INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka Małgorzaty Olech poświęcona jest twórczości Iji Lazari-Pawłowskiej, która była moralistką, lecz nie moralizatorką. Dlatego pragnienie zrozumienia znaczenia dobra i zła uczyniła myślą przewodnią swoich dociekań nad moralnością. Egzemplifikację praktycznej orientacji w etyce widziała uczona w zwróceniu uwagi na rolę doświadczenia zła. Rozpoznanie aksjomatów moralnych związane jest z wrażliwością na cudzy los. Każdy z nas zakreśla w jakimś miejscu granice dopuszczalnego działania. Nie sposób jednak orzec kategorycznie o innych ludziach, w którym miejscu powinni zakreślić granice dopuszczalnych kompromisów. Zdaniem uczonej tym od innych różnią się ludzie bardziej wrażliwi moralnie, że wyrządzanie pewnych rodzajów zła traktują jako niedopuszczalne. Doświadczenie zła stanowiło dla Lazari-Pawłowskiej rację umożliwiającą konkretyzację przewodniej idei moralnej. Jego werbalizacją jest przede wszystkim szacunek dla integralności cielesnej i psychicznej człowieka, a więc zakaz dowolnego manipulowania jego życiem czy instrumentalnego potraktowania jakiegokolwiek człowieka.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 144 |
Kategoria | Etyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-002-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 5 |
Rozdział pierwszy. IJA LAZARI-PAWŁOWSKA. STANOWISKO W SPORZE O MODEL ETYKI NORMATYWNEJ | 8 |
1. Portret uczonej | 8 |
2. Głos w sporze o model etyki normatywnej | 12 |
2.1. Model empiryczny | 13 |
2.2. Model dedukcyjny | 21 |
Wnioski | 28 |
Rozdział drugi. METAETYKA A NATURA ETYKI NORMATYWNEJ W KONCEPCJI IJI LAZARI-PAWŁOWSKIEJ | 30 |
1. Problem unaukowienia etyki | 31 |
1.1. Uzasadnianie aksjomatów moralnych | 34 |
1.2. Precyzacja aparatury pojęciowej etyki | 36 |
2. Analiza źródeł i sposobów rozstrzygania sporów etycznych | 37 |
2.1. Spory o zależności empiryczne | 39 |
2.2. Spory o wartości. Spory o założenia aksjologiczne | 40 |
2.3. Spór o hierarchię wartości | 42 |
2.4. Spory pozornie terminologiczne | 42 |
2.5. Spory pozornie doktrynalne | 43 |
3. Rozważania na temat dedukcyjnych systemów etycznych | 45 |
3.1. Problem norm naczelnych | 47 |
3.2. Sprzeczność i konfliktowość w systemie etycznym | 50 |
4. Analiza metodologiczna pojęcia moralności | 54 |
5. Sens i zasadność stanowiska relatywistycznego w etyce | 63 |
5.1. Relatywizm aksjologiczny | 67 |
5.2. Relatywizm metodologiczny (metaetyczny) | 68 |
5.3. Relatywizm kulturowy | 69 |
5.4. Relatywizm kulturowy w odmianie normatywnej | 71 |
6. Problemy etyki sytuacyjnej, warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm | 74 |
Wnioski | 84 |
Rozdział trzeci. IJA LAZARI-PAWŁOWSKA JAKO MORALISTA | 86 |
1. Etyka czci dla życia | 87 |
1.1. Problem uzasadniania pierwszych zasad systemu | 87 |
1.2. Zwierzę ma prawo do szacunku | 89 |
2. Postawa tolerancji | 94 |
2.1. Tolerancja w nauce | 101 |
2.2. Granice tolerancji. Wspólne minimum normatywne | 103 |
3. Postawa czynnego oporu | 108 |
4. Nauczyciel akademicki jako mistrz i moralista | 111 |
Rozdział czwarty. WIELCY MORALIŚCI | 114 |
1. Teoria zjawisk etycznych Leona Petrażyckiego | 114 |
2. Etyczne wskazania Tadeusza Kotarbińskiego i Henryka Elzenberga | 116 |
3. System etyczny Alberta Schweitzera w opinii Iji Lazari-Pawłowskiej wobec różnych postawionych etykom aksjomatyczno-dedukcyjnych wymagań | 121 |
3.1. Główne postulaty systemu | 121 |
3.2. Krytyczna analiza poglądów moralnych Schweitzera | 125 |
3.3. Normy wynikające z zasady naczelnej | 127 |
3.4. Normy konfliktowe w systemie etycznym Schweitzera | 129 |
3.5. Zasada nieautentyczności | 131 |
Wnioski | 133 |
ZAKOŃCZENIE | 136 |
BIBLIOGRAFIA | 138 |