EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W ostatnim stuleciu gospodarka światowa rozwijała się najdynamiczniej w historii, jednak problemy zróżnicowania rozwoju oraz spory wokół roli rynku i państwa w inicjowaniu wzrostu i rozwoju gospodarczego nie tylko nie słabną, ale nawet narastają. Autor książki proponuje, by w tym nieustannym sporze między zwolennikami rozwiązań rynkowych i interwencjonistycznych zwrócić uwagę na stanowisko prezentowane w nowej ekonomii instytucjonalnej. Pozwala ono zrozumieć, dlaczego rozwoju gospodarczego nie zapewnią jedynie takie środki, jak odpowiednia polityka monetarna, „właściwy” poziom inflacji, dobrze skonstruowany budżet i polityka fiskalna czy działania sprzyjające akumulacji kapitału. Nowa ekonomia instytucjonalna wyjaśnia, z jakiego powodu próby przenoszenia do krajów biednych zasad leżących u podstaw ustroju i polityki gospodarczej państw tradycyjnie bogatych często nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
Autor ukazuje przydatność nurtu instytucjonalnego w ekonomii do badania rozwoju gospodarczego. Teorie przedstawicieli nowej ekonomii instytucjonalnej skonfrontował z doświadczeniami Chińskiej Republiki Ludowej, Wietnamu, Korei Południowej i Tajwanu, czyli krajów o różnej historii i sytuacji politycznej, postawionych w XX wieku przed nadzwyczajnymi wyzwaniami. Takie ujęcie zagadnienia dostarcza ciekawego materiału zwłaszcza z punktu widzenia sporów o cele, środki i tempo transformacji ustrojowej od gospodarki centralnie planowanej do rynkowej. Publikacja może stanowić bogate źródło wiedzy zarówno dla badaczy rozwoju gospodarczego, jak i dla studentów kierunków ekonomicznych.
Liczba stron | 192 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-415-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Instytucje i indywidualizm metodologiczny | 15 |
1.1. Podstawowe pojęcia i definicje | 15 |
1.1.1. Instytucje i organizacje | 15 |
1.1.2. Koszty transakcji | 19 |
1.2. Spór o indywidualizm metodologiczny, czyli co determinuje działanie ekonomiczne | 20 |
1.2.1. Holizm kontra indywidualizm | 22 |
1.2.2. Homo oeconomicus a homo sociologicus | 24 |
1.2.3. Podstawy metodologiczne w głównym nurcie ekonomii | 24 |
1.2.4. Metodologia szkoły austriackiej | 28 |
1.2.5. Indywidualizm instytucjonalny | 31 |
1.3. Indywidualizm metodologiczny oraz model ludzkiego zachowania w nowej ekonomii instytucjonalnej | 33 |
1.4. Podsumowanie | 37 |
Rozdział 2. Teorie zmiany instytucjonalnej | 39 |
2.1. Podstawowe pojęcia: rozwój, zmiana instytucjonalna, efektywność adaptacyjna | 39 |
2.2. Instytucje – organizacje – konkurencja – wiedza | 42 |
2.3. Instytucje formalne – nieformalne – modele mentalne | 44 |
2.4. Path dependence – uwarunkowania historyczne | 49 |
2.5. Ograniczenie przemocy jako warunek ładu społecznego i rozwoju | 53 |
2.6. Znaczenie władzy politycznej i potrzeba budowania instytucji włączających | 60 |
2.7. Podsumowanie | 63 |
Rozdział 3. Nowa ekonomia instytucjonalna a rozwój krajów słabo rozwiniętych | 65 |
3.1. Wprowadzenie | 65 |
3.2. Wpływ instytucji na wzrost gospodarczy – przegląd badań empirycznych | 67 |
3.3. Instytucjonalne przyczyny niedorozwoju. Analiza historyczna | 73 |
3.4. Mikroanaliza instytucjonalna a rozwój gospodarczy | 79 |
3.5. Instytucje w głównym nurcie badań nad rozwojem gospodarczym | 83 |
3.6. Podsumowanie | 89 |
Rozdział 4. Warunki wstępne transformacji Chińskiej Republiki Ludowej | 91 |
4.1. Wprowadzenie | 91 |
4.2. Transformacja jako przedmiot analizy instytucjonalnej | 92 |
4.3. Chińska gospodarka i jej struktura instytucjonalna przed 1949 rokiem | 94 |
4.4. Gospodarka Chińskiej Republiki Ludowej przed 1978 rokiem | 98 |
4.5. Przyczyny i podłoże reform | 100 |
4.6. Podsumowanie | 102 |
Rozdział 5. Instytucjonalne przemiany chińskiej wsi | 105 |
5.1. Wprowadzenie | 105 |
5.2. System komun w Chińskiej Republice Ludowej przed reformami | 106 |
5.3. Reformy sektora agrarnego – dekolektywizacja | 107 |
5.4. Rozwój przedsiębiorstw powiatowych i gminnych | 111 |
5.5. Podsumowanie | 116 |
Rozdział 6. Dwutorowy system cen, reforma przedsiębiorstw państwowych i system hukou | 119 |
6.1. Wprowadzenie | 119 |
6.2. Reforma systemu cen | 120 |
6.3. Reforma przedsiębiorstw państwowych | 123 |
6.4. Dysproporcje w dochodach ludności i ich przyczyny – system hukou | 129 |
6.5. Czy chiński model ekonomiczny był alternatywą dla innych państw transformacji? | 136 |
6.6. Podsumowanie | 138 |
Rozdział 7. Transformacja społeczno-gospodarcza w Wietnamie | 139 |
7.1. Wprowadzenie | 139 |
7.2. Wietnam przed zjednoczeniem | 140 |
7.3. Wietnam po zjednoczeniu | 142 |
7.4. Doi moi – odnowienie | 144 |
7.5. Instytucje i różnice północ–południe | 145 |
7.6. Podsumowanie | 147 |
Rozdział 8. Reformy gospodarcze i polityczne w Korei Południowej i na Tajwanie | 149 |
8.1. Wprowadzenie | 149 |
8.2. Polityka gospodarcza w Korei Południowej i na Tajwanie | 151 |
8.3. Przemysł obuwniczy, petrochemiczny i półprzewodników na Tajwanie – studia przypadków | 155 |
8.4. Warunki reform i znaczenie czynników instytucjonalnych | 157 |
8.5. Różnice pomiędzy Koreą Południową i Tajwanem | 160 |
8.6. Ku demokracji – rozpad państwa prorozwojowego | 162 |
8.7. Podsumowanie | 167 |
Zakończenie | 169 |
Bibliografia | 173 |
Spis tabel i rysunków | 191 |