Kobiety opowiadają świat. Szkice o fantastyce

Kobiety opowiadają świat. Szkice o fantastyce

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

7,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Kobiety, które w tej książce „opowiadają świat” to pisarki różnych narodowości, głównie anglojęzyczne. Ich wybór wynikał, czego nie ukrywam, raczej z potrzeby czytelniczej niż krytyczno-literackiej. W ten sposób jest to również moje „opowiadanie świata”, przy czym towarzyszy mu świadomość, że można to zrobić inaczej, i że będzie to całkiem inna opowieść. Równie subiektywne przyczyny stoją za faktem, że wielokrotnie powracam do twórczości Ursuli K. Le Guin, której w ten sposób mogę odwdzięczyć się za pomysł na tytuł książki.


Sygnalizowany ciąg: mit – baśń – fantastyka nie oznacza ewolucyjnego charakteru kobiecej literatury, ale dotyczy pewnej istniejącej wśród pisarek tendencji. Wykorzystują one mit i baśń do tworzenia nowych fabuł, zajmując tym samym wobec tradycji prostych form i niesionego przez nią kulturowego przekazu różne stanowiska. Nawiązując do typologii Susanne Schmid, zawartej w pracy Dziewica i potwór, można stwierdzić, że prezentowane autorki stosują wszystkie wymienione przez nią fabularne strategie postępowania z mitem.


Czym więc jest kobiece „opowiadanie świata”? Ursula K. Le Guin powiedziałaby, że to sposób uświęcenia różnych spraw, ale taki, którego się nie szuka. Bo świętość po prostu jest. W prawdzie, w bólu, w pięknie. I opowiadanie też jest uświęcone.


Autorka (Wstęp)


Liczba stron182
WydawcaWydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-137-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP: Mit – baśń – fantastyka w perspektywie kobiecej    5
  CZĘŚĆ I: W POSZUKIWANIU BOHATERKI    11
    Wobec tradycji:    13
      – Wbrew    13
      – I obok    17
    Córki ojców, córki matek    21
    Narodziny    31
    Podróż ku matriarchalnej Psyche    38
    Zraniona kobiecość. wartość negatywnej inicjacji    50
  CZĘŚĆ II: POD ZNAKIEM BOGINI. KOBIECE UTOPIE    59
    Bogini i garnek    61
    Wyspa kobiet Marion Zimmer Bradley    65
    Mrugająca zakonnica Leonory Carrington    75
    Kobiecość prehistorii, prehistoria kobiecości – Jane Auel    83
    Żeńska archeologia przyszłości – Ursula K. Le Guin    91
  CZĘŚĆ III: CIAŁO – PŁEĆ – KULTURA. POMIĘDZY UTOPIĄ A DYSTOPIĄ    101
    Płeć jako utopia – Getheńczycy Ursuli K. Le Guin    103
    Płeć jako cytowanie kultury    114
    W stronę dystopii    118
  CZĘŚĆ IV: MĘSKIE I KOBIECE ŚWIATY WYOBRAŹNI    131
    Język mężczyzn, język kobiet    133
    Słowo i przemoc    139
    Ziemiomorze wobec śródziemia    147
  ZAKOŃCZENIE – Po co kobietom fantastyka?    165
  Bibliografia podmiotowa    174
  Bibliografia przedmiotowa    176
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia