Rozwój dziecka. 46 największych mitów

46 największych mitów

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

54,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 27,00 zł  


54,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Każdy zna więcej mitów, niż mu się wydaje, ale każdy ma też zawsze do dyspozycji naukę, która podpowiada właściwą drogę.
Czy na podstawie kształtu brzucha ciężarnej kobiety można odgadnąć płeć dziecka? Czy znieczulenie zewnątrzoponowe w trakcie porodu niesie ze sobą wysokie ryzyko powikłań? Czy wywołuje u dzieci nadaktywność? Czy dzięki chodzikom dzieci zaczynają szybciej chodzić? Czy przemawianie do dziecka pieszczotliwym językiem opóźnia moment, kiedy zaczyna ono normalnie mówić? Czy szczepionki powodują wzrost zachorowań na autyzm? Czy zmuszanie dzieci do zjedzenia „wszystkiego, co mają na talerzu”, sprzyja rozwijaniu zdrowych nawyków żywieniowych? Czy wyimaginowani przyjaciele są oznaką społeczno-emocjonalnych problemów u dziecka? Stehen Hupp i Jeremy Jewell opisują najbardziej rozpowszechnione mity dotyczące rozwoju i wychowania dziecka. Przedstawiają badania naukowe obalające niesłuszne i często szkodliwe przekonania dotyczące różnych aspektów rozwoju, proponują oparte na dowodach naukowych praktyki i zalecenia. Objaśniają źródła błędnych koncepcji i zachęcają do sceptycznego, krytycznego podejścia do literatury dla rodziców i sensacyjnych medialnych doniesień.
Chcielibyśmy, aby nasza książka była dla rodziców i studentów pomocą w wyrobieniu sobie krytycznego podejścia do wyszukiwania wartościowych informacji, aby za jej przyczyną sięgnęli po poradniki i inne źródła, które czerpią z badań naukowych. Mamy nadzieję, że w ten sposób rodzice (i przyszli rodzice) będą mogli wykorzystać naszą książkę jako metaporadnik. Tradycyjne poradniki skupiają się na szczegółach jednego tematu, tymczasem nasz metaporadnik omawia szeroki zakres tematów i odsyła czytelników do poradników tradycyjnych (opartych na badaniach naukowych). Dużo miejsca poświęcamy tu tłumaczeniu, dlaczego nie zgadzamy się z wieloma inteligentnymi ludźmi, i dołożyliśmy starań, aby nie zamieszczać tu twierdzeń, które inni sceptycy mogliby obalić w przyszłości.
Z tekstu


Rok wydania2019
Liczba stron248
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieSylwia Pikiel
ISBN-13978-83-01-20210-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Nota od wydawcy    13
  Wstęp    15
  1. POCZĄTKI 25
    #1 Między bliźniętami jednojajowymi istnieje telepatyczna więź zapoczątkowana w życiu płodowym    25
    #2 Zaadoptowanie dziecka zwiększa prawdopodobieństwo zajścia w ciążę u par cierpiących na niepłodność    32
    #3 Na podstawie kształtu brzucha ciężarnej kobiety można odgadnąć płeć dziecka    36
    #4 Wszyscy chłopcy mają jeden chromosom Y (którego nie posiada żadna dziewczynka)    42
    #5 Bliźnięta jednojajowe mają identyczne geny    49
    #6 Kobieta będąca w ciąży nie może zajść w kolejną ciążę    50
    #7 Za pomocą księżycowego kalendarza chińskiego można dokładnie przewidzieć płeć dziecka    50
    #8 Serce płodu płci żeńskiej bije szybciej niż płodu płci męskiej    51
    #9 Znieczulenie zewnątrzoponowe w trakcie porodu niesie ze sobą wysokie ryzyko powikłań    51
    #10 Podczas pełni rodzi się więcej dzieci    52
    #11 Wstępne przeżuwanie pokarmu dla dziecka nie niesie ze sobą żadnego ryzyka    53
  2. ROZWÓJ, CIAŁO I UMYSŁ 55
    #12 Cukier wywołuje u dzieci nadaktywność    55
    #13 Dzięki chodzikom dzieci zaczynają wcześniej chodzić    60
    #14 Stymulujące poznawczo filmy wideo podwyższają poziom inteligencji u małych dzieci    64
    #15 Przemawianie do dziecka pieszczotliwym językiem opóźnia moment, kiedy zaczyna ono normalnie mówić    70
    #16 Szczepionki powodują wzrost zachorowań na autyzm    76
    #17 Pozytywna reakcja na leki stymulujące jest dowodem na to, że dziecko ma ADHD    83
    #18 Zmuszanie dzieci do zjedzenia „wszystkiego, co mają na talerzu”, sprzyja rozwijaniu zdrowych nawyków żywieniowych    84
    #19 Charakterystyczną cechą dysleksji jest przekręcanie słów    84
    #20 Większość małych dzieci jest w stanie nauczyć się czytać za pomocą odpowiedniego programu do nauki    85
    #21 Kinezjologia edukacyjna pomaga dzieciom w nauce    85
    #22 Ułatwiona komunikacja sprawdza się u dzieci z autyzmem    86
    #23 Dzieciom ze specjalnymi potrzebami skutecznie pomaga delfinoterapia    87
  3. EMOCJE I ZACHOWANIE 89
    #24 Moczenie nocne jest oznaką poważnych problemów emocjonalnych    89
    #25 Większość środków przeciwdepresyjnych dla dzieci z depresją została zatwierdzona przez Agencję Leków i Żywności    95
    #26 Odręczny rysunek zawiera konkretne cechy, na podstawie których można rozpoznać podświadome problemy autora    100
    #27 Większość dzieci przechodzi fazę „okropnego dwulatka”    108
    #28 Dzieciaki można „odstraszyć” od przestępstw    115
    #29 Rodzice zazwyczaj umieją rozpoznać depresję u dziecka    121
    #30 Depresja kliniczna występuje u małych dziewczynek częściej niż u małych chłopców    122
    #31 Najlepszym sposobem na obniżenie poziomu lęku u dziecka jest umożliwienie mu unikania tego, co lęk ten wzbudza    123
    #32 Dorośli zwykle wiedzą, kiedy dziecko kłamie    124
    #33 Oglądanie innych ludzi, którzy zachowują się agresywnie, zmniejsza u dzieci skłonność do agresji    124
    #34 Rośnie liczba zabójstw popełnianych na terenie szkoły    125
    #35 Edukacyjny program antynarkotykowy DARE (Drug Abuse Resistance Education) przyczynia się do ograniczania użycia narkotyków    125
  4. ŚRODOWISKO SPOŁECZNE     127
    #36 Jedynacy są zazwyczaj samolubni, rozpuszczeni i pozbawieni kompetencji społecznych    127
    #37 W większości wypadków rozwód rodziców rujnuje życie dzieciom    133
    #38 Pozarodzinna opieka nad dzieckiem niszczy więź między dzieckiem a rodzicami    138
    #39 Wyimaginowani przyjaciele są oznaką społeczno- -emocjonalnych problemów u dziecka    145
    #40 Kolejność urodzenia silnie determinuje osobowość dziecka    150
    #41 Najczęstszym powodem konfliktów między rodzeństwem jest rywalizacja o miłość rodziców    151
    #42 Zakłócone relacje między rodzicem a dzieckiem można naprawić za pomocą terapii wymuszonego kontaktu    151
    #43 Ojcowie stosują kary cielesne częściej niż matki    152
    #44 Nagrody zwykle nie zwiększają, lecz zmniejszają poziom pożądanych, nagradzanych zachowań    153
    #45 Pochwały osłabiają w dziecku zdolność do osiągania sukcesów    154
    #46 Gdy ja byłem dzieckiem, rodzice nie byli tak pobłażliwi    154
  Posłowie. Refleksje końcowe    157
  Przypisy    167
  Literatura cytowana przez redaktorów naukowych    213
  Indeks rzeczowy    215
  Indeks nazwisk    219
  O Autorach    223
RozwińZwiń