Edukacja aksjologiczna

Edukacja aksjologiczna

Zarys problematyki

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka niesie w sobie duży walor poznawczy, wnosi nowy zasób wiedzy do nauk o wychowaniu, jest interesująca i skłania do licznych przemyśleń. Autor podjął w niej bardzo ważną i niezwykle aktualną problematykę wymagającą intensywnych badań i wniosków. Książka nie zamyka drogi, ale wręcz przeciwnie - toruje drogę do konstruowania solidnych podstaw edukacji aksjologicznej, do wprowadzania w świat wartości, w życie wartościowe, ku życiu wartościowemu. Płynie z niej przesłanie o edukację z rdzeniem aksjologicznym, uczącą kreatywnie myśleć, stawać się człowiekiem rozważnym i odpowiedzialnym, wrażliwym aksjologicznie, świadomym swej kondycji humanitatis, zajmującym należne miejsce w universum antroposfery aksjologicznej. [...] Powstała książka ważna, będąca dobrym przykładem opracowania wprowadzającego w podstawy edukacji aksjologicznej.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej


Liczba stron322
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-875-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  I. WARTOŚCI – USTALENIA TEORETYCZNE     15
    1. Rozumienie i poznawanie wartości     17
      1.1. Potoczna konceptualizacja wartości     18
      1.2. Status wartości     19
      1.3. Sposoby poznawania wartości     24
    2. Typologie i hierarchie wartości     27
      2.1. Typologie wartości     28
        2.1.1. Filozoficzne typologie wartości     28
        2.1.2. Empiryczne typologie wartości     31
      2.2. Hierarchie wartości     40
    Podsumowanie     45
  II. URZECZYWISTNIANIE WARTOŚCI     47
    1. Wartościowanie – ustalenia ogólne     49
      1.1. Wartościowanie a ocenianie     52
      1.2. Wartościowanie afektywne i refleksyjne     53
    2. Wartości a działanie     56
      2.1. Czynniki warunkujące urzeczywistnianie wartości     58
      2.2. Indywidualne hierarchie wartości     63
      2.3. Wartości w kontekście cierpienia     67
    3. Dysonans aksjologiczny – uwarunkowania i konsekwencje     68
      3.1. Natura i kultura w człowieku     69
      3.2. Wiedza i przekonania a czyny moralne     74
      3.3. Wewnętrzne konflikty wartości     77
    Podsumowanie     84
  III. KULTURA W KONTEKŚCIE WARTOŚCI     87
    1. Kultura – komunikowanie wartości     89
    2. Wspólne wartości kulturowe     93
      2.1. Wartości wspólne w rozważaniach teoretycznych     95
      2.2. Wartości wspólne w badaniach antropologicznych     97
    3. Współczesne konflikty wartości – kryzys cywilizacji     105
    Podsumowanie     116
  IV. EDUKACJA – KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE     119
    1. Pojęcie edukacji     121
    2. Cele edukacji     131
      2.1. Cele a wartości     131
      2.2. Wartości i cele edukacji     137
      2.3. Cele a sens życia     143
    3. Ideał wychowania     148
    Podsumowanie     155
  V. WYMIARY EDUKACJI AKSJOLOGICZNEJ     157
    1. Edukacja aksjologiczna w rodzinie     165
      1.1. Modele rodziny – style wychowania     165
      1.2. Rozmowa w rodzinie – wspólne odkrywanie wartości     180
    2. Instytucjonalny wymiar edukacji aksjologicznej     185
      2.1. Style wychowania instytucjonalnego     186
      2.2. Sytuacja wychowawcza     194
      2.3. Emocje w edukacji aksjologicznej     197
      2.4. Wolność w procesie edukacji     201
    3. Kultura masowa w edukacji aksjologicznej     207
      3.1. Od nadawcy do odbiorcy – standardy komunikacji masowej     210
      3.2 Między nadawcą a odbiorcą – treść przekazu     213
    4. Indywidualny wymiar edukacji aksjologicznej     218
      4.1. Dojrzałość wewnętrzna – cel edukacji aksjologicznej     218
        4.1.1. Filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego     221
        4.1.2. Psychologiczne i pedagogiczne koncepcje rozwoju wewnętrznego     228
        4.1.3. Motywacja do działania – interes a wartości     235
      4.2. Samowychowanie – w kierunku Ja idealnego     238
        4.2.1. Od wychowania do samowychowania     239
        4.2.2. Refleksja – podstawa samowychowania     245
    Podsumowanie     252
  VI. MODEL AKTYWNOŚCI AKSJOLOGICZNEJ     263
  Zakończenie     283
  Summary: Axiological Education. An Outline     287
  Bibliografia prac cytowanych i przywoływanych     303
  Nota edytorska     316
  Indeks osobowy     317
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia