INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Dlaczego prelekcje paryskie? Powodów jest kilka. Przede wszystkim to tekst fascynujący. Każda jego lektura prowadzi do odkrycia nowego wymiaru Literatury słowiańskiej, pełnej tajemnic, a także pułapek czyhających na czytelnika. Ale i tekst, paradoksalnie, opisany wiele razy i jednocześnie mało znany: nie mamy monografii prelekcji i dopiero ostatnio zaczynamy traktować je jako dzieło osobne, a nie przede wszystkim jako komentarz do innych dzieł Mickiewicza. O rosnącej popularności prelekcji może świadczyć choćby fakt pojawienia się niedawno ich dwu wydań, kolejne jest natomiast w przygotowaniu . O takiej popularności świadczy też coraz większa liczba powstających prac na temat Mickiewiczowskich wykładów. Literatura słowiańska stanowi wszakże dzieło, które, jak wspomniałem, sprawia kłopoty swoim czytelnikom. Prezentuje szeroki zakres zagadnień, łączy wiele dyskursów. U jej podstaw znajduje się specyficzna metoda wykładu i poznania. W końcu, może budzić sprzeciw swoim zideologizowaniem oraz perswazyjnością. Studia zawarte w niniejszej książce powstawały niejako obok mojej pracy nad zagadnieniem literaturoznawstwa prelekcji paryskich, w trakcie tej pracy i już po niej; powstawały także obok prac nad zagadnieniem kulturoznawstwa prelekcji . Starałem się skomponować książkę jako całość ukazującą różne aspekty Mickiewiczowskiego tekstu (jego retorykę, slawistykę, ideologię, myślenie o literaturze, mityczny charakter, wizję romantyzmu), zdając sobie wszakże sprawę z niepełności owego wyboru. Stawiam ponadto ogólne pytanie o możliwość interpretacji prelekcji.
(Ze Wstępu)
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-102-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
I. Wstęp | 5 |
II. Ekonomie znaczeń „Literatury słowiańskiej”. Czyli jak można czytać prelekcje paryskie, a raczej: czy można je czytać? | 8 |
III. Dlaczego „Literatura słowiańska”? Pomiędzy hermeneutyką, ideologią a pragmatyką dyskursu prelekcji paryskich A. Mickiewicza | 19 |
IV. Budowanie wspólnoty - wątki retoryczne prelekcji paryskich Adama Mickiewicza (zarys problemu) | 36 |
V. Mickiewiczowski projekt slawistyczny w prelekcjach paryskich (i jego przemiany) | 61 |
VI. Wątki estetyczne w prelekcjach paryskich Adama Mickiewicza. Rekonesans | 85 |
VII. Romantyzm i „szkoła litewska” poezji romantycznej według Adama Mickiewicza | 102 |
VIII. Kłopoty z mitem (w związku z prelekcjami paryskimi Mickiewicza i nie tylko). Szkic problemu | 122 |
IX. Mickiewiczowska apokalipsa. Wokół IV kursu prelekcji paryskich | 136 |