Wypłaty dywidend a wartość dla akcjonariuszy

Wypłaty dywidend a wartość dla akcjonariuszy

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Poglądy na temat wpływu wypłat dywidend na wartość dla akcjonariuszy prezentowane są w literaturze przedmiotu przez trzy szkoły: neutralną, prodywidendową i antydywidendową. Po kilku dekadach debat, badań i analiz wciąż brak jednak konsensusu co do tego, czy dywidenda wpływa na wartość dla akcjonariuszy. Celem monografii było uzupełnienie tej luki badawczej, a w szczególności analiza wpływu dywidendy na wartość wyrażoną tzw. rynkowymi miernikami wartości kreowanej.
Odwołując się do dorobku kilku dyscyplin naukowych, tj. zarządzania, ekonomii, a zwłaszcza finansów, usystematyzowano dotychczasową wiedzę naukową związaną z dywidendami, wartością dla akcjonariuszy oraz z oddziaływaniem wypłat dywidendy na wartość dla akcjonariuszy. Zebrano, porównano i uporządkowano wyniki badań empirycznych oraz wnioski z nich wynikające, głównie w zakresie oddziaływania dywidendy na wartość rynkową spółki.
W części empirycznej zweryfikowano wpływ zdarzeń dywidendowych, a także wielkości wypłacanych dywidend na wartość dla akcjonariuszy mierzoną rynkowymi miernikami wartości kreowanej. Przeprowadzono analizy wpływu wypłat dywidendy na wartość dla akcjonariuszy na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Elementem komplementarnym tej analizy były przeprowadzane wcześniej oceny tendencji w zakresie wypłat dywidendy oraz kształtowania się wartości dla akcjonariuszy na GPW. Wszystkie badania empiryczne na GPW dotyczyły lat 2001–2014 i obejmowały próbę spółek krajowych.


Rok wydania2019
Liczba stron412
KategoriaFinanse i bankowość
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-779-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. DYWIDENDA I POLITYKA DYWIDENDY     17
    1.1. Cel działalności współczesnego przedsiębiorstwa a wypłata dywidendy     17
    1.2. Istota, rodzaje i pomiar dywidendy     22
    1.3. Globalne tendencje w zakresie wypłat dywidendy     26
      1.3.1. Uwagi ogólne     26
      1.3.2. Spadek odsetka spółek wypłacających dywidendę     27
      1.3.3. Wzrost sumy wypłat w postaci dywidendy     30
      1.3.4. Wzrost koncentracji wypłat dywidendy     34
    1.4. Polityka dywidendy i strategie jej wypłat     36
      1.4.1. Uwagi ogólne     36
      1.4.2. Polityka stałej wysokości dywidendy na akcję     38
      1.4.3. Polityka stałej stopy wypłat dywidendy     40
      1.4.4. Polityka stałej dywidendy z dywidendą extra     41
      1.4.5. Polityka rezydualnej dywidendy     42
      1.4.6. Skrajne polityki dywidendy     43
      1.4.7. Polityka stabilnej dywidendy – model Lintnera     44
  
  Rozdział 2. KSZTAŁTOWANIE SIĘ WYPŁAT DYWIDENDY NA GIEŁDZIE PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH W WARSZAWIE     47
    2.1. Prawnopodatkowe aspekty dywidendy w Polsce     47
    2.2. Częstotliwość wypłat i skłonność do płacenia dywidendy przez spółki notowane na GPW w Warszawie     52
    2.3. Tendencje dotyczące wartości dywidend wypłaconych przez spółki notowane na GPW w Warszawie     72
    2.4. Poziom koncentracji wartości wypłat dywidend na GPW w Warszawie     80
    2.5. Kształtowanie się stopy wypłat dywidendy oraz stopy dywidendy na GPW w Warszawie     87
    2.6. Polityka dywidendowa spółek notowanych na GPW w Warszawie     93
  
  Rozdział 3. WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA A WARTOŚĆ DLA AKCJONARIUSZY     107
    3.1. Wartość przedsiębiorstwa jako kategoria ekonomiczna     107
    3.2. Istota wartości dla akcjonariuszy     112
    3.3. Wartość dla akcjonariuszy jako nadrzędny cel przedsiębiorstwa     116
    3.4. Mierzenie i monitorowanie wartości dla akcjonariuszy     125
  
  Rozdział 4. KSZTAŁTOWANIE SIĘ WARTOŚCI DLA AKCJONARIUSZY NA GIEŁDZIE PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH W WARSZAWIE     138
    4.1. Założenia metodologiczne analizy rynkowych mierników wartości dla akcjonariuszy     138
    4.2. Ogólne tendencje kształtowania się rynkowych mierników wartości dla akcjonariuszy     147
    4.3. Wartość dla akcjonariuszy według największego akcjonariusza     159
    4.4. Wartość dla akcjonariuszy w ujęciu sektorowym     169
    4.5. Najlepsze i najgorsze spółki tworzące wartość dla akcjonariuszy     183
  
  Rozdział 5. WPŁYW DYWIDENDY NA WARTOŚĆ DLA AKCJONARIUSZY     196
    5.1. Uwagi ogólne     196
    5.2. Neutralna szkoła dywidendowa     196
    5.3. Szkoła prodywidendowa     202
    5.4. Szkoła antydywidendowa     208
    5.5. Hipotezy i teorie dywidendowe     212
      5.5.1. Teoria sygnalizacji i zjawisko zawartości informacyjnej dywidend     212
      5.5.2. Dywidenda a problem agencji i teoria wolnej gotówki     217
      5.5.3. Dywidendowa teoria cyklu życia przedsiębiorstwa     222
      5.5.4. Efekt klienteli dywidendowej     227
      5.5.5. Behawioralna teoria dywidendy     233
      5.5.6. Cateringowa teoria dywidend     237
    5.6. Dywidenda i jej związek z rynkowymi miernikami wartości dla akcjonariuszy     241
  
  Rozdział 6. DYWIDENDA I JEJ WPŁYW NA WARTOŚĆ DLA AKCJONARIUSZY SPÓŁEK NOTOWANYCH NA GIEŁDZIE PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH W WARSZAWIE     251
    6.1. Charakterystyka metody badawczej     251
    6.2. Wypłata dywidendy i jej wpływ na wartość dla akcjonariuszy     259
    6.3. Poziom wypłacanej dywidendy i jego wpływ na wartość dla akcjonariuszy     268
    6.4. Wpływ polityki wypłat dywidendy na wartość dla akcjonariuszy     303
    6.5. Wielkość wypłacanej dywidendy i jej wpływ na wartość dla akcjonariuszy     329
  
  Zakończenie     335
  
  Aneks     342
  Literatura     367
  Spis tabel     392
  Spis rysunków     396
  Streszczenie w języku angielskim     399
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie     401
RozwińZwiń