Ekonomika handlu żywnością i produktami rolnymi

Ekonomika handlu żywnością i produktami rolnymi

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Handel produktami rolnymi i spożywczymi ma bardzo duże znaczenie ekonomiczne i społeczne. Wynika to stąd, że głównym wydatkiem ponoszonym z budżetów gospodarstw domowych Polaków są koszty zaopatrzenia w żywność. Ponadto żywność jest niezbędna, by zapewnić utrzymanie życia biologicznego ludności i jej odpowiedni stan zdrowotny w szerokim tego słowa znaczeniu. Duże znaczenie rynku produktów rolnych i spożywczych wynika też z dużej wrażliwości społeczeństwa na braki ilościowe i jakościowe w zaopatrzeniu w żywność oraz na wszelkie niedociągnięcia w tym zakresie. Jest to również rynek bardzo złożony ze względu na dużą ilość produktów stanowiących przedmiot obrotu towarowego i ich duże zróżnicowanie. Stąd dzieli się na wiele różnych rynków branżowych.


Rok wydania2015
Liczba stron338
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-541-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  Część 1 Problemy teorii i praktyki handlu produktami rolnymi i spożywczymi    15
  Rozdział 1. Podstawy teorii handlu     15
    1.1. Istota handlu    15
    1.2. Rola handlu    18
    1.3. Ogólna teoria handlu    19
    1.4. Rola handlu w kształtowaniu konsumpcji    26
  Rozdział 2. Rynek i jego elementy oraz mechanizm rynkowy 30
    2.1. Pojęcie rynku i mechanizmu rynkowego    30
    2.2. Rynek rolniczy i żywnościowy oraz jego cechy szczególne    34
    2.3. Elementy rynku    37
    2.4. Wzajemne powiązania firmy i rynku    41
  Rozdział 3. Systematyka handlu i usług 43
    3.1. Rodzaje i formy handlu    43
    3.2. Usługi i ich klasyfikacja    49
    3.3. Klasyfikacje statystyczne handlu    50
  Rozdział 4. Szczeble obrotu towarowego 56
    4.1. Podział obrotu towarowego    56
    4.2. Obrót towarowy na szczeblu zbytu.    58
    4.3. Obrót towarowy na szczeblu hurtu.    61
    4.4. Obrót towarowy na szczeblu detalu    65
  Rozdział 5. Formy organizacji handlu hurtowego i detalicznego żywnością i ich przeobrażenia 74
    5.1. Główne uwarunkowania prowadzenia handlu we współczesnej gospodarce    74
    5.2. Główne kierunki zmian w strukturach kanałów dystrybucji    76
    5.3. Podstawowe formy integracji w handlu    78
    5.4. Rozwój handlu z wykorzystaniem Internetu (e-commerce)    82
  Rozdział 6. Zorganizowane formy handlu hurtowego produktami rolnymi i spożywczymi – giełdy towarowe, aukcje, centra handlu hurtowego 85
    6.1. Giełdy towarowe. Ich funkcjonowanie i znaczenie we współczesnej gospodarce    86
      6.1.1. Funkcje giełd w gospodarce    86
      6.1.2. Transakcje giełdowe    88
      6.1.3. Motywy zawierania transakcji – spekulacje i zabezpieczenia kontraktów rzeczywistych    91
      6.1.4. Towary giełdowe i specyfikacje kontraktów    92
    6.2. Aukcje jako forma integracji producentów rolnych    95
    6.3. Centra handlu hurtowego i ewolucja ich roli w kanałach dystrybucji    99
  Rozdział 7. Efektywność ekonomiczna i społeczna handlu 101
    7.1. Efektywność ekonomiczna handlu    101
    7.2. Efektywność społeczna handlu    106
    7.3. Efektywność w przedsiębiorstwach handlowych    108
  Rozdział 8. Rynek rolniczy i żywnościowy oraz jego specyfika 111
    8.1. Charakterystyka rynku rolniczego i żywnościowego    111
    8.2. Organizacja rynku rolnego i żywnościowego w Polsce    116
  Rozdział 9. Skup produktów rolnych 120
    9.1. Przedmiot i zadania skupu    120
    9.2. Formy skupu produktów rolnych    126
    9.3. Organizacja kontraktacji i skupu produktów rolnych     130
    9.4. Baza techniczna skupu     131
  Rozdział 10. Magazyny produktów rolnych i spożywczych 135
    10.1. Zapasy towarowe i ich rotacja    135
    10.2. Rodzaje magazynów    139
    10.3. Wyposażenie magazynów    143
    10.4. Programowanie sieci magazynów handlowych    144
    10.5. Organizacja gospodarki magazynowej    146
  Rozdział 11. Zarys problematyki transportu żywności 150
    11.1. Znaczenie i funkcje transportu w handlu żywnością    150
    11.2. Klasyfikacja transportu i rodzaje środków transportu wykorzystywanych w handlu żywnością    152
    11.3. Determinanty wyboru i przykłady środków transportu żywnością    155
  Rozdział 12. Badania i analiza rynku żywnościowego 161
    12.1. Rodzaje badań i analiz rynkowych w obszarze rynku żywnościowego    161
    12.2. Organizacja i etapy realizacji procesu badawczego    165
    12.3. Metody i techniki badawcze    168
    12.4. Wybrane źródła informacji do badań i analiz rynku żywnościowego    170
  Rozdział 13. Konsumpcja artykułów żywnościowych oraz czynniki kształtujące jej poziom 173
    13.1. Konsumpcja – jej rodzaje    173
    13.2. Wielkość potrzeb konsumpcyjnych ludności    174
    13.3. Czynniki wpływające na konsumpcję żywności    175
  Rozdział 14. Handel żywnością funkcjonalną i ekologiczną 183
    14.1. Żywność funkcjonalna a ekologiczna    183
    14.2. Żywność ekologiczna i funkcjonalna według aktów prawnych    184
    14.3. Klasyfikacja żywności funkcjonalnej i ekologicznej    185
    14.4. Dystrybucja produktów ekologicznych i funkcjonalnych    186
      14.4.1. Kanały sprzedaży produktów ekologicznych    187
      14.4.2. Kanały dystrybucji produktów funkcjonalnych    194
    14.5. Rynek żywności funkcjonalnej i ekologicznej na świecie    195
  Rozdział 15. Gastronomia jako specyficzna forma handlu i jej problemy 199
    15.1. Znaczenie gastronomii w żywieniu ludności    199
    15.2. Klasyfikacja zakładów gastronomicznych    202
    15.3. Żywność oferowana w placówkach gastronomicznych    207
  Rozdział 16. Udział Polski w handlu międzynarodowym żywnością 211
    16.1. Pojęcie, istota i cele handlu zagranicznego    211
    16.2. Rozmiar i struktura handlu zagranicznego towarami rolno-spożywczymi w Polsce    213
    16.3. Struktura handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi (według głównych grup towarowych)    215
    16.4. Rodzajowa struktura eksportu towarów rolno-spożywczych    218
    16.5. Struktura geograficzna polskiego eksportu rolno-spożywczego    220
    16.6. Rodzajowa struktura importu towarów rolno-spożywczych    221
    16.7. Struktura geograficzna polskiego importu rolno-spożywczego    223
    16.8. Instrumenty Wspólnej Polityki Handlowej Unii Europejskiej wykorzystywane w handlu towarami rolno-spożywczymi    224
  Rozdział 17. Wybrane problemy organizacyjno-techniczne sprzedaży 227
    17.1. Asortyment handlowy    227
    17.2. Podstawowe formy sprzedaży detalicznej    228
    17.3. Przygotowanie towarów do sprzedaży    231
    17.4. Proces sprzedaży    235
    17.5. Specjalne formy sprzedaży    236
    17.6. Proces komunikowania się z nabywcą    238
    17.7. Zasady sprzedaży    240
  Część 2 Rynki branżowe    245
  Rozdział 18. Rynek zbóż     245
    18.1. Podaż zbóż w Polsce    246
    18.2. Popyt na zboża i ich przetwory    251
    18.3. Skup zbóż    255
    18.4. Ceny zbóż    256
    18.5. Perspektywy rozwoju rynku zbóż w Polsce    257
  Rozdział 19. Rynek ziemniaków i ich przetworów     259
    19.1. Podaż ziemniaków    259
    19.2. Popyt na ziemniaki i ich przetwory    264
    19.3. Ceny ziemniaków    267
    19.4. Handel zagraniczny ziemniakami i ich przetworami    268
   Rozdział 20. Rynek owoców w Polsce     272
    20.1. Uregulowania prawne na rynku owoców    272
    20.2. Uprawy sadownicze w Polsce    274
    20.3. Spożycie owoców i ich przetworów w gospodarstwach domowych    281
    20.4. Handel zagraniczny owocami i ich przetworami    282
   Rozdział 21. Rynek mleka i jego przetworów     289
    21.1. Podaż mleka    289
    21.2. Kwotowanie produkcji mleka    291
    21.3. Popyt na mleko    293
    21.4. Ceny mleka i produktów mlecznych    295
    21.5. Handel zagraniczny mlekiem i jego przetworami    297
   Rozdział 22. Rynek mięsa i przetworów mięsnych     301
    22.1. Podaż podstawowych rodzajów żywca i mięsa    301
    22.2. Popyt na mięso    307
    22.3. Ceny żywca i produktów mięsnych    308
    22.4. Handel zagraniczny mięsem i jego przetworami    311
   Rozdział 23. Rynek ryb w Polsce     315
    23.1. Podaż ryb morskich i słodkowodnych    316
    23.2. Przetwórstwo ryb    319
    23.3. Spożycie ryb, przetworów rybnych i owoców morza    321
    23.4. Handel zagraniczny rybami i ich przetworam    323
  Literatura    326
  Spis tabel    334
  Spis rysunków    336
RozwińZwiń