowych     210
    1. Środowisko kształcenia i wychowania szkół prywatnych     210
    2. Edukacja w prywatnej szkole podstawowej a sukces społeczno-zawodowy dziecka     220
    3. Status społeczno-ekonomiczny uczniów a proces socjalizacji w prywatnych szkołach podstawowych     229
  Rozdział VIII 244
  Funkcjonowanie prywatnych szkół podstawowych w otoczeniu społecznym 244
    1. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym     244
    2. Współpraca rodziców ze szkołą     250
  Podsumowanie     271
  Zakończenie     277
  Literatura     281
  Spis schematów, tabel i wykresów     298
  Summary (Education for social success. Private primary education from the perspective of middle-class parents)     299
RozwińZwiń