Ija Lazari-Pawłowska jako metaetyk i moralista

Ija Lazari-Pawłowska jako metaetyk i moralista

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Małgorzaty Olech poświęcona jest twórczości Iji Lazari-Pawłowskiej, która była moralistką, lecz nie moralizatorką. Dlatego pragnienie zrozumienia znaczenia dobra i zła uczyniła myślą przewodnią swoich dociekań nad moralnością. Egzemplifikację praktycznej orientacji w etyce widziała uczona w zwróceniu uwagi na rolę doświadczenia zła. Rozpoznanie aksjomatów moralnych związane jest z wrażliwością na cudzy los. Każdy z nas zakreśla w jakimś miejscu granice dopuszczalnego działania. Nie sposób jednak orzec kategorycznie o innych ludziach, w którym miejscu powinni zakreślić granice dopuszczalnych kompromisów. Zdaniem uczonej tym od innych różnią się ludzie bardziej wrażliwi moralnie, że wyrządzanie pewnych rodzajów zła traktują jako niedopuszczalne. Doświadczenie zła stanowiło dla Lazari-Pawłowskiej rację umożliwiającą konkretyzację przewodniej idei moralnej. Jego werbalizacją jest przede wszystkim szacunek dla integralności cielesnej i psychicznej człowieka, a więc zakaz dowolnego manipulowania jego życiem czy instrumentalnego potraktowania jakiegokolwiek człowieka.


Rok wydania2007
Liczba stron144
KategoriaEtyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-002-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    5
  Rozdział pierwszy. IJA LAZARI-PAWŁOWSKA. STANOWISKO W SPORZE O MODEL ETYKI NORMATYWNEJ    8
    1. Portret uczonej    8
    2. Głos w sporze o model etyki normatywnej    12
      2.1. Model empiryczny    13
      2.2. Model dedukcyjny    21
      Wnioski    28
  Rozdział drugi. METAETYKA A NATURA ETYKI NORMATYWNEJ W KONCEPCJI IJI LAZARI-PAWŁOWSKIEJ    30
    1. Problem unaukowienia etyki    31
      1.1. Uzasadnianie aksjomatów moralnych    34
      1.2. Precyzacja aparatury pojęciowej etyki    36
    2. Analiza źródeł i sposobów rozstrzygania sporów etycznych    37
      2.1. Spory o zależności empiryczne    39
      2.2. Spory o wartości. Spory o założenia aksjologiczne    40
      2.3. Spór o hierarchię wartości    42
      2.4. Spory pozornie terminologiczne    42
      2.5. Spory pozornie doktrynalne    43
    3. Rozważania na temat dedukcyjnych systemów etycznych    45
      3.1. Problem norm naczelnych    47
      3.2. Sprzeczność i konfliktowość w systemie etycznym    50
    4. Analiza metodologiczna pojęcia moralności    54
    5. Sens i zasadność stanowiska relatywistycznego w etyce    63
      5.1. Relatywizm aksjologiczny    67
      5.2. Relatywizm metodologiczny (metaetyczny)    68
      5.3. Relatywizm kulturowy    69
      5.4. Relatywizm kulturowy w odmianie normatywnej    71
    6. Problemy etyki sytuacyjnej, warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm    74
    Wnioski    84
  Rozdział trzeci. IJA LAZARI-PAWŁOWSKA JAKO MORALISTA    86
    1. Etyka czci dla życia    87
      1.1. Problem uzasadniania pierwszych zasad systemu    87
      1.2. Zwierzę ma prawo do szacunku    89
    2. Postawa tolerancji    94
      2.1. Tolerancja w nauce    101
      2.2. Granice tolerancji. Wspólne minimum normatywne    103
    3. Postawa czynnego oporu    108
    4. Nauczyciel akademicki jako mistrz i moralista    111
  Rozdział czwarty. WIELCY MORALIŚCI    114
    1. Teoria zjawisk etycznych Leona Petrażyckiego    114
    2. Etyczne wskazania Tadeusza Kotarbińskiego i Henryka Elzenberga    116
    3. System etyczny Alberta Schweitzera w opinii Iji Lazari-Pawłowskiej wobec różnych postawionych etykom aksjomatyczno-dedukcyjnych wymagań    121
      3.1. Główne postulaty systemu    121
      3.2. Krytyczna analiza poglądów moralnych Schweitzera    125
      3.3. Normy wynikające z zasady naczelnej    127
      3.4. Normy konfliktowe w systemie etycznym Schweitzera    129
      3.5. Zasada nieautentyczności    131
      Wnioski    133
  ZAKOŃCZENIE    136
  BIBLIOGRAFIA    138
RozwińZwiń